Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: Buitenrit, terug weg ben ik altijd zo snel thuis....

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Buitenrit, terug weg ben ik altijd zo snel thuis....

Gister was het zulk prachtig weer dat ik weer eens dacht ik ga lekker op buitenritje met Gigi. In de bak rijden gaat tegenwoordig zo goed op touwhalster maar buiten durf ik dat nog niet aan dus hoofdstel in gedaan.

De heenweg ging redelijk goed, ze had af en toe van die neigingen om om te draaien richting huis, maar ik kon haar er snel van overtuigen dat we toch echt rechtdoor moesten. Ik heb haar de hele tijd met losse teugel kunnen rijden maar toen we ook maar net op de terugweg waren ging mevrouw van versnelling 1 op de heenweg naar versnelling 5 op te terugweg. Ook zat er ineens geen rem meer op gemonteert. Dus ik ben afgestapt en heb lekker naast haar gewandelt

Dit wa pas de 4e keer ofzo dat we samen alleen op buitenrit gingen, maar heeft iemand tips om Gigi meer left-braint te houden, zodat ik ook lekker op de terugweg op haar rug kan blijven zitten?

Zijn er ook cursussen zoals de Balingehof heeft, in brabant, om je paard verkeersmaker te krijgen, of iets anders? want bussen, vrachtauto's en traktors vind mevrouw ook nog doodeng...

groetjes Elianne
    The darkest hour is befor it get light!!!

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Re: Buitenrit, terug weg ben ik altijd zo snel thuis....

Mischien als je eraf gaat de games met haar spelen.

Of mischien is het nog te vroeg om met haar op buitenrit te gaan en kun je beter eerst thuis met wat obstakels oefenen.
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Dat probleem ken ik. En ik dacht het eruit te hebben onder het zadel, maar sinds we verhuisd zijn is het weer terug, en nu doet hij het ook voor mn wagen.
    Wat ik doe is mn paard heel goed bezig houden. Dus heel veel tempowisselingen en overgangen, zodat hij met zijn aandacht bij mij blijft. Onder het zadel is een eind schouder binnen- of buitenwaarts echt geen uitzondering, voor de kar zit dat knopje er helaas niet op.
    Ik weet niet of je dat al doet hoor, maar het is verstandig om een rondje buiten te rijden, en niet ergens op de heenweg om te keren en diezelfde weg terug te gaan. Wanneer ik dat deed, kwam ook de turbo er nog eens bij, en wilde hij echt alleen maar crossen.
    Zodra hij begrijpt dat hij door dit gedrag alleen maar harder moet werken, zal hij steeds rustiger gaan lopen.

Wat het verkeersmak betreft, zit er in de buurt bij jou niet een boer ofzo met tractors? Waar je even langs kan gaan, en daar je paard rustig en op zn eigen tempo kan laten wennen aan enge tractoren en andere grote herrie-apparaten. En als je eens een stilstaande vrachtwagen tegenkomt, vraag dan even aan de chauffeur of je er even een rondje omheen mag lopen met je paard. De meesten vinden dit helemaal geen probleem

Ik hou dit topic ook in de gaten voor meerdere tips!

Succes, Groetjes, Lacuna

Forumlid e_horse's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Ik had gister precies hetzelfde probleem.. Ben ook afgestapt en toen konden we wel rustig terug lopen. Eenmaal op een weg vlak bij stal, ben ik weer opgestapt en konden we wel rustig naar huis wandelen.. Hij voelde zich dus toch nog niet zeker genoeg.
    www.harlie.nl

Actief Forumlid Apple's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Rij je een vast rondje of heb je echt een keerpunt?

Probeer op de terugweg niet altijd op dezelfde plekken te gaan draven of galopperen. Probeer dat af te wisselen. Galop kun je wellicht het beste even overslaan zo op de terugweg.

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Tsja, ik denk dat al die problemen toch op 1 ding zijn terug te voeren: je paard voelt zich niet 100% op zijn gemak bij jou, heeft te weinig vertrouwen in jou en je leiderschap, en wil daarom zsm terug naar de plaats waar hij zich wél veilig voelt: thuis!

Gewoon een kwestie dat jullie samen nog geen perfecte "herd" vormen - maar daar kan aan gewerkt worden . Hoe meer vertrouwen je paard in je heeft, hoe minder dit voor zal komen.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Aangemeld
    Aug 2005

Als dat zo is wat Prompertje schrijft dan blijkt maar weer dat schijn soms bedriegt, toen ik afgelopen zaterdag bij Elianne was leken die 2 echt een eenheid. Ze sprong in de wei zo op Gigi en verder was Giig ook superbraaf en het leek op zij Elianne voor 100% vertrouwd, maarja dit is natuurlijk thuis.... En op de weg is het natuurlijk een ander verhaal...
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Hoi Elianne,

wat betreft het snel naar huis gaan, ben ik het met Lacuna eens. Laat haar niet onder je kont uitlopen. Tempowisselingen is een optie, maar lastiger uit te voeren, niet zozeer het vertragen, maar wèl als je gaat versnellen (dat zal ze misschien zien als een : Yes gáán!
    Maar ook veel backwards, zijwaards etc. Laat haar heel secuur rondjes lopen om een bermpaaltje of lantaarnpaal. Houd haar bezig met vanalles wat je maar kan verzinnen. Ik vind dit met bit lastiger uit te voeren dan met touwhalster. Eigenlijk zou ik je willen aanraden om nog niet naar buiten te gaan als dit nog niet helemaal goed zit, want als je nu met bit rijd kÃ*n het ook niet goedkomen - die samenwerking van jullie twee. Nu gebruik je het bit als machtsmiddel (je geeft immers aan dat je het idee hebt dat ze beter luistert met bit), dus zit er aan de basis iets nog niet goed hè!?
    Parelli zegt niet voor niets, dat je dan nog niet klaar bent om naar buiten te gaan om te rijden..

Ik zal je vertellen hoe ik het aan zou pakken..
    Koop nu het nieuwe level 2 als je kan. Je wilde het toch al kopen? Toch?
    Ik zou heel veel met haar gaan wandelen buiten, en tresholds opzoeken. Dat zijn in jullie geval dus dezelfde als bij Amy dus ik weet er alles van, van die angst voor groot verkeer.
    Op het moment dat er iets aankomt (dat hóór je), ga je iets vragen aan Gigi (bij voorkeur iets wat ze moeilijk vind) en speel dat spel. Zorg dat je zelf niet afgeleid wordt door datgenene waar Gigi bang voor is. Negeer het, en SPEEL je game alsof er niks aan de hand is. Wordt ze bang (RB) dan doe je dÃ*tgene waarbij Linda altijd zegt: "thanks, I needed that"! (begrijp je wat ik bedoel?) en je gaat weer doodleuk verder met je game. Dan ga je weer lopen, pas een beetje de mama/papa-techniek toe, en laat Gigi´s aandacht op jou gericht zijn. Loop heel zelfverzekerd, rechtop. Jij bent de leider.
    Als je dit kunt, kun je bijv. op een druk punt in het dorp gaan staan. Dan heb je iedere 5 minuten een nieuwe treshold. Zo heb ik het bij Amy gedaan, en binnen een week zat ik OP haar, bij dat drukke punt. Zó snel kan het gaan! Nu zit ik erop, en komt er iets aan, vraag ik haar dmv wiggel aan het touw, achterwaards. Die vraag is voor háár voldoende om haar aandacht bij mij te houden en heeft ze helemaal geen tijd voor het verkeer or whatever!

Ondertussen zou ik werken aan bandversterking. Dit kun je alleen maar doen door naar buiten te gaan (ernaast) en haar het vertrouwen te geven en te leren dat JIJ de alfa bent, en dat snel naar huis gaan geen zin heeft, want de alfa is er al! Dat ben jij namelijk. Ik zou veel wandelen, steeds iets verder. Op rustige momenten zou ik er even op gaan en een stukje stappen, maar bij de minste RB heid, meteen weer eraf en je positie bevestigen.
    Zo bouw je de band op, en leer je Gigi dat jij diegene bent waar ze veilig bij is, en dan zal het snel naar huis willen verminderen.

Het zijn maar tips, ideeën van iemand die ook maar wat probeert. Hoop dat je er wat aan hebt.

Aangemeld
    Apr 2005

ow Trea, mensen zoals jij die zulke goede berichten met vele ideeen hier op het forum zetten en echt hun tijd en energie er in stoppen zijn (zoekt het goede woord, maar daar is geen goed woord voor) onbetaalbaar en het hele forum profiteert ermee van, dus eigenlijk onvervangbaar en de spil van het forum!!! super dankje wel voor je reactie en ideeen!
    (kromme zinne, maar weet niet goed te omschrijven alles )

Als eerste is me duidelijk geworden dan het bit er niet meer inkomt voorlopig (ze zien me donderdag aankomen bij de manege op touwhalster ) Verder hoef ik ook nog niet aan rijden op de weg te denken, maar meer aan lopen...
    Ik ga dus eerst veel wandelen met Gigi, juist de vrachtwagens en ander groot verkeer opzoeken (ook al vind ik dat juist doodeng, natuurlijk probeer ik dat niet te laten blijken ) en Gigi veel bezighouden, met games en voorwerpen of de weg. Dat stukje van left en right brained snapte ik nog niet trea , misschien kun je dat nog een keer uitleggen. Ook ga ik het nieuwe level 2 aanschaffen en daarmee lekker aan de slag.

groetjes Elianne

ps; Trea, kun je me niet een keer les komen geven daarin?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door haflingergek
    Dat stukje van left en right brained snapte ik nog niet trea , misschien kun je dat nog een keer uitleggen. Ook ga ik het nieuwe level 2 aanschaffen en daarmee lekker aan de slag.

groetjes Elianne

ps; Trea, kun je me niet een keer les komen geven daarin?
    Hey lieverd! Ik zit hier een beetje te blozen hoor, na jouw huldiging

Met jouw bovenstaande vraag bedoel ik het volgende:

Stel je bent wat aan het wandelen, lekker relaxed, af en toe wat stilstaan, grazen, jij zucht diep, bent ontspannen (mosyen noemen ze dat in de nieuwe level 2). Je wisselt dit af met af en toe een game onderweg. En of je nu aan het mosyen bent, of aan het gamen, je wilt dat Gigi alleen aandacht voor jou heeft. Zij mag best kijken naar andere dingen die ze interessant vind, maar ze mag er niet van overstuur (RB) raken. Wordt ze dit wel dan heeft ze geen aandacht meer voor jou op dat moment, en dat is héél vervelend voor jou. Want je staat er voor spek en bonen bij, hebt geen echte controle meer, en je paard luistert niet meer.
    Nu kun je wel proberen dóór te gaan met die game, wandelen of wat je dan ook aan het doen was, maar het heeft geen effect. Het komt niet áán. Wat je Linda in zo´n geval ziet doen is een f]/images/smilies/icon_mrgreen.gif[/img]

Aangemeld
    Aug 2005

Wat lees ik nu?

En ik voel me nog niet zelfverzekerd genoeg om les te komen geven. Misschien als ik mijn level 1 officieel binnen heb, dat mijn zelfvertrouwen hierin wat versterkt wordt.
    Mijn god Trea ik wil niet slijmen maar als jij al geen zelfvertrouwen erin hebt hoe moet ik dan ooit??? Ga is even zitten en ga is na wat je allemaal bereikt hebt! Al die mooie succesverhalen/ nachtritten etc.. etc....

En daarbij ik heb zo vaak als ik een verhaal van jou lees, dat mij het lichtje gaat branden

p.s kan natuurlijk ook zijn dat je er geen zin in hebt

Aangemeld
    Apr 2005

hoi Trea,
    alweer zo'n fijn goed uitgelegd en overnagedacht antwoord, zo verhelderent!

thanks´s I needed that!!!

Dat oefenen om een harde ruk aan de leadrope te geven heb ik al op shakira gedaan want dat is echt een uitprobeerdoos, super erg ze blijft proberen om de baas te spelen, tja en dan...

over dat les geven, helemaal met rebanna eens! maar natuurlijk heb ik er begrip voor als je daarnog even mee wacht, dan wil ik wel boven aan je lijst staan als je wel genoeg zelf vertrouwens hebt opgebouwd om les te geven!!! dus bij deze, Elianne lesgeven met Gigi en/of Shakira!

Verder was ik de rest nog helemaal vergeten om te bedanken voor de reacties, die natuurlijk ook erg fijn waren om te krijgen! Ik rijd altijd dezelfde saaie lange polderweg heen, dan een rondje dorp en weer die zelfde lange polderweg terug, er zijn wel andere wegen in de buurt maar die leiden naar een provincialeweg of een heel saai en een drie kilometer omweg polderweggetje... dus meestal is de keuze snel gemaakt

groetjes Elianne

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Thanks Trea, I needed that!!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

thanks trea, I needed that to!
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Nah! Hou ´s op jullie! Hier kan ik niet tegen hoor..

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten