Als het even kan zou ik zorgen dat hij echt onbeperkt kuil krijgt, om hem zo te houden
Fijn dat het beter gaat![]()
Als het even kan zou ik zorgen dat hij echt onbeperkt kuil krijgt, om hem zo te houden
Fijn dat het beter gaat![]()
Fijn! De lange winter lijkt ook voorbij, hopelijk blijft het de goede kant opgaan. Voorzichtig aan maar met dat jonge spul, jullie moeten nog jáááren genieten s![]()
Ik welOorspronkelijk Geplaatst door ilseb
. De achteruitgang van de darmflora, dus bacteriën die in de darm leven, heeft te maken met te weinig darmvulling. Als de darm niet genoeg te doen heeft, gaan er bacteriën dood of nemen explosief toe. De voedselbrij houdt een bepaald evenwicht in de darm tussen goede en minder goede bacteriën. Waarschijnlijk is bij dit paard door te weinig ruwvoer de hoeveelheid minder goede bacteriën toegenomen, waardoor de goede ondergesneeuwd raakten. Hierdoor kon hij niet genoeg voeding uit de darmen opnemen en vermagerde hij.
Wat de VA deed was via een poeder de goede bacteriën terugbrengen en stimuleren. Hierdoor kon hij zijn voeding weer benutten en stopte hij met vermageren. Om herhaling te voorkomen is het dus belangrijk dat hij voldoende ruwvoer krijgt en dat is in zijn geval 2% van zijn lichaamsgewicht. Als ik ervan uit ga dat hij 500 kg weegt, heeft hij dus 10 kg droge stof aan ruwvoer nodig, naast zijn andere voedsel (brok oid). Op deze manier kan hij veel energie benutten voor zijn darmflora en houdt hij deze goed op peil. Ook voor de training maakt het geen verschil of hij meer of minder ruwvoer eet, behalve dat hij er gevulder uitziet op de buik.
Ik ben blij dat het nu weer goed met hem gaat, maar hou het wel in de gaten!
*Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*
Bladwijzers