Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: [L1] LB Dominance en fases in level 1

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

[L1] LB Dominance en fases in level 1

Zoals inmiddels wel bekend ben ik gezegend met een karaktervolle merrie, die het steigeren ontdekt heeft. Op zich doet ze porcupine game nu op fase 2-3, maar niet van harte. Aangezien ik level 2 (nieuwe) wel in huis hebt (en stiekem al deels gelezen heb ), vroeg ik me een aantal dingetjes af...

Kate is behoorlijk LB, bijna niets brengt haar van haar stuk. Het stukje in een van de level 2 boekjes dat gaat over LB Dominance met de kenmerken van gedrag erbij, lijkt precies op Kate te slaan. Men adviseert een lange fase 1 te begruiken bij deze paarden en vervolgens snel door te werken naar een (effectieve) fase 4.

Is het mogelijk om dit principe (lange fase 1, snel door naar 4) ook als level 1 beginner toe te passen op Kate?
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid allegro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004

Re: [L1] LB Dominance en fases in level 1

Ik weet niet hoe ver je al bent met level 1 maar als je het grondwerk zo'n beetje klaar hebt dan kan je volgens mij gewoon beginnen met het grondwerk van level 2.
    Succes!!

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

ik kreeg van sanne de tip om ook zo met de fase om te gaan (lange 1, dan 2,3,4) bij mijn haf werkt dat wel heel goed wij kende toen al wel alle games toen we hier mee begonnen. ik weet niet hoever jij al bent?
    in iedergeval succes!
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Ik denk dat het bij het aanleren van de games heel belangrijk is om de regelmaat van de 3 seconden vast te houden. Het zou anders niet zo eerlijk zijn tegenover je paard, omdat ze de fases nog moet leren kennen.

In een later stadium is dit echter wel goed toepasbaar, ook al ben je nog niet officieel met level 2 bezig.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Dus... nog geen lange fase 1 voor Kate en mij! We zijn ook nog maar net bezig en de eerste 3 games gaan aardig (fase 2-3) en de yoyo is nog erg moeilijk (ofwel, Kate weigert weg te gaan en steigert, komt wel erg snel terug bij me als ik dat vraag).

Ik hoop alleen dat ik het ga redden met Kate zo, aangezien de fase 4 uit de boekjes haar geen barst intresseert. Ik ga dan toch de "Parelli commando's" voorlopig maar even begeleiden met een stemcommando, aangezien ze deze wel gehoorzaamt. Moeilijk hoor...
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Als Kate de fases kent, is het eeeeeeen 234! geen probleem hoor. Ze moet echter wel even weten wat die fases inhouden, en de KANS krijgen daarop te reageren. They know what happends before what happens happens, maar dan moeten ze wèl weten what happends.. Ik zou dus in eerste instantie even proberen met passive persistance in the proper position. Ze is leftbraned en behoorlijk dominant, dus het zich gewonnen geven kost haar gewoon meer moeite dan een ander paard.

Naar mijn idee is er niks met het geven van een commando ter ondersteuning, maar daar zijn de meningen over verdeeld. Kijk gewoon wat werkt voor jullie.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Misschien dat je die lange fase 1 en versnelde 234 wel kan gebruiken bij de games die je al kent. Als je dan een nieuwe game leert dan wel weer 3 tellen tussen de fases zodat Kate de tijd krijgt om te leren.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Helemaal mijn idee...

May the horse be with you!

Actief Forumlid sanne2's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

En als je zegt dat een fase 4 haar niets interesseert, kun je een level 2 techniek toepassen namelijk een creatieve fase 4. Dus een fase 4, die haar wel interesseert!

Een echte fase 4 met zware impact voor haflingers kan zijn: het voer weghalen

Geintje! Kan ook gevaarlijke situaties opleveren! Don't try this at home or pasture!

May the horse be with you!

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

nou inderdaad mafhaf dat ik heel gevaarlijk!! ik spreek uit vroegere ervaring gelukkig gaat het steeds beter... tja de leider bepaald wanneer het veilig is om te eten!
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Bladwijzers

Forum Rechten