Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 28

Topic: Weidebeheer

Weidebeheer

Om maar even met de deur in huis te vallen: ik kan misschien een weide met schuilstal huren.
    Het gaat om een wei van ongeveer een hectare verdeel in 2 stukken, een laag en een hoog stuk.
    De huidige huurder is zacht gezegd niet heel netjes met de wei om gegaan dus er moet wel wat aan gebeuren.
    Er moeten stukken opnieuw ingezaaid worden, er moet bemest worden, er moet een nieuw schrikdraadapparaat komen en de omheining moet worden aangepast (schapengaas verwijderd en nieuw schrikdraad op bepaalde plaatsen).

Aangezien ik zelf nog nooit een wei onderhouden heb, zit ik toch met een paar vraagjes:
    - wanneer kan ik het beste bijzaaien en waar kun je een geschikt graszaadmengsel voor paarden kopen en wat kost het ongeveer?
    - wanneer kunstmest strooien? Ik neem aan vanaf medio maart bijvoorbeeld?
    - hoe zit het met de regels voor de mest van de paarden?
    - iemand adresjes voor schrikdraad en een schrikdraadapparaat?
    - zijn er nog dingen die ik vergeten ben?

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Re: Weidebeheer

Wij hebben ons schrikdraadapparaat en lint bij de boerenbond gekocht (welkoop). Hier kan je ook terecht voor graszaad e.d.. Anders moet je eens vragen bij een boer in de buurt. Maar het stuk is ook niet zo groot dat het je gelijk voordeel op gaat leveren als je het bij een groothandel bestelt. En er is ook een agrarische winkel waar je online je spul kunt bestellen (ben even de naam kwijt en uiteraard ook de folder). Tweedehands kan je zo'n apparaat ook kopen natuurlijk.

Vergeet nooit meer dat we als twee stadsknuppels op zoek waren naar graszaad om de tuin in te zaaien bij de boerenbond en die man vertelde ons dat het nu niet het seizoen was... Je kan slechts in het voorjaar of najaar zaaien (gematigde temperatuur en veel water). Was hartje zomer... wisten we heus wel hoor!
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Agradi is dat, daar heb ik de catalogus ook hier liggen.
    Ik denk dat ik vanmiddag maar eens bij de Welkoop langs ga, heel leuke winkel hier in Enschede

je kan zowel in het voorjaar als in het najaar zaaien, in het voorjaar zal het sneller groeien (ook het onkruid) in het najaar trager (ook minder onkruid) + dan zou het een winter kunnen groeien, vaster worden, eer je je paard erop los laat (als je zo lang kan wachten natuurlijk).
    als je werkelijk bijna opnieuw moet inzaaien kan je best je paard er het eerste jaar toch zeker niet oplaten hoor, want dan loop ie gelijk weer alles stuk, het gras moet eerst inwortelen
    koeienmest of varkensmest is natuurlijker dan kunstmest he!
    verder zou je de ph-waarde van de grond best kunnen nakijken (staaltje binnen brengen bij de boerenbond -in belgiƫ kan dit toch) -die is vaak te zuur namelijk, niet zo goed: komen dan veel boterbloemen op en zo, en gras groeit minder.
    dan kan je bijzaaien en gelijk de kalk erop doen, en paar weken wachten voor de mest (als gras al begint te groeien) of eerst mest om de grond te verbeteren, dan kalk en zaad. in ieder geval nooit mest en kalk samen.
    en de paardenmest later kan je best elke dag weghalen, maar op zo een grote wei is t misschien handiger ze te laten slepen door een boer

en als je nog geld over hebt zou je een kruidenstrookje kunnen aanleggen op het hoogste deel
    succes!
    Nieuwe foto's in profiel.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Pff, lastig zeg, zo'n kapotte wei!

Wat wil de eigenaresse er nog voor doen? Betaalt zij mee aan dit onderhoud of krijg je korting op de huur oid?
    Krijg je een contract voor een bepaalde tijd? (Stel dat jij alles opknapt en je eraf gegooid wordt na een paar maanden...)

Nieuwe omheining en gras is duur!
    Een apparaat op batterij wat 1 hectare onder stroom kan zetten is al gauw 200 euro.

Qua gras zou ik kijken of je het niet gewoon 1x kan laten inspuiten met mest, door een boer. Die doen dat vaak gratis. Je zou na een maand goede grasgroei eens kunnen kijken waar echt geen gras meer staat en je dus moet inzaaien. Aangezien je paard maanden lang niet op een nieuw gezaaid stuk mag staan, kun je beter niet de hele wei in 1x inzaaien.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Een groot gedeelte van de omheining is prima hoor, het zijn alleen bepaalde stukken waar wel wat moet gebeuren.
    Ik wil hier dus wel over onderhandelen met haar, dit is niet zoals ze het eerst deed voorkomen.

Het achterste deel van de wei is nog prima, voor zover ik het kan zien was daar niks extra nodig.
    Het gaat puur om de voorste, maar ik vraag me af of het in het voorjaar niet nog wat bij gaat trekken zoals je wel vaker ziet.

Oh ja, varkensmest schijnt toch niet zo geschikt te zijn voor paarden?

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wendytje
    Oh ja, varkensmest schijnt toch niet zo geschikt te zijn voor paarden?
    Geen idee, maar ik weet wel dat varkensmest relatief veel koper bevat en dat je dus het beste eerst een grondmonster kunt laten nemen om te kijken of varkensmest nodig is.
    Ik denk dat je het beste gedeelte van de wei meteen in gebruik kunt gaan nemen en het mindere gedeelte laten doorzaaien. Tegen de tijd dat het doorgezaaide stuk klaar is, is de andere wei net op. Zo kun je dan gaan afwisselen.

Bij de plaatselijke loonwerker kun je vragen wat voor mensel hij adviseert om de wei mee te laten doorzaaien en wat het kost. Vraag aan meerdere loonwerkers, soms is er best wat prijsverschil. Bemesten mag vanaf nu (dierlijke mest) en is relatief goedkoop. Kunstmest is duurder en kun je nu wel al strooien, maar is nog niet erg zinvol (het meeste spoelt weg).

Oja, de stroomvoorziening! Wees geen dief van je eigen portomonee en koop een apparaat op een accu! Deze zijn in aanschaf wel iets duurder, maar leveren beter/constanter stroom, een batterij gaat minder lang mee en is erg duur. Een goede accu haal je voor weinig geld bij de sloop en opladen is zo gepiept.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Mijn zwager is automonteur, die kan me vast aan een accu helpen
    Goed idee!

Ik vond op http://www.paardenwei.nl ook nog wat informatie, is dat wat?

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ik denk dat het relatief dure mengsels zijn. Bovendien bevat de tweede fluitekruid, wat ik persoonlijk niet in mijn weiland gezaaid hoef te hebben en de derde veel klaversoorten. Op zich is klaver niet verkeerd vanwege de stikstofbinding, maar de hoge eiwitgehaltes in het plantje kunnen problemen opleveren (gaskoliek indien het paard gevoelig is).

Ook hierin kun je een loonwerker of nog beter een zaadhandel inschakelen. Zeker de zaadhandel zal je goed advies kunnen geven.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Klinkt goed he?! Alleen is behoorlijk prijzig heb ik begrepen... En op de site van paardnatuurlijk was er discussie opgelaaid over de inhoud van de kruiden. Er zouden toch wat kwalijke soorten tussen zitten (kweetniet meer welke). Daarbij heeft mijn vader (is boer) gezegd dat kruiden snel verdwijnen omdat je ook zit met onkruidverdelging (<-? hoe zeg je dat?).
    Dus met het behandelen evt spuiten van onkruid, gaan ook je kruiden er van tussen. Beetje jammer dan.

Wat ze mij geadviseerd hebben (ook een nieuwe wei) is om een gewoon mengsel te nemen met veel verschillende grassoorten en dat je evt later een stukje met kruiden kan bijzaaien ofzo.

Maar goed... misschien heb jij zoiets van... ik ga het gewoon proberen!
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Ik zat te kijken naar de basic, dus alleen met de grassoorten.
    Dat met die kruiden zie ik eigenlijk ook niet zo zitten, omdat die inderdaad snel verdwijnen.
    Ik weet nog dat paarden gek zijn op klaver, dat wel, maar dat het zoveel eiwit bevat dan weer niet
    Leuk om te leren zo!

Harstikke interessant allemaal om te volgen. Ook ik mag binnenkort een stukje grond gaan beheren van 1000 m2 joepie
    Het is niet veel, maar mijn paardje kan toch naar buiten. Op dit moment ligt er nog oud gras plat op het huidige...zodat dat nu erg bruin wordt. Hopelijk komt het gras in het voorjaar toch een beetje omhoog. (helaas is de wei pas vanaf 1 mei in mijn bezit) Ik was van plan om iedere keer een helft af te zetten, zodat aan een kant het gras toch nog een beetje tot rust kan komen. Ik blijf dit stuk zeker volgen over het grasbehandelen...

staat het oude gras lang dan? zou ik het eerst laten maaien (en ev versnipperen als dat kan) -nu verstikt het het straks groeiende nieuwe gras immers.. tenzij je brave paarden hebt die het oude gras ook opeten (de mijne dus niet)
    Nieuwe foto's in profiel.

Op dit moment staat het gras niet zo hoog, gewoon normale lengte zeg maar Helaas ligt er nog langer gemaaid gras overheen....Het gras eronder ziet er op dit moment vrij bruin uit. Helaas kan ik niets doen met de wei op dit moment. Pas vanaf mei mag ik mijn gang gaan Ik vermoed zelf dat het dan wel goedkomt, het gras zal wel even nodig hebben om op adem te komen vermoed ik. Maar mijn paardje hoeft er ook niet meteen op te komen. Ik heb de tijd. Maar waarschijnlijk ga ik jullie zo rond die tijd lastig vallen met mijn grasvraagjes

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten