Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 21 van de 21

Topic: Hoe ziet jullie ontwormschema eruit?

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Re: Hoe ziet jullie ontwormschema eruit?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lon
    Waarschijnlijk is het een onzin verhaal, maar voor de zekerheid koop ik toch telkens een ander merk.
    Volgens mij is dat helemaal geen onzin verhaal en klopt dat aardig Dat is ook de reden dat ik geen vast merk gebruik, maar steeds wissel.

Ik denk dat er wel degelijk controle op is. Het staat geregistreerd onder dierengeneesmiddel en daar wordt vast en zeker goede controle op gehouden. (vraag me niet door wie, het VWA ofzo?) De wormenspuiten van de dierenarts hebben ook dikwijls hetzelfde werkzame bestanddeel.

Steeds een ander merk uit de schappen pakken heeft trouwens waarschijnlijk weinig zin omdat 6 van de 14 grote merken dezelfde werkzame stof hebben.
    Dat betekend dat je kans van 3 op 7 hebt dat je een keer een ander bestanddeel hebt. Als je 6 keer per jaar ontwormt, heb je statistisch gezien gemiddeld 2 keer een ander bestanddeel gebruikt. Dat lijkt me afdoende om resistentie tegen te gaan.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    De wormenspuiten van de dierenarts hebben ook dikwijls hetzelfde werkzame bestanddeel.
    klopt, dat is meestal ook gewoon ivermectine.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Mijn motivatie voor equest is omdat het op basis van moxidectine is, dus breedspectrum, makkelijk te geven (verwarm 'm altijd nog even in mijn binnenzak en dan glijdt het zo naar binnen). Je hoeft het maar 4 x per jaar te doen, en is dan ook nog eens niet duur. Heb best wel vaak gehoord dat er paarden zijn die echt erg ziek werden van de lintwormkuur (equimax) dus dat durf ik gewoon niet te geven..... Ollie is mega en krijgt 1 1/2 spuit en Vash 1 1/4.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

De werkzame stoffen PyrantelPamoaat, Pyrantel en Fenbendazole staan bekend omdat er resistentie is. Dit is waarschijnlijk te danken aan het feit dat er te vaak ondergedoseerd is, waardoor niet alle wormen dood gingen. De overgebleven wordem (en hun kroost) worden dan langzaam maar zeker resistent. Ook zijn dit al wat oudere stoffen, die in de schapen- en melkveehouderij bijna niet meer gebruikt worden.

Ivermectine is ook al wat ouder en ook deze stof heeft wat sommige wormen aangaat iets resistentie. Door goed te doseren (dus niet te weinig!) loop je niet al teveel risico op een worminfectie. Moxidectine is een broertje van Ivermectine, maar werkt op andere ontwikkelingsstadia van de wormen in. Ivermectine in combi met praziquantel is weer specifiek bedoeld voor lintwormen, met daarbij een gewone ontworming.

Wat betreft het afwisselen, bij pasta's op basis van de eerste drie stoffen is het raadzaam om steeds af te wisselen. Dit omdat de resistente wormen van het ene middel vaak wel door het andere dood gaan. Ontwormen op basis van Ivermectine is zo wie zo een aanrader, omdat deze horzellarven aanpakt, wat de eerste 3 niet/nauwelijks doen.

Oja, info komt van VA, studie en ervaringen .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Jossie bedankt voor je duidelijke uitleg!
    Toevallig (indien toeval bestaat ) hadden we het er van de week op stal over, ontwormen en hoe en wat.

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Dit las ik op de site van de Paardendrogist:
    "Afwisselen van de werkzame stof: Hoewel ook hierover de meningen verdeeld zijn, zijn de meeste geleerden het er wel over eens dat het per jaar wisselen van de werkzame stof de beste maatregel is om resistentie te voorkomen. Gebruik dus niet bij elke behandeling een andere spuit, maar beperk u tot één werkzame stof gedurende één jaar. Als u een jaar lang ontwormt met pyrantel of fenbendazol dan moet u wel in het late najaar minimaal eenmaal met een pasta op basis van ivermectine ontwormen. Dat is dus de utizondering op de regel"

Als je meer wilt lezen, ook over resistentie: http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... eITID=6406
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten