Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: erg voorwaarts

erg voorwaarts

Hallo.
    Mijn paardje is erg voorwaarts.
    Nu is voorwaarts juist fijn zegt iedereen.
    Ze stapt goed door,maar ga je met haar draven dan gaat dat in een behoorlijk tempo.T liefst springt ze in galop....
    Soms denk ik,zou ze bang zijn of is ze gewoon gevoelig en hoort het bij haar.
    Toch wil ik er graag aan werken.
    Ik heb haar nml sinds pas en heb gehoord dat ze altijd zo is geweest.
    Ze is verder heel eerlijk,lief,zal nooit bokken of ervandoor gaan.
    Toch lijkt t toch net alsof ze er elke keer vandoor gaat.
    De vorige eigenaren reden haar met een pelham,dat wil ik dus zeker niet !!
    Hoe kan ik dit oplossen?
    Alvast bedankt voor de tips.
    Ik ben net lid van dit Forum en ga nu alles eens heel goed lezen.
    Groetjes Sandra

Actief Forumlid Vita's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Re: erg voorwaarts

Hoi,

Nu ben ik geen parellier maar mijn paard ging er al op de grond met mij vandoor. IK heb met haar veel grondwerk gedaan waardoor onze band heel erg veranderd is!! Ze is nu een stuk rustiger en gaat er niet meer met mij vandoor. Dat heeft mij dus toen heel erg geholpen. Misschien dat dit wat is maar de situatie is wel iets anders.

DIt was het enige advies wat ik je kan geven ik hoop dat anderen nog goede ideeen hebben die je misschien verder kunnen helpen!

Groetjes Lidia en veel succes ermee.

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Kabriche (mijn paard) liep ook altijd erg onder mij door, het zal zeker met de communicatie onderling te maken hebben, maar bij ons was er nog een ander probleem...

Kabriche's d'r zadel was scheef en niet goed opgevuld en ze had blokkades in haar rug.
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Het kan veel verschillende oorzaken hebben, een paar voorbeelden:

- lichamelijke ongemakken, zoals R&K beschrijft.

- te veel energie. Een paard wat de hele dag op stal staat, wil immers graag zn benen strekken wanneer hij dat kan! Dit kun je oplossen door je paard meer ruimte te geven, en als dat niet kan eerst je paard een paar uurtjes speelplesier met soortgenoten geven in de bak voor je gaat rijden. Grondwerk voor het rijden is ook mogelijk.

- te gevoelig voor been. Met een paard wat vlucht voor je been, valt niet te communiceren. In feite zou je moeten kunnen halthouden en met een passiefe houding je benen van voren naar achteren zwaaien zonder dat je paard daar moeite mee heeft. Wanneer je actief gaat zitten, zal een hele lichte druk van de kuiten genoeg moeten zijn om voorwaards te laten gaan. Als dat niet gaat, werk dan eerst aan de desensibilisatie van onbedoelde beenhulpen voor je wilt draven.

- Angst, klappert je zadel, is je paard nog niet zo gewend aan een ruiter, is het een onbekende omgeving? Een angstig paard wil vóorwaards.

Wat de oorzaak is, is natuurlijk heel belangerijk voor je het probleem kunt oplossen!

Bijvoorbeeld ze is angstig voor je benen (oorzaak), dus gaat ze hard lopen(symptoom). Je kunt 2 dingen doen, Zorgen dat ze niet meer bang wordt voor je been (bestrijden van de oorzaak) of zorgen dat ze niet hard kan lopen (de pelham bijvoorbeeld, symptoombestrijding)

Kenmerkend aan NH is dat we de symptomen opzich niet belangerijk vinden, wat ze zullen vanzelf weggaan wanneer de oorzaak is weggenomen
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Aangemeld
    Aug 2005

dat heb je effe mooi en duidelijk uitgelegd Pais!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Mooie uitleg zeg.!!!!!!!
    Dank je......
    Ik heb de vorige eigenaar gesproken en daar was ze ook al heel voorwaarts altijd.
    Voor mij lijkt t alsof ze ervandoor wil sprinten,maar ze heeft er eigenlijk geen bedoeling mee. Ze is gevoelig voor je been,dat wel,maar niet bang.Denk ik?
    Het zit er dus een beetje bij haar in.
    Toch wil ik proberen,dit met idd de uitleg en oefeningen minder te laten worden.
    Tis dus echt als we in draf gaan,de stap is ook al vlot,maar in draf wil ze hard......Ik krijg haar wel terug,ze kan zelfs joggen,maar toch zou het fijn zijn er op een of andere manier aan te werken.
    Bedankt voor de tips.Nu eens kijken hoe ik het moet aanpakken.T zadel is het niet,teveel energie ook niet. Ik ga morgen eens zwaaien met mijn benen,kijken hoe ze erop reageert.Kan het haar karakter niet zijn?
    Moeilijk hoor.........

Aangemeld
    Nov 2004

Paarden zijn dieren die in de natuur efficient met hun energie omgaan. Een paard zal in het wild niet voor de fun een omweg maken waar hij heen gaat gewoon omdat ie graag loopt. Wanneer een paard met veel temperament wel rond draaft in volle tevredenheid, dan lijkt mij dat hier een reden aan zit. Teveel energie, ongerust in de situatie etc.
    Ikzelf zou geen genoegen nemen met 'gewoon het karakter'.

Het is aan de ruiter om het paard mentaal, emotioneel en fysiek te verzamelen, in chronologische volgorde. Als jij rustig draven wilt, is het je taak om te zorgen dat je paard dat ook wilt. Als leider van jullie 'kudde van 2' vertel je dat het verstandig is om langzaam te draven, en snel draven zal dan onnodig zijn. Een kuddelid in de natuur zal ook niet voorop lopen of achter blijven wanneer hem is verteld in de kudde te blijven.
    Wanneer je paard je ook werkelijk als zn leider/coach ziet, zal hij dit accepteren, wat zn temperament ook is.

Ok,dank je.
    Dus ik moet het met rijden oplossen?
    Mijn paardje is trouwens een tinkermerrie van 9 jaar.Vergat het erbij te zetten.
    De eigenaar voor ons,heeft haar een paar jaar gehad.Ze is altijd erg voorwaarts geweest dus.
    Hoe ga ik het aanpakken?? Ik vind het nml wel een uitdaging,te proberen dit te veranderen.Of zit het er al zo erg in,dat dat niet meer gaat?
    Pais ik vind je uitleg wel super !!!!

Aangemeld
    Aug 2005

Als ik jou was zou ik het Parelli pakket aanschaffen. Daar staat alles in uitgelegd en daarnaast kun je er hier op het forum ook veel over vinden.

Vind je dat wat?

Aangemeld
    Nov 2004

Ik denk niet dat je het met rijden moet oplossen. Ik denk dat je het jezelf makkelijker maakt wanneer je juist op de grond het probleem gaat aanpakken Maar hoe je dat probleem gaat aanpakken, is afhankelijk van de oorzaak van dat probleem

En parelli is inderdaad een aanrader hoor

Ja ik zit me er al in te verdiepen op de sites.
    Ze heeft al een keer meegedaan met een cursus NH,maar goed daar was ik niet bij.
    Kwa omgang is ze super cool en rustig,dus wat kan je daar dan aan veranderen?
    Tis alleen met rijden

Aangemeld
    Nov 2004

Dat een paard rustig is, betekend niet dat hij mentaal en emotioneel 'verzameld' is Er valt een hoop aan te veranderen. Zo veel zelfs, dat er hele fora aan toegewijd zijn zoals hier (het overgrote deel gaat over grondwerk en omgang)
    Mijn pony was ook supercool en rustig maar daar kwam verandering in toen ik wat van hem ging verlangen op de grond

Ok...wat zou je me aanraden dan?
    Ik begin net met haar,dus het zou natuurlijk fijn zijn gelijk een goede start te maken.

T enige waar ik nog niet uit ben is,waarom is ze al die jaren altijd zo voorwaarts geweest.? Je praat dan niet over een paar maanden maar over zo'n 5 jaar.

Ik hoop wel dat je snapt dat het geen probleempaard is.Ik ga ermee naar buiten en ik rij in de bak met haar.
    Ze is makkelijk terug te nemen,maar goed...t zit me toch niet lekker waarom ze zo snel wil lopen,vandaar mijn vraag.....

Ik kwam vanmiddag niet op de Parelli site.
    Ik ga eens kijken of ik er nu opkom.

Aangemeld
    Nov 2004

Het kan ook best zijn dat ze erg voorwaards is 'gemaakt' door de rijstyle van haar vorige vaste berijder. Je zou het ook gewoon erg licht kunnen noemen voor de beenhulpen, maar op een andere ruiter komt dit dan over als overgevoelig.
    Ik snap zeker dat het geen diepgeworteld, levensgevaarlijk probleem is maar evengoed vervelend als je niet het gevoel van harmony ervaart wanneer je voorwaard vraagt.
    Succes iig!

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Ook mss eens de scherpte van de tanden laten bekijken en indien nodig laten vijlen! Heb al paarden gezien die lange tijd zeer voorwaarts waren omdat het bit pijn deed in hun mond. De veearts kwam, tanden vijlen, en na een poosje was dat voorwaarts voorbij. Je weet maar nooit hé
    Horses and Live, It's all the same to me...

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten