Toen ik begon met het verzorgen van mijn "verzorgpaard" was hij bijna 3 en heb ik samen met de eigenaresse vooral veel tijd gestoken in "gewenning" aan allerlei dingen. Veel "friendly" met sjabrakjes etc, zadeltje of barebackpad op etc, terwijl ik nog niet eens wist dat dat Friendly was. Hij is daarmee erg braaf (geworden) en toen de eigenaresse het tijd vond om hem te gaan beleren, ging het eerste opstijgen ook erg voorspoedig. Daarna werd het tijd om toch begeleiding te gaan zoeken met het verdere inrijden. Hiervoor werd een ISPH-instructrice aangetrokken. Hoewel ik zelf vond dat we het erg goed deden met dit jonge paard, kregen we toch een soort berisping: We hebben dan wel veel tijd gestoken aan het wennen aan van alles en nog wat, maar we hebben helemaal niets aan spieropbouw gedaan. Toch wel noodzakelijk als je een paard wilt gaan berijden ! Op advies van meerdere "deskundigen" zijn we dan toch maar gaan longeren met balkjes, om hem wat sterker te maken. Het inrijden is hiermee tot nader order uitgesteld.
Nu heb ik in de tussentijd Parelli ontdekt en nu blijkt dat longeren ongeveer gelijk staat aan mentale of psychische moord ! Nu vraag ik me af hoe jullie PNH-ers dat doen/gedaan hebben met het inrijden van een jong paard. Hij is nu bijna 4 en is er wel aan toe. Gebruiken jullie de 7 games ook voor spieropbouw, of zijn er ander goede tips ?
Bladwijzers