Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: vraagje

vraagje

ik ben wel nieuw hier op dit forum, en ik heb me zo veel mogelijk geprobeerd in te lezen, maar ik heb nog geen duidelijk antwoord op mijn vragen.. (als dit bericht hier niet goed staat, sorry, ik zat heel erg te twijfelen waar ik het bij neer moest zetten)

Ik verzorg een haflingermerrie van bijna 10. Het is een schat van een beest, heel lief op stal en met poetsen, en wandelen gaat ook wel (al heeft ze de laatste tijd, als ik over het erf loop, en ze vind iets eng, of ze heeft geen zin, weer een nieuwe truc. Ze is ontzettend sterk en rukt zich zo los, en rent weg).
    Met longeren gaat het ook meestal goed, al gaat het niet altijd geweldig bij de galop. Dan draait ze zich nog wel eens om, en rukt zich los. Tja… en dan is ze echt niet te houden.
    Met rijden zit het probleem al bij het opstappen. Dan is het al een heel gedoe, en loopt ze te draaien en te doen. (ligt niet aan het zadel o.i.d., want zonder zadel doet ze het ook). Als ik er dan opzit loopt ze behoorlijk door. In draf gaat ze meestal steeds sneller en sneller, en ik galop is ze moeilijk te houden. Ze reageert, o.a. doordat ze verkeerd ingereden is (al zijn er nog wel veel meer redenen), slecht op het been. Als je hem aandrukt om af te wenden, dan is dat weer een aanleiding om te gaan racen. Halthouden is ook een heel gedoe. Ze reageert ook slecht op teugelhulpen (ik rij met een dubbel-gebroken watertrensje, en heb er ook beslist geen scherper bit ‘ingehangen’). Nu gaat dit allemaal wel iets beter, ik rijd veel figuren, veel overgangen, ben zacht met mijn handen enz. Het liefst rijd ik haar ook gewoon met een halstertje, maar dat gaat nu een beetje moeilijk. Maar nu komt de vraag.
    Ik ben van plan om met parelli level 1 te starten, mijn vraag is dan, zou dit helpen? Reageert ze dan beter op druk. Als ik de oefening doe van the seven games om mijn paard voor een lichte druk te laten wijken, zou dit ook onder het zadel helpen? En bied parelli een uitkomst (mits ik het natuurlijk goed en rustig aanleer) voor deze problemen.

Re: vraagje

Ik kan je 100% geruststellen Jasmijn. Alle problemen die je hier omschrijft zijn heel goed te verhelpen met Parelli. Als je dit een tijdje gedaan hebt, zal je je paardje niet meer herkennen.
    Het mooie aan Parelli is, dat je niet alleen het probleem oplost, maar de oorzaak/reden waarom het probleem ontstònd gaat aanpakken, zodat het niet slecht iets aanleren is bij een paard (zoals stilstaan tijdens het opstijgen), maar een complete gedragsverandering.
    De 7 games is de basis van alle verdere levels. Met alleen de 7 games ben je er nog lang niet, maar het is een onmisbaar begin.

Ik zou je willen adviseren om een level 1 pakket te kopen en lekker aan de slag te gaan. Al binnen een paar weken merk je de eerste positieve veranderingen in je paard.

Ik zit het nu toch steeds meer te overwegen. Is het pakket echt onmisbaar?
    Anders moet ik maar eens op zoek naar iemand die nog zo'n (niet al te duur) pakket heeft liggen.
    Het zou wel heel fijn zijn als deze problemen werden verholpen.
    Maar stel dat ik het pakket aanschaf, kan ik dat dan ook. Is het niet heel ingewikkeld?
    haha, oja, en jasmijn is de naam van het paardje

Haha, ik noem je Jasmijn, want je echte naam ken ik niet
    Het pakket is echt onmisbaar. Het lijkt veel geld, maar je haalt het er dubbel en dwars uit. Ik zou wel proberen het vernieuwde pakket(2005) te pakken te krijgen. Je iet ze vaak op ebay tweedehands te koop staan.

Als je een beetje engels kent is het echt goed te doen hoor, en er zitten 6 dvd´s beeldmateriaal bij. Heel handig om te visualiseren.

en misschien zit er nog wel iemand bij je in de buurt die je (als je je pakket eenmaal hebt) op weg kan helpen?
    Weet niet waar je zit...

May the horse be with you!

oke, dan is het misschien toch wel handig om zo'n pakket aan te schaffen...
    Ik ben niet zo goed in zoeken op ebay, maar alles wat ik vond, was van mensen uit amerika en australie. Ik denk niet dat ik dat aandurf om te kopen, en de verzendkosten lopen ook erg hoog op dan.
    Oja, ik ben ook niet echt geweldig goed in engels... is het dan wel te doen? (ik ben momenteel 16)

Ik woon zelf ik arnhem, dus als je iemand kent die bij mij in de buurt woont?

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Ik zou ook even laten controleren of je paard niet ergens pijn heeft. Ik bedoel, paarden doen zoiets niet voor niets, ze wil je heirmee iets duidelijk maken.Dat kan inderdaad zijn dat je paard tegen je zegt dat jij in de rangorde gewoon helemaal onderaan staat, en niets te vertellen hebt (dominantieprobleem, parelli geeft een goed bruikbare methode om daarmee om te gaan en om het leiderschap te verdienen) maar het kan ook zijn dat ze aan jou wil aangeven dat er iets gewoon niet lekker zit, dat ze dus gewoon pijn heeft.
    Het lijkt mij verstandig om dat eerst uit te sluiten, anders kun je heel gvaarlijke situaties tegenkomen in je parelli-werk.
    Groetjes, Lacuna

ze heeft geen pijn denk ik, dat weet ik bijna zeker. Ik zie het wel wanneer ze pijn heeft, ik denk dat het een dominantieprobleem is. Vaak heeft ze gewoon geen zin, en dan heeft ze ook zoiets van bekijk het maar...
    Vandaar dat ik aan parelli wilde beginnen, ik denk dat ik daarmee in ieder geval de balans in de rangorde kan herstellen

Bladwijzers

Forum Rechten