Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: [L1] Passenger: over de hoefslag

Actief Forumlid Apple's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

[L1] Passenger: over de hoefslag

Vandaag ben ik aan de slag gegaan met Passenger.

Op de grond alles ok. Tijdens de opzadel routine kwam onze Nemesis de bak binnen (een bonte shet van nog geen meter hoog waar Paardlief een mengeling van interesse en angst voor heeft). Even was Kev dus niet meer bij mij weg te krijgen terwijl hij ondertussen de shet in de gaten hielt. Na wat Cirkling rechts en linksom was alles weer ok en de aandacht weer gefocused.

Eerste 'probleem': volgens mijn boekjes (oude versie) is passenger nog met de leadrope gewoon als leadrope en niet als teugels vastgemaakt. Ik rij niet met een westernzadel en heb dus niet zo'n handige knop waar ik de leadrope aan vast kan binden. De oplossing die PP zelf aandraagt: leadrope tussen je riem steken vind ik eigenlijk wat link. Ik heb de leadrope dus gewoon als teugel geknoopt. Hoe doen andere forumleden dat?

Goed, opgestegen. Halt/stap, buigen naar links/rechts ok. Voldoende bevestigd om eens in stap en later in draf Passenger te spelen.

En jawel, daar gingen wij, soms wat harder, soms wat zachter in stap of draf over de hoefslag. Ik heb begrepen dat het idee van Passenger is dat het paard zn eigen weg kiest. In dit geval was het dus 'de hoefslag, de hoefslag en niets dan de hoefslag' (en bij voorkeur linksom).
    Ik heb toch het idee dat ik hiermee het doel van de oefening voorbij schiet? Iemand een zinnige reactie hierop?

Overigens wel opmerkelijk dat zn reactie richting de shet gedurende de hele expeditie een stuk minder heftig was dan anders . Ik krijg toch zo'n donkerbruin vermoeden dat ik als ruiter normaal gesproken toch wat aanspande of de teugels meer oppakte zodra de shet ten tonele verscheen.

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Re: [L1] Passenger: over de hoefslag

[quote="Apple"]
    Eerste 'probleem': volgens mijn boekjes (oude versie) is passenger nog met de leadrope gewoon als leadrope en niet als teugels vastgemaakt. Ik rij niet met een westernzadel en heb dus niet zo'n handige knop waar ik de leadrope aan vast kan binden. De oplossing die PP zelf aandraagt: leadrope tussen je riem steken vind ik eigenlijk wat ]

Als je een shabrak met lusjes hebt, dan kun je hem 1-2 keer door zo'n lusje halen en los laten hangen. Ik rij zelf met shabrak zonder lusje, heb daarom een leren veter aan de D-ring van mijn zadel hangen, daar haal ik de leadrope doorheen.

En jawel, daar gingen wij, soms wat harder, soms wat zachter in stap of draf over de hoefslag. Ik heb begrepen dat het idee van Passenger is dat het paard zn eigen weg kiest. In dit geval was het dus 'de hoefslag, de hoefslag en niets dan de hoefslag' (en bij voorkeur linksom).
    Ik heb toch het idee dat ik hiermee het doel van de oefening voorbij schiet? Iemand een zinnige reactie hierop?
    De oefening is sowieso zinvol, omdat jij het rijden op je balance point en pushing passenger goed kunt oefenen, omdat je niet hoeft te sturen. Ik heb het idee (ken jou natuurlijk al veel langer op i-net ) dat je paard weinig zelfvertrouwen heeft, en dat de hoefslag voor hem "veilig" aanvoelt, hij is niet zo ondernemend dat hij gaat onderzoeken wat hij zélf allemaal kan doen.

Door dit regelmatig te doen, en zijn zelfvertrouwen verder te vergroten dmv grondwerk, zal hij meer gaan uitproberen. Danny vond het in het begin ook maar vreemd, tegenwoordig is ze echt aan het "experimenteren" met afwenden op gekke plekken en van hand veranderen, ze maakt er nu echt een spelletje van. Kev heeft hier gewoon even tijd voor nodig denk ik .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Aangemeld
    Apr 2005

Prompt, bedankt voor je reactie

Lusje aan shabrak , daar valt wat mee te regelen.

Ik denk verder dat je wel gelijk kan hebben aangaande het zelfvertrouwen van Kev. Daar is nog een hoop aan te verbeteren .

Vaker doen dus. Ik was er idd sowieso al achter dat het een goede oefening was voor mn eigen zit en balans dus kwaad kan het nooit .

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Ik doe eigelijk nooit wat met mijn leadrope tijdens de passenger les. Hij hangt dubbel over de nek van het paard heen, en mijn hand houdt hem vast op de schoft.

En ik denk dat het feit dat Kev niet zo heftig reageerde op de shetlander als jij vantevoren dacht ook al een succes was van je passenger les.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Aangemeld
    Apr 2005

Dat kan idd ook nog. Maar goed, ik ken mezelf, met de leadrope vast zou ik toch te neiging hebben wat te gaan sturen .

Heb nog eens nagedacht over 'eigen initiatief' bij Kev. Dat is er wel op bepaalde momenten. Als ik hem bijvoorbeeld laat ontsnappen uit stal ()of als we buiten op het strand/duin rijden. Als we buiten rijden dan heb ik vaak mn teugel met 1 hand los vast en laat hem de weg kiezen. Zo hebben we in het duin een extra paadje waar hij vaak op wil en op het parkeerterrein gaan we regelmatig via een omweg terug naar stal.
    Op die momenten heeft hij wel degelijk eigen initiatief.

Kan me ook nog voorstellen dat meespeelt dat hij de binnenbak zo ongeveer het minst interessant vind van alles wat ik hem te bieden heb.

Aangemeld
    Apr 2005

Update

Passenger inmiddels een paar keer kunnen oefenen, dat kan alleen als er niets anders in is de binnenbak en dat komt niet vaak voor.

Leadrope maak ik inmiddels vast aan het lusje van het shabrak .

We gaan nog steeds linksom maar inmiddels niet meer de hele tijd over de hoefslag . Er wordt afgewend, rondjes gelopen, kleine gebroken lijntjes, met hoofd laag en oren in de nek een duif beslopen en aangevallen (dat was iets minder grappig met mij aan boord , of eigenlijk weer heel erg grappig). Stap gaat prima, in draf vallen we af en toe terug naar stap dus zelf in de gevraagde gang blijven is nog niet aan de hand.

Als experiment vroeg ik hem rechtsom en legde dan vervolgens het initiatief weer bij hem. Er werd van hand veranderd zodat we weer linksom gingen .

We zijn iig van de hoefslag af .

Klinkt als een fijne ontdekkingsreis.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Bladwijzers

Forum Rechten