Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 43

Topic: [L2] OL transitions

Re: [L2] OL transitions

Hoi iedereen,

Ik heb een horizontale wiggel gebruikt vanuit zone 3. Zoals Calippo het omschrijft, zo voelt dat voor mij ook.

Calippo als jij NAAST je paard staat, dan bedoel je zo ergens tussen de neus en de schouder neem ik aan? Want dat lijkt nu enige verwarring te veroozaken.

Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Ik gebruik wel de vertical wiggel als ik in zone 3 sta. Dezelfde wiggel als die ik gebruik als ik OP het paard zit en haar met 1 rein backwards wiggel. Dan gebruik ik óók de vertical wiggel.

Om deze twee hulpen hetzelfde te laten zijn (ik ben immers bij allebei de posities in zone 3) gebruik ik de vertical wiggel. Dat gaat heel goed, mits je hem vertraagd maakt (slowmotion) ipv de snellere horizontale wiggel
    (Nienke.. snap je m nog )

Bij mijn paard is de vertical wiggel een duidelijke "backwards", terwijl de horizontale wiggel ook zijwaards betekend, dus meer een uitwijkend karakter heeft (en dat wil je niet hè, bij een backwards vanuit zone 3)

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Ik snap em!!!

Cool deze discussie.
    Ik heb er niet zo over nagedacht. Eens op letten.

Thanks.

Roos
    www.innerfeeling.nl

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Ik weet niet of ik off topic ga maar ik wiggel toch nog even door.

Ik dacht ook dat ik het doorhad en bewust een horizontale dan wel een verticale wiggel gebruik, nou dus niet.

Trea bij jouw betekent een verticale wiggel, backwards? Of is dat alleen vanuit zone 3? Want de yoyo game is toch met een horizontale wiggel?

Ik had eigelijk bedacht dat verticale wiggels waren voor de transitions, en de horizontale voor de achterwaarts / zijwaarts bewegingen. Maar dat kan niet uit, want wat Trea beschrijft voor de backwards vanuit zone 3 doe ik ook, ik wiggel dan verticaal.

En wat doen jullie als het paard of pony bij zijwaarts zonder hek naar voren gaat.? eeut, by the way don't go forwards... maar dan met horizontale wiggel of verticaal?
    Nu ik het zo neertype ben ik het helemaaal vergeten ..... (en haal horizontaal en verticaal aardig door de war )dus ik ga morgen toch nog eens uitproberen wat ik doe. (ik geloof verticaal)
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ik hou het erg simpel: sta ik aan de zijkant van het paard, dus met mijn gezicht naar de zijkant, dan zwaai ik verticaal (dus bij circling en sideways without a fence - "don't go forward!").

Sta ik voor of achter het paard, dus ik kijk naar het hoofd van het paard, dan zwaai ik horizontaal (yoyo, of vanuit zone 3-4-5).

De wiggeltjes komen zo het beste door bij ons .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Hihi, je kan dingen ook ingewikkeld maken he
    Als ik backwards vraag vanuit zone 1,2,3,4,5 òf als ik erop zit gaat mijn wiggel verticaal. Dit geld dus voor alle posities waarin mijn hoofd dezelfde kant uitkijkt als mijn paard.
    Als je naast je paard staat, en je gebruikt de horizontale wiggel, en je MOET gaan tot een fase 4... ga dan eens na waar het paard overal geraakt wordt met het touw? Precies.. langs de gehele zijkant! Een logische reactie van het paard, is dat hij zijwaards wegstapt of springt.
    Bij de vertical wiggel, raak je alleen het hoofd.. dus gaat het paard achteruit.

Vanuit alle andere posities gebruik ik de horizontale wiggel, omdat die dan het meest effectief is.

Ik heb even na gedacht over het geheel.

Als ik sideways without a fence do en zeg don't go forward, dan wiggel ik verticaal. Vind ik ook logisch.

Indien er naast in zone 1 of 2, ook verticaal om naar achter te gaan. Logisch anders raakt mijn arm of het touw mijn paard op allerlei onlogische plekken.

Yoyo uiteraard een horizontale wiggel.

Als ik er op zit, lijkt mij een verticale wiggel ook het meest logisch.

Bij transistions weet ik het eigenlijk niet. Maar lijkt ook verticaal mij het meest logisch.

Ik ga Eddy mailen heb ik bedacht. Ik zal het antwoord hier neer zetten.

Groetjes
    Roos
    www.innerfeeling.nl

Mij is in Frankrijk inderdaad geleerd bij OL transitions een verticale wiggle te gebruiken... maar ja dat was toen

May the horse be with you!

Ik ben wel benieuwd naar het antwoord. Ik ben vooral benieuwd of het überhaupt iets uitmaakt, of dat je zelf mag uitzoeken wat het beste werkt voor je paard.

Hoi!

Hierbij het antwoord van Eddy:

Goede vraag. Ik zal het zo beantwoorden. Het is eigenlijk heel logisch. Beweeg het touw dusdanig dat de sluiting van het touw niet tegen de
    voortanden van het paard zou kunnen aankomen.
    Eddy
    Mooi antwoord van Eddy vind ik dit. Klinkt heel erg logisch!

Groetjes
    Roos
    www.innerfeeling.nl

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Een heel praktisch antwoord, daar kan je wat mee !
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Wat ik bedoelde met NAAST het paard, is ter hoogte van zijn hoofd.
    Dus ook wanneer dat op 10 meter afstand is.

Je kan het zelf zien door te wiebelen, welke richting de clip uit beweegt.

Wat Eddy zegt is idd nog simpeler, zorg dat de clip niet in zo'n richting beweegt dat hij tegen zn voortanden aan kan slaan.

Dus toch horizontaal wiggelen als je in zone 3 staat.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Ik heb nog een vraagje over circling, maar wist niet of ik een nieuw topic moest openen.
    Ik heb namelijk juist problemen om henk in draf te krijgen. Op de linkerhand gaat het wel beter dan de rechterhand.
    Op de linkerhand gaat hij wel, maar valt snel terug.
    Op de rechterhand krijg ik hem helemaal niet in draf.
    Ik weet nu niet of dit komt omdat het hem niet lukt, of dat er een andere reden is. Met rijden is de rechterhand juist zijn lievelingshand, dus zou je denken dat hij daar makkelijker op draaft.
    Iemand tips?

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Ik heb al met meerdere paarden gemerkt dat er geen enkele overeenkomst was tussen de hand waarvan ik dacht dat ze met rijden voorkeur hadden en de kant waarop bv de cirkling game beter ging.
    Moet eerlijk zeggen dat ik hier niet echt een verklaring voor kan vinden.

(Nee, hier ben je lekker mee geholpen!)

Ik had bij Unieko hetzelfde, maar dit kwam ook omdat ik en aan de 12 ft line werkte, en in een vrij zware bak. De cirkel was gewoon te klein. Met de 22 ft line gaat het al een stuk beter.

Ik ga er even vanuit dat er geen lichamelijke gebreken zijn (makkelijker gezegd dan gecontroleerd, sorry )
    In het kader van set yourself up for succes zou ik me even concentreren op de linkerhand. Mocht hij terug willen gaan naar de stap... laat hem die "fout"begaan. Maar een paar meter laten stappen en weer aandraven. Dit blijven proberen tot je bv 1 of 2 rondes hebt gedaan. Ook dit klinkt als makkelijker gezegd dan gedaan, maar op een gegeven moment zal Henk er echt wel zat van worden om steeds weer opnieuw naar de draf te gaan en doorkrijgen dat het een stukje makkelijker is om gewoon te blijven doen.
    Bij Unieko werkte dit ook, toen ik het voor elkaar had op zijn "voorkeurs"hand, ging ik naar de andere hand, en daar kreeg ik hem in ieder geval al in draf , na een paar overgangen bleef hij ook daar draven.
    (Helaas was dit niet in 1 sessie, maar goed ik hoef de trein niet te halen met hem...)
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Bladwijzers

Forum Rechten