Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 29

Topic: [L1] sturen, stoppen,...

[L1] sturen, stoppen,...

Hoi hoi,

Ik moet nog beginnen met game 5 tem 7 maar ik ben ondertussen al een eindje verder gaan lezen in de pocket guides en kan al op mijn paardje opstijgen, afstijgen, em. dismount, ze blijft netjes een paar min stilstaan,...
    Ik ga zo snel mogelijk beginnen met game 5 maar wil nou toch ook met het `rijden` al wat verder gaan.
    Ik weet de antwoorden op mijn vragen niet direkt in de cursus te vinden dus ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.
    Het enige wat ik de volgende weken van `rijden` wil doen, is gewoon rondstappen (heb ik ook al gedaan ). Ik wil dat ze het terug helemaal gewoon wordt dat ik op haar rug zit. Maar dan is het wel handig om te weten hoe ik moet sturen en stoppen.

Kan iemand me uitleggen hoe ik naar links moet en hoe ik naar rechts moet? En hoe stoppen, niet met de emerg stop/dismount?

Danke je

Re: [L1] sturen, stoppen,...

Je hebt toch het nieuwe pakket?? Dan kan je het beste even de laatste cd kijken, en the prep guide voor level 2 lezen. Daar staan rij-tasks in.
    Sturen doe je vanuit je buiknavel. Je kijkt in de richting waarheen je wil, je hoofd, schouders, knieën en buiknavel "kijken" in die richting.
    Tevens ga je "wijzen" met je binnenhand, waarin je de teugel hebt, in dezelfde richting. Je trekt niet aan de teugel, maar laat hem glijden door je hand als je gaat wijzen. Er komt dus geen (of heel weinig) spanning op te staan, want je hand is open en de teugel ligt in de ruimte tussen duim en wijsvinger.

Halthouden is de fase 1 van de ors. Stoppen met rijden dus, dan de teugels oppakken (omhoogbrengen), dan 1 teugel pakken (als het paard inmiddels nog niet stilstaat) en dan laten inbuigen.

Het staat allemaal in de boekjes. Lees het maar, dat is allicht duidelijker als hoe ik het hier nu neerschrijf.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Je hebt toch het nieuwe pakket?? Dan kan je het beste even de laatste cd kijken, en the prep guide voor level 2 lezen. Daar staan rij-tasks in.
    Sturen doe je vanuit je buiknavel. Je kijkt in de richting waarheen je wil, je hoofd, schouders, knieën en buiknavel "kijken" in die richting.
    Tevens ga je "wijzen" met je binnenhand, waarin je de teugel hebt, in dezelfde richting. Je trekt niet aan de teugel, maar laat hem glijden door je hand als je gaat wijzen. Er komt dus geen (of heel weinig) spanning op te staan, want je hand is open en de teugel ligt in de ruimte tussen duim en wijsvinger.

Halthouden is de fase 1 van de ors. Stoppen met rijden dus, dan de teugels oppakken (omhoogbrengen), dan 1 teugel pakken (als het paard inmiddels nog niet stilstaat) en dan laten inbuigen.

Het staat allemaal in de boekjes. Lees het maar, dat is allicht duidelijker als hoe ik het hier nu neerschrijf.

Dank je Trea, is best duidelijk hoor.
    Heb net pocket guide 7 ontdekt en denk dat ik daar vandaag maar ga mee beginnen. Nog geen stuurwerk dus.
    Ik kon het allemaal niet direkt vinden vanochtend, vandaar mijn vraag.
    Bedankt hoor!!

Sturen doe je vanuit je buiknavel.
    Sorry even heel flauw: dus niet vanuit je oornavel?

May the horse be with you!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Sturen doe je vanuit je buiknavel.
    Sorry even heel flauw: dus niet vanuit je oornavel?

NEE!

vandaar dat wij zulke rotte cirkels rijden hahaha

May the horse be with you!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    vandaar dat wij zulke rotte cirkels rijden hahaha
    Whoehahahaha... doos!

Hey mensen,

Is lang geleden dat ik hier op`t forum was. Heel erg veel tijdgebrek namelijk: familie op bezoek gehad 2 weken, vechtende honden, dus dat had allemaal even voorrang. Ik ben nog steeds niet aan game 5 begonnen. Gewoon geen tijd gehad. Ik heb ondertussen wel al `gereden` lees: rongestapt met annelys. Het gaat eigenlijk super goed. Game 2 doet het niet meer geweldig de laatste tijd, game 3 en 4 des te beter. Opstijgen, afstappen, ze heeft me mooi toestemming.
    Blijven stilstaan tot ik haar opdracht geef om vooruit te gaan. Het touw over haar hoofd `zwiepen`, halthouden, sturen naar links gaat geweldig.
    MAAR sturen naar rechts: forget it
    Bij de minste druk gaat ze haar hoofd lateraal buigen... naar links
    Ik weet nog toen ik ze vroeger met bit reed dat haar rechterhand altijd de moeilijkste was. Had niet verwacht dat het met bitloos ook zo erg zou zijn. Lateral flexion naar rechts gaat ook moeilijk. iemand tips (nee, ik heb nog de dvd niet bekeken, lukt hopelijk de volgende dagen.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Zou bijna denken: even lichamelijk laten nakijken op blokkades voor je verder gaat. Dat je dat als oorzaak kan uitsluiten!

Dat is geen slecht idee. Ik ga eens op zoek naar een ostheopaat. Bedankt voor de tip. Had ik zelf niet aan gedacht.

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

gaat zich ook melden bij een osteopaat, kreeg spontaan een eye-opener hier
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
    gaat zich ook melden bij een osteopaat, kreeg spontaan een eye-opener hier
    Jij hebt toch pas een osteopaat gehad bij Kabriche??

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

volgens mij heb ik niet goed gelezen, ik dacht dat ze bedoelde voor haarzelf en daarom antwoorde ik zo, een osteopaat voor mijzelf

Want als je zelf niet helemaal recht bent, kun je een paard volgens mij behoorlijk scheef laten worden.
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
    Want als je zelf niet helemaal recht bent, kun je een paard volgens mij behoorlijk scheef laten worden.
    Hopelijk is dit niet waar, want dan zit ik met een behoorlijk groot probleem ...
    bye
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Toch is het helaas wel zo... het paard moet toch compenseren met zijn lichaam als jij scheef zit.

Al kun je je paard wel helpen zich aan beide zijden gelijk te ontwikkelen, door veel gymnastiserend grondwerk te doen, zodat hij toch zoveel mogelijk rechtgericht wordt. Als je voldoende tijd besteed aan gymnastiseren op de grond, is het minder erg dat jij scheef zit op zijn rug.

Denk maar aan een rugzak: als je elke dag een rugzak op 1 schouder draagt, wordt je rug ook langzaam schever (eigen ervaring) maar zou je tussendoor oefeningen doen waarbij je je rug soepel maakt en je spieren aan beide zijden traint, blijft je rug recht. Voor jou dus wel iets om extra op te letten.

Daarbij: je kan met een scheve rug nog wel gewoon midden op je paard zitten toch? Dus dat je hem zoveel mogelijk links en rechts gelijk belast.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten