Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Mennen en Parelli

Actief Forumlid Veerle D's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Mennen en Parelli

Hallo allemaal,

Wie doet er hier aan mennen in combinatie met Parelli? Ik ben samen met mijn vader ( hij ment) ons paard aan het beleren voor de koets, maar omdat ik ook met parelli bezig ben willen we dat graag hierbij gebruiken. We hebben haar al iets laten slepen met alleen een touwhalstertje om, want dat bit, kinketting en die oogkleppen vonden we zowieso al niks. Het probleem voor ons is eigenlijk dat we niet goed weten hoe we verder moeten..ik heb namelijk nog nooit iets gelezen over nh in combinatie met mennen. Ook vinden we het een beetje moeilijk in combinatie met parelli..dat is namelijk wijken voor druk, terwijl als Lenka de koets trekt voelt ze voortdurend druk
    Dilemma..haha
    Grote hooinetten voor in de wei! kijk op <!-- w -->http://www.hooinet.nl<!-- w -->

Re: Mennen en Parelli

ja, ik...

Fred Kammen (natuurlijk bekapper uit Assen) ment met een bitloos hoofdstel (NoBit hoofdstel) met zijn Shires, dat heeft net in de Mensport gestaan, Ik heb er per mail contact over met hem

Ik heb Morrie niet voor wagen staan, dat kan het komende jaar nog vanwege zijn voeten, ben pas 2 jaar bezig met te laten genezen van ijzers, maar ik doe wel sleepwerk en dat doe ik met een bitloos hoofdstel, of een touwhalster met een leadrope.

Ik heb uit vrij betrouwbare bron (iemand in Amerika waar ik mee mail die regelmatig bij Parelli komt) vernomen dat Parelli bezig zou zijn met een pakket voor mensen die mennen.... maar ik heb geen idee wanneer het klaar is

Wouw, ik ben benieuwd. Ik men ook met Djemy en ben net begonnen met Parelli. Mennen doen we met traditioneel tuig. Verder thuis gebruiken we touwhalster. Djemy heeft het verschil goed door en tot nu toe gaan we er maar vanuit dat de beide disciplines naast elkaar kunnen (we proberen Djemy trouwens in de hele omgang wel Nh achtig te benaderen

ik heb nooit traditioneel gemend, ik heb geen marathontuig maar een boerenwerktuig, minimaal dus en geen hoofdstel met oogkleppen, mijn paard is in Oostenrijk beleerd en daar beleren ze Norikers altijd zonder kleppen, ze moeten in de bossen werken (boomslepen) en ze moeten kunnen zien wat ze doen.

Voor de kar heb ik mijn paard alleen in 2-span gehad, hij is niet betrouwbaar in het verkeer en zal nooit enkelspan kunnen lopen.

Ik houd het bij sleepwerk en boerenwerk (ploegen) dat is heel duidelijk ook zijn favoriete ding en dat kan allebei prima zonder bit.

Ik zit alleen met de stemhulpen, Morrie is helemaal op de stem beleerd en voor mijn Parelli tijd sleepten wij ook op de stem, maar nu met Parelli word ik geacht niets meer te zeggen tegen hem.

Alleen als de boel vast dreigt te lopen geef ik nu een stemcommando, maar wel zo weinig mogelijk

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ik doe wel aan Parelli, maar voor de kar zet ik de dravers gewoon "traditioneel", ik heb geen idee of het veilig bitloos kan, en in de wedstrijden mag dat toch niet. Uiteraard is de hele verdere omgang en het wennen aan tuig etc wel op de PNH manier, maar het daadwerkelijke rijden gaat dus "normal" (zij het dan zonder oogkleppen, daar rijden we nooit mee, en ook geen speciaal menbit maar een gewone gebroken bustrens).
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Ook ik men traditioneel en voor de rest doe ik Parelli. Heeft tot nu toe geen problemen gegeven. Wil ook zeker niet bitloos gaan mennen. Vind het voor mijn gevoel minder veilig, omdat je toch ver achter je paardje zit in verhouding met onder het zadel rijden.

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Ik ben vandaag dus hoefijzerloos, oogkleploos én bitloos gaan mennen. ik leef nog steeds, dus ik kan zeggen "ja, het kan soort-van veilig" maar ideaal vind ik het niet.
    Ik ben namelijk van mening dat je als je ment contact moet hebben met je paard via de leidsels. Dat wil dus zeggen dat er altijd in meer of mindere mate "druk" staat op het hoofdstel. de meeste bitloze optomingen zijn echter niet geschikt om een constante verbinding mee te houden. Zodat wanneer jij een hulp geeft, het paard een heel duidelijk verschil heeft tussen geen druk en wel druk. Echter, wanneer jij al contact door middel van licht aangenomen teugels hebt, oefen je al druk uit op het paard. en daardoor is het verschil voor je hulp veel minder groot.
    Daarnaast is mijn pony gewoon dat er geen druk uitgeoefend wordt op de neus (met een bitloos hoofdstel dus!) op het moment dat hij iets goed doet. Hij nam daarom dus ook het contact op de leidsels niet aan, en was eigenlijk steeds bezig om onder mijn contactteugel uit te komen. Nu kun je daar uiteraard gewoon op trainen, zodat je dat probleem niet meer hebt.
    meer of midner veilig, dat is dus maar net wat jij en je paard gewoon zijn. Veel mensen vinden mij onverstandig omdat ik men zonder oogkleppen, maar wanneer ik ze om mijn paard zou doen, zou ik juist gevaarlijke situaties creëren, omdat mijn paard dat neit gewoon is.
    Wat betreft je verzekering, mocht je dat willen weten. In nederland is er geen enkele wet die zegt dat jij een bit in de mond van je paard moet hebben hangen. Enkel maar dat jij je combinatie onder controle moet kunnen houden.
    groetjes, Lacuna

Aangemeld
    Feb 2006

Ja het lijkt mij inderdaad ook zo dat je met bitloos mennen de aanleuning mist..nu ben ik er nog niet achter of dat zo belangrijk is bij mijn paard omdat ze eigenlijk alles op de stem doet...maar zou je ook de one-rein-stop kunnen doen?haha dat bedenk ik me net...
    Grote hooinetten voor in de wei! kijk op <!-- w -->http://www.hooinet.nl<!-- w -->

Aangemeld
    Feb 2005

nou.. lijkt me lastig.
    Maar mijn pony heeft wel een "noodrem" aangeleerd gekregen. Dat is een stemhulp die in combinatie gegeven wordt met een fase 4 voor stoppen (=2 teugels aannemen, terughalen en daar vasthouden) en daarop staat hij netjes stil.

Wat ik overigens net vergeten ben te zeggen, als ik met bit men, gebruik ik geen kinketting, en mn gewone enkel gebroken bustrensje, én ik gebruik geen neusriem, zodat hij zn mond kan openen als ik teveel druk op zn bit zet.
    Groetjes, Lacuna

Actief Forumlid ilseb's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Is het wel slim om je paard iets te laten trekken aan een touwhalster? Volgens mij snijdt dat enorm. Het touwhalster is alleen bedoeld voor communicatie. Ik denk dat je beter een bitloos hoofdstel neemt.

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ilse, ik begrijp je opmerking niet helemaal? Hij trekt de kar toch niet aan zijn touwhalster ? (Al denk ik niet dat je dat bedoelt ).

En wij rijden de dravers los van het bit en niet de hele tijd met aanleuning, maar dat is op een afgesloten drafbaan natuurlijk veel makkelijker dan op de weg . Desondanks blijft het bit erin.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Aangemeld
    Feb 2005

Tja, ik men op de weg. En natuurlijk kun je wel met losse teugel laten lopen. Echter, op dat moment ben je op de wagen zoveel kwetsbaarder dan onder het zadel. Onder de man voel je namelijk precies wat je paard van plan is, en op de wagen moet je dat zien. Dat geeft je paard een fractie van een seconde extra om ervantussen te piepen. Ben je dan ook nog eens niet op tijd, heeft je paard doordat jij geen aanleuning hebt, enige tijd om snelheid te maken. En dan ben je helemaal nergens meer in het verkeer. ORS heb je niet (of nauwelijks) dus eigenlijk zit je dan machteloos op de bok.
    Vandaar dat ik teugelcontact wel belangrijk vind. Ik heb heilig ontzag voor die vrachtwagen die net te hard van links aankomt, en wil daar liever niet met paard en wagen onder terecht komen. Door contact te houden, kan ik mijn paard in de meeste situaties voor zijn, omdat ik door mijn teugels voel wat hij wil gaan doen, én doordat hij door de contactteugel geen (of veel minder) kans heeft om zonder mijn commando snelheid te maken.
    En ik denk dat de opmerking van ilse komt uit de woorden van de TS: we hebben hem al iets laten slepen met alleen een touwhalstertje om. Ik ben er wel vanuit gegaan, dat hij wel goed opgetuigd was voor dit werk, maar een touwhalster om had in plaats van een hoofdstel.
    Groetjes, Lacuna

Aangemeld
    Feb 2006

Hallo,

Is het wel slim om je paard iets te laten trekken aan een touwhalster? Volgens mij snijdt dat enorm. Het touwhalster is alleen bedoeld voor communicatie. Ik denk dat je beter een bitloos hoofdstel neemt
    ze trekt gewoon aan het borsttuig..haha het halster vervangt het hoofdstel

Als je met halster ment dan kun je inderdaad geen goede aanleuning hebben en aagezien dat het enige contact is dat je hebt....ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dat bitloze hoofdstel van fred kammer...maar het is heel moeilijk om aan het blad de mensport te komen als je geen abbonnement hebt..hij ligt nl niet vaak in de winkel

het hoofdstel dat Fred gebruikt kan je zien op de site van Hans Arendse: http://www.paardenservice.nl/bitloos_hoofdstel.htm

alwaar je het artikel over Fred Kammer kan downloaden

Aangemeld
    Feb 2006

Hoi Morrie,

bedankt zeg voor alle informatie! Wat is een forum toch leuk!!
    groetjes veerle

Bladwijzers

Forum Rechten