Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 28

Topic: Staart wordt geplukt door veulen

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Staart wordt geplukt door veulen

Gisteren heb ik Boots en Sunny gehaald van de wei en werd ik halt gehouden door een dorpsgenoot. Hij vertelde dat hij had gezien dat Boots een hele pluk staarthaar van Sunny "gegeten" had. En dat ik daar iets aan moest doen.
    Stond eigenlijk met mijn mond vol tanden en nam het maar ter kennisname aan.

Maar vraag me nou toch af... iemand ervaring mee? En zoja hoe heb je toen gehandeld??
    Die man had het over dat je iets in/op de staart moest smeren, maar wat dan? (wat alleen vies is en geen kwaad kan aan het veulen)
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Re: Staart wordt geplukt door veulen

Ik dacht dat dit soort van gedrag toch heel natuurlijk is. Moet je die smoelen hier eens komen kijken als ze elkaar aan het krabben zijn.. Hele mond vol haar hoor. Het zou best kunnen dat het lijkt alsof Boots het opeet en in de mond frommelt, maar ik weet bijna zeker dat het ergens anders weer uitgespugd ligt.

Ik zou in ieder geval geen rotzooi erop doen. Als Sunny het dalijk irri gaat vinden, lost ze het zelf wel op.

Aangemeld
    Jul 2005

Ik geloof ook inderdaad niet dat hij het opeet. Maar was wel weer even in onzekerheid gebracht over wat te doen... Je bent op zo'n moment niet voorbereid, tenminste ik niet. Ik hoop er ook op dat Sunny wel grenzen gaat stellen, alhoewel ik wel het idee hebt dat ze erg tolerant is.
    Maar goed ... we zullen zien.
    In ieder geval geen spoedritje naar de speciaalzaak!
    Thanks again.
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Veulens vreten wel vaker de staart van hun moeder op (waar sjobrend gefokt is heeft zo'n kleine etter de staarten van alle paarden aangevreten). Wat hier goed tegen werkt is hersthoornolie. Het stinkt verschrikkelijk en is niet schadelijk voor het veulen als ie onverwachts toch besluit te knabellen (en dat doet ie dan eens en nooit weer ). Een andere beproefde methedo is het afknippen van de lange neusharen maar dat vind ik persoonlijk niet zon lieve oplossing.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Vervelend!! Zou er zeker iets opsmeren, straks heeft je merrie geen staart meer, dat kan hard gaan hoor. Ze spelen ermee en trekken 'm kaal. Sommige moeders zijn zo tolerant dat ze dat allemaal goedvinden, maar van de zomer heeft ze haar staart weer nodig! Als hij die gewoonte niet afleert, zullen zijn weidegenoten (en hun eigenaren)later idd niet blij zijn....Hertshoorolie stinkt echt mega... en helpt prima.

Als je daadwerkelijk merkt dat hij de manen of staartharen eet, is dat een natuurlijke reaktie van het lichaam tegen het krachtvoer...

Een van onze veulens is allergisch aan o.a. krachtvoer en beet bij mam de hele manen en staart eraf en de stoeterij maar producten smeren... als we toen wisten wat we nu weten...

Je wil niet weten wat dat paardenlichaam doorstaat...

Maar het kan best zijn dat gewoon met het kroelen een plukje haar is meegekomen.
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

Actief Forumlid mariejo's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

Ben het met Maaike eens, als ze willen eten ze de halve staart weg.
    De meeste merries zijn heel tolerant naar hun veulen, maar ze hebben straks geen staart meer om de vliegen te verjagen.
    Hertshoornolie werkt hier inderdaad goed voor.
    Prendre la vie comme elle vient!

Aangemeld
    Jul 2005

Bedankt voor de tips! Als het er inderdaad op lijkt dat het veulen als doel heeft de hele staart te nuttigen zal ik er een stokje voor steken.

Tot nu toe lijkt dat nog niet te zijn... kijk het nog even aan. Maar hersthoornolie staat genoteerd!

@haidi: Aangezien ze nog geen krachtvoer krijgt (slechts af en toe een handje meusli) maar voornamelijk melk zal het geen antireactie zijn op het krachtvoer.

In ieder geval zit er nu nog genoeg haar aan de staart, ik wil absoluut voorkomen dat ze zonder staarthaar komt te zitten, dus we houden het goed in de gaten. (iedere avond even de haren tellen )

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door issiem
    In ieder geval zit er nu nog genoeg haar aan de staart, ik wil absoluut voorkomen dat ze zonder staarthaar komt te zitten, dus we houden het goed in de gaten. (iedere avond even de haren tellen )
    Als je het wilt voorkómen, dan moet je dus nú handelen....

Actief Forumlid mariejo's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

Is Boots een hengstje?? Die doen het vaak erger dan merrietjes.
    En echt gaan smeren, want het is in no time gebeurt.
    Er staat hier een Tinkermerrie in de buurt, die binnen een paar dagen haar staart gehalveerd zag door haar lieve veulen, doodzonde.
    Prendre la vie comme elle vient!

Aangemeld
    Jul 2005

Hertshoornolie wordt niet meer verkocht. Mag niet meer van de overheid blijkbaar. Zo onschadelijk is het dan toch niet.?!

Ga van het weekend maar even vragen bij een paardenshop wat ik er anders tegen kan gebruiken.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

jawel, heb het heel recent gekocht, vorige maand.
    zal even zoeken! Heet P.B.H. spray.

P.B.H. Spray 250 ml.
    Artikelnummer: 000-277
    Prijs / stuk: € 6,64 (excl. 19,00 % BTW)
    Besteleenheid: 1 stuk (1 stuk) 6,64 1 6,64

kijk even op http://www.jordenshippo.nl en dan bij zoeken op P.B.H.
    Ze brengen binnen NL en BE geen vrachtkosten in rekening
    (heb geen aandelen - )

Actief Forumlid saskia's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Ik gebruik antibijtspray van sectolin.
    Heb ik aangeschaft toen Vigo de staart van zijn moeder op aan het eten was.
    Ik gebruik het nu nog steeds als ze weer eens de stal of de houten afrasteringspalen op aan het eten zijn.

Aangemeld
    Jul 2005

Ze hadden hier ook die van sectolin, dus die heb ik ook aangeschaft.

Bedankt voor de input allemaal!!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    jawel, heb het heel recent gekocht, vorige maand.
    zal even zoeken! Heet P.B.H. spray.

P.B.H. Spray 250 ml.
    Artikelnummer: 000-277
    Prijs / stuk: € 6,64 (excl. 19,00 % BTW)
    Besteleenheid: 1 stuk (1 stuk) 6,64 1 6,64

kijk even op http://www.jordenshippo.nl en dan bij zoeken op P.B.H.
    Ze brengen binnen NL en BE geen vrachtkosten in rekening
    (heb geen aandelen - )
    beetje late reactie, maar fanya vreet ook de staart en manen van Panda op.
    zat ik net op die site te kijken, staat er dat bij bestellingen onder de 25 euro administratiekosten van 8 euro (!!) worden gerekend.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten