Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Koliek?

Actief Forumlid Lotty's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005

Koliek?

Heej,

Er is bij ons op de manege een paard die ziek lykt..
    Ik kom elke woensdag en vrydag op de manege en nu is het zo dat al een par weken achter elkaar op vrydag het paardje ligt.., wat op zich niet erg is.. maar hij ademt dan heel moeilijk. Heel soms gaat ie nog helemaal op zun zij liggen een beetje gstrekt.. dit heb ik maar 1 keer gezien maar hoort wel bij koliek gloof ik.
    Ik dacht eerst dat het kwam door te weinig beweging.. ze rijd bijna alleen maar op vrijdagavond en zaterdag.. staat dus op vrijdag vaak bijna een week stil!!
    Maar afgelopen vrijdag was ze 's middags nog losgweest en heeft ze als een gek lopen rennen.. met rijden enzo is ze ook gewoon 'normaal'!
    Als ze licht laat ik haar wel opstaan, omdat dat moet bij koliek.(zeggen ze iig bij ons?)
    En dan ademt ze wel wat beter maar dur buik bweweegt nog heel onregelmatig enzow.
    Is dit koliek? En hoe komt het dan? Zou ik daar iets aan kunnen doen?
    PS: het is niet mijn eigenpaard.. dus de DA kan ik niet zomaar laten komen, de manege zelf laat deze ook nooit komen..!

Actief Forumlid Apple's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re: Koliek?

Van hier uit is het lastig om te kijken wat het paard heeft. Het is immers internet en je ziet het paard er niet bij .

Koliek is meestal redelijk plotseling en niet zo 'chronisch' als jij omschrijft. Er zijn wel paarden die erg gevoelig zijn voor koliek en gelijk last hebben als het voer iets veranderd of als ze op een dag iets minder lopen dan normaal. Bij echt koliek moet er eigenlijk altijd een DA bij komen.

Kan het zijn dat je op de vrijdag op een ander tijdstip komt dan de woensdag en dus het paard aantreft tijdens zn rustuurtje? Veel paarden hebben een vaste tijd waarop ze slapen en dan kunnen ze helemaal languit liggen en daarbij ook nog snurken en kreunen. Dat kan klinken als koliek, maar koliek herken je vaak wel omdat ze dan ook kijken naar de buik en proberen te rollen. Snurken/kreunen en languit liggen kan heel ernstig overkomen terwijl het paard misschien gewoon diep in slaap is. Om hem dan te laten opstaan is eigenlijk niet zo aardig.

Als een paard verder overdreven veel ligt dan kan het ook nog zijn dat hij last heeft van zn benen en dat op deze manier probeert te ontlasten.

Als ze naast het rijden op de vrijdag en zaterdag gewoon wel elke dag los komt dan is er niet veel aan de hand. Weet je trouwens zeker dat ze alleen op vrijdag en zaterdag gereden wordt? Jij bent er nl niet elke dag .

Aangemeld
    Nov 2005

Heey,,
    Uhmm ik kom wel op dezelfde tijden,, dus daar ligt het denk ik niet aan.
    En het probleem is dus dat ie op andere dagen helemaal niet loskomt!
    Heel soms op woensdag maar verder niet!!

Vaak ligt ie ook helemaal niet uitgrekt.. dit heb ik ook maar 1 keer gezien.. daarom weet ik ook niet egt of het koliek is!

Dat van die benen klinkt wel begrypelyk bij dit paardje! Hij heeft heel vaak knikkende benen.. en ze zijn nogal zwak.
    Alleen is het dan te verklaren waarom ze zo moeilyk ademt als hij ligt? (en als ze staat ook nog beetje!)

Iig heel erg bedankt voor de reactie.. ben al een stuk wijzer.

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Heel moeilijk hoor, omdat we het hier niet kunnen zien. Moeilijk ademen kan op een luchtwegprobleem duiden, maar ook bij pijn. Wat jammer toch dat sommige paarden onder deze omstandigheden moeten leven
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Aangemeld
    Nov 2005

Als het een luchtwegprobleem is he..
    Dan zal ze toch altijd moeilijk(er) moeten ademen?
    Want dan zal ik eens op een woensdag, waarop ik nooit iets merk een goed op dur ademhaling letten..!
    En idd heel erg.., we hebben ook gewoon te veel paarden op de manege.. ze krijgen niet de aandacht die ze verdienen(hoewel dat op de meeste maneges is hoor)

Als mijn paarden platliggen, maken ze ook rare geluiden met de ademhaling. Net of die véél moeilijker en zwaarder gaat (wat ook zo is, want liggend wordt er nogal t één en ander afgekneld bij paarden).
    Bovendien hebben ze elke dag rond dezelfde tijd hun rustuurtje.

Dat zegt dus in mijn ogen helemaal niets. Als je een stethoscoop hebt, kan je hartslag tellen.. die is (meestal) verhoogd bij een paard met koliek. Normaal is tussen de 20/40 slagen per minuut.

Aangemeld
    Nov 2005

O, ben blij dat te horen Trea! Dan is het waarschinlijk helemaal niks ergs.
    Nou ik zal hem volgende keer dan maar niet meer overeind sleuren!:P

En een stethoscoop heb ik niet nee..

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Een shire op een stal waar ik stond had wel regelmatig lichte koliek wanneer hij te weinig beweging kreeg hoor. Als er dan mee gelopen werd ging het weer over. Je merkte weinig verder als hij het had, het was nogal een sloom paard. Helaas is hij na jaren uiteindelijk toch aan een ernstigere aanval bezweken...
    Overigens is het 'achterhaald' om een paard niet te laten liggen/ rollen bij koliek, zo had ik het ook altijd geleerd maar mijn DA vertelde dat ze er nu uit zijn dat dat geen slechte invloed heeft.
    Je kan er alleen weinig aan doen als het niet jouw paard is

Hij kan denk ik best last hebben van zijn darmen, dat ze wat stilliggen, of vol met stro zitten, maar misschien is hij wel gewoon lui

Aangemeld
    Nov 2005

Heee Nacino,
    Als ze last van d'r darmen zou hebben, is het dan normaal dat ze zo ademt?
    Nou iig wat het ook is ik kan dur lekker laten liggen.. en het is dus (waarschijnlijk) niet heel ernstigs, gelukkig.
    Lichte koliek kan het natuurlijk wel zijn ja, maar dan kan ik er toch niet veel tegen doen, ik wou alleen even weten wat het kon zijn zodat ik, als het ernstig kon zijn ik iig dat aan de hoge bazen zou vertellen! Dat ze er iig wat aan zouden doen, wat bij ons vaak niet gebeurd.

Groetjes Lotte

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Hey, ik heb een vraagje aan iedereen die mij helpen kan of wil!
    Als ik mijn verzorgpaardje buitenlaat in de piste dan gaat ze eerst lekker rollen enzo maar binnen een halfuurtje verveelt ze zich, en dan graaft ze telkens weer kuiltjes en dan eet ze gewoon hele happen zand! Ik ben echt ongerust, misschien krijgt ze wel koliek! Toen het te erg werd heb ik haar op stal gezet maar dat is natuurlijk ook geen oplossing. Gelukkig mogen ze binnenkort terug op de weide...maar wie weet hoeveel zand ze ondertussen al op heeft! Weet iemand soms wat ik hieraan kan doen? We hebben haar al een liksteen en zelfs extra celzout gegeven maar ze blijft dit doen! En ze staat samen met de andere paardjes buiten, dus hoe kan ik dit verhelpen??
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Bladwijzers

Forum Rechten