Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Shakira is behoorlijk stevig....uhhh dik

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Shakira is behoorlijk stevig....uhhh dik

Hoi eigenlijk heb ik juist het tegenovergestelde probleem als Olga met Pardoes.

Shakira is bijna 2 jaar en ik las op een link van Trea dat je tot 2 jaar eigenlijk licht de ribben moest kunnen zien, nou die heb ik al meer als 1 jaar niet meer gezien Ook als je haar van achteren bekijkt op haar kont, zie je een soort van hartjesvorm, terwijl dat eigenlijk bol hoort te zijn (als je snapt wat ik bedoel)...

Okee overdag staan de paarden meestal heel de dag op de wei en savonds gaan ze op stal, Shakira krijgt dan een grote biet, veel hooi, en een half brood.
    Moet ik minder hooi gaan geven? of de biet en brood weg laten? hoe kan ik ervoor zorgen dat ze iets dunner weer wordt... het is natuurlijk wel een echte haf en eten is het belanrijkste in haar leven!

groetjes Elianne
    The darkest hour is befor it get light!!!

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Re: Shakira is behoorlijk stevig....uhhh dik

Ik zal zaterdag wel even kijken of ze echt zo dik is
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Wel hooi blijven geven, maar die biet en brood zou ik schrappen, dat voegt niks toe, maar zet alleen maar aan!

ik zou ook het brood schrappen.
    Ik voerde vorig jaar ook een half brood per dag, tot Steffi van der Laare (holisitisch DA) me uit heeft gelegd dat brood in die hoeveelheid erg slecht voor paarden is (heeft iets met het gist temaken).
    Sinds ik geen brood meer voer, zijn alle huidproblemen die Morrie had (mok, schurft, zelfs rotstraal) ook verleden tijd en hij is veel minder "opgezwollen" dan voorheen

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door haflingergek
    Ook als je haar van achteren bekijkt op haar kont, zie je een soort van hartjesvorm, terwijl dat eigenlijk bol hoort te zijn (als je snapt wat ik bedoel)...
    Bedoel je met hartvormig dat er een geultje tussen de 2 billen zit bovenop de kont? Volgens mij hebben hafjes sneller zo'n hartvormige kont dan paarden die wat hoger in het bloed staan. De haf die bij mijn paard staat heeft ook een hartvormige kont terwijl ze er verder niet te dik uit ziet. King heeft net achter zijn schouders een vetbult, wat volgens mij ook aangeeft dat hij te dik is, maar geen hartvormige kont. Waar je op moet letten is volgens mij dus wel enigszins ras afhankelijk, maar ik denk dat het bij alle rassen wel zo is dat als er een speklaag over de ribben zit ze iig te dik zijn. Kan je haar ribben wel voelen als je er met je vingers overheen gaat?

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lon
    Ook als je haar van achteren bekijkt op haar kont, zie je een soort van hartjesvorm, terwijl dat eigenlijk bol hoort te zijn (als je snapt wat ik bedoel)...
    Bedoel je met hartvormig dat er een geultje tussen de 2 billen zit bovenop de kont? Volgens mij hebben hafjes sneller zo'n hartvormige kont dan paarden die wat hoger in het bloed staan. De haf die bij mijn paard staat heeft ook een hartvormige kont terwijl ze er verder niet te dik uit ziet. King heeft net achter zijn schouders een vetbult, wat volgens mij ook aangeeft dat hij te dik is, maar geen hartvormige kont. Waar je op moet letten is volgens mij dus wel enigszins ras afhankelijk, maar ik denk dat het bij alle rassen wel zo is dat als er een speklaag over de ribben zit ze iig te dik zijn. Kan je haar ribben wel voelen als je er met je vingers overheen gaat?
    inderdaad dat bedoel ik met hartjesvorm, ik zal vandaag eens voelen of ik de ribben nog wel kan voelen, ik vrees van niet of van heel ver weg

reban kom jij maar kijken of ik overdrijf, nouja ze is niet super dik ofzo maar toch wel stevig voor een 2 jarige en denk niet dat dat echt goed is voor haar benen en groei, of heb ik het mis.
    Ze krijgt het zelfde als de friezen want dacht altijd ze is nog f]/images/smilies/chuuuuut.gif[/img]
    Ik zal vanaf nu geen brood meer geven en denk nog een klein bietje, hooi houd ik dus gewoon onbeperkt!
    The darkest hour is befor it get light!!!

Zo zou ik het ook doen Elianne, alleen ruwvoer geven.
    In brood zitten veel suikers, die behalve slecht voor de lijn, ook hoefbevangenheid kunnen veroorzaken. Echt mee oppassen dus!
    En inderdaad; het is een haflinger.. je kan ze (vind ik) toch niet hetzelfde stempeltje opplakken dan een warmbloedpaard, qua bouw.

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Een mager paard kan ook een gleuf tussen zn billen hebben hoor! De hartjesvorm waar je het over hebt, is afhankelijk van de bouw. Mijn pony kan breder worden dan ie hoog is, maar een gleuf over zn kont zal hij nooit krijgen.

Kijk ook al zou het nu nog niet zo erg zijn, we zitten aan het einde van de winter! De paarden zouden op dit moment het schraalst van het jaar moeten zijn, wanneer ze buiten leven. Ik denk dat als ze nu al dik is, dat je in de zomer een sirieus probleem krijgt. (wie weet zie ik dat weer te eenzeidig...)

Het blijft lastig, die koudbloeden in nederland tevreden en gezond houden. Wat als is gezegd inderdaad, alleen ruwvoer, met die summerfit of aura koeken erbij voor mineralen en vitamientjes eventueel.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

ik ken het probleem namelijk ook met mijn haflinger... en het probleem is de een zegt dat dit het beste is en de ander zegt dat dat het beste is
    wat voor biet voer je? een suikerbiet of een voederbiet? helaas zitten (voor mijn haf) ook al te veel suikers in een voederbiet. die vanmij komt vanaf vandaag op een nieuw rantsoen.
    hooi (+/- 1 kg/100kg paard) en een klein schepje stimix (van pavo) ipv zo'n koek want die bleken (soor siets dan) toch niet helemaal goed te vallen.
    Maar succes en als jij nog achter tips komt voor mijn dikke haf
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

de Aura koeken waren voor Morrie niet goed, maar de Liga brokjes (ook van PAVO) waren wel geschikt, die krijgt hij nu als de andere paaren biks krijgen, heeft hij ook iets.....

Verder kan je eens op de site van paardnatuurijk op insulineresistentie kijken, ze hebben goed gegoogeld en alle info netjes op een rijtje staan daar. Dat zou eventueel ook een oorzaak van een te dik paard kunnen zijn

Inderdaad, dat halve brood... die zou ik in elk geval direct weglaten

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Ik heb Shakira gisteren 'live' gezien en ik vond haar persoonlijk niet te dik, ik vond haar goed uitzien, ze moet naar mijn mening niet dikker worden maar ik vond haar nu niet te dik...

Als zij dik is dan is Wiesje moddervet
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Shakira is bijna 2 jaar en ik las op een ]/images/smilies/chuuuuut.gif[/img]
    Ik vraag me eigenlijk af of dit ook op gaat voor koudbloeden. Borus is vorige winter wat te mager geweest, maar ik kon zn ribben niet zien. Hij was echt iel en je zag bij zn flanken die lijn van zn ribbenkast.
    Ik ben toen wat gaan bijvoeren dat was toen wel heel snel weer weg Maar misschien is het koudbloed eigen dat ze wat meer spek op de ribben bewaren, ook wanneer ze te mager zijn.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Ik denk dat daar inderdaad verschil in zit!
    Het hangt helemaal van de bouw van het betreffende paard af.
    Walter is nog vrij smal van voor, waardoor zijn ribben eerder uit steken.

Bladwijzers

Forum Rechten