Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: beginnen met groen paard

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

beginnen met groen paard

ik ben ongelooflijk blij, heb iemand gevonden waar ik mag parellieën. (eindelijk) het eerste contact met die mensen verliep heel vlot. heel leuk ook, naarmate het gesprek vorderde bleek dat de vrouw helemaal hetzelfde denkt over paarden en rijden dan ik. ze was heel erg geïnteresseerd in het parellieprogramma. deze week ga ik goed kennis maken met een mooie appalouza ruin van nu 5, bijna 6 jaar oud en zou graag beginnen parellieën met hem. ik heb men level 1 goed bestudeerd, maar met een volledig groen paard beginnen... ik heb al versheidene paarden opgeleerd, spijtig genoeg steeds op de Engelse manier omdat de eigenaar dat altijd verwachte van mij. nu krijg ik eidelijk de kans om het op mijn eigen manier te doen die goed aanvoelt, maar natuurlijk, ik zou heeeeeeeeel blij zijn me wat goede raad. hoe te beginnen, wat zeker niet te doen,.... enzo verder
    het is mijn bedoeling om eerst rustig kennis te maken. het rijden laat ik nog een tijd achterwege tot we samen een goede vertrouwensband hebben opgebouwd. maar meer raad is echt welkom.

alvast bedankt
    groetjes kim

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

Re: beginnen met groen paard

Gewoon beginnen Boekjes erbij pakken en beginnen met les 1. Met mijn appaloosa ben ik destijds ook gewoon begonnen en het komt allemaal goed In elk geval niet te lang blijven hangen in oefeningen.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

Mee eens hoor, zolang het geen 'moeilijk' paard is, kun je ook beter volgens Parelli gewoon de boekjes doorwerken dan hem volgens normal-manier (laten) inrijden.

Ga na het grondwerk van Level 1 snel door met grondwerk van L2 ook als je er nog lang niet op zou kunnen zitten. Anders wordt het echt saai voor hem. Probeer maximaal 4 weken die L1 oefeningen te doen. (afhankelijk natuurlijk van hoe vaak je erheen gaat he)
    en veel wandelen ter afwisseling is ook heel erg goed voor de vertrouwensband. Kun je vrijwel direct naar buiten als hij het opstijgen en sturen geleerd heeft
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

waarom zou je hem op een "normal"-manier laten inrijden? je kunt je paard toch ook met Parelli inrijden? okay, is wel wat lastiger, maar wel een stuk beter voor je paard denk ik. Je bent er misschien meer tijd voor kwijt maar je basis is veel beter, toch? Het paard wennen aan een zadel dmv approach and retreat, het paard met een zadel op de 7 games laten doen. het sturen voorbereiden door veel de porcupinegame te oefenen. en dan lekker bitloos inrijden. Lijkt mij een supermanier om mn paardje in te rijden, als het eenmaal zover is (eerst nog een paardje kopen he, haha)

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

waauw, ik ben vandaag de eerste keer gaan oefenen met hem. zen naam is Aramis, om het wat makkelijker te maken in het schrijven hè. eerst rustig kennis gemaakt. ik krijg er alle tijd en heb het rijk voor mij alleen ginds, dus das goed voor ons beiden.
    hij kwam metteen al aangelopen bij het horen van een auto en is sinds toen niet meer van mijn zijde geweken.
    hij is heel gevoelig qua aanrakingen en suppernieuwschierig. van de leadrope was hij eerst wel wat bang maar das ook vlot gegaan. ik heb jullie raad opgevolg en ben ook al rustig begonnen met het volgen van de boekjes.
    aramis is heel erg wendbaar aan allebij de kanten, ik denk dat ik met men kont in de boter ben gevallen met hem.

binnen een maand komt er nog een andere paardje (ippe) terug naar huis en zijn eigenaar heeft heel graag dat ik ook met hem wat zou werken (parellie of iets anders, mijn voorkeur gaat uit naar parelli) ik weet wel dat Pat zegt dat je je eerste 3 levels met een en hetzelfde paard moet doen, maar ja, ik kan ippe toch niet zo lang laten staan.
    hier ben ik nog niet helemaal uit... ach we zullen wel zien.

groetjes kim

Bladwijzers

Forum Rechten