Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 54

Topic: Spieropbouw ?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Spieropbouw ?

Toen ik begon met het verzorgen van mijn "verzorgpaard" was hij bijna 3 en heb ik samen met de eigenaresse vooral veel tijd gestoken in "gewenning" aan allerlei dingen. Veel "friendly" met sjabrakjes etc, zadeltje of barebackpad op etc, terwijl ik nog niet eens wist dat dat Friendly was. Hij is daarmee erg braaf (geworden) en toen de eigenaresse het tijd vond om hem te gaan beleren, ging het eerste opstijgen ook erg voorspoedig. Daarna werd het tijd om toch begeleiding te gaan zoeken met het verdere inrijden. Hiervoor werd een ISPH-instructrice aangetrokken. Hoewel ik zelf vond dat we het erg goed deden met dit jonge paard, kregen we toch een soort berisping: We hebben dan wel veel tijd gestoken aan het wennen aan van alles en nog wat, maar we hebben helemaal niets aan spieropbouw gedaan. Toch wel noodzakelijk als je een paard wilt gaan berijden ! Op advies van meerdere "deskundigen" zijn we dan toch maar gaan longeren met balkjes, om hem wat sterker te maken. Het inrijden is hiermee tot nader order uitgesteld.

Nu heb ik in de tussentijd Parelli ontdekt en nu blijkt dat longeren ongeveer gelijk staat aan mentale of psychische moord ! Nu vraag ik me af hoe jullie PNH-ers dat doen/gedaan hebben met het inrijden van een jong paard. Hij is nu bijna 4 en is er wel aan toe. Gebruiken jullie de 7 games ook voor spieropbouw, of zijn er ander goede tips ?

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Re: Spieropbouw ?

Ik heb met Bruut niet veel speciale oefeningen gedaan voor de spieropbouw. Wel laat ik hem als we het erf af gaan, regelmatig even een dijkje nemen ... door het omhoog lopen gebruikt hij extra zijn achterhand. Verder 'train' ik Bruut door iig 1, maar meestal 2x per week een flink stuk te stappen langs de weg... Lekker lange, rechte stukken en zeker 1,5 uur lang. Hij heeft hier onderhand een lekker kontje van gekregen
    Ik ben er zelf van overtuigd, dat je door het rijden héél rustig op te bouwen, het paard de gelegenheid geeft om de spieren te kweken die hij nodig vind... Als je van plan bent om op korte termijn na de eerst opstijging een proefje te gaan rijden, ja... dan denk ik wel dat er speciale spieropbouwende maatregelen genomen moeten worden!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Ik moet ook nog beginnen met Vash en ik ga ervan uit dat de spieropbouw "vanzelf" zal gaan. Van de 7 games krijgt ie dat in ieder geval niet, conditie evnemin. Maar wel veel emotional fitness, ook erg belangrijk! In het begin eerst wennen met het zadel, de games doen met het zadel erop, en dat is dan stapje 1 van de spieropbouw. Ik heb zelf sedert dat Vash in de maak was zelden gereden, want Ollie is toen met zwangerschapsverlof gegaan (we waren Z2 op dat moment) dus we gaan straks gelijk op . In het begin geeft het gewicht van jou en het bewaren van het evenwicht al genoeg inspanning voor je paard. Sluit me bij Nienke07 aan. Als je les neemt, dan gaat een instructeur er eigenlijk vanuit dat je een half uur "aan het werk" kan. Maar dat kan in het begin nog niet. Tegen de tijd dat je zo'n 3 x per week 20 minuutjes onder het zadel kan draven in ruime lijnen en de overgangen halt/stap/draf kan maken (hoeft niet "snappy" en perfect!), dan kunnen ze wat meer met je qua verder inrijden, en heb je nog steeds zelf niets "verpest". Doe hier gerust een half jaar over.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Nee hoor, hij krijgt alle tijd. De eigenaresse heeft er (gelukkig) niet zo'n haast mee. Wel vonden we zelf ook dat hij zo'n slappe achterhand had. Er is onlangs een osteopaat bijgeweest (preventief) en zij vond ook dat hij best wel wat gespierder mag worden.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Dan kan je lekker gaan wandelen, of games doen over balkjes. Je zit in Akersloot, de duinen zijn niet ver, daar kan je mooi heuveltje op en af, dat is goed voor de spieropbouw van zijn achterhand (mits je een trailer hebt natuurlijk..).

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ik heb ook heel veel gewandeld en heb daarbij expres hoogteverschillen opgezocht die we dan samen heen en weer op en af liepen en renden. Ook hebben we gefietst, maar das vast niet met ieder jong paard verstandig.

Voor haar coordinatie en balans heb ik heel veel grondwerk/spelletjes met balkjes gedaan. Daarmee leerde ze heel goed opletten en kijken waar ze haar voeten neer moest zetten.

Alles bij elkaar is dat een redelijke basis, de rest komt vanzelf als je rustig aan begint met rijden
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Wat ik soms doe om mij en mijn paard gezond en fit te houden is een samen met mijnpaard een stukje gaan lopen. Ik loop er dan naast of voor en hij volgt mij. Zo werken we beiden aan onze fysiek
    Horses and Live, It's all the same to me...

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Tja, dat mis ik dus inderdaad bij Parelli, een goede, lichamelijke voorbereiding op het rijden. Het paard voorbereiden op het te dragen gewicht, en het paard soepel maken en recht stellen, zodat de natuurlijke scheefheid tot een minimum beperkt kan worden.
    Werken aan de lange lijnen of dubbele longeerlijn is een zeer goede manier om je paard daarop voor te bereiden. Je kunt hem op die manier vast voorbereiden op het rijden, zodat je als je erop stapt, een paard hebt wat daar zowel geestelijk (door parelli) als lichamelijk (doordat het voldoende spier heeft!) en zo het plezier voor beide partijen optimaal te houden

Groetjes, Lacuna

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Van de fysio "moet" ik mijn tinker ook longeren. Ze zei al "ja, ik weet dat het niet parelli is". Maar je kan het best nog parelliaans aanpakken. Dus met energie en lichaamshouding en in fases werken, en als hij het heel goed doet mag 'ie lekker even komen knuffelen. En gewoon afwisselen met het spelen, dan kan het echt geen kwaad. Ik bedoel, ik deed ook al wat langer parelli toen ik met longeren begon en dan kun je het toch nog wel combineren omdat je de filosofie erachter een beetje doorkrijgt.

Zolang je hem niet eindeloos in de rondte slingert met strakgetrokken bijzet zal het allemaal wel meevallen.

Aangemeld
    Feb 2005

Zolang je hem niet eindeloos in de rondte slingert met strakgetrokken bijzet zal het allemaal wel meevallen.
    Ja, helaas wordt er vaak zo gelongeerd. Alleen maar stom rondjes lopen, en een zo strak aangetrokken bijzet dat het paard van ellende ook niet meer weet wat ie ermee aanmoet.

Zo bedoelde ik mijn longeren met dubbele lijn dus niet! Longeren is voor mij veel en veel meer dan alleen maar stom rondjes sjokken terwijl jij een beetje als een lampie op het midden blijft staan. Ten eerste is het voor het paard juist beter wanneer het rechte lijnen kan afwisselen met de (onvermijdelijke) bochten, zodat het steeds kan (moet) omstellen. Ten tweede ben je zelf met longeren actief bezig (op lichaamstaal) om het paard allerlei tempowisselingen en overgangen te laten maken, en om het paard te sturen en te begeleiden in zn stappen, zodat het paard ook kan begrijpen wat je nou precies van hem wil.

Kortom, er is een groot verschil tussen longeren en longeren.

Groetjes, Lacuna

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Bedankt voor jullie reacties. De eigenaresse doet regelmatig aan "loswerken" op zijn voests ipv longeren. Hierbij werk je ook aan de dominatieverhouding. Ik deed dit eerst ook regelmatig, tot ik hier op het forum ergens las dat dit net zo geestdodend voor je paard is als longeren.

Aangemeld
    Feb 2005

Sorry ik ben niet bekent met de methode van Voest (staat nog op het programma om me daar eens in te verdiepen, maar eerst parelli even op een rijtje krijgen)

Maar zoals ik hierboven al bschrijf, longeren zou helemaal niet geestdodend moeten zijn, en wanneer je het op een correcte manier doet, en veel afwisseling erin brengt, is het ook helemaal niet geestdodend. Alleen zie je tegenwoordig bijna nooit meer iemand op zo'n manier longeren. Longeren is niet per definitie verkeerd! maar je kunt het, net als alles trouwens, wel helemaal verkeerd doen

Groetjes, Lacuna

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Komt hier het gezegde " overal waar TE voorstaat enz enz" niet van pas ?
    Een keertje longeren, een keertje loswerken, een keertje wandelen etc zorgt allemaal voor afwisseling, maar als je het TE vaak doet, is het niet leuk meer.

Aangemeld
    Feb 2005

haha! ja, dat absoluut.
    alleen wat is dan TE in dit geval he
    Groetjes, en succes met de spieropbouw!
    Lacuna

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Interessant topic! Ik zit er zelf ook een beetje mee dat je met Parelli, vooral bij het grondwerk en het begin van het rijden van Level 1 weinig aan conditie training of spieropbouw doet. Ik wilde het dressuurrijden op een laag pitje zetten en me de komende tijd vooral met Parelli bezig houden. Zo kunnen we meer progressie boeken en ik heb ook echt zin om verder te komen met Parelli. Maar vind het zo jammer dat ik na die periode waarschijnlijk een veel minder gespierd paard met een slechte conditie heb

Ook vond ik het jammer te lezen dat longeren erg slecht samen zou gaan met Parelli. Maar na het lezen van dit topic denk ik inderdaad ook dat het maar net is hóe je het precies doet en het natuurlijk niet te vaak doet. Longeren vind ik op zich wel een handige manier van beweging geven en ook fijn als er een minder ervaren ruiter op Pjelk gaat.

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten