Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Cloverleaf pattern

  1. #1

    Cloverleaf pattern

    Hoi Ervaren Parelliers,

    Kan iemand mij uit leggen wat de cloverlaef precies inhoud, ik vindt het een heel lang verhaal, maar kan waarschijnlijk door mijn gebrekkig engels niet echt de essentie er uit halen. ik heb het gisteren voor de eerste keer gebrobeert. in het boekje staat dat je het lang vol moet houden tot dat je paard echt verandering laat zien.dus ik dat gedaan. Maar na vijf minuten was jolly het wel zo beu, hij liep duidelijk te balen van dat saai en zwaar gedoe. omdat mijn tinker onder de korte paarden zal vallen is mijn bak waarschijnlijk te klein om deze oefening te doen. na ongeveer tien minuten rechts om be ik op x vijf minuten gestopt. en heb toen nog tien minuten links om gereden en weer vijf minuten gestopt. maar als mijn paard ergens een hekel aan heeft is het wel aan zoiets.

    Groetjes Wil.
    RIJJIJIJZERVRIJ. TAKE THE TIME IT TAKE'S AND IT TAKE'S LESS TIME

  2. #2

    Re: Cloverleaf pattern

    Hoi Wil, (ben jij de Wil van paardnatuurlijk?), juist door deze oefening en de andere rijoefeningen die ik tegen kwam in het level 2 pakket had ik er geen zin meer in.
    Misschien weet je wel, dat ik ook tinkers heb, en vooral Enya ziet dit soort oefeningen ook niet zo zitten. Bovendien heb ik de nieuwe versie van het level 1 pakket, en de overgang van de nieuwe level 1 naar de oude level 2 viel mij bar tegen. Er werd zo weinig grondwerk gedaan, en al wÃ*t er gedaan werd, léék zo op level 1 alleen netter beter en aan langere lijnen.
    De rijvaardigheden die ik nu ineens moest doen waren best moeilijk en ik miste wat! Beeldmateriaal en psychologie.
    Ik ben dus begonnen met het grondwerk, maar ik raakte al heel snel mijn motivatie kwijt. Toen heb ik een tijdlang niks meer gedaan, alleen wat lekker buitenrijden.
    En toen kwam de nieuwe level 2!! En daarin vond ik alles wat ik maar wilde. Heel veel nieuwe uitdagingen op psychologisch vlak, die bestemd zijn om de verstandhouding met je paad nog beter te maken. Veel grondwerk, met goed beeldmateriaal (8dvd´s in totaal) en de rijtechnische dingen lijken meer aansluiting te hebben op het nieuwe level 1.
    Ik ben zooo blij dat ik me deze uitgave gegund heb! En mijn paarden ook, want in plaats van de dingen te doen, die jij omschrijft, gaan we nu naar buiten, afwisselend rijden en grondwerk op nieuwe spannende plaatsen met de meest idiote obstacles.
    We zoeken onze tresholds en werken, spelen en friendly-en eromheen.
    Kortom, ik zie het weer zitten!!

    Ik kan je dus niet helpen met je vraag, sorry. Ik wilde dit toch even neerzetten.

  3. #3

    Re: Cloverleaf pattern

    Hoi Trea, bedankt voor je reactie, ik kan er wel wat mee. ik ben dus niet de enige die hier tegenaan loopt.(als je de wil van paard naruurlijk bedoeld die een paar maanden geleden op het forum zat over natuurlijk bekappen dan ben ik dat wel) anders weet ik niet wie je bedoeld.Je hebt ontzettend mooie paarden die bonte lijkt wel op de mijne wat bouw betreft.
    RIJJIJIJZERVRIJ. TAKE THE TIME IT TAKE'S AND IT TAKE'S LESS TIME

  4. #4

    Re: Cloverleaf pattern

    Die bonte is ook diegene die dit soort dingen niet leuk vind

  5. #5
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Cloverleaf pattern

    Hoi Wil,

    De cloverleaf ofwel klaverblad vond ik met mijn paardje Tamara eigenlijk altijd wel handig. Ze werd er heel attent van en zij is vrij snel dus dit hielp haar om wat regelmatiger te lopen. Ik had genoeg aan de bak, maar ik denk dat jouw paardje inderdaad een veel groter gebied nodig heeft als je deze oefening wilt doen. Anders slaat de oefening de plank mis en haal jij en je paardje er niks uit. Overigens komt deze oefening niet meer voor in het nieuwe level 2 pakket. Daar kun je kiezen tussen 'straight lines' en 'circles'. Wat je paard op dat moment nodig heeft, ga je doen. Stel, je paard is erg impulsive, dan ga je circles rijden (consistency), net zolang totdat je de harmonie gaat voelen en je paard attent is op jou. Gaat je paard te langzaam voor je gevoel, dan gebruik je 'straight lines' (variety). Ook net zolang tot je de harmonie gaat voelen en je paard meer in tune raakt met jou. Dit kun je op ieder gewenst moment afwisselen, je kunt het ook combineren, naar behoefte
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  6. #6

    Re: Cloverleaf pattern

    O.K. Linda bedankt voor je reactie. Het word iets duidelijker. Vandaag heb ik een buitenrit gereden met twee andere paarden. maar ik heb weer ontzettend moeten vechten om hem in het gareel te houden. hij moet en zal voorop lopen, of toch minstens met zijn neus tegen de kont van zijn voorganger. ik heb hem wel honderd keer ingebogen en stil gezet.
    Die nood stop die zit er ook niet echt in omdat ik die als ik alleen ben niet kan oefenen. dan hoef ik de teugels maar op te pakken en hij staat al stil.
    dan doet hij alles perfect. dus dacht ik vandaag dat die cloverleaf misschien tioch wel een goede oefening was om wat meer respect te krijgen. of is dit een verkeerde gedachte om zo respect te verwachten omdat mijn paard daar een hekel aan heeft. Wie Weet Raad als ik meer dan vijf meter achter die andere bleef dan kon hij blijven stappen met losse teugel. maar kwam ik iets dichter bij dan moet hij bij draven en gaan kleven. dat is denk ik toch wel een kwestie van afgestemd zijn op mij of op het andere paard.
    RIJJIJIJZERVRIJ. TAKE THE TIME IT TAKE'S AND IT TAKE'S LESS TIME

  7. #7
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Re: Cloverleaf pattern

    Ik heb zelf erg goede ervaringen met de cloverleaf, net als met alle andere oefeningen. Ik weet niet hoe je paard aangeeft dat hij het niet leuk vindt, maar misschien kun je sneller en vaker stoppen. Echt op je focus rijden, alleen de teugels gebruiken als dat nodig is, en als je maar een kleine verbetering- in het behouden van het juiste tempo of het rijden op jouw gevoel. Misschien een betere en snellere 'beloning' en motivatie voor het paard?

  8. #8

    Re: Cloverleaf pattern

    Ja dat ga ik nu proberen, om vaker te stoppen.ik denk wel na iedere serie.
    dan zal hij het wel leuker vinden, het is ook wel zwaar voor een tinker al die korte wendingen. hij geeft aan dat hij baalt door onregelmatige snelheden te gaan lopen, iedere keer n'beetje richting uitgang bak lopen, en de hulpen in de wind slaan. Hoofd omhoog.
    RIJJIJIJZERVRIJ. TAKE THE TIME IT TAKE'S AND IT TAKE'S LESS TIME

  9. #9
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Cloverleaf pattern

    Ik heb ook goede ervaringen met cloverleaf, maar ik heb dan ook een "long horse", en daar lijkt me deze oefening toch het beste voor geschikt. Vooral het stoppen op X vond ze erg moeilijk, maar na een poosje ging ze er al op anticiperen.

    Ik denk dat voor een paard dat wat meer gemotiveerd moet worden, clover leaf niet de meest geschikte oefening is, ténzij je een hele waardevolle beloning inbouwt (lang stilstaan op X, misschien iets lekkers geven) zodat het paard weer snel bij X wil zijn. Moeilijk hoor!
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  10. #10
    Actief Forumlid ilseb's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005
    Locatie
    Hulst
    Berichten
    110

    Re: Cloverleaf pattern

    Kan iemand nog even kort uitleggen hoe de cloverleaf oefening gaat? Wat doe je precies?

  11. #11
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Re: Cloverleaf pattern

    De cloverleaf zegt het al, het is een klaverblad. Een figuur dat je nonstop kan rijden, telkens dezelfde kant op. Je mag alleen stoppen op x, maar nooit wenden op x. Wenden alleen bij A en C en E en B. Het doel kan zijn om je paard in een constante gang te houden (don't change gait), zoveel mogelijk te rijden op jouw focus (wat nog niet zo makkelijk is met de scherpe bochten), en je paard comfort te laten vinden op X. Voor meer info en een duidelijke tekening: oude level 2 pakket, boekje 4.

  12. #12
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Re: Cloverleaf pattern

    En Wil, dat is inderdaad vervelend. Ik zou het even aankijken, wat verschillende dingen proberen, bij het kleinste sein stoppen (hoofd omlaag, in goede gang blijven, op jou letten) en kijken of dit iets uitmaakt. Er zijn natuurlijk meerdere Impulsion Programmes en het kan heel goed zijn dat voor jouw paard een andere beter werkt.
    Ik heb dit zelf met zowel een zeer impulsief paard als met een veel minder impulsief paard, en met de impulsieve heb ik dit zooo vaak gedaan en het werkte niet. Later toen ik het andere paard reed, vertelde mijn instructeur ook dat cloverleaf zeker niet het beste programma is voor impulsieve paarden, ze kunnen nog veel kanten op en er komen vaak problemen met de bochten. Bullseye bijvoorbeeld is dan een betere optie.

  13. #13

    Re: Cloverleaf pattern

    Ik zal het allemaal eens uitproberen als de bak weer een beetje droog is, het lijkt wel een zwembad. Ik weet eigenlijk ook niet of ik een kort of een lang paard heb, ik denk ergens er tussenin. voor een tinker is hij best wel schrikachtig, snel, attent, aktief. ik hoef nooit te drijven,Als er een eend of een konijn wegspringt dan gaat hij vierkant omhoog. hij is wel super eerlijk en braaf.hij heeft nog nooit gedreigd met benen of mond, dat was met die kwpnr's wel anders.
    RIJJIJIJZERVRIJ. TAKE THE TIME IT TAKE'S AND IT TAKE'S LESS TIME

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •