Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 73

Topic: Paard probeert onder douche onderuit te komen.

Actief Forumlid blue_star's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Paard probeert onder douche onderuit te komen.

Ik heb dus al een jaar een doucheprobleem maar ik krijg nu begeleiding van een NH.Van hem mag ik het combineren met Parelli.

We zijn dus aan het werken aan het doucheprobleem maar de laatste dagen lukt het niet zo goed,hij zit enorm te klieren.

Ik krijg hém er niet meer in,de woensdag wel en zondag niet meer en tussendoor is er niets engs gebeurt.

Dit paard gaat er het gemakkelijkste achterwaarts in.Dus naar achter en rust,dan weer naar voor.Approach and retreat.Allemaal goed in wel
    Maar hij gaat niet naar achter!

Zodra ik hem naar achter vraag gaat hij zijn achterhand zijwaarts verzetten OF hij gaat gewoon met zijn heel lichaam zijwaarts OF loopt gewoon een andere kant uit OF hij steekt zijn hoofd in de lucht en loopt zo weg OF hij blijft casual staan(soms krijg je hem niet meer tot aan de douche!!)

Heb het zijwaarts gaan kunnen corrigeren door een tik,het is nu dus minder maar vandaag heeft hij weer iets nieuws gevonden : hoofd naar voren als ik TERUG vraag(ik doe dit dmv een lichte druk naar achteren) en nu krijg ik hem niet meer de douche in!

Ik heb dan wel begeleiding en krijg zoveel mogelijk advies als ik wil maar toch wil ik jullie kant eens horen.Ik ben nu echt radeloos want ook al gebruik ik MAX druk,hij verzet geen stap!Ofja,hij stapt naar voor

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: Paard probeert onder douche onderuit te komen.

Zou je alsjeblieft niet meer willen zeggen dat je paard loopt te klieren? Hij heeft er vast een goede reden voor om de douche niet in te gaan. Ofwel omdat hij het eng vindt, ofwel omdat hij twijfelt aan jouw leiderschap. Maar een paard loopt NOOIT te klieren.

Houd in gedachten dat een paard van nature ERG claustrofobisch is. In een kleine ruimte gaan staan waarin maar 1 uitgang zit, vergt van hem een GROOT vertrouwen in jou. Maximale druk uitoefenen helpt hierbij niet, het gaat veel meer om wanneer je druk uitoefent en nog belangrijker: wanneer je STOPT met druk uitoefenen.

Oefen daarom niet meer in die douche, maar pak het op een andere plaats aan... Oefen het inlopen van 'kleine ruimtes' door eerst ergens tussendoor te lopen, laat hem ergens onderdoor lopen, dit allemaal tot jij hem gemakkelijk voor je uit ergens heen kunt sturen, terwijl jij op je plek, dus buiten die ruimte, blijft staan.

Het is trouwens handiger wanneer je eerst de andere games gaat oefenen, voor je aan de squeeze, begint, want squeeze is de laatste en de meest gecompliceerde oefening.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Je paard vertelt aan je, dat hij het ergens heel moeilijk mee heeft, en jij geeft als antwoord; maximale druk, terwijl je je ook nog eens doodergert aan je "klierend" paard. Dat noem ik nou echt respectvol..

Je paard voelt het, als je negatieve gevoelens hebt, je paard ziet je oplaaiende frustratie en boosheid en zal onder deze omstandigheden nooit de douche ingaan.
    Je zegt dat er tussen woensdag en zondag niks engs is gebeurd, maar het structurele, gerichte "oefenen", wat jullie woensdag met hem hebben gedaan, heeft een dusdanige impact op hem gehad (er was dus wèl iets engs gebeurd, en dat was de trainnig van woensdag) dat hij het zondag vertikte.
    Jullie hebben woensdag het paard totaal overdonderd en uiteindelijk de douche ingekregen. Toen het eenmaal zondag was, en hij wéér moest, had hij zijn arrows gevonden, om dit te voorkomen.

Het beste is om het doel; de douche dus, helemaal los te laten. Ga met hem spelen bij de douche in de buurt, en speel héél veel friendly, maar probeer onder geen beding hem in die douche te krijgen. Veel approatch en retreat.
    Het is net als bij trailerladen; zogauw jij WIL dat ie erin gaat, lukt het niet hoor.
    Je zal nèt zolang moeten spelen, tot hij ZELF aanbied om de douche in te gaan, en vanwege zijn tot nu toe opgedane, slechte ervaringen, heb ik zo het vermoeden het best heel veel langer kan duren dan two days.
    Als je dit forceert (zoals je nu aan het doen bent), wordt zijn angst steeds groter, en zou het wel eens zo kunnen zijn dat je paard je een keer aanvalt. En terecht..

Ik hoop dat je een beetje begrijpt hoe erg het is wat je jouw paard hebt aangedaan door hem zó onder druk te zetten. Eerlijk gezegd heb ik het vermoeden dat die hulp die je krijgt, niet echte goeie hulp is.

Waarom moet je paard de douche eigenlijk in? Ik heb mijn paarden in alle jaren dat ik ze heb, nog nooit gewassen..
    Laat hem een keer lekker in een plensbui staan en trek hem dan af met een zweetmes. Poepvlekken ed. krijg je er ook goed af met een emmertje sop.

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Zou je alsjeblieft niet meer willen zeggen dat je paard loopt te klieren? Hij heeft er vast een goede reden voor om de douche niet in te gaan. Ofwel omdat hij het eng vindt, ofwel omdat hij twijfelt aan jouw leiderschap. Maar een paard loopt NOOIT te klieren.
    Niks meer aan toe te voegen. De rest ook niet trouwens.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Paarden klieren bij mijn weten niet, het enige wat ze doen is reageren op jouw gedrag. Dus: Jij dwingt hem de douche in, de eerste keer gaat hij er geschrokken en angstig in. De tweede keer denkt het paard "wat er ook gebeurt, ik ga niet". Dit is geen onwil, maar een reactie op een ervaring en niet bedoeld om te klieren. Misschien dat het scheelt om zulk gedrag in het vervolg te bezien als "goh, wat is er de vorige keer misgegaan, waardoor hij nu zo reageert?". Scheelt hem en jou een hoop ergernis en miscommunicatie.

Dit "douche-probleem" speelt al een tijdje, je postte er eerder al over. Is het geen idee om het douchen even te laten voor wat het is? En om hem op een andere plek op een andere manier te douchen? Werk eerst aan onderling vertrouwen en respect en ga dan nog eens kijken of het lukken wil. Doorgaan op deze manier brengt geen oplossing, slechts meer ellende...
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Aangemeld
    Oct 2005

Sorry maar ik speel geen spelletjes met hem.Het is echt nodig dat ik hem douche.
    IK heb woensdag niet met dat paard getraind.En hij loopt bij mij perfect achteruit,door kleine ruimtes etc dus er is niets mis met mijn leiderschap en de douche kan ik niet laten,waarom zou ik??Om het uit te stellen?

Hebben jullie al eens gehoord van een paard dat gewoon water niet fijn vind?Te koud vind?Zo'n paard heb ik.

Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Je paard vertelt aan je, dat hij het ergens heel moeilijk mee heeft, en jij geeft als antwoord; maximale druk, terwijl je je ook nog eens doodergert aan je "klierend" paard. Dat noem ik nou echt respectvol..

Je paard voelt het, als je negatieve gevoelens hebt, je paard ziet je oplaaiende frustratie en boosheid en zal onder deze omstandigheden nooit de douche ingaan.
    Je zegt dat er tussen woensdag en zondag niks engs is gebeurd, maar het structurele, gerichte "oefenen", wat jullie woensdag met hem hebben gedaan, heeft een dusdanige impact op hem gehad (er was dus wèl iets engs gebeurd, en dat was de trainnig van woensdag) dat hij het zondag vertikte.
    Jullie hebben woensdag het paard totaal overdonderd en uiteindelijk de douche ingekregen. Toen het eenmaal zondag was, en hij wéér moest, had hij zijn arrows gevonden, om dit te voorkomen.

Het beste is om het doel; de douche dus, helemaal los te laten. Ga met hem spelen bij de douche in de buurt, en speel héél veel friendly, maar probeer onder geen beding hem in die douche te krijgen. Veel approatch en retreat.
    Het is net als bij trailerladen; zogauw jij WIL dat ie erin gaat, lukt het niet hoor.
    Je zal nèt zolang moeten spelen, tot hij ZELF aanbied om de douche in te gaan, en vanwege zijn tot nu toe opgedane, slechte ervaringen, heb ik zo het vermoeden het best heel veel langer kan duren dan two days.
    Als je dit forceert (zoals je nu aan het doen bent), wordt zijn angst steeds groter, en zou het wel eens zo kunnen zijn dat je paard je een keer aanvalt. En terecht..

Ik hoop dat je een beetje begrijpt hoe erg het is wat je jouw paard hebt aangedaan door hem zó onder druk te zetten. Eerlijk gezegd heb ik het vermoeden dat die hulp die je krijgt, niet echte goeie hulp is.

Waarom moet je paard de douche eigenlijk in? Ik heb mijn paarden in alle jaren dat ik ze heb, nog nooit gewassen..
    Laat hem een keer lekker in een plensbui staan en trek hem dan af met een zweetmes. Poepvlekken ed. krijg je er ook goed af met een emmertje sop.
    Hij moet de douche in omdat hij 2peesblessures heeft en 2onwijs dikke stalbenen en met een sopje helpt het niet.
    Ik heb mijn paard NIETS aangedaan,hij vind de douche niet eng,hij heeft gewoon geen zin om erin te gaan

Aangemeld
    Oct 2005

En ik krijg heus wel goede begeleiding.Hij traint iets van 2000paarden per jaar en allemaal gaat het goed.

Het feit dat iemand 2000 paarden per jaar traint zegt niets over zijn kwaliteit.

Daarbij verbaas ik me ten zeerste dat jij hier om hulp vraagt en vervolgens tegen iedere helper zegt dat hij of zij het niet begrijpt. Me dunkt dat jij je paard niet begrijpt.

Maar goed, hoe kan ik jou en je paard nou helpen. Want zeggen wat ik denk zoals de rest dat gedaan heeft, daar schiet jij duidelijk alleen maar van in de verdediging. Dus maar eens iets anders proberen.

Zou jij je kunnen voorstellen dat je paard niet loopt te klieren maar jou werkelijk probeert iets duidelijk te maken? Wil je geloven dat hij misschien echt bang is?

Zou jij eens, als je weer bij die douche bent, willen kijken naar het oren en oog gedrag van je paard. Veel bewegende oren en strakke ogen geven onzekerheid aan.

Het lijkt er op dat je paardje wel van goede wil is aangezien hij laatst toch de douche is in gegaan. Dus hij probeert het wel echt.

Toen ik mijn paardje een tijdje geleden vroeg om achterwaarts de trailer klep op te lopen, schoot, net als jij hier om schrijft, de achterhand van links naar rechts weg en uiteindelijk ook het hoofd .

Das geen klieren hoor, das zeggen: baassie, mooi gedacht, maar dat doe ik niet, hihi. Dat doet jouw paardje ook he. Als je wil dat hij graag de douche in gaat, zou ik je willen adviseren het iets minder spannend te maken bij de douche.

Er eens 5 minuten gaan staan zonder wat van hem te willen. Hem eens veel te aaien als hij bij de douche staat. Dan begint hij de douche wat meer te associeren met rust ipv dwang. Ik weet zeker dat je dat helpt.

Veel succes en sterkte.

Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover
    Het feit dat iemand 2000 paarden per jaar traint zegt niets over zijn kwaliteit.

Daarbij verbaas ik me ten zeerste dat jij hier om hulp vraagt en vervolgens tegen iedere helper zegt dat hij of zij het niet begrijpt. Me dunkt dat jij je paard niet begrijpt.

Maar goed, hoe kan ik jou en je paard nou helpen. Want zeggen wat ik denk zoals de rest dat gedaan heeft, daar schiet jij duidelijk alleen maar van in de verdediging. Dus maar eens iets anders proberen.

Zou jij je kunnen voorstellen dat je paard niet loopt te klieren maar jou werkelijk probeert iets duidelijk te maken? Wil je geloven dat hij misschien echt bang is?

Zou jij eens, als je weer bij die douche bent, willen kijken naar het oren en oog gedrag van je paard. Veel bewegende oren en strakke ogen geven onzekerheid aan.

Het lijkt er op dat je paardje wel van goede wil is aangezien hij laatst toch de douche is in gegaan. Dus hij probeert het wel echt.

Toen ik mijn paardje een tijdje geleden vroeg om achterwaarts de trailer klep op te lopen, schoot, net als jij hier om schrijft, de achterhand van ]/images/smilies/icon_mrgreen.gif[/img] .

Das geen klieren hoor, das zeggen: baassie, mooi gedacht, maar dat doe ik niet, hihi. Dat doet jouw paardje ook he. Als je wil dat hij graag de douche in gaat, zou ik je willen adviseren het iets minder spannend te maken bij de douche.

Er eens 5 minuten gaan staan zonder wat van hem te willen. Hem eens veel te aaien als hij bij de douche staat. Dan begint hij de douche wat meer te associeren met rust ipv dwang. Ik weet zeker dat je dat helpt.

Veel succes en sterkte.

Roos
    Ik aanvaard elk antwoord maar om meteen te zeggen dat ik geen goede begeleiding heb?Nee,dat niet,het heeft me al ontzettend veel geholpen!Hij is totaal veranderd.Maar WAT wilt hij me dan duidelijk maken??
    Als ik aan de douche ben is hij totaal ontspannen,oortjes hangen naar opzij,hoofd omlaag en blazen,onderzoeken etc
    Ik ging gisteren in de douche zitten met hem vast aan de LR,hij stond voor de douche en ik liet hem doen,hij zette af en toe een pasje naar voren,maar hij onderzocht vooral,blaaste en liet zijn neus over de grond gaan

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Ik denk dat blue_star zo reageert omdat ze zich een beetje aangevallen voelt, ik vind zelf de reacties ook wat hard naar haar toe. Ze weet niet wat te doen en wordt meteen hard gecorrigeerd, ze is nog maar net begonnen met het programma, dan weet je dit alles nog niet.

Het is heel vervelend als een paard onder een doche moet vanwege blessures en dan heb je geen tijd om eerst de 7 games te gaan leren, dus er moet een oplossing komen.

Blue_star, is er geen mogelijkheid dat het paard op een vertrouwde plek kan staan en daar b.v. de benen worden afgespoten middels een slang? Of er zijn toch ook koelzakken of zoiets dergelijks??
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Hoi,

Bedankt voor je bericht.

Ik zou geen enkel oordeel uit willen spreken over jouw begeleiding en terecht dat je er wat van vindt als mensen daar, zonder dat ze iets weten, iets over uitspreken. Ik had alleen even wat moeite met jouw argument dat als hij x mensen per jaar helpt, hij dus goed is. Er zijn ook docenten die al 25 jaar ervaring hebben maar toch een beroerde leraar zijn, hihi .

Blazen doen paarden als ze RB zijn en angstig. Dan is er iets wat ze niet vertrouwen. Jouw paardje was een het blazen en ging met zijn neus over de grond. Hij vertelt je duidelijk dat er iets op de grond is wat hij niet vertrouwt. Het zou zo maar water kunnen zijn, hihi.

Altijd lastig he van die douche problemen. Wat je gister hebt gedaan vind ik echt super. Lekker in de douche gaan zitten en wachten. Laat hem zijn eigen vertrouwen winnen. Want als je hem maar iets probeert te helpen of vragen de douche in te gaan, ervaart hij dat overduidelijk als druk.

Wat je kan doen is eerst proberen een beetje je paard de douche in te krijgen voorwaarts, dat is al moeilijk genoeg. Ben je in de gelegenheid de douche een keer te gebruiken als deze helemaal droog is? Dat helpt waarschijnlijk al veel.

Wat je ook kunt doen is een beetje hooi in de douche neer leggen. Dat is misschien niet een ultieme oplossing maar helpt je paard wel zijn angst eerder te overwinnen. En dan het hooi natuurlijk niet helemaal achter in maar beetje halverwege. Dat hij al beloont wordt voor het minste proberen.

Oh ja en wat belangrijk is. Als hij staat te ontdekken, blazen en snuiven. Geen druk (!) op het halster touw houden. Geef hem alle ruimte. Want anders associeert hij de douche met druk en das niet nodig want het water is al eng genoeg.

Als je voelt dat je gefrusteerd raakt omdat je vindt dat hij moet luisteren, ga dan alsjeblieft een rondje met hem lopen. Of zet hem op stal en ga zelf wat drinken of zo. Want paarden zijn echt allergisch voor mensen die gefrusteerd aan voelen maar toch iets van hen willen.

Heel veel succes. Laat je ons weten als het een beetje gaat?

Groetjes
    Roos
    www.innerfeeling.nl

Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
    Ik denk dat blue_star zo reageert omdat ze zich een beetje aangevallen voelt, ik vind zelf de reacties ook wat hard naar haar toe. Ze weet niet wat te doen en wordt meteen hard gecorrigeerd, ze is nog maar net begonnen met het programma, dan weet je dit alles nog niet.

Het is heel vervelend als een paard onder een doche moet vanwege blessures en dan heb je geen tijd om eerst de 7 games te gaan leren, dus er moet een oplossing komen.

Blue_star, is er geen mogelijkheid dat het paard op een vertrouwde plek kan staan en daar b.v. de benen worden afgespoten middels een slang? Of er zijn toch ook koelzakken of zoiets dergelijks??
    Dat laatste kan helaas niet,we hebben geen tuinslangen buiten.
    En ALS ik het kan,ontwikkel ik dan niet nog meer problemen?
    Ik doe er zoveel mogelijk koelgel op maar het water werkt effectiever.

Waarom kan ik de douche niet oefenen?Waarom eerst alle games oefenen?

Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover
    Hoi,

Bedankt voor je bericht.

Ik zou geen enkel oordeel uit willen spreken over jouw begeleiding en terecht dat je er wat van vindt als mensen daar, zonder dat ze iets weten, iets over uitspreken. Ik had alleen even wat moeite met jouw argument dat als hij x mensen per jaar helpt, hij dus goed is. Er zijn ook docenten die al 25 jaar ervaring hebben maar toch een beroerde leraar zijn, hihi .

Blazen doen paarden als ze RB zijn en angstig. Dan is er iets wat ze niet vertrouwen. Jouw paardje was een het blazen en ging met zijn neus over de grond. Hij vertelt je duidelijk dat er iets op de grond is wat hij niet vertrouwt. Het zou zo maar water kunnen zijn, hihi.

Altijd lastig he van die douche problemen. Wat je gister hebt gedaan vind ik echt super. Lekker in de douche gaan zitten en wachten. Laat hem zijn eigen vertrouwen winnen. Want als je hem maar iets probeert te helpen of vragen de douche in te gaan, ervaart hij dat overduidelijk als druk.

Wat je kan doen is eerst proberen een beetje je paard de douche in te krijgen voorwaarts, dat is al moeilijk genoeg. Ben je in de gelegenheid de douche een keer te gebruiken als deze helemaal droog is? Dat helpt waarschijnlijk al veel.

Wat je ook kunt doen is een beetje hooi in de douche neer leggen. Dat is misschien niet een ultieme oplossing maar helpt je paard wel zijn angst eerder te overwinnen. En dan het hooi natuurlijk niet helemaal achter in maar beetje halverwege. Dat hij al beloont wordt voor het minste proberen.

Oh ja en wat belangrijk is. Als hij staat te ontdekken, blazen en snuiven. Geen druk (!) op het halster touw houden. Geef hem alle ruimte. Want anders associeert hij de douche met druk en das niet nodig want het water is al eng genoeg.

Als je voelt dat je gefrusteerd raakt omdat je vindt dat hij moet luisteren, ga dan alsjeblieft een rondje met hem lopen. Of zet hem op stal en ga zelf wat drinken of zo. Want paarden zijn echt allergisch voor mensen die gefrusteerd aan voelen maar toch iets van hen willen.

Heel veel succes. Laat je ons weten als het een beetje gaat?

Groetjes
    Roos
    Ik dacht meer dat blazen een uiting was van gerustgesteldheid?Verder kan ik niets RB bij hem ontdekken,hij bijt niet of whatever.En dat met zijn hoofd over de vloer gaan is toch een manier van onderzoeken?Kijken van wat is een douche?

Voorwaarts krijg ik hem er niet in,achterwaarts ging tot woensdag goed.
    Dus ik denk dat er die dag iets gebeurt is,maar wat?Zal ik navragen.

Voer geven helpt ook niet.

Het is niet dat hij angst heeft voor de douche want hij loopt er bij conrad zo in en bij mij ging het vroeger ook goed,zelfs in het donker!Tot ik weer met water begon

Dan lijkt het er op dat hij dus angst voor water heeft en twijfelt hij nog wat aan jouw leiderschap.

Mooie dingen om mee aan de gang te gaan.
    Ik denk trouwens, dat als je goed naar hem kijkt, hij toch wel veel tekenen van RB zou kunnen vertonen. Bewegende oren, strakke ogen, zijn voeten niet stil kunnen houden. Hoog hoofd. Stijve lippen.

Misschien kun je een DVD uit Level 2 van Parelli van iemand lenen. Daar wordt een hele verhandeling gegeven over Right Brain behaviour.

Dat wordt een hoop spelen met water als in retreat and approach.

Veel succes.

Groetjes
    Roos
    www.innerfeeling.nl

Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten