Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: [L 1/2/3] En dan kun je niet rijden...

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

[L 1/2/3] En dan kun je niet rijden...

Ik zit er inmiddels ernstig aan te denken om samen met een vriendin toch maar de nieuwe L1 en 2 pakketten aan te schaffen. Zij heeft met haar paard inmiddels al een paar lessen gevolgd, en ik ben gewoon ook heel erg nieuwschierig naar wat er in staat, dus dan is delen een mooie oplossing, lijkt mij...

Maar... Mijn pony's zijn te klein om op te rijden. Zelf ben ik redelijk fanatiek bezig met het dressuurmatig werken aan de lange teugel, dus dressuuroefeningen zoals de zijgangen enz. terwijl ik er achter loop in plaats van erop zit. Dat doe ik trouwens met een gewoon stalhaster en een slofteugel die ik als gewone teugels gebruik, iets waar beide pony's uitstekend op reageren en waar ze ook heel ontspannen mee aan de teugel lopen. Maar in hoeverre heb ik als niet-ruiter dan iets aan de Parelli pakketten die toch hoe hoger hoe meer aandacht aan het rijden besteden? Kun je de rijtechnieken ook direct toepassen op het werken aan de lange teugel, of gaat het daar toch te specifiek over de ruiterhulpen? Komt het werken aan de lange teugel en het bereiken van een dressuurmatige ontspanning eigenlijk wel aan bod in de pakketten?

Thanks!
    Miriam
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Re: [L 1/2/3] En dan kun je niet rijden...

Er zit juist ongelovelijk veel grondwerk in de paketten Hoe hoger het niveau, hoe meer je in het zadel zal zitten idd, maar zonder dat is er nog genoeg over.
    In level 3 worden lange lijnen behandeld dacht ik. Ik zou de rijoefeningen gewoon overslaan en het niet aan de hand proberen. De teugelvoering is heel beperkt en minimaal; bij het rijden met parelli streef je ernaar om alles met je zit/houding/focus te doen, en dat gaat nou eenmaal niet als je niet rijdt.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Zit kan misschien niet als je niet op je paard zit...
    maar houding en focus kan absoluut wel als je werkt aan de lange lijnen. Sterker nog, wanneer jij met je houding een andere hulp geeft dan met je teugels, zal mijn pony op je houding reageren.
    Mijn shettie kent de 7 games van parelli zowel aan de lijn als los. Maar verder ben ik niet gegaan, dus ik zou niet weten of je het rijgedeelte aan de lange lijnen kunt doen.
    Groetjes, Lacuna

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Het is wat Pais schrijft: er komt ongelovelijk veel grondwerk bij kijken.
    Ik denk dat er veel meer mensen zijn die om welke reden dan ook niet rijden. (oa Silke Valentin) en wat zij laten zien op de grond......
    Geweldig!, daar heb ik nog wel even werk aan, wil ik dat ook kunnen. (en natuurlijk wil ik dat) Ik denk ook dat de ll uitgebreider aan bod komen in level 3 (zeker weten doe ik het niet)
    En weet wat Pais zegt: ik zou ook de rijoefeningen overslaan, die zijn op heel andere dingen gebaseerd. ( en met grondwerk blijft er nog genoeg over)

Ik heb op een cursus eens de 22 ft line "om" het paard moeten doen en zo vanuit zone 5 het paard moeten leiden. IK zelf vond het een hele moeilijke oefening. Ik men ook en dacht gelijk, he dit is leuk, lange lijnen.
    Terwijl het juist niet de bedoeling was om te sturen als met lange lijnen. Het paard moest naar links of naar rechts gaan dmv porcupine game met de lijn.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

[quote="Hanneke1980"]Ik heb op een cursus eens de 22 ft line "om" het paard moeten doen en zo vanuit zone 5 het paard moeten leiden. IK zelf vond het een hele moeilijke oefening. Ik men ook en dacht gelijk, he dit is leuk, lange lijnen.
    Terwijl het juist niet de bedoeling was om te sturen als met lange lijnen. Het paard moest naar ]

Hmm, dat klinkt wel interessant! Ik men namelijk ook wel, maar heb voor het ll-werk toch andere hulpen, en dit porcupine-idee komt me heel bekend voor... Bij de pony's heb ik voor het ll-werk volgens mij het porcupine-principe onbewust al toegepast in de hulpen die ik nu geef:

- rechtdoor= teugels hangen aan beide kanten langst het lichaam (dus tegen bil-buik-schouder)
    - aansporen= met beide teugels tegen de buik tikken/zwaaien (alleen weg naar voren is nog open)
    - afwenden: optillen van binnenteugel (die kant wordt dus 'open')
    - zijwaarts = met de teugel waar de pony van weg moet wijken tik/slinger ik tegen de buik aan.

Als ik Sjors bijvoorbeeld vraag om een volte te maken naar rechts, dan til ik de rechterteugel iets op, valt hij naar binnen dan tik ik hem kort met de binnenteugel tegen de buik om hem weer naar buiten te drijven (maar mijn hand blijft hoger zodat de stelling naar binnen blijft), en valt hij juist naar buiten, dan tik ik hem met de buitenteugel aan. En daarnaast geeft mijn lichaamstaal natuurlijk ook de richting aan: Sjors kijkt heel erg naar de stand van mijn voeten en benen (is namelijk een shetlander, dus zijn ogen zitten bij mij op heuphoogte, vandaar dat hij wat minder gefocust is op de draaiing van schouders en bovenlichaam). Maar de teugelhulpen die ik zelf 'verzonnen' heb, lijken toch wel in de richting te gaan van wat Parelli doet - maar als ik het fout heb, dan moet je het natuurlijk zeggen!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Het nieuwe level 2 staat nu vooral in het teken van psychologie, je paard leren lezen e.d. dus dat is sowieso heel nuttig

In level 3 komt inderdaad het werken met lange lijnen voor (zijwaarts aan de lange lijn bijv. vanuit zone 5). Als je niet kunt rijden heb je nog genoeg te doen hoor met de pakketten. Ik heb zelf tot eind level 2, begin level 3 grondwerk gedaan met Tamara omdat ze toen nog te jong was om op te rijden en heb me geen moment verveeld
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Sinds ik Parelli, rij ik zelfs steeds minder. En ik vind het grondwerk ook veel leuker dan het rijden!
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Sinds ik Parelli, rij ik zelfs steeds minder. En ik vind het grondwerk ook veel leuker dan het rijden!
    Idem! Ik rij nu al zes weken niet, mag al weer beginnen van de DA, maar van mij hoeft het nog niet. Het gaat op de grond zó goed, dat ik het rijden absoluut niet mis!
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Linda
    In level 3 komt inderdaad het werken met lange lijnen voor (zijwaarts aan de lange lijn bijv. vanuit zone 5). Als je niet kunt rijden heb je nog genoeg te doen hoor met de pakketten. Ik heb zelf tot eind level 2, begin level 3 grondwerk gedaan met Tamara omdat ze toen nog te jong was om op te rijden en heb me geen moment verveeld
    Mensen vragen me ook wel eens of ik het niet jammer vind dat ik 'maar' pony's heb waar je niet op kunt rijden. Jammer, hoezo? Ik kan er alles mee doen, behalve dat ene en hoewel ik rijden nog steeds erg leuk vind, mis ik het niet eens zo erg bij de pony's. Je kunt juist zoveel doen zonder er op te gaan zitten. Ik denk wel eens, dat als je het goed doet, je het rijden niet eens mist...

Level 3 klinkt steeds beter! Sjors beheerst het wijken/schouder binnen en buiten al in stap en draf, maar ik ben nu ook net begonnen met de travers/appuyeren en ik ben ook erg benieuwd of Parelli dat ook meeneemt, en hoe hij dat aanpakt. Maar daarvoor moet je dus eerst de eerste twee levels voor doorwerken. Ik ben in elk geval al blij dat de nieuwe pakketten dus meer aandacht besteden aan grondwerk dan aan rijden, alleen jammer dus dat het echte werken aan de lange teugel pas in 3 aan bod komt, want juist dat combineren van dressuurmatig gezonde oefeningen met nh vind ik zo interessant.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door xyzutu2
    Je kunt juist zoveel doen zonder er op te gaan zitten. Ik denk wel eens, dat als je het goed doet, je het rijden niet eens mist...
    Helemaal mee eens!

Ik ben in elk geval al blij dat de nieuwe pakketten dus meer aandacht besteden aan grondwerk dan aan rijden, alleen jammer dus dat het echte werken aan de lange teugel pas in 3 aan bod komt, want juist dat combineren van dressuurmatig gezonde oefeningen met nh vind ik zo interessant.
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik het lange lijnen 'werk' in level 3 nog wel wat beneden de maat vind hoor dressuurmatig gezien. Ik vind het meer: de 7 Games spelen vanuit zone 5 eigenlijk. Je bouwt daardoor nog meer respect op en dat is uiteraard ook heel belangrijk

Ik heb nu een tijdje niet meer met lange lijnen gewerkt, maar deed voorheen een combinatie van Parelli level 3 en wat Antoine de Bodt & Karen Rolf oefeningen eigenlijk. Is goed te combineren en gaat ook prima met een touwhalster
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Hmm, dan ga ik maar voor level 4 denk ik...

Ik had al zo'n vermoeden dat er misschien niet erg veel aandacht aan het echte dressuur langeteugelen aan bod zou komen, maar op zich is elke nieuwe invalshoek weer interessant. Ik dacht ook al dat respect een belangrijke issue zou zijn in de hele drie levels, maar dat is nou niet echt een probleem voor ons en ik vraag me af of het nodig is om daar in level drie nog aan te werken? Ik heb zelf eigenlijk het idee dat als je eenmaal een wederzijds respect gecreeerd hebt, dat zichzelf in de dagelijkse omgang door normale correcties en beloningen gewoon steeds versterkt, waardoor dominantie gewoon geen issue meer is. Pas dan kun je ook echt gaan trainen omdat je dan een ontspannen docent-leerling (en wie is dan wie?) relatie hebt waardoor je informatie uit kunt gaan wisselen en ontvangen.

Alleen erg vervelend dat je bij Parelli zo gruwelijk veel geld moet neerleggen om alleen al inzicht te krijgen in wat er nou precies gedaan wordt (dus alle drie de pakketten kopen). Als er nou eens een samenvatting zou komen van L1 tm 3 in de vorm van een net boek voor degenen die het voor 30 euro (ok, we doen er nog een winstmarge bovenop: 60 euro ) ook wel zonder dvd's willen proberen. Maar dat zal er helaas nog niet zo snel van komen, denk ik.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Je hoeft helemaal niet veel geld neer te leggen om te zien wat er gedaan wordt hoor, ga gewoon eens kijken bij een demo, dan zie je het resultaat van training op verschillende nivo's.

En die samenvatting is er al: het boek van Parelli! Een samenvatting van grofweg de oude L1 en L2!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Ik dacht ook al dat respect een belangrijke issue zou zijn in de hele drie levels, maar dat is nou niet echt een probleem voor ons en ik vraag me af of het nodig is om daar in level drie nog aan te werken?

Mijn ervaring is dat je daar elke dag aan werkt en dat een paard je van tijd tot tijd toch nog wel blijft uittesten hoor. Gewoon effe checken of je nog de leider bent van jullie twee. Er zijn zelfs paarden die elke kans blijven aanpakken en pas na level 4 hier wat minder in worden, hangt uiteraard ook van je eigen hoeveelheid savvy af maar toch...

Sommige paarden hebben midden level 2 al enorm veel respect en vertrouwen voor en in hun mens, anderen pas na level 3 of misschien zelfs na level 4...
    Dus ja, ik vind wel dat het nodig is om daar nog in level 3 aan te werken. Misschien juist wel in level 3, omdat je dan toch moeilijkere oefeningen gaat vragen dan voorheen

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Respect en vertrouwen is niet iets wat je hebt of niet, je kan het indelen op een 'nivo'.
    Hoe verder je komt, hoe meer vertrouwen en respect je paard krijgt.

In L1 kun je je paard on-line misschien 4 meter naar achteren yoyo-en, in L2 wordt dat wellicht 10 meter en op een wat hogere snelheid en in L3 20 meter, zonder touw, bijna in draf, daar heb je een hoger nivo van respect voor nodig.

Zo werkt het ook met vertrouwen, in L1 vertrouwt hij jou, je stick en wellicht ook al een hoop dingen in de omgeving, maar misschien nog geen vrachtwagens, of slootjes (of witte stenen naast de weg in geval van mijn paard maar dat komt door zn sneeuwbal-trauma) in hogere levels krijgt je paard steeds meer vertrouwen in jou.

Natuurlijk is dit ook afhankelijk van het paard, het ene paard is heel makkelijk van vertrouwen en ook zelfverzekerder, terwijl het andere misschien wel van zichzelf meer respect heeft, maar moeilijker vertrouwen opbouwt.

Dus om nu te zeggen dat 'respect niet echt een issue is': misschien niet bij de dingen die je nu vraagt, maar wellicht wel als je MEER gaat vragen...

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Respect en vertrouwen is niet iets wat je hebt of niet, je kan het indelen op een 'nivo'. Hoe verder je komt, hoe meer vertrouwen en respect je paard krijgt.
    (...)
    Dus om nu te zeggen dat 'respect niet echt een issue is': misschien niet bij de dingen die je nu vraagt, maar wellicht wel als je MEER gaat vragen...
    Hmmm... Dat vind ik toch een moeilijke veronderstelling. Toen ik Blacky kreeg, was het een driejarig hengstje dat nooit bij andere paarden had gestaan en nooit door mensen was opgevoed en alles en iedereen aanviel (mensen, koeien, doodde katten en ving ook vogels, erg leuk, zo'n graseter ). Ik heb dus aan den lijve ondervonden hoe een gebrek aan respect zich in het ergste geval uit (onder andere via het ziekenhuis), maar na drie maanden liep hij mee aan het halster zonder je aan te vallen, na een jaar stond hij voor de koets en was hij onder het zadel, en nu is Blacky een pony met een afstandsbediening: waar ik ook sta, ik kan hem 20 meter achteruit laten lopen, ook als ik 20 meter achter hem sta en ook zonder halster, touw of stick. Is dat een nivo? Is 20 meter achteruit gaan 'respectvoller' dan 5? Als Blacky maar 5 meter perfect geleerd heeft, kan ik er geen 20 verwachten. Voor mij is het gewoon een oefening die we samen getraind hebben, geen dominantieding.

Blacky laat in zijn dagelijkse omgang met mij gewoon zien dat hij dat basisrespect heeft. Natuurlijk blijft het wel Blacky: als ik er bij ben kan zelfs ons buurmeisje er op rijden, maar als iemand anders hem naar de wei brengt en ik kom pas later, dan staat hij overal behalve in de wei, terwijl de persoon aan het halstertouw hem wanhopig uit het gras probeert te halen. Het is geen dooie en het blijft een pony die altijd met je blijft communiceren en ook wel eens probeert om ergens onderuit te komen, bijvoorbeeld door zogenaamd te 'aarzelen' voordat hij een opdracht uitvoert, dus alert moet je wel altijd zijn, maar dat kan ik eigenlijk gewoon geen issue noemen als ik het vergelijk met vroeger. Ik zie het ook niet meer zo zwart wit in dominantieverhoudingen. Als Black iets anders wil dan ik, dan geeft hij dat aan en zeg ik 'vooruit dan maar' als ik het interessant vind, of als ik iets niet wil gewoon 'nee'. Letterlijk dus. Ik geef wel opdrachten, maar niet vanuit een ivoren toren, hij heeft ook inbreng en ik ga met zijn voorstellen akkoord of niet. Communicatie komt vanuit twee kanten en soms zegt de een ja/nee, soms de ander. Uiteindelijk ben ik degene die de knoop doorhakt, maar omdat we het daar allebij over eens zijn, heeft Blacky binnen dat kader de ruimte om mij aan te geven hoe hij over dingen denkt. Ik train dan ook niet voor het krijgen van respect, maar vanuit dat respect train ik meer om het trainen zelf, om Blacky lichamelijk sterker te maken, het met elkaar bezig zijn, nieuwe dingen te doen en onze grenzen verleggen.

Ik leer de pony's nieuw gedrag aan, of het nu dood liggen of longeren zonder touw is, niet vanuit het standpunt dat als ze mij echt zouden respecteren, ze dit automatisch zouden doen en aangezien ze het nu niet doen ik het ze dus moet leren. Over de dominantieverhoudingen zijn we het vroeger eens geworden en dat is nu gewoon geen issue meer in de training omdat ik dat als opdrachtgever toch al bevestig in alles wat ik met ze doe, alleen al omdat ik degene ben die ze uberhaupt opdrachten geeft. Maar voor mij veel belangrijker, ik heb het vertrouwen van de pony's waardoor ze mij volgen in alle nieuwe dingen die ik ze leer. Juist omdat ze daarvoor open staan, kan ik ze nieuwe dingen leren. Zo is het ook met het Meer vragen: ik vraag altijd meer. Doe je dat niet, dan sta je stil, wordt het saai. Ik ben altijd bezig met nieuwe dingen vragen of oude dingen verbeteren. Met Blacky ben ik begonnen met travers. Het eerste stapje met de juiste buiging is binnen, nu wil ik er op dezelfde hulpen twee gaan krijgen, dan drie en dan gaan we hieruit kijken naar het appuyement, dan eens kijken hoe het zonder halstertouw gaat. Ik vraag nooit minder, zelden evenveel en meestal meer. Noch Blacky, Sjors of ik stoppen zo ooit met bijleren. Dat is ook de reden waarom ik naar Parelli wil kijken: Ik wil weten welke methodes hij gebruikt, hoe hij het aanleren van nieuw gedrag aanpakt. Dan hebben we nog meer Meer om te doen, mocht de inspiratie ooit op zijn!

Maar nu ga ik volgens mij een beetje erg off-topic! On-topic dus: ik heb inmiddels een mailtje naar Parelli.nl gestuurd met de vraag hoe dat eigenlijk zit als je niet kunt rijden, of het nou door de stokmaat van je pony of het hebben van eigen lichamelijke klachten komt, en of je dan bijvoorbeeld nog wel examens kunt doen. Ik ben erg benieuwd naar hun antwoord!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten