Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Shetlander

Shetlander

Hallo allemaal,

Ik had even een vraagje over onze shetlander, ze wordt in juni 3 jaar en we hebben haar bij huis staan.
    Ze heeft een groot stuk land tot haar beschikking, nu in de winter hebben we het in 2en gedeeld omdat ze met dit weer alles kapot trapt en we hooien ook van het stukje land anders houden we niks meer over, ze heeft nu nog een groot stuk tot haar beschikking hoor.
    Nou hebben we ook een stal voor haar gebouwd en in de avond gaat ze daar dan in, we doen dan eigenlijk altijd de deur naar buiten dicht, omdat ze anders de hele nacht door eet en dan wordt ze tonnetje rond, we geven haar wat brok en 3 maal daags krijgt ze een volle hooiruif en die is eigenlijk nooit leeg.
    Wat is jullie mening over het snachts binnen zetten???
    in de winter moeten we haar natuurlijk bijvoeren omdat het gras geen voeding meer heeft, maar hoe dan in de zomer???
    Was gewoon even benieuwd wat jullie er van denken.

Groetjes Mieke
    Het leven is net als zeilen, je kunt wel je zeilen maar niet de wind bijstellen.

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Re: Shetlander

Zetten jullie haar in de winter ook s'nachts binnen omdat ze anders tonnetje rond wordt?
    Als het kan zou ik gewoon de stal open laten zodat ze daar eventueel kan schuilen, maar verder gewoon de vrijheid heeft om rond te lopen, bovendien wordt ze misschien minder snel dik als ze meer beweging heeft. In de zomer zou je haar eventueel maar een gedeelte van de dag op de volle wei kunnen laten en de rest van de dag op de kaalgetrapte winterwei zodat ze niet te dik wordt. En misschien een andere pony erbij > sociaal contact & meer beweging.

Brok voeren aan een shetlander die snel te dik wordt? Dat zou ik niet doen. Het is een sober ras en waarschijnlijk vragen jullie geen topprestaties van haar, toch? Bekijk de leefomstandigheden van deze pony's op de shetland eilanden maar eens, ze zijn gemaakt om onder barre omstandigheden goed te functioneren. Niet voor niets worden juist shetlanders snel hoefbevangen; ze worden vrijwel altijd overvoerd. Ik zou eerst stoppen met de brok, lekker hooi bijvoeren indien nodig en dan eens kijken hoe snel ze dan nog te dik wordt. Ik zou ipv 's nachts binnen zetten eerder denken aan het zorgen voor meer beweging, zodat de pony meer gaat verbranden.

Succes met haar!

Groetjes, Marleen

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lon
    En misschien een andere pony erbij > sociaal contact & meer beweging.
    Yeah!

Groetjes, Marleen

ik zou er ook in elk geval een speel maatje bij nemen en lekker de gehele dag buiten. Mijn twee shetlander krijgen geen brokken. Ze krijgen alleen hooi en een paar handjes kruiden musli. En ze hebben een liksteen. Door de liksteen kunnen ze alle mineralen enzo die ze nodig hebben binnen krijgen. Dit is alles wat mijn shetjes krijgen en ze zijn al aardig gezet. Ik vraag me dus af hoe die van jou is.

Groetjes Dephny

Die van mij lopen ook gewoon buiten.
    Ze lopen nu op een kale wei en krijgen dus onbeperkt hooi.
    Als ik wortels heb gooi ik door de hele wei heen wat wortels zodat ze moeten zoeken.
    Verder hebben ze heel weinig nodig, maar hooi voor een beetje structuur is wel heel belangrijk.
    En inderdaad als je de mogelijkheid hebt een maatje erbij, dan houden ze elkaar ook bezig.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dephny
    Mijn twee shetlander krijgen geen brokken. Ze krijgen alleen hooi en een paar handjes kruiden musli.
    Waarom geen brok, maar wel musli? Uiteindelijk zit daar toch vaak hetzelfde in?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wendytje
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dephny
    Mijn twee shetlander krijgen geen brokken. Ze krijgen alleen hooi en een paar handjes kruiden musli.
    Waarom geen brok, maar wel musli? Uiteindelijk zit daar toch vaak hetzelfde in?
    Wel aan suikers in elk geval, ook muesli schijnt daarvan te barsten (ik heb onze 'kruidenmuesli' voor de grap ook wel eens geproeft en die smaakte inderdaad toch best lekker - zoet!). Toen ik dat eenmaal doorhad en ook zag dat er onder andere door het toevoegen aan suikers en vetten aan muesli ook nog redelijk wat zooi aan conserveermiddelen ingegooid wordt, heb ik voor onze shetten toch maar voor granenmix gekozen. Dat is een zak vol stoffige graantjes, niets meer en niets minder. Vooral aangezien Blacky een zomereczemer is, was dat volgens mij wel verstandig.

Blacky & Sjors staan trouwens 24/7 in onze bak met aangrenzend schuilstalletje, en krijgen sinds een jaar geen onbeperkt hooi meer. Sjors werd er namelijk moddervet van, omdat die gewoon dooreet tot het op is, terwijl Blacky precies zoveel eet als hij nodig heeft. Nu gooi ik 3x per dag een plak hooi in de bak, en krijgen ze 's avonds elk 250 gram granenmix (dat is 2 handjes vol). 's Zomers wordt de middagplak hooi vervangen door een paar uur in het gras en het hele jaar door krijgen ze eigenlijk ook verse wilgentakken te eten, en hebben ze een zoutblok in de stal.

In jouw geval zou ik waarschijnlijk ook een maatje voor je pony kiezen, maar dat werkt helaas niet zaligmakend tegen overgewicht: Blacky en Sjors vechten veel, maar terwijl Blacky de rest van de tijd een beetje rondloopt, staat Sjors met zijn neus in het hooi. Te veel dus als je onbeperkt gras/hooi aanbiedt. 's Nachts opstallen is ook niet ideaal omdat je dan de beweging van je pony gewoon met de helft vermindert, wat slecht is voor conditie, hoeven en algehele gezondheid. Kun je niet een klein weitje afbakenen waar ze een week op staat, waarbij je het weitje elke week 2 meter verplaatst zodat ze een nieuwe rand vers gras heeft? Dan wordt het hooi dat je bijvoert tenminste ook opgegeten en heb jij als eigenaar de mogelijkheid om te controleren hoeveel ze binnenkrijgt!
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Mijn shetjes staan in de zomer dag en nacht op een reusachtige wei. Bij de ene heeft dit soms wat problemen, maar dat is dan in het begin dat ze er staat, of naar de winter toe. In winter staan ze in een modderpoel (jammergenoeg ), maar ze heeft nu wel geen last van eiwit teveel. In de zomer kan het volgens mij geen kwaad dat ze voltijds buiten staat in een vlakte, maar swinters toch uit het gras in een paddokje met hooi.
    bye
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

mijn haflinger en shetlander staan dag en nacht in de wei, krijgen onbeperkt hooi, maar nu wel minder omdat ze op een nieuwe wei staan en dus genoeg gras hebben als buikvuling, ik geef ze nu soms een beetje luzerne ong 1 1/2 voerschep en ik geef mijn haflinger een have schep brok en mn shet zomaar een handje of soms zemelen (ivm wisselen en beetje moeilijk brokken eten)
    moet zeggen ze doen het er heel goed op zijn allebei in prima conditie niet te dun of te dik

je shet zou ik dag en nacht buiten laten met de stal open en daar het hooi geven zodat ze wel droog kan staan, en ik zou er een speelkamaraadje bij nemen, ik heb mijn shetje ook puur als gezelschap...en als extra kostenpost maargoed het is een schatje
    Het is Blond,Sexy en heeft lange benen: Een Maflinger

Bladwijzers

Forum Rechten