Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 26

Topic: [L1] terugkeren in fases

[L1] terugkeren in fases

Stel ik doe een porcupine f1-f2-f3 en dan reageert mijn paard. De ene keer reactie bij f1, de andere keer pas bij f3 voor dezelfde oef. Maar haar reactie is ook elke keer dezelfde: max 2-3 stappen. En ik wil nu toch MEER.
    Wat ik dan denk: ik doe een f1-f2-f3 dan komt er reactie en dan moet ik releasen. Maar stel ik release tot een f2. Kan ik dat doen? Is eignelijk hetzelfde als zeggen: ok meid, dit is wat ik wil, alleen je moet nog een paar stappen naar achter. Maar als ze dan bij de f2 niet meer reageert terug gaan naar een f3.

Beetje moeilijk te verwoorden. Jullie snappen mijn idee?

Kan dit?

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Re: [L1] terugkeren in fases

Als je paard eenmaal snapt wat de bedoeling is kan je inderdaad meer pasjes gaan vragen. Als je een oefening begint bouw je je fases op tot het paard reageert ipv dat je nu helemaal releast, ga je weer naar fase 1 om aan te geven dat het paard wel door moet gaan. Als je paard stopt tijdens die fase 1 ga je weer verder met f2-f3-f4 enz.

Actief Forumlid ilseb's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Inderdaad. Terug naar fase 1 en weer opnieuw beginnen.

Ah ok, dus terug naar f1. Bedankt

Een herkenbaar punt!
    Als ik terugga naar fase1, dan staan we dus alweer stil.
    En dat wil ik niet, ik wil ook graag meer dan dat ene pasje.
    Ik ga er vanmiddag eens mee aan de slag, terug naar fase 1 en dan weer opbouwen, ik vermoed dat het bij mij tot stilstaan leidt, wat ik dus wil voorkomen.

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Als je iets voorkomt leert het paard er niet van. Fouten dus niet proberen te voorkomen hoor.

Zo, heb een leerzaame middag gehad, en samen met 'onze 'juf' het punt bekeken.
    Altijd fijn als er iemand meekijkt die goede adviezen kan geven natuurlijk!

Skey, ik probeer geen fouten te voorkomen, ik probeer stilstaan te voorkomen.

Ik heb weer enkele waardevolle leermomenten gehad vandaag, en merk dat ik ook meer en meer mezelf begin te analyseren. Leuk!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Kiara

Skey, ik probeer geen fouten te voorkomen, ik probeer stilstaan te voorkomen.
    DÃ*t is wat parelli noemt; het voorkomen van fouten.. Hetzelfde als je met je paard aan het draven bent, en je voelt dat hij terug gaat vallen, dat je dan vast gaat drijven om te vookomen dat hij naar stap terugvalt.
    Volgens parelli mag je dat niet doen, omdat je paard daar niets van leert, integendeel hij zal lui op de hulpen worden.

Je moet je paard de kans geven de fout te maken; stilstaan dus, in dit geval, zodat je weer opnieuw door je fases heen kunt gaan. Zo leert je paard dat het zijn eigen verantwoordelijkheid is om dingen te BLIJVEN doen tot dat de alfa zegt dat ie mag stoppen.

Je mag dus niet ingrijpen vóór je paard stilstaat. Zolang hij nog beweegt (al is het minimaal) heb jij geen reden om in te grijpen en zal dat zeer onrechtvaardig zijn voor je paard.

Aha, zo bedoelde Skey dat waarschijnlijk ook, dank voor deze uitleg Trea!

Alweer een leermoment vandaag!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Kiara
    Aha, zo bedoelde Skey dat waarschijnlijk ook, dank voor deze uitleg Trea!

Alweer een leermoment vandaag!
    Zeker en vast een leermoment
    Ik was vandaag aan het stappen, Annelys wou telkens terug gaan stilstaan en ik gaf al gelijk weer druk om te voorkomen dat ze ging stilstaan. Zal moeilijk zijn om deze gewoonte af te leren maar ik wist dus niet dat het juist leerzaam was voor mijn paard om idd stil te gaan staan, om dan terug bij fase 1 te beginnen stappen.
    Ivm terugkeer in fases: dat ging best goed vandaag.

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Hihi, ik zie het nu pas maar Trea heeft mij al zeer goed verduidelijkt. dat was inderdaad wat ik ook bedoelde Kiara.

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

het is allemaal zo anders dan het 'normal' wezen, je moet echt helemaal opnieuw beginenn
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Herkenbaar Réban!
    Ik zit me ook regelmatig zuchtend en peinzend af te vragen of ik het mezelf ooit 'eigen' kan maken.
    En daar twijfel ik zeer aan....
    Maar ik blijf proberen, ik hoop dat ik ooit 'het licht' zie.

Hey mensen, een beetje positiever graag !!!!!!!!!! Het komt wel... and..... it never takes longer than two days !!!!!!
    bye
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Sorry hoor Elineke maar een gewoonte afleren duurt echt wel langer dan 2 dagen hoor! Dit is overigens niet wat Pat er mee bedoelt, dat het bij mensen niet langer dan 2 dagen duurt!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten