Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 35 van de 35

Topic: Belonen tijdens rijden, welke manieren zijn er?

Re: Belonen tijdens rijden, welke manieren zijn er?

Een leider in de kudde houdt zich niet zichtbaar bezig met de anderen, hij/ zij is er gewoon en laat pas wat van zich horen als er onuitstaanbaar gedrag is. Belonen is iets menselijks, maar daardoor kunnen wij onze paarden wel 'kunstjes' leren.
    Belonen is veelal het opheffen van de ontstane spanning, even vrij geven, even niezen., proesten, hoofd hals onstapnnen. Dat is voor veel paarden genoeg. WIj mensen hebben het wel nodig, dus geeft jezelf de beloning en laat je paard even ontspannen.
    Voor iedereen die de band met het paard voorop stelt.

Actief Forumlid Mara's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Ik beloonde Mara tijdens de rechtergalop, die ze voor het eerst in 1 keer goed aansprong en paf! ze stond bijna meteen stil: zo van beloning? dan ff pauze dus. Maar ik zat bijna op haar hals zo snel ging het, hihi
    Wel een teken dat ze de beloning (kriebeltje op schoft) goed snapt! en er ook comfort aan verbindt.
    En een extra makkelijke manier in geval van noodstop haha.
    Groet, Yvonne

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik probeer sowieso te trainen zonder dat er spanning ontstaat, omdat spanning en de daaraan verbonden adrenaline het leren tegenwerkt. Het liefst heb ik een pony die geinteresseerd meewerkt en zijn hersens voor 100% gebruikt tijdens het trainen.

Aangezien er dus geen stress of spanning is en ik ook niet echt fases opvoer, is het weglaten daarvan ook geen beloning. Ik beloon met de clicker, om de beloning een exacte timing te geven (Nu doe je het goed, die reactie wil ik op een fase 1 bij de procupine game zien!) waarna er een kleine voedselbeloning volgt.

Dat is niet alleen tijdens grondwerk, maar ook tijdens het longeren en het mennen (Sjors heeft zelfs alles aangeleerd met de clicker, van bit indoen tot enkel- en tweespan mennen).

Trouwens, ik geloof ook niet dat kuddeleiders anderen negeert tot ze verkeerd gedrag vertonen: ook de alfamerrie en leidhengst halen sociale banden aan met andere door kroelen en kriebelen. Dat betekent dat ze wel degelijk positieve aandacht van & aan anderen krijgen en geven. Bij gedomesticeerde paarden zie je ook een duidelijke 'in-crowd' van dominante paarden die privileges krijgen van de leider boven de andere paarden. Ik weet nog goed toen ik jaren geleden eens op ponykamp was en we de pony's naar de wei moesten brengen. Die wei was gigantisch groot en er stonden iets van dertig paarden in, maar er was maar een waterbak die het deed. Daar stond dus een groepje van vijf paarden omheen met hun billen naar de rest van de kudde, en ze schopten iedereen weg die erbij wilde komen om te drinken. Dat was dus de dominante ruin met zijn vriendjes.

Maar ik weet ook zeker dat lachen positief is voor paarden! Wat ze ook erg leuk vinden, is als je moeite voor ze doet. Soms heb ik geen voer meer en doet Black juist net iets geweldigs, en dan ren ik even naar de bakrand om gras te plukken en ren dan weer terug. Dan staat Black daar heel stoer te wezen, met oortjes vooruit en mij heel geinteresseerd na te kijken. Volgens Parelli dodelijk omdat je zo de dominantie weggeeft, maar ik denk dat het eerder een do-ut-des situatie is: Ik laat de pony iets doen, en de pony laat mij in ruil daarvoor iets doen. Ze kunnen het erg waarderen en gaan zich er ook niet dominanter door gedragen, dus ik denk dat ze het gewoon wel kunnen waarderen dat ik ook eens moeite voor hen doe.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door xyzutu2
    Maar ik weet ook zeker dat lachen positief is voor paarden! Wat ze ook erg leuk vinden, is als je moeite voor ze doet. Soms heb ik geen voer meer en doet Black juist net iets geweldigs, en dan ren ik even naar de bakrand om gras te plukken en ren dan weer terug. Dan staat Black daar heel stoer te wezen, met oortjes vooruit en mij heel geinteresseerd na te kijken. Volgens Parelli dodelijk omdat je zo de dominantie weggeeft,
    Ja, haha dat doe ik ook hoor Nacino hinnikt dan zelfs als ik weer terug kom
    Ach en dominantie weggeven k]/images/smilies/confused_smile.gif[/img] samen lol maken, om elkaar lachen en onzin uithalen, dan houdt het leuk
    Belonen kan op 103 manieren, je merkt aan je paard wel wat op dat moment de juiste beloning is, een snoepje geven, het halster afdoen en hem laten gaan, de teugels laten vieren, een kriebel op zijn schoft, een minuutje stilstaan, een enthousiast JAAA... it depends on the moment!

Ik heb op de grond al 'aangeleerd' dat als hij iets goed doe, hij een kriebeltje bij zijn schoft krijgt + een stembeloning, "goeeeed/supeeeeer/braaaaaaf" oid.

Wanneer hij tijdens het rijden is goed doe kan ik hem ook heel eenvoudig kriebelen en tegelijkertijd mijn stem gebruiken.

Voor ons werkt het echt, ik zie hem groeien als ik hem met mn stem beloon

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten