Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 54

Topic: Spieropbouw ?

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Re: Spieropbouw ?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mellien
    weinig aan conditie training of spieropbouw
    Dat klopt, dat komt in level 3 level 1 is mentaal, level 2 emotioneel.
    Eerst keek ik daar ook met een schuin oog tegenaan, maar wanneer je paard niet wÃ*lt meewerken aan zn eigen conditie, sta je nergens.
    Ik leg het beroerd uit, hier een voorbeeld.

In het begin galoppeerde Borus lastig in de bak. Als we aangaloppeerden, scheurden we een lange zeide en stonden we weer stil. Ik kon dan wel weer door mn fases gaan, weer galop vragen, maar het ging er nooit veel beter op. Borus wilde niet galopperen, probeerde het niet en had er lak aan.
    Na veel grondwerk en andere rijoefeningen, gaat de galop beter. Hij vind het nog steeds moeilijk, maar pobeert geen uitweg meer te vinden om te stoppen met galopperen en doet zn best om bochten heelhuids door te komen.
    Nu hij pas wilt meewerken, is het daadwerkelijk mogelijk onze galop in de bak te verbeteren. We zijn een jaar verder met zn tweeen, en nu pas zie ik echt vooruitgang in die galop. Nu heeft hij zich er emotioneel bij neergelegd dat we galop gaan doen, en nu is het pas tijd om te werken aan het lichamelijke aspect van een zuivere galop.

Het is eigenlijk aan ons nitwits de schuld dat we er zo lang over doen om een paard door het horsemanship niveau van level 1 en 2 te loodsen. Dit zou veel sneller kunnen.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Fitna, wat heb je dat goed omschreven! Ik vind de gekozen volgorde ook prima, mensen willen vaak van alles aan hun paard veranderen, maar eerst zullen ze dan zélf moeten veranderen, en meer kennis en een betere zit moeten krijgen.

Ik merk dat, door bijvoorbeeld zitten op je balance point en een betere zadelligging, mijn paard zoveel beter loopt (ondanks dat ik toch jaren puur dressuurmatig heb gereden) dat ik nu eigenlijk pas verbetering van háár mag vragen. En inderdaad, wij doen er vrij lang over om zo ver te komen...
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Ja, ik kan me de volgorde ook wel voorstellen, echter wanneer ik ga werken met een groen paard, dat nog nooit een ruiter op zijn rug gehad heeft, dan wil ik wel graag dat het dier ook lichamelijk voldoende voorbereid is om de ruiter te dragen. Natuurlijk moet het paard er in zn koppie ook aan toe zijn. Maar ik persoonlijk vind het niet correct om op een paard te gaan zitten wat daar in zn koppie misschien aan toe is, maar lichamelijk nog helemaal niet.
    Dat is mijn mening hoor daar mag iedereen natuurlijk anders over denken.

Groetjes, Lacuna

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Maar je kan toch eerst dmv grondwerk zorgen dat je paard er mentaal aan toe is, dan zorgen dat hij er lichamelijk aan toe is en er dan pas op?

Ik ben het helemaal met Pais eens, zeker omdat een paard wat niet mee wil/kan werken ook zijn spieren niet goed gebruikt. Pas als een paard LB en meewerkend is kan je ook de juiste spieren trainen.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Firsty
    Nu heb ik in de tussentijd Parelli ontdekt en nu blijkt dat longeren ongeveer gelijk staat aan mentale of psychische moord ! Nu vraag ik me af hoe jullie PNH-ers dat doen/gedaan hebben met het inrijden van een jong paard. Hij is nu bijna 4 en is er wel aan toe. Gebruiken jullie de 7 games ook voor spieropbouw, of zijn er ander goede tips ?
    Moord haha Dan heb ik Nacino gisteren toch wel ernstig mishandeld met longeerlijn en kaptoom

Ik vind zelf wel degelijk dat het juiste spiergebruik van je paard te weinig aan bod komt in de 1e 2 levels, maar ik ben het er wel mee eens dat je hier pas goed aan kunt werken als je de eerste 2 levels zo ongeveer doorlopen hebt.. lastig he
    Voor een jong paard denk ik niet dat je het van longeren etc moet hebben om hem soepel en sterk te maken. Ik denk dat veel rechtuit en het bos in een paard relatief snel sterk en ook soepel en handiger maakt.

Later als je verder bent met rijden/ grondwerk kan ik je het 'Wimmen' aanraden Zoek even op het forum en je vind er een hoop over (http://www.horsefeelings.nl)
    Daarom heb ik Nacino gister ook gelongeerd, lekker zonder rare bijzetteugels een ontspannen over de rug lopend en ondertredend paard proberen te krijgen
    Maarja om dit soort oefeningen ontspannen te kunnen doen (je kan ze ook op zn 'normals' doen, met veel zweepgeklap voor voorwaarts en bijzetteugels voor omlaag) heb je wel het respect en vertrouwen nodig wat je met Parelli van je paard kunt krijgen.

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Dank voor je duidelijke uitleg Fitna! Zo kan ik me inderdaad wel voorstellen dat een paard eerst mentaal en emotioneel fit moet zijn (wat klinkt dat krom in NL ) om fysiek soepel te zijn. Als een paard zich tegen alles wat je vraagt zou verzetten en je gaat hem er toe dwingen is het inderdaad wel logisch dat hij dan de verkeerde spieren gaat gebruiken. In ieder geval forceer je in dat geval van alles lijkt me zo.

Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lacuna
    Ja, ik kan me de volgorde ook wel voorstellen, echter wanneer ik ga werken met een groen paard, dat nog nooit een ruiter op zijn rug gehad heeft, dan wil ik wel graag dat het dier ook lichamelijk voldoende voorbereid is om de ruiter te dragen. Natuurlijk moet het paard er in zn koppie ook aan toe zijn. Maar ik persoonlijk vind het niet correct om op een paard te gaan zitten wat daar in zn koppie misschien aan toe is, maar lichamelijk nog helemaal niet.

Groetjes, Lacuna
    En wanneer is een paard daar lichamelijk dan aan toe? Hoe "meet" je dat? En waarom zou hij eerst meer conditie moeten hebben dmv longeren, terwijl je de spieren die je gaat belasten en het evenwichtsgevoel dat verandert doordat hij gewicht moet dragen, daardoor nÃ*et traint?

Ik heb straks weer een jonge hengst om in te rijden. Die al wel voor de kar heeft gelopen dan, het is een draver. Conditie zal hij zat hebben, ik zal er denk ik pas op stappen als hij een jaar of 4 is, en wellicht zijn eerste koers al gelopen heeft.

Ik heb erg veel dravers zadelmak gemaakt. Maar als je er de eerste keren op zit, loopt zo'n paard ook helemaal uit balans, omdat hij wel veel conditie heeft, maar het niet gewend is om te balanceren met gewicht op zijn rug. Zou het niet veel logischer zijn om er de eerste keer maar een minuut of 10 op te gaan zitten, en dat heel langzaam uit te bouwen dmv passenger? En doordat je paard er geestelijk aan toe is door je Parelli-opbouw, is hij left brained en krijg je ook geen bok- of andere ongewenste sessies. Je kunt het zo lichamelijk daadwerkelijk rustig opbouwen. Het is in ieder geval de weg die ik straks voor mijn jonge paard zal kiezen .

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje
    Het is in ieder geval de weg die ik straks voor mijn jonge paard zal kiezen .
    Het is ook de weg die ik gekozen heb voor Kate en ooit eens voor Son. Een kwartiertje de eerste keer is al lang zat, meer is vaak teveel. Je ziet het ook vaak aan het dier zelf, Kate laat heel duidelijk merken dat ze genoeg heeft gehad.

Wat aan spieropbouw onder zadel nodig is, is nagenoeg niet te trainen aan de hand. Simpelweg alleen al vanwege de zoekgeraakte balans. Ik denk zelf dat je met gerichte rustige opbouw van de tijd dat je erop zit, de eerste tijd alleen stappen, pas draven als het dier het zelf aangeeft te kunnen en goed opletten wanneer het genoeg is geweest, je uiteindelijk het vlotste en prettigste resultaat boekt, ook qua spieropbouw.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Jullie spreken al in termen van een kwartiertje of 20 minuten erop, maar zover zijn we nog niet eens gekomen. Een paar rondjes in de bak en een paar keer van halt naar stap en terug en dat was het. Eerdaags willen we dit weer gaan oppakken en uitbouwen, maar weten nog niet goed hoe en zijn hiervoor nog op zoek naar goede begeleiding. (iemand nog aanbevelingen ?)

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

En daarom is het ook handig om zelf L3 niveau te hebben voordat je paarden gaat beleren. Je paard kan theoretisch de 7 games al alleen jij nog niet. Als jij ze kan (L3) en hij ze kan (van nature) dan kan je sneller aan spieropbouw werken en kan je je paard fatsoenlijk inrijden.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Firsty
    Jullie spreken al in termen van een kwartiertje of 20 minuten erop, maar zover zijn we nog niet eens gekomen. Een paar rondjes in de bak en een paar keer van halt naar stap en terug en dat was het. Eerdaags willen we dit weer gaan oppakken en uitbouwen, maar weten nog niet goed hoe en zijn hiervoor nog op zoek naar goede begeleiding. (iemand nog aanbevelingen ?)
    Als je het straks oppakt, dan doe je dit ook, alleen dan wat vaker en voorzichtig wat meer, je kan het straks combineren met grondwerk. Van halt naar stap, wat langer stappen, een ruime bocht stappen, dan een drafje het komt echt goed! En de timer in je hoofd aanzetten dat je niet te lang blijft zitten .

Aangemeld
    Feb 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje

Groetjes, Lacuna
    En wanneer is een paard daar lichamelijk dan aan toe? Hoe "meet" je dat? En waarom zou hij eerst meer conditie moeten hebben dmv longeren, terwijl je de spieren die je gaat belasten en het evenwichtsgevoel dat verandert doordat hij gewicht moet dragen, daardoor nÃ*et traint?

Ik heb straks weer een jonge hengst om in te rijden. Die al wel voor de kar heeft gelopen dan, het is een draver. Conditie zal hij zat hebben, ik zal er denk ik pas op stappen als hij een jaar of 4 is, en wellicht zijn eerste koers al gelopen heeft.

Ik heb erg veel dravers zadelmak gemaakt. Maar als je er de eerste keren op zit, loopt zo'n paard ook helemaal uit balans, omdat hij wel veel conditie heeft, maar het niet gewend is om te balanceren met gewicht op zijn rug. Zou het niet veel logischer zijn om er de eerste keer maar een minuut of 10 op te gaan zitten, en dat heel langzaam uit te bouwen dmv passenger? En doordat je paard er geestelijk aan toe is door je Parelli-opbouw, is hij left brained en krijg je ook geen bok- of andere ongewenste sessies. Je kunt het zo lichamelijk daadwerkelijk rustig opbouwen. Het is in ieder geval de weg die ik straks voor mijn jonge paard zal kiezen .
    Wanneer een paard daar lichamelijk aan toe is, is van paard tot paard verschillend. Echter over het algemeen zou je kunnen zeggen dat wanneer het paard alle basisoefeningen zonder problemen aan de hand en/of lange lijnen kan uitvoeren, waarbij het de spieren heeft leren gebruiken die het zal moeten gaan gebruiken om de ruiter te dragen, het dier rustig aan bereden kan gaan worden.
    En met die basisoefeningen wil ik juist dat mijn paard correct in balans loopt alsof er dus al een ruiter op zit. Zodat hij daarop voorbereid wordt juist die spieren te trainen die hij daarbij nodig zal hebben. Dus de achterhand er correct onder en netjes ontspannen over de rug laten lopen.

Mijn pony staat ook voor de wagen, en dit kan aan mijn gebrekkige menkunst liggen hoor, maar hij gebruikt voor de wagen zijn spieren op een totaal andere manier als wanneer ik hem rij, of met hem dressuurmatig aan de lange lijnen werk.

En de eerste keer 10 minuten rijden vind ik behoorlijk veel eigenlijk. want inderdaad, je paard is heel erg op zoek naar die balans, en daar moet je rekening mee houden. Echter, door het paard lichamelijk al voor te bereiden zodat het geleerd heeft om correct te lopen, is het voor het paard een veel minder grote stap om de ruiter te dragen. Ervan uitgaande dat de ruiter correct op het paard kan zitten. Ik bedoel, als jij hotsend en stotend op dat paard zn rug zit, kun je hem nog zoveel trainen, maar dan heb je er niets aan natuurlijk.

Nogmaals dit is de manier waarop ik het zou aanpakken. Iedereen moet dat voor zichzelf weten. Ik vind het belangrijk dat het paard er lichamelijk ook voldoende klaar voor is, maar daar mag iedereen natuurlijk anders over denken.

Groetjes, Lacuna

Aangemeld
    Feb 2005

En wat de bok-sessies betreft.
    Als jij gewoon op een correcte manier met je paard omgaat, op een basis van wederzijds respect en vertrouwen, krijg je met een "normal-paard" om jullie termen even te gebruiken, zo'n boksessie ook niet.
    Groetjes, Lacuna

Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Mijn pony staat ook voor de wagen, en dit kan aan mijn gebrekkige menkunst liggen hoor, maar hij gebruikt voor de wagen zijn spieren op een totaal andere manier als wanneer ik hem rij, of met hem dressuurmatig aan de lange lijnen werk.
    Ik denk dat we jouw mennen op de weg niet kunnen vergelijken met mijn training op een grote trainingsbaan, mijn dravers lopen ontspannen nageeflijk voor de kar, met achterhand gebruik. Maar ja, die zijn dan ook groter en sterker dan een shetlander, en de kar erachter is extreem licht. Ik zal eens een foto opzoeken van mijn Rain voor de kar, dat ziet er bepaald niet uit zoals je paarden normaal voor de kar ziet lopen .

En de eerste keer 10 minuten rijden vind ik behoorlijk veel eigenlijk. want inderdaad, je paard is heel erg op zoek naar die balans, en daar moet je rekening mee houden. Echter, door het paard lichamelijk al voor te bereiden zodat het geleerd heeft om correct te lopen, is het voor het paard een veel minder grote stap om de ruiter te dragen. Ervan uitgaande dat de ruiter correct op het paard kan zitten. Ik bedoel, als jij hotsend en stotend op dat paard zn rug zit, kun je hem nog zoveel trainen, maar dan heb je er niets aan natuurlijk.
    Ik weet niet hoe jij zit, maar ik hots en stoot niet . 10 Minuten tot een kwartier is geen enkel probleem, heb ik gemerkt, als je zelf in staat bent om het evenwichtsgevoel van het paard niet al te erg te verstoren.

Laten we het er maar op houden dat we allebei een ander idee hebben van voorbereiden, en dat ik grondwerk a la PNH daar uitermate geschikt voor vind i.t.t. longeren en verder het rijden zélf gebruik om op te bouwen. Dragen kunnen ze nou eenmaal niet leren als je er naast loopt.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

=Ervan uitgaande dat de ruiter correct op het paard kan zitten. Ik bedoel, als jij hotsend en stotend op dat paard zn rug zit, kun je hem nog zoveel trainen, maar dan heb je er niets aan natuurlijk
    Als iemand nog geen ervaren ruiter is, heeft hij nÃ*ets te zoeken op de rug van een onervaren paard. Laten we er dus maar vanuit gaan dat er niet hotsend en stotend wordt gezeten .

Bladwijzers

Forum Rechten