Dat klopt, dat komt in level 3Oorspronkelijk Geplaatst door Mellien
level 1 is mentaal, level 2 emotioneel.
Eerst keek ik daar ook met een schuin oog tegenaan, maar wanneer je paard niet wÃ*lt meewerken aan zn eigen conditie, sta je nergens.
Ik leg het beroerd uit, hier een voorbeeld.
In het begin galoppeerde Borus lastig in de bak. Als we aangaloppeerden, scheurden we een lange zeide en stonden we weer stil. Ik kon dan wel weer door mn fases gaan, weer galop vragen, maar het ging er nooit veel beter op. Borus wilde niet galopperen, probeerde het niet en had er lak aan.
Na veel grondwerk en andere rijoefeningen, gaat de galop beter. Hij vind het nog steeds moeilijk, maar pobeert geen uitweg meer te vinden om te stoppen met galopperen en doet zn best om bochten heelhuids door te komen.
Nu hij pas wilt meewerken, is het daadwerkelijk mogelijk onze galop in de bak te verbeteren. We zijn een jaar verder met zn tweeen, en nu pas zie ik echt vooruitgang in die galop. Nu heeft hij zich er emotioneel bij neergelegd dat we galop gaan doen, en nu is het pas tijd om te werken aan het lichamelijke aspect van een zuivere galop.
Het is eigenlijk aan ons nitwits de schuld dat we er zo lang over doen om een paard door het horsemanship niveau van level 1 en 2 te loodsen. Dit zou veel sneller kunnen.
Bladwijzers