Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: Hoe paardvriendelijk halthouden?

Hoe paardvriendelijk halthouden?

Ik verzorg allemaal tinkers, en op 1 van die rijd ik met name nu veel op, maar van de eigenarese moet ik meer met me zit rijden, maar ik vind dat nog best moeilijk.
    Vooral halthouden vind ik erg moeilijk zonder veel aan de teugels te zitten, de eigenarese zelf lukt dat wel erg goed (is ook haar paard natuurlijk.) Wie heeft daar tips voor, en misschien ook ideen hoe ik meer met mijn zit kan rijden i.p.v met mijn benen en handen?

Groetjes Jody.
    Laatste fotoshoot verzorgpony's:*link* Mijn verzorgtinkers 3 *link*

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Re: Hoe paardvriendelijk halthouden?

Hoi Jody
    Oefen het eerst vanuit de stap. Als je begint met eerst diep zitten, je bekken kantelen (eventueel zeg je whoah, doen westernruiters) en na een paar seconden je teugels oppakt en de druk rustig opbouwt tot je merkt dat ze denkt aan stilstaan. Dan laat je gelijk los! In het begin is het niet erg als ze dan nog gewoon loopt. Wanneer je voelde dat ze dénkt aan het halthouden, laat je weten dat dat een goed idee was, door de druk van de teugels te houden.

Wanneer je paardje dit gaat snappen, kun je ook een complete halt gaan vragen. Als je steeds eerst met je zit duidelijk maakt, en de druk heel langzaam op de teugels neemt, zal je paard steeds sneller reageren, waardoor je straks je teugels niet meer nodig hebt.

Rij je met een touwhalster, andere bitloze optoming of met bit? Wanneer je met touwhalster rijd, kun je ook de hals laten inbuigen om tot stilstant te komen. Dus je gaat diep zitten, neemt weinig druk op te teugels en buigt dan in, wanneer je paard nog niet heeft gereageerd.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Dat vind ik juist zo moeilijk, het diep in het zadel zitten, en hoe kun je je bekken kantelen dan? Eerst reden we altijd met een enkel gebroken bit, maar sinds een paar weken met een dubbel gebroken, en daar reageerd ze wel beter op vind ik Als zij niet halt wil houden moet ik ook net zolang doorgaan totdat ze wel wil, maar doet dan soms helemaal de neus naar voren en trekt dan heel erg, de eigenarese zij dat ik dan juist door moet gaan, want dat mag zij (de pony) juist niet doen, maar wat betekend het nou als de pony dat doet?
    Laatste fotoshoot verzorgpony's:*link* Mijn verzorgtinkers 3 *link*

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Dat trekken komt vermoedelijk omdat je pony niet weet wat ze met de druk op de teugels moet. De enige manier om er vanaf te komen, is de teugels uit je handen trekken. Probeer heel zacht te zijn en bouw de druk héél geleidelijk op, en laat los alsof je een stroomschok door de teugels krijgt, wanneer je voelt dat je paard in de goede richting denkt.
    Als je paard zn hooft naar voren trekt, probeer je de druk constand te houden. Je gaat dus even ver met je handen mee. Zo leert je paard dat naar voren trekken geen succes heeft - de druk blijft gelijk.
    Of beter nog, rij zonder bit. Dit is namelijk presies de reden waarom veel NH-methodes geen bit gebruiken (vooral in het begin stadium)
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Bladwijzers

Forum Rechten