Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: hoe gaan we in galop?

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

hoe gaan we in galop?

IK snap wel natuurlijk dat ik moet beginnen van de grond, maar zelfs dan zou ik niet weten hoe ik waldo in de galop krijg....met de send en de fases krijg ik hem of in in een nog snellere draf..of een heftige galop...

Moet ik dit blijven oefenen en veel transions doen? Word het dan beter?

En hoe als ik erop zit? Ik doe altijd eerst passenger en dan alleen in draf maar heb het nu nog niet voor elkaar dat ie langere stukken draaft dus al helemaal niet dat ie draaf tot wanneer ik een skan zeggen dat ie mag stappen. Ik neem aan dat dat er allereerst goed in moet zitten tot ik over ga in de galop..

Alleen wat ik begreep is dat je dat ook in de passenger doet je eerste galop zeg maar..maar ja de bak is weer verandert en nu een beetje een uitgerekt vierkant en dan weet ik het wel weer..dan stopt meneer dadelijk bij elke hoek...want das nu al in de stap en draf...

Dus mijn andere vraag: als ik erop zit...mijn eerste galop in passenger uitvoeren? en hoe doe je dat met een veirkantige bak?

En als ik hem alleen maar hhard aan het draven krijg...terug nemen...of doorgaan tot ie in galop gaat?

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Re: hoe gaan we in galop?

Voordat ik allerlei tips ga geven, wil ik eerst graag weten of je paard wel voldoende sterk is om te galopperen onder de ruiter en op het gedeelte waar jij dat van hem vraagt. Is je paard wel voldoende soepel, is het wel voldoende voorbereid op het ruitergewicht? En ook zeer belangrijk: is je paard wel voldoende rechtgericht? In mijn ogen allemaal zaken die een must zijn om met je paard te galopperen.

Groetjes, Lacuna

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik zou het inderdaad eerst op de grond aanpakken. Ik heb presies hetzelfde probleem gehad en dat is inmiddels voor een groot deel opgelost.
    Een heftige galop lijkt mij een gebrek aan emotionele verzameling (klinkt beroerd in NL) Hij galoppeerd niet omdat hij galopperen moet maar omdat jij vraagt HARD te gaan, en daar is hij het misschien helemaal niet mee eens...

Een goede GO is heel belangerijk, zowel op de grond als in het zadel. Je kunt dit oefenen volgens de fases van Level2. En voordat je passenger in draf niet goed is, zou ik het in galop niet proberen.

Parelli raad aan om eerst Follow the Rail in galop te doen, en daarna pas de passenger. Dat hij tijdens passenger de hoeken opzoekt, betekend volgens mij alleen dat hij niet wilt galopperen, en een manier heeft gevonden hoe hij ermee stoppen kan. Als je gewoon door de fases heen gaat wanneer hij in de hoek stilvalt, dan lijkt het me dat hij niet lang nodig heeft om te bedenken dat juist de hoeken helemaal niet zo oké zijn

Ik ben destijds ook heel veel galop met mn pony gaan oefenen aan de 22 ft. In het begin vooral ging hij dan een rondje scheuren en viel weer terug in draf. Ook begon hij dan wat te hangen in de lijn. Soms ging hij op de rem en scheurde snel de andere kant op, en zo meer trucjes voor zn savvytest
    Door hem ontelbare keren weer opnieuw te hebben gesend als hij terugviel in draf, ging het steeds beter. Hij merkte dat het niet veel zin had om steeds terug te vallen in draf.

Maar later begon hij echt te 'werken'. Hij vond het moeilijk en niet leuk, maar galoppeerde door en met zn hals gekromd ploegde hij rondje na rondje.
    (btw het heeft ook geholpen toen ik met voer ging belonen als het goed ging. Hij had een motivatie om zn best te doen tijdens dingen die hij moeilijk vond)

Ik ben toen ook in het zadel het aangalopperen gaan oefenen. Nu weet hij dat galop galop betekend en niet een stukje scheuren en weer stilvallen. De kwaliteit van de galop is goed verbeterd.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lacuna
    Voordat ik allerlei tips ga geven, wil ik eerst graag weten of je paard wel voldoende sterk is om te galopperen onder de ruiter en op het gedeelte waar jij dat van hem vraagt. Is je paard wel voldoende soepel, is het wel voldoende voorbereid op het ruitergewicht? En ook zeer belangrijk: is je paard wel voldoende rechtgericht? In mijn ogen allemaal zaken die een must zijn om met je paard te galopperen.

Groetjes, Lacuna
    das een goeie....ook gelijk weer een vraag terug... hoe weet je of je paard sterk genoeg is om zoiezo te galoperen en dan nog es met mij erop? en hoe weet je of je paard soepel genoeg is...ik neem aan dat je dat zou kunnen zien als hij loopt ofzo..ik zeg maar iets, maar volgends mij zou ik het nog niet kunnen herkennen..

en rechtgericht wat betekent dat?

phoe ik ben nu al blij dat ik het gevraagd heb wat ik zie nu alweer allemaal dingen waarvan ik denk..jesus hier had ik dus noit bij stilgestaan..en geweten dat dat belangrijke dingen zijn die ik moet weten..

Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    Ik zou het inderdaad eerst op de grond aanpakken. Een heftige galop lijkt mij een gebrek aan emotionele verzameling (k]/images/smilies/wink_smile.gif[/img]

dit lijkt me een goeie tip!

Ik ben destijds ook heel veel galop met mn pony gaan oefenen aan de 22 ft. In het begin vooral ging hij dan een rondje scheuren en viel weer terug in draf. Ook begon hij dan wat te hangen in de lijn. Soms ging hij op de rem en scheurde snel de andere kant op, en zo meer trucjes voor zn savvytest

heel herkenbaar dit!!!

Door hem ontelbare keren weer opnieuw te hebben gesend als hij terugviel in draf, ging het steeds beter. Hij merkte dat het niet veel zin had om steeds terug te vallen in draf.

Dit klinkt ook logisch en zal iik straks ook es proberen..maar dan nu eerst met de stap naar draf..

Maar later begon hij echt te 'werken'. Hij vond het moeilijk en niet leuk, maar galoppeerde door en met zn hals gekromd ploegde hij rondje na rondje.
    (btw het heeft ook geholpen toen ik met voer ging belonen als het goed ging. Hij had een motivatie om zn best te doen tijdens dingen die hij moeilijk vond)

Dit zou ook wel es bij waldo kunnen werken met voedselbeloningen..want buigen en comliment doet hij het liefst uit zichzelf...omdat hij dan ook iets krijgt..uiterraard alleen als ik het heb gevraagd anders niet..

Ik ben toen ook in het zadel het aangalopperen gaan oefenen. Nu weet hij dat galop galop betekend en niet een stukje scheuren en weer stilvallen. De kwaliteit van de galop is goed verbeterd.
    laten we hopen dat dat ook bij mij zo gaat verbeteren!!!

Aangemeld
    Feb 2005

das een goeie....ook gelijk weer een vraag terug... hoe weet je of je paard sterk genoeg is om zoiezo te galoperen en dan nog es met mij erop? en hoe weet je of je paard soepel genoeg is...ik neem aan dat je dat zou kunnen zien als hij loopt ofzo..ik zeg maar iets, maar volgends mij zou ik het nog niet kunnen herkennen..

en rechtgericht wat betekent dat?

phoe ik ben nu al blij dat ik het gevraagd heb wat ik zie nu alweer allemaal dingen waarvan ik denk..jesus hier had ik dus noit bij stilgestaan..en geweten dat dat belangrijke dingen zijn die ik moet weten..
    Een paard is over het algemeen sterk genoeg om te galopperen wanneer het zich in draf netjes laat schakelen. Dus pasje wegrijden, pasje terugrijden en pasjes wijken (achterhand sterker maken dus) en schouderbinnenwaarts (je paard recht maken). Wanneer het dit zonder verzet en moeite doet, kan het paard in principe ook galopperen. Met galopperen bedoel ik dan niet het uitgerekte lange val-uit-draf-in-galop-en-val-er-na-3-passen-weer-uit, maar een echte galop die gesprongen wordt vanuit de achterhand.
    even voor de duidelijkheid: dus NIET zo:

rechtgerichtheid en soepelheid zijn vrij nauw met elkaar verbonden. Ik zal mn best doen om het zo duidelijk, correct en volledig mogelijk uit te leggen, maar ik ben daar écht geen held in!
    Van nature is ieder paard in meer of mindere mate scheef. Dat wil eigenlijk zeggen dat een paard een voorkeur heeft voor een bepaalde kant. Je kunt dit bijvoorbeeld merken doordat je paard op de ene hand wel netjes stelling geeft, en op de andere kant als een plank door de bocht gaat.
    Door middel van bepaalde oefeningen (contrastelling, schouderbinnenwaarts, etc) kun je je paard helpen om de moeilijke kant ook goed te buigen, zodat je paard geen (of nauwelijks) voorkeur meer heeft voor een bepaalde kant, en je alle oefeningen dus evengoed linksom als rechtsom kunt doen.
    Op http://www.hoefkatrol.com/ kun je meer informatie vinden over het hoe en wat van het rechtrichten van een paard.
    Groetjes, Lacuna

Aangemeld
    Oct 2005

mm..zal de site es een keer goed doorlezen, maar kan beter iemand eens laten kijken want zoals ik al bang was sanp ik niet wat je bedoelt met de foto. Ik denk dat ik eerst in theorie ofzo moet snappen waar ik op moet letten en dan door voorbeelden idd te leren zien wat goed is en fout. Waldo heeft wat dat betreft weinig voorkeur in links of rechts wat me altijd best heeft opgevallen. en achteruit gaat ook gewoon netjes..

Maar die woorden als contrast steling en schouderbinnenwaarts zeggen me dus weinig..dus misschien iemand vragen of die en keer kan komen kijken zodat ik meteen zie wat er bedoelt word..

Aangemeld
    Feb 2005

haha! tja, en dan heb je aan mij weer net een slechte, ik kan je namelijk precies laten zien én laten voelen wat ik bedoel, maar ik ben zo vreselijk slecht in het onder woorden brengen.
    Waar ergens in Brabant zit je? mn vriend woont namelijk in noord brabant (NL) dus als je n beetje in de buurt zit ben ik wel bereid om eens te komen zien
    Antwoord mag *uiteraard* ook via PB hoor.

Groetjes, Lacuna

Aangemeld
    Oct 2005

ik woon langs boxmeer...ik zag in je profiel dat je vriend in bergen op zoom woonde en dat is niet hier in de buurt..dus helaas..

Bladwijzers

Forum Rechten