Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: Hoe ziet jullie ontwormschema eruit?

Hoe ziet jullie ontwormschema eruit?

Hoi Hoi,

Ik wil graag weten met welke middelen jullie eigenlijk ontwormen en hoe vaak je elk middel gebruikt. Dus eigenlijk je ontwormschema per jaar.

Met de informatie wil ik een onderzoekje doen naar het ontwormgedrag van de paardenhouders in Nederland.

Groetjes Ilse

Re: Hoe ziet jullie ontwormschema eruit?

Hihi Ilse, ik weet niet of je dit wil horen, maar ik begin vandaag met een kuur verm-x. (met gratis mestonderzoek )
    Voorheen gebruikte ik altijd wormpasta van Eqvalan met Ivermectine en dat 4x per jaar

ik koop altijd een (dubbel ivm zwaar paard) pakket voor een heel jaar bij de DA met 2 x gratis mestonderzoek.

Je begint met mestonderzoek en aan de hand van de uitslag stellen ze een pakket voor je samen, allemaal chemische middelen, niets natuurlijks.

Ik heb paarden dood zien gaan aan wormen en wil dat nooit meer zien.

Aangezien er bij ons niet centraal ontwormd wordt en sommige paarden zelfs niet ontwormd worden, heeft mijn actie eigenlijk geen nut, maar toch.....

Aan het eind van het weideseizoen (november) is er nog een mestonderzoek.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Morrie
    ik koop altijd een (dubbel ivm zwaar paard) pakket voor een heel jaar bij de DA met 2 x gratis mestonderzoek.

Je begint met mestonderzoek en aan de hand van de uitslag stellen ze een pakket voor je samen, allemaal chemische middelen, niets natuurlijks.

Ik heb paarden dood zien gaan aan wormen en wil dat nooit meer zien.

Aangezien er bij ons niet centraal ontwormd wordt en sommige paarden zelfs niet ontwormd worden, heeft mijn actie eigenlijk geen nut, maar toch.....

Aan het eind van het weideseizoen (november) is er nog een mestonderzoek.
    maar zijn dat dan steeds totaal andere schema's of kun je wel iets zeggen over welke middelen en hoe vaak?

@trea: tuurlijk hoor ik dat graag

ff serieus: de kruiden neem ik ook mee in het onderzoek, maar aangezien het jouw ' eerste keer' is, gebruik ik nog even je ' oude' schema als je het goed vind?!

Groetjes Ilse

eind volgende week komt de DA enten, dan neemt ze ook de wormmiddelen mee, dan weet ik het.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Om de 12 weken ontworm ik met equest (werkzame stof moxidectine), dit doe ik het jaar rond, dus ook in de winter. Tussendoor ontworm ik nog een keer met Equimax om lintworm te voorkomen.
    Het globale schema per jaar ziet er dus zo uit:
    week 1 - equest
    week 13 - equest
    week 25 - equest
    week 37 - equimax
    week 45 - equest

Waarom zo veel en met chemische middelen? Omdat wij op een boerderij wonen en Kate ook op het koeienland loopt. Alle dieren staan bij ons op een strikt schema en de paarden dus ook. Ook voor mij geen middelen op kruidenbasis totdat ik er voor mezelf 150% zeker van ben dat het echt afdoende werkt. Daarnaast spuugt Kate alle pasta's uit en equest dus niet omdat dit een gel is.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

4 x per jaar equest. Ik sla soms een keer over in de winter. Ontworm dan voor ze het land opgaan, en nog 2 x als ze eraf zijn (3 mnd ertussen), ze staan van october tot april op het zand. Wel wordt bij ons zomers iedere dag de mest van het land geschept, dat scheelt ook natuurlijk!

Ik ontworm om de 8 weken, de ene keer mer een spuit met ivermectine, de andere keer met een andere werkzame stof.
    Om en om dus.
    Voor en na het weideseizoen liefst met equest of equimax.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Ik ontworm gelijk met Kiara (paddock genoten!) Wij ontwormen dus best vaak, als ik het vergelijk met de anderen....
    Jossie: wat is jou motivatie voor je schema?
    En Lila?

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Morrie
    Tuurlijk heeft het nut! Het is helaas wel zo dat er meer besmettingskans is omdat de andere paarden waarschijnlijk wel wormen/eitjes verspreiden, maar jij zorgt tenminste dat Morrie niet van top tot teen onder komt te zitten! Vrijwel ieder paard heeft wormen, het idee is het aantal onder controle te houden.

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik ontworm eigenlijk niet mbv een schema oid. 1 keer in de 2 maand graai ik een willekeurig merk uit de schappen. Voor en na de zomer gebruik ik die EquiMax (ofzo, die tegen lintwormen)
    Soms vergeet ik wanneer ik voor het laatst ontwormt heb en dan druk ik er maar voor de zekerheid nog een wormenspuit in slordig he
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Dit schema heb ik van een ander forum geplukt:

ontwormschema:

September
    week 1
    Ontwormingsmiddel met als werkzame stof Ivermectine en praziquantel
    Ivermectine tegen wormen in het algemeen, praziquantel tegen lintworm. (ontwormingsmiddelen met praziquantel worden meestal met ivermectine aangeboden. Zie bij voorbeeld het merk equimax (ik wil geen reclame maken ik weet dat het bij dit merk zo is. Het is echter wel prijzig)

Oktober
    week 3 (is zeven weken later)
    Herhaling van de wormspuit september.
    Om alle intussen uitgekomen eitjes te doden. (in het artikel in de Battie stond dat de meeste wormspuiten de eiafscheiding 6 tot 8 weken vertragen, vandaar dat ik ertussenin ben gaan zitten. Ik ben er niet zeker van of dit verstandig is)

Januari
    week 1
    Een ontwormingsmiddel op basis van benzimidazoles derivaten:
    Fenbendazole, mebendazole, oxibendazole enz. enz.
    Tegen de aarsmaden.

Februari
    Week 3
    Herhaling van de wormspuit Januari.
    Om alle intussen uitgekomen eitjes te doden

Mei
    Week 1
    Een ontwormingsmiddel op basis van Ivermectine.
    Om alle wormen in het algemeen te doden.

Juni
    Week 3
    Herhaling van de wormspuit mei
    Om alle intussen uitgekomen eitjes te doden.

September
    Weer Ivermectine met Praziquantel en zo door.

Pas het zelf nog niet toe... ben nog zoekende naar... In de tussentijd geef ik iedere 6 weken een ander ontwormmiddel (anders zouden ze immuum kunnen raken?) en in het najaar heeft ze zo'n speciale tegen ringworm.
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    Jossie: wat is jou motivatie voor je schema?
    Mijn motivatie is simpel hoor! Ik ben met Son gewend aan uitspugen van pasta's, dus vandaar Equest. Dit is een gel die in de mond vloeibaar wordt en dus moeilijker is uit te spugen. Verder moet ik ook rekening houden met de ontwormingsmiddelen die we bij met name de schapen gebruiken. Wij gebruiken voor de schapen een middel met moxidectine als werkzame stof en om resistentie te voorkomen bij de paarden dus ook.

Om resistentie te voorkomen hou ik me daarom ook strikt aan de werkingsduur (12 weken bij Equest) en bovendien is er tegen deze werkzame stog nog geen resistentie bekend. Dit is wel het geval bij de werkzame stoffen beginnend met een p en deels ook bij ivermectine. Vooral bij de schapen is dit ook het geval, vandaar dat we gekozen hebben voor een stof die qua eigenschappen erg lijkt op ivermectine, een bredere werking heeft en wat minder vaak hoeft te worden toegediend.

Overigens bevat een spuit Equest voldoende voor een paard van 545kg, wat voor Kate wel iets teveel is. Toch gaat de hele spuit erin, om onderdosering te voorkomen. Dit is ons aangeraden door de VA, mede door de andere ontwormingsschema's op het bedrijf.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Op de pensionstal waar mijn paard staat komt 1x in de 2 a 3 maanden een dierenarts en die ontwormt dan het grootste deel van de paarden. Dit omdat de stalhouder wormenkuren uit de winkel niet vertrouwt, volgens hem controleert niemand wat erin zit en worden er gewoon producten verkocht die over de datum zijn. Ik ben niet zo achterdochtig, dus ik koop gewoon zelf een wormenkuur, maar volg wel het schema van de stal. Ik heb ooit van iemand gehoord dat er in elke wormenkuur weer andere stoffen zitten, en dat als je altijd dezelfde geeft, de wormen resistent kunnen worden. Waarschijnlijk is het een onzin verhaal, maar voor de zekerheid koop ik toch telkens een ander merk.

Hoe het precies zit met de resistentie wil ik nog gaan uitzoeken. De ene zegt dat je moet afwisselen, de andere zegt dat je juist bij eentje moet blijven, erg lastig allemaal, maar ik ga het uitzoeken!

Ik heb inmiddels 68 reacties (overal vandaan) en wil er nog minimaal 32 bijhebben.

Ik kan jullie helaas nog niets vertellen over de tussenresultaten omdat dat jullie antwoorden zou kunnen beinvloeden, maar ik kan wel zeggen dat het allemaal heel interessant is!

Steeds een ander merk uit de schappen pakken heeft trouwens waarschijnlijk weinig zin omdat 6 van de 14 grote merken dezelfde werkzame stof hebben.

Als je daadwerkelijk wilt afwisselen kun je het beste afwisselen tussen:
    • Equimax of Eqvalan Duo (ivermectine en praziquantel (tegen lintwormen))
      Eqvalan, Eraquell, Noromectin, Furexel, Sivermec of Hippomec (ivermectine)
      Equest (Moxidectine)
      Equiworm F of panacure (Fenbendazole)
      Equiworm P of strongid P (Pyrantel) en
      HippoTwin (PyrantelPamoaat)

maarre... of afwisselen eigenlijk wel goed is weet ik dus nog niet...

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten