Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Fistel verwijderen, welke procedure?

Fistel verwijderen, welke procedure?

Paard had een tijdje geleden op zijn kaak een wondje, echt een soort gaatje, en de veearts is erbij geweest. Hij kon het alleen schoonspuiten en er verder niks aan doen, het kon niet gehecht worden, en antibiotica bereikt de kaak niet... Dus het was afwachten.
    Of het wondje groeide van binnenuit dicht, of het werd een fistel en die zou operatief verwijderd moeten worden. Nu ben ik er vrijwel zeker van dat het toch een fistel is geworden, hier een stukje informatie:
    Een fistel is een onnatuurlijke verbinding van een lichaamsholte of van een klier met de huid. Meestal ontstaat een fistel na een ontsteking, vanuit de lichaamsholte of klier heeft de ontsteking zich tot de huid uitgebreid. Wanneer de ontstekingsverschijnselen zijn verdwenen, kan er een fistel overblijven. Soms lijkt het erop of het fistelwondje is genezen, maar na enige tijd komt er toch weer vuil of vocht uit.

Nu is mijn vraag;
    wat is de exacte procedure bij het verwijderen van een fistel?
    Don't judge a thing until you know what's inside it!

Re: Fistel verwijderen, welke procedure?

Poeh, lastige vraag. Zou het eigenlijk niet weten. Ik denk dat je hiervoor eigenlijk het beste meet naar je DA kunt gaan. Het klinkt in iedergeval heftig.
    Sterkte en succes in iedergeval.
    I'm still learning it....
    Cantaor, mijn spaanse kanjer!

Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004

Kan je dit niet bijvoorbeeld door een schoonmaak kuur (groene leem en bach bloesem) eruit krijgen?

Anders kan je altijd vrijblijvend Madeleine Knapp Hayes, De Levensboom bellen
    076 596 3380
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Locanda
    en antibiotica bereikt de kaak niet...
    Lastig probleem! Antibiotica heeft alleen geen zin bij een abces, maar in alle andere gevallen van wonden en ontstekingen wel hoor! Natuurlijk bereikt het ook de kaak! Heeft de DA dat echt zo gezegd? Vreemd. Maar goed, nu is dat natuurlijk te laat. Wat ze kunnen doen is het helemaal opnieuw uitsnijden. Dan maak je dus een nieuwe wond die je kan hechten, en die groeit dan mooi dicht. Om zeker te weten dat hele fistel eruit is spuiten ze het eerst op met Methyleenblauw, dan zie je alle fistelgangetjes mooi aankleuren. Is misschien toch wel het overwegen waard, want als het blijft "prutten" kan de onsteking op een gegeven moment richting bot gaan, en dan ben je verder van huis! Wat zegt je eigen DA er inmiddels van?

Ik vroeg het overigens omdat ik de keuze heb uit 2 klinieken; 1 is dichtbij (zou ik hem naartoe kunnen rijden) maar groot en druk (veel studenten), 2 is verder weg (moet ik vervoer regelen) maar het is daar wel lekker klein en rustig.
    Vroeg me af of het 1 dag of meerdere dagen in beslag zou nemen, dit om te beslissen welke van de 2 klinieken.

De hoofdzaken uit de behandeling in dit geval:

Eerst wordt er een röntgenfoto gemaakt om te kijken waar het precies zit en of het bot is aangetast. Vervolgens moet het paard onder volledige narcose en wordt de fistel operatief verwijderd (duur: +/- 3 kwartier). En dan moet het paard 3 Ã* 4 dagen op de kliniek verblijven.
    Alle risico's van volledige narcose en opereren gelden in dit geval, en als extra risico dat de slagader beschadigt wordt (hij is goed op conditie, hoeft niet lang onder zeil, en ze zullen wel weten wat ze aan het doen zijn). Als het zo blijft is er risico op een fikse ontsteking en bloedvergiftiging, helemaal als hij het land weer op gaat en er misschien wel weer een hittegolf komt.

Aangezien hij er een paar dagen moet blijven ga ik toch voor de rustige kliniek, even vervoer regelen en een afspraak maken...

Het moet sowieso weg gehaald worden, daar niet van.
    Maar wilde eerst weten voor welke kliniek ik ging voordat ik verder om advies zou vragen aan de veearts. (vind het zo rottig om aan een veearts van de ene kliniek te vragen wat er moet gebeuren, en daarna naar een andere kliniek 'over te lopen')

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Zou het dan zeker laten doen vóór begin mei (i.v.m. vliegen die er dan nog niet zijn) en de kans op erg warme temperaturen is er dan ook niet. Zou idd ook voor de rustige kliniek gaan hoor, mijn idee! Succes, houdt je ons op de hoogte!?

Bladwijzers

Forum Rechten