Driving vanuit zone 3 met focus vind ik een heel goede oefening, vooral om buiten te doen. Je bevindt je dan immers in de "rij-positie". Maar ik vind het (vooral buiten) niet echt een fijne plek om te lopen. Pardoes schrok laatst buiten van een hond die opeens van achter een huis uit kwam rennen en sprong opzij, waar ik dus liep! Geen schade aan mij verder maar ik durf daar nu niet zomaar meer te lopen. Is er een positie die veiliger is? Misschien naast de schouder?
Ik heb het trouwens in de bak geoefend en hij snapt wat er bedoeld wordt.

. Is er een positie die veiliger is? Misschien naast de schouder?
Antwoord met Citaat

De veiligste positie vind ik zelf degene waarbij ik ruim voor het hoofd van het paard loop, en dan kun je hem in case of a tiger altijd met een zwiepend touw en woeste blik naar het einde van de lijn achteruit laten stappen om nog wat extra veilige zone te creeeren. Dat zou dus ook mijn keus zijn voor het buiten rondwandelen, met af en toe als experiment numero 3 er tussendoor. Zone 3 is namelijk wat ingewikkelder omdat als je vauit die zone ruimte wilt scheppen en tegelijkertijd in die zone wilt blijven, je je paard sideways van je af naar het einde van de lijnen moet sturen. Zonder muur/begrenzing is dat al wat pittiger, maar ook dan geldt dat je nu 2 lichaamsdelen tegelijk weg moet sturen in plaats van 1 keer 'terug!' te roepen. Zijwaarts is bovendien nog steeds erg voorwaarts, en kan ook met een sprong naar voren ontaarden in een wild om je heen rennen.
. Nee zonder gekheid, Fenna is het vanaf haar 2e jaar gewend om buiten met mij te wandelen. Bij gebrek aan een bak moet je dus het recreatiegebeid als veilige zone maken. Vandaar dat wij minder problemen hadden met de overstap naar leiden vanuit zone 3 buiten. En als er dan een mega-treshold opduikt dan staat Fen stokstijf stil... Veilig voor mij dus

Bladwijzers