Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 29

Topic: L1: passenger & te groot paard!

Actief Forumlid LekkerDier's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    44

L1: passenger & te groot paard!

Mag je bij de 'passenger' lichtrijden' bij het examen?
    Weet iemand dat?

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Re: L1: passenger

Ja dat mag... volgens mij zie je "Matt" dat ook doen bij het L1 examen op de dvd's.
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Ja klopt hoor, op de level 1 vd`s doen ze dat inderdaad ook.

Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    44

Oke, thanks!

Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    44

Re: L1: passenger & te groot paard!

Ik heb eigenlijk nog 1 probleempje wat betreft video opname L1

Het paard waarmee ik L1 wil opnemen is zo'n 1.70, zelf ben ik rond de 1.60, dit geeft nogal problemen met links opstijgen. Ik ben al blij dat ik er aan de rechterkant op kan komen om te gaan rijden.

Zijn er meer mensen met dit probleem? Hoe hebben jullie dit opgelost? Of heeft er iemand een tip?

Met een ander (kleiner) paardje lukt het wel om aan de rechterkant op te stijgen, maar deze kan ik niet gebruiken voor de rest van L1. Zou ik dit onderdeel op het kleine paardje mogen doen denken jullie?
    Een andere optie is het grote paard bij een heuvel parkeren en daarmee opstappen (uphill), maar er wordt ook geroepen dat je geen opstapjes mag gebruiken...

Ik weet het niet zo goed, het zou jammer zijn dat ik hierdoor niet L1 kan halen...

Volgens mij kun je prima een opstapje gebruiken of het hek.
    Anders bel je even met Parelli en leg je je dilemma voor.

Succes & veel plezier in ieder geval.

Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik dacht eigenlijk dat je wel op een opstapje mocht gebruiken.
    Maar hoe komt het eigenlijk dat je er vanaf rechts wel opkomt? Heb je en fysiek probleem waardoor opstijgen vanaf links moeilijk voor je is?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Het links opstijgen is niet om je te plagen, maar om je te laten oefen om jezelf "recht te richten", dit begint al met het grondwerk, en gaat door in het opstijgen en het rijden. Wat je rechts doet, moet je evenveel aan de linkerkant doen en andersom, zodat je paard aan beide kant belast wordt en overal aan went.
    Behalve als je een lichamelijk beperking hebt, denk ik dat je gewoon flink moet oefenen in het links opstijgen. Dan wordt je er vanzelf handiger in. Want het feit dat je niet links op kunt stijgen is een teken dat je in zekere zin scheef bent (ofwel handiger rechts dan links) en dat is geen goede basis. Zelfs niet bij een groot paard
    Zegt hier iemand die zelfs bij een 1,40m hoog paardje niet op kan stijgen aan de linkerkant, haha...

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Behalve als je een lichamelijk beperking hebt, denk ik dat je gewoon f]/images/smilies/wink_smile.gif[/img]
    Zegt hier iemand die zelfs bij een 1,40m hoog paardje niet op kan stijgen aan de linkerkant, haha...
    Ik kwam er ook echt niet op van links in het begin. Ik heb gewoon een keer of 3 geprobeert terwijl iemand mn paard vasthield. Nu lukt het me wel, het is nogsteeds moeilijker/zwaarder dan vanaf links, maar het kán wel.
    Het is volgens mij wel echt goed om vanaf beide kanten op te stijgen, vooral voor de rug van je paard.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Ik kan me voorstellen dat het lastig is om van rechts (ik denk dat je dat bedoelt en niet vanaf links?) op te stijgen op een groot paard. Ik ben met mijn 1,70 ook allang blij als ik vanaf links op een paardje van 1.65 m kan klimmen . Maar ik denk inderdaad ook dat het prettiger voor je paard is als je beide wel kunt. Vooral omdat het opstijgen op een groter paar waarbij het moeizamer voor jou gaat, voor het paard ook meer belastend is. En zo kan je die belasting tenminste verdelen.
    Misschien kan je beginnen met oefenen met opstopje of met kleiner paard zodat de beweging voor jou in ieder geval logisch is.

ik kon sowieso niet vanaf de grond opstappen, had ik al zo'n 25 jaar niet meer gedaan (altijd opstapjes gebruikt) en ik heb bovendien een rond paard en een boomlooszadel en een pak overgewicht.....

Voor de cursus die ik heb gedaan ben ik ten eerste 20 kilo afgevallen en ik heb me helemaal gek geoefend met van beide kanten opstappen, allemaal tevergeefs, ik heb het laten zien aan Eddy dat ik het kon, maar heb m'n level 1 toch niet gehaald......

Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    44

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Morrie

Voor de cursus die ik heb gedaan ben ik ten eerste 20 kilo afgevallen en ik heb me helemaal gek geoefend met van beide kanten opstappen, allemaal tevergeefs, ik heb het laten zien aan Eddy dat ik het kon, maar heb m'n level 1 toch niet gehaald......
    Ah Morrie, wat sneu! Ik vind dat je na al die moeite echt dat L1 wel verdient hebt hoor! Waarom heb je het niet gehaald? Vanwege het opstijgen of iets anders?

Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    44

[quote="LekkerDier"]

Het paard waarmee ik L1 wil opnemen is zo'n 1.70, zelf ben ik rond de 1.60, dit geeft nogal problemen met ]

Sorry mensen ik bedoel hier natuurlijk dat links wel goed gaat en rechts niet!

vanwege het hele rijgedeelte geloof ik.... alle grondtaken heb ik gedaan, opzadelen heeft ie gezien opstijgen en afstijgen ook alleen 21 minuten pushing passenger niet en dat zal ik ook nooit kunnen, dan kan je mijn paard reanimeren....die is daar niet op gebouwd

Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    44

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Morrie
    vanwege het hele rijgedeelte geloof ik.... alle grondtaken heb ik gedaan, opzadelen heeft ie gezien opstijgen en afstijgen ook alleen 21 minuten pushing passenger niet en dat zal ik ook nooit kunnen, dan kan je mijn paard reanimeren....die is daar niet op gebouwd
    Jammer hoor!
    Maar ik vind het wel knap wat je wel allemaal wel niet voor over heb gehad om mee te kunnen doen!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten