Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 17 van de 17

Topic: [L 1/2/3] En dan kun je niet rijden...

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: [L 1/2/3] En dan kun je niet rijden...

Respect bepaald o.a. tot op welke afstand je paard nog reageert op jouw aanwijzingen.

Achterwaarts lopen is niet iets wat je ze leert op basis van ... meter achteruit, maar je houdt een gesprek met je paard, je vertelt hem achterwaarts te lopen tot jij zegt dat hij mag stoppen. En bij sommige paarden, zoals jij bij Blacky wellicht hebt, heb je een hele lange communicatie-lijn, terwijl andere paarden na 5 meter zoiets hebben van: 'hier ben ik buiten jouw invloed en doe lekker wat ik zelf wil'.

En examens kun je gewoon halen zonder dat je rijdt, kijk maar naar Silke, die in een rolstoel zit en zelfs instructeur is!
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Re: [L 1/2/3] En dan kun je niet rijden...

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Respect bepaald o.a. tot op welke afstand je paard nog reageert op jouw aanwijzingen.

Achterwaarts lopen is niet iets wat je ze leert op basis van ... meter achteruit, maar je houdt een gesprek met je paard, je vertelt hem achterwaarts te lopen tot jij zegt dat hij mag stoppen. En bij sommige paarden, zoals jij bij Blacky wellicht hebt, heb je een hele lange communicatie-lijn, terwijl andere paarden na 5 meter zoiets hebben van: 'hier ben ik buiten jouw invloed en doe lekker wat ik zelf wil'.

En examens kun je gewoon halen zonder dat je rijdt, kijk maar naar Silke, die in een rolstoel zit en zelfs instructeur is!
    Dat is inderdaad dom van me, ik had gisteren nog haar website bekeken...

Wat het achterwaarts betreft zijn we het denk ik eigenlijk gewoon eens, het gaat om de controle die je over je paard en de oefeningen die hij uitvoert hebt. Jij leidt daar het respect van af dat je paard voor je heeft, ik zie die controle als de verfijndheid (bestaat dat woord wel? ) van je hulpen en communicatie, het doorgetraind zijn en dus meer vanuit een leertheorie. Het zijn twee verschillende invalshoeken om hetzelfde te bekijken en waarschijnlijk zijn ze allebei net zo geldig: Als een paard zich met dit stormachtige weer lekker opstandig voelt, zal een oefening die hij minder leuk vindt maar wel kent waarschijnlijk minder vlot dan normaal doen. En als een paard de yo-yo game uberhaupt niet kent, dan kan hij hiermee ook niet laten zien dat hij jou respecteert als jij hem die oefening op vijf meter afstand achter hem vraagt, gewoon omdat hij hem niet geleerd heeft.

Volgens mij is dat zo ongeveer de definitie van nh-mens zijn: over alles nadenken tot het gewoon pijn doet, en dan naar je paard gaan en alles weer vergeten en gewoon doen.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten