Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Wat is veilige positie voor driving vanuit zone 3?

Actief Forumlid sanne2's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Wat is veilige positie voor driving vanuit zone 3?

Driving vanuit zone 3 met focus vind ik een heel goede oefening, vooral om buiten te doen. Je bevindt je dan immers in de "rij-positie". Maar ik vind het (vooral buiten) niet echt een fijne plek om te lopen. Pardoes schrok laatst buiten van een hond die opeens van achter een huis uit kwam rennen en sprong opzij, waar ik dus liep! Geen schade aan mij verder maar ik durf daar nu niet zomaar meer te lopen . Is er een positie die veiliger is? Misschien naast de schouder?

Ik heb het trouwens in de bak geoefend en hij snapt wat er bedoeld wordt.

Re: Wat is veilige positie voor driving vanuit zone 3?

Ben ook benieuwd, want Lodash doet dit keurig in de bak, maar ga je buiten wandelen dan heb je te maken met hetzelfde effect. Meestal wil hij naar jou, want alles anders is nog enger. En soms vindt hij het buiten ineens ZO eng, dat hij alle kanten tegelijk op wil vliegen.

Ik denk zelf dat ik buiten misschien beter voorlopig maar in zone 1 kan lopen... maar ja, tresholds... Dus ik ben ook benieuwd naar de intelligente antwoorden van anderen!

Nou, daar heb je dus ook niks aan

May the horse be with you!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik denk dat positie 3 op zich wel veilig is, maar voor alle posities geldt: ze zijn alleen veilig als je paard daar niet staat. De veiligste positie vind ik zelf degene waarbij ik ruim voor het hoofd van het paard loop, en dan kun je hem in case of a tiger altijd met een zwiepend touw en woeste blik naar het einde van de lijn achteruit laten stappen om nog wat extra veilige zone te creeeren. Dat zou dus ook mijn keus zijn voor het buiten rondwandelen, met af en toe als experiment numero 3 er tussendoor. Zone 3 is namelijk wat ingewikkelder omdat als je vauit die zone ruimte wilt scheppen en tegelijkertijd in die zone wilt blijven, je je paard sideways van je af naar het einde van de lijnen moet sturen. Zonder muur/begrenzing is dat al wat pittiger, maar ook dan geldt dat je nu 2 lichaamsdelen tegelijk weg moet sturen in plaats van 1 keer 'terug!' te roepen. Zijwaarts is bovendien nog steeds erg voorwaarts, en kan ook met een sprong naar voren ontaarden in een wild om je heen rennen.

Je kunt ook vanuit 3 makkelijk een zone 1 maken, door bij problemen je paard vanuit 3 direct achteruit te sturen, hoe scheef hij dan ook gaat: op die manier sta jij weer voor hem en hij aan het eind van de lijn. En als je paard door krijgt dat schrikken in de derde positie niet alleen onzinnig is maar bovendien door dat achteruit moeten ook erg veel energie kost, dan zal hij zone 3 vanzelf steeds langer volhouden. Ik denk dat die drempel dus vanzelf verschuift doordat je paard steeds later zone 1 nodig gaat hebben en je dus vanzelf langer in zone 3 kan blijven.

De kracht van zone 3 is volgens mij ook niet de controle die je daarmee over je paard hebt, maar juist de kracht van de handicap: in zone 1 heb je het meeste te vertellen, zone 3 al de helft minder en in zone 5 zo goed als niets, behalve een subtiele communicatie. In zone 1 kun je veel corrigieren, in 3 kun je minder corrigeren en in zone 5 zo goed als niets. Ik zou dus problemen in zone 5 ook niet oplossen in 5, maar teruggaan naar 3, en desnoods naar 1. Eerst herstel je het respect en de communicatie weer, dan kun je je laten afzakken naar plaatsen die steeds minder respect afdwingen en nog meer steunen op communicatie alleen.

Maar goed, dat is dus wat ik dan zelf bedenk op basis van het vers gelezen level 1 pakket, Hempfling, vrijheidsdressuur en ervaringen in het werken aan de lange teugel: pure Parelli trainers die meer hiervan weten en verder zijn in de pakketten kennen misschien een officiele methode hiervoor. In elk geval succes!
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

hmmm dat heb ik me eigenlijk nooit afgevraagd.... ik ben het gewoon buiten gaan doen.. inderdaad om te oefenen van uit de "rij positie" ik loop er gewoon naast met mijn arm over dr rug zodat ze weet dat ik daar ben... verder kan ik je ook niet echt tips geven want er moet heel wat gebeuren wil mijn super LB haf schrikken
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ik moet zeggen dat ik hier ook nooit over nagedacht heb omdat het eigenlijk altijd goed ging...
    Maar ik heb dan ook al 4 jaar wandel ervaring vanuit zone1 . Nee zonder gekheid, Fenna is het vanaf haar 2e jaar gewend om buiten met mij te wandelen. Bij gebrek aan een bak moet je dus het recreatiegebeid als veilige zone maken. Vandaar dat wij minder problemen hadden met de overstap naar leiden vanuit zone 3 buiten. En als er dan een mega-treshold opduikt dan staat Fen stokstijf stil... Veilig voor mij dus
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Hey Sanne2,

Met Pathos ben ik buiten het wandelen in zone 3 gaan doen toen hij aangaf dat hij daar klaar voor was. Pathos is nogal happerig en dat doet hij vooral als hij zich verveelt. Als hij achter me loopt begint hij na een paar minuten in z'n touw te bijten zodat hij daar al lopend leuk zelf mee kan zwaaien. Stuur ik hem echter voor me uit dan is dezelfde wereld opeens een stuk spannender en dan laat hij z'n touw met rust. Als er dan enge dingen aankomen of als z'n dapperheid op is gaat hij zelf langzamer lopen zodat hij weer achter me kan 'schuilen'. Hij hoeft dus niet de hele wandeling voorop, maar zodra hij gaat vervelen stuur ik hem voor me uit.

De schrikreactie gaat er denk ik nooit helemaal uit, maar Pathos weet wel dat hij de ruimte krijgt voor de anderhalve galopsprong die hij nodig heeft. Voor mij makkelijk praten, want hij springt juist altijd van me weg, om dan om te draaien en me te vragen waarom ik het niet nodig vind om te vluchten.

Een ander paard van stal bij ons heeft de irritante gewoonte om je van je eigen route te duwen, ook als ze niet schrikt. Ze loopt gewoon vooruit maar steeds een klein beetje in jouw richting, zodat je opzij moet. Daardoor kan ze lekker steeds sneller, en maar trekken en de arm van haar baasje ligt er steeds zowat af. Daarmee ben ik eerst de driving game gaan oefenen, en toen ging ik buiten met haar wandelen, ik in zone 5. Steeds als ze te hard ging of van haar route afweek stuurde ik haar achterhand weg, zodat ze met haar hoofd in mijn richting kwam te staan. Dat kan uiteraard alleen met een paard dat het oke vindt als je bij z'n achterhand loopt en niet slaat, maar een paard dat schrikt zal volgens mij niet in een reflex schuin achteruit naar z'n begeleider trappen. Wel zorgen dat je touw aan de kant van de berm hangt, anders is er geen ruimte om de achterhand heen te sturen.
    en dit moet je doen met de 22ft lr of nog langer als je die hebt. Die lengte heb je nodig om je paard ruimte te geven voor de eerste schrikreactie en dan kun je je paard draaien, zodat jij weer in beeld bent en 'm bij de les kunt roepen. Ik heb met de merrie gemerkt dat die zich redelijk druk maakte over het feit dat ik haar doordouw-neiging onderbrak, maar ik denk dat dat ook een geval van hoger in je energie zitten dan je boze of bange paard was. Want ze was toen we verder wandelden heel snel weer rustig, echt van het ene op het andere moment, ging lopen kauwen en heeft tot aan huis met een loshangend touwtje naast me gelopen in het tempo dat ik aangaf.

Succes ermee

Actief Forumlid sanne2's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Interessante reacties! Een paar mensen die gewoon geen problemen ondervinden met driving vanuit zone 3 en een paar die dit ook hebben. Ik ben het met xyzutu 2 (wat een naam! ) eens dat de meest veilige positie voor een mens voor zone 1 is. En de oplossing die jij aandraagt, vind ik heel goed, steeds iets meer uit je eigen (en die van je paard) comfortzone komen. Want het is nu vooral iets dat in mijn hoofd zit: ik ben bang dat hij op mij springt wanneer ik in zone 3 loop.

Ik heb me voorgenomen om op het rustige weggetje voor de stal te gaan oefenen met me zelf veiliger en vertrouwder gaan voelen in deze positie. De oplossing van sannie is iets voor later. Want hoewel ik me heel goed kan voorstellen dat de achterhand wegdrijven goed werkt, zie ik mezelf hier nog niet handig mee om gaan op het moment dat er een vrachtauto voorbij komt denderen. Want bij driving vanuit deze zone heeft je paard wel erg veel leadroperuimte om de weg op te rennen (of daar ben ik dan bang voor). Deze oplossing is weer een stap verder in verantwoordelijkheid geven aan je paard.

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Zelf voel ik me ook niet meer zo veilig in die zone. Bailey is eens beginnen lopen en sloeg heel hard zijn benen uit. Hij raakte mij hard en zo is de schrik begonnen...
    - Je kan je stick op de rug leggen en heel de lengte gebruiken (arm gestrekt). Je loopt dus verder van je paard waardoor je meer tijd hebt te reageren als hij begint te lopen.
    - Je kan het touw korter nemen en als hij begint te lopen zijn neus naar jou trekken.
    Ik doe het laatste en het helpt heel goed! Bailey slaat altijd zijn benen uit. Wanneer ik zijn neus naar mij trek is zijn achterhand weg van mij en mag hij zoveel slaan als hij wilt.

Groetjes,
    Jolijn

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    45
    Dagboek Berichten
    33

In zone 1 lopen vind ik buiten ook veiliger. Als ik in zone 3 loop buiten combineer ik dit met de Circling Game. Mocht mijn paard dan wat RB worden kan ik haar makkelijk op de cirkel sturen en wordt ze sneller rustig (+ ik ben buiten gevaar)

Goed van je Sanne2 dat je eerst zelf gaat oefenen om er vertrouwder mee te raken!
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Bladwijzers

Forum Rechten