Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 35

Topic: ..en als je nou eens geen toestemming krijgt??

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Re: ..en als je nou eens geen toestemming krijgt??

Je hebt zeker wel het beste gedaan! Ik had pas ongeveer hetzelfde, ik had Fenna van het straatje gehaald en dan laat ik haar in stal altijd even plassen alvorens iets leuks buiten te gaan doen. Maar ze wilde echt niet haar stal uit... Ik heb ongeveer hetzelfde gedaan als jij en na een kwartier kwam ze toch maar wel. Maar die wandelen ging voor geen meter, dus had ik haar beter helemaal met rust kunnen laten... Volgende keer beter!
    Dus liever zoals bij jou, beter niets samen doen dan wel iets doen wat niet helemaal lekker gaat
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

of zoals vanavond: Suus en de vriendinnetjes staan hooi te eten, dus echt veel zin om iets met mij te gaan doen, had ze niet. 3 keer gevraagd of ze wilde (en als niet: ik paddock weer uit), waarbij 1 keer gevraagd hoofd te geven, halster om en meteen weer af. Positieve indruk achtergelaten. Morgen verder.

Voordeel als je 2 paarden hebt, geef het meteen toe: Lodash wilde best graag iets met ons gaan doen, dus heb je wat omhanden terwijl je arrows sprokkelt

May the horse be with you!

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Handig Nienke, die Borus neemt zijn eigen ATV dagen, slim paard En jij bent een goede werkgever, door hem die gelijk te geven. Als hij nu een keertje moet overwerken zal hij het zeker met plezier doen
    www.crystal-carving.com

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Hier heb ik eigenlijk nooit zo bij nagedacht .. Maar je hebt helemaal gelijk!! Weer een leermoment zo vroeg op de ochtend

Gelukkig ben ik dus niet de enige die dit heeft....
    Donderdagavond ging het grondwerk zo super dat ik dacht dat ik er zaterdag wel ff op kon gaan zitten... Mooi niet dus!
    Eerst kon ik ook geen halster omkrijgen, later wel, maar had ook beter kunnen stoppen! Het ging helemaal niet.... En ik had er nog wel zo'n zin in en alles klaargezet....
    Zondag ging het gelukkig veel beter!

Dus ik heb hier ook wel van geleerd hoor!!! Inderdaad; luister naar je paard!
    Knap dat je dat gelijk al doorhad... Gelukkig leer ik van m'n fouten en doe dit dus ook niet meer!

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

LIjkt me best moeilijk zoiets. Maar je hebt zeker het goede gedaan denk ik zo! Het lijkt me zelf wel heel moeilijk miijn plannen bij te stellen. Vooral als ik ook nog met iemand afgesproken heb samen wat met de paardjes te doen.

Met Pjelk had ik iets vergelijkbaars. Die wilde voorheen echt nooit komen en liep altijd weg . Toen heb ik hem op een gegeven moment weggestuurd zoals Mark Rashid in `Considering the horse omschrijft` . Wilde hij weglopen? Best, maar dan moest het ook maar in draf. Daarbij stuurde ik hm één keer weg en bleef niet achter hem aanjagen zoals bij een join up. Stond hij stil dan deed ik dat ook, draaide mijn zij naar hem toe, nam een passieve houding aan en wachtte tot hij nieuwschierig werd. Als hij dan weer wegliep herhaalde bovenstaande zich. Uiteindelijk kwam hij dan bij me en de eerste keer dat hij zelf bij me kwam kreeg hij een aai en liet ik mijn verdere plannen varen en Pjelk dus in de wei. De volgende keren kwam hij veel makkelijker!
    Oké, deze aanpak is wel anders dan het spiegelen (toch?) van Parelli maar wilde maar zeggen dat het zoveel goeds kan opleveren als je op een goed moment stopt..

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Echt super gedaan Nienke! Ookal had je enorm veel zin om te spelen, hiermee heb je waarschijnlijk veel meer bereikt! Mijn complimenten hoe je nu bezig bent met toestemming vragen

Actief Forumlid Carla's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Toch dit topic weer even naar boven gehaald. Zaterdag naar Hendrik gegaan nou hij komt vrolijk naar het hek, maar toen ik naar binnen ging liep hij achteruit toen ik hem benaderde ik mocht hem niet eens aaien
    nou approach en retreat voor wel een half uur, maar nee hoor toestemming kwam niet, regelmatig met zijn achterhand naar me toe staan. Dus uiteindelijk er maar bij neer leggen dat het dus niks werd. Gisteren weer vol goeie moed naar de stal, maar weer precies hetzelfde verhaal. Uiteindelijk toen ik wegging hem een lekker appeltje gebracht nou die nam hij wel aan,
    maar met een soort van slangennek om maar niet in mijn bereik te komen .
    Moeilijk hoor vooral als je dit voor het eerst meemaakt, en toch
    de twijfels komen doe ik dit nu wel goed!!!!!!!!!!!

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Ik denk dat als je paard hem niet wil laten aaien, dat je hem dan ook iet hoeft te aaien. Is gelijk dat je iets met je vriendin zou willen doen maar dat ze geen zin zou hebben, dan doe je dit ook niet eh

Maar als je uw paard nodig hebt om er iets mee te doen, dan zou ik mocht hij zijn achterhand draaien, en je hebt al wat approach and retreat gedaan, mijn touw wel eens heel goed in zijn richting gooien. Zodat hij het op een loopje zet, dit blijven doen, tot hij een POGING doet om naar jou te kijken, vanaf die moment je volledig wegdraaien en wegstappen
    en nog wat approach and retreat,
    Zo zul je uw paard wel vrij snel vangen. Ik spreek uit ervaring want nog voor mijn Parellitijdperk was het niet ongewoon om een half uur, 3 kwartier achter hem aan te hollen. Nu duurt het een goeie 3 sec
    Horses and Live, It's all the same to me...

Aangemeld
    Apr 2005

Vandaag ging ik dus naar Kel, ik loop het weiland in: twee oortjes/ogen. Maar dat ik carootje even stond te knuffelen, kwam ze uit r hoekje, en loopt me straal voorbij! Ik kreeg dus toen geen toestemming om haar te benaderen en het halster om te doen. Dus ik heb met het verhaal van Nienke in mijn achterhoofd mijn plannen maar opzij gezet, net zolang approach en retreat gedaan tot dat ze me toestemming gaf om te naderen, vervolgens om haar aan te raken en het halster om te doen. Dat duurde een uur, dus ik was blij dat ik mn mp3-spelertje bij me had, om mn geduld te bewaren! Toen al spelend het weiland uitgewandeld, voer gegeven en haar weer losgelaten. Ik ben erg benieuwd hoe het morgen gaat.

@Jarno: Ik denk ook niet dat het erom gaat dat je je paard niet kan vangen, dat had bij mij ook nog geen 3 minuten hoeven te duren, druk geven op de achterhand, en hoppa! Het gaat erom dat je paard ook wel eens mag aangeven dat het die dag geen zin heeft, en dat je dan zegt: ok! Dan doen we vandaag toch even lekker niets?

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Vergeet niet dat een paard een dier is en dat het nog steeds op instincten werkt. Ik zou geen enkele situatie kunnen indenken in de natuur dat een paar zou zeggen van, vandaag heb ik eens geen zin in iets. Er is altijd een oorzaak en een gevolg, niets gebeurt zomaar, omdat je paard eens geen zin heeft. Dat je wacht tot je 2 oortjes krijgt heeft met respect te maken. Volgens mij niet met zin van het paard. Hoe beter je timing trouwens wordt hoe sneller je 2 oortjes zult krijgen.
    Horses and Live, It's all the same to me...

Ik had maandag ook zoiets, zondag ging het goed als nooit tevoren en maandag was ik dus helemaal door het dolle omdat ik weer zo'n goed dagje verwachtte.. stond ik daar mooi voor aap; wim gaf niet alleen geen toestemming, maar was ook vreselijk chago (of draai ik het nu om?)
    Ik had zelf zoiets van 'arrogant beest, dan krijg jij ook geen toestemming' (lekker puh!) daarna ben ik even weggegaan omdat ik nogal boos was.. toen ik terugkwam gaf ze wel toestemming en ben gaan gamen (beetje stom ja) 't ging niet goed en ik had haar gewoon meteen met rust moeten laten, maja, ik had wel even die hele 3 km gefietst

Volgende keer laat ik haar gewoon met rust en anders ga ik met het oudje wandelen, zodra wim mij ziet met een ander paard wil ze ineens zooo graag werken.. of zou dat geen goede manier zijn om toestemming te krijgen (dat ik haar daarna met rust laat)
    Vandaag ging het gelukkig wel weer goed, maar ik hoop natuurlijk wel weer op zo'n topdag als zondag
    Grzz

Het lijkt wel een beetje op wat er vandaag met Boy en mij was, alleen ben ik denk ik te laat gestopt. Ik dacht dat ik al behoorlijk NH was, maar hij moest wel elke keer werken, en eigenlijk had hij nooit zin. Maar ik dacht: als ik stop is zijn respect weg (niet dat hij zoveel respect voor mij had hoor) en ik ging dus altijd een poos door. Maar vandaag ben ik al snel gestopt, Boy maakte me heel duidelijk dat ik nu echt eens naar hém moest luisteren. Ik heb hem terug in de wei gezet en dat was denk ik toch de goede beslissing.
    Je beseft pas wat je had als je het kwijt bent.

Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jarno
    Vergeet niet dat een paard een dier is en dat het nog steeds op instincten werkt. Ik zou geen enkele situatie kunnen indenken in de natuur dat een paar zou zeggen van, vandaag heb ik eens geen zin in iets. Er is altijd een oorzaak en een gevolg, niets gebeurt zomaar, omdat je paard eens geen zin heeft. Dat je wacht tot je 2 oortjes krijgt heeft met respect te maken. Volgens mij niet met zin van het paard. Hoe beter je timing trouwens wordt hoe sneller je 2 oortjes zult krijgen.
    Ergens heb je gelijk in de zin dat we natuurlijk niet voor het paard kunnen spreken en het natuurlijk zo is, dat we interpreteren dat een paard geen zin heeft. Het zal ook wel met respect te maken hebben, maar ik denk een groter gedeelte nog met vertrouwen, vertrouwt je paard je genoeg om je met twee oren tegemoet te treden. Op het moment dat je dat om gaat buigen dmv de catching game kan je het wel voor elkaar krijgen om twee oren te krijgen, maar ik weet uit ervaring dat je (een deel) vertrouwen kan verliezen....En daarom is het ook juist zo goed dat je m ook wel eens vrijwillig twee oren/ogen laat geven, op dat moment dwing je niets af, en kan je veel beter lezen wat je paard over je denkt, denk ik.

Actief Forumlid Emmie's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Ik wil deze toptic eventjes naar boven halen. Ik snap namenlijk iets niet van het toestemming vragen.
    Je moet dus toestemming vragen om het halster om te doen. En er wordt steeds van uit gegaan dat ze al in de wei zijn. Maar als ik ga werken met hem, haal ik hem altijd uit stal. En dan moet hij uds zijn halster om, anders kan hij neit het land op! Hoe kan ik hem dan toestemming vragen? Als hij geen toestemming heeft kan hij niet het land op...

Meestal als ik hem dan in de bak heb, dan laat ik hem even los en ga na 5 min approach and retreat doen. Hij rent dan steeds weg, maar ik weet neit of hij doet omdat hij geen toestemming geeft of hij gewoon een spelletje speelt. Hij rent namenlijk weg en blijft zo met zijn oortjes naar voren naar je kijken en zich zelf heel groot maken en het lijkt wel of hij zegt: Kijk wie is hier nu de sterkste? Want het is ook zo, als je de bak uitgaat staat hij opeens stil, hoofd half laag en oortjes naar voren en echt hel vragen kijken: Ga je weg? We waren toch aan het spelen? Is dit nou geen toestemming geven of een dominantie spelletjes?

Bladwijzers

Forum Rechten