Keep it Natural,
Bedankt dat je ons er op attendeert! Een gewaarschuwd mens telt voor twee!
ff een domme vraag van mijn kant; is rhino hetzelfde als droes? Heb ik altijd gedacht maar nu begin ik te twijfelen.
neeeee, droes is een bacterie, Rhino is een virus. Droes is erg besmettelijk, de bacterie overleeft lang buiten een paard, maanden. Kan dus worden overgedragen door schoeisel, kleding, mest, trailer, etc. Rhino verspreidt veel minder makkelijk, namelijk alleen via de lucht en direct contact, maar is i.m.o. wel ernstiger, met name de neurologische variant waar het virus het zenuwstelsel aantast, en ze daardoor ernstige verlammingsverschijnselen kunnen krijgen. Ze kunnen er letterlijk doodziek van worden. Als er een paard op stal Rhino heeft, dan moet de stal echt goed "op slot". Geen paarden erop of eraf. Geen bezoek, behalve de noodzakelijke verzorgers en de DA. Daarmee verklein je de kans op verspreiding naar een andere stal.
Oh ja, en domme vragen bestaan niet, hÃ*er gelukkig niet anyway...![]()
Bedankt Lila, ben weer een pak wijzer geworden.![]()
Dank je Viv! Ik ga degenen op stal maar even waarschuwen want die rijden regelmatig ergens anders en ze rijden ook wedstrijden...dan is het toch altijd opletten...
Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!
Ehh, ik zag op de tv een stukje over Rhino op een manege en daar ging ook de stal op slot ! Maar ik heb juist geleerd dat je de paarden die het nog niet hebben dan als de donder naar buiten moet gooien omdat Rhino juist op van die stallen voorkomt waar de paarden allemaal 24 uur per dag binnenstaan. Daar kan zo'n virus lekker broeien zeg maar ! Behalve als zo'n paard al ziek is, dan gooi je hem natuurlijk niet naar buiten.
met op sdlot bedoelen ze meestal dat er geen paarden van buiten af niet het terein op mogen komen.
en dat de paarden die op die manege staan niet van het terein AF mogen
omzo niet het het virus verder te verspreiden
Keep it Natural,
Bladwijzers