Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: L2 Passenger in Galop

  1. #1
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    L2 Passenger in Galop

    Gisteren deed ik een passenger lesson in galop en heb gelijk een bijzondere manier van afstijgen geleerd

    Het begon heel goed. Ik had passenger galop eerder gedaan een hele tijd terug en toen ging het heel slecht (bokken en staken). Maar nu galoppeerde hij vlot door, wrong zich regelmatig in vervelende bochten en viel niet eens zo vaak terug in draf. Ik vond het leuk en leerzaam om te merken dat ik best moeite had om goed te zitten.

    Maar op den duur werd ie jolig, begon woest met zn manen te schudden, zn hals te krommen en in sneltreinvaart ploegde hij de bak door.

    Volgens mij was hij net zo verrast als ik. Hij galoppeerde een hoek in, struikelde en daar lagen we, met zn beitjes op de grond Ik schrok best en gelukkig heb ik me niet bezeerd. Borus sprong weer overeind en stond een beetje schaapachtig naar mij te kijken, terwijl ik het zand van mn kleren klopte (blij dat ik als enige op de manege was)
    Met Borus was ook niets mis dus ik ben weer opgestegen en we hebben nog even wel een galopje gedaan, maar dan over de hoefslag.

    Raar toch, dat hij zo op zn plaat gaat? Ik deed op dat moment ook niets bijzonders met mn gewicht ofzo. Hij heeft galop in de bak altijd al moeilijk gevonden. In de zomer hebben we veel buiten gegaloppeerd maar dat ging wel heel goed - rechte stukken. Betekend dit dat hij nog niet genoeg evenwicht heeft om mij te dragen in galop (als hij niet eens de bochten kan galopperen die hij zelf uitkiest, hoe kan hij dan galopperen zoals ik het wil..) De galop aan de 22ft ging de laatste tijd juist zo goed.

    Wat vinden jullie, kan ik beter de passenger overslaan in galop om hem eerst op een andere manier met zn ruiter te leren omgaan of is passenger juist een goede oefening om hem stabiel te leren galopperen?

    Ik wil hem niet overvragen. Als hij nu aangeeft dat hij liever in de bak niet galoppeerd, vind ik het moeilijk om dat 'door te pakken'.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  2. #2
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: L2 Passenger in Galop

    Ik zit een beetje met hetzelfde, alleen heb ik nog geen passenger in galop in de bak gedaan en is Fenna niet gevallen. Maar galopperen in de bak ging een lange tijd niet, waarschijnlijk ook door onbalans. Fenna is wel een jaar ouder geloof ik, maar in haar gangen wat lomp. Rechte stukken gaan wel prima.

    Ik zou aan de ene kant zeggen dat passenger in galop dan juist een goede oefening is, dat hij dan alle vrijheid heeft om balans te zoeken.... Maar dat hij dan onderuit gaat is dan weer vreemd!

    Nou ja, ik lees aandachtig mee in dit topic
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  3. #3

    Re: L2 Passenger in Galop

    Da's schrikken! Gelukkig zijn jullie allebei nog heel.

    Goeie vraag. Zelf zou ik na zoiets niet gauw weer gaan passengeren in galop. Maar ja ben niet zo dapper he? Lees ook aandachtig mee!

    May the horse be with you!

  4. #4
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: L2 Passenger in Galop

    Ja, als we allemaal alleen lezen hier komen we ook niet verder
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  5. #5

    Re: L2 Passenger in Galop

    Als ik iets wist zou ik het zeggen, maar helaas ik weet niks!

    May the horse be with you!

  6. #6
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: L2 Passenger in Galop

    Als ik dit een aantal jaren geleden met Danny gedaan zou hebben zou het ook niet goed gegaan zijn denk ik. Totaal geen balans, en daardoor geen vertrouwen, en dat is geen beste combinatie.

    Ik heb echter geen kant en klare oplossing. Ik heb haar jarenlang dressuurmatig gereden waardoor haar galop stukken beter is geworden. Echt op mijn balance point zitten heeft het ook alleen maar verbeterd, en dat is uiteraard iets van de laatste tijd. Maar dat samen maakt dat ik nota bene op mijn draver nu wel vol vertrouwen passenger in galop durf uit te voeren, alleen moet het nu weer even wachten door haar allergiehoestje.

    Sorry dat ik ook al niet kan helpen, hier is wat meer savvy voor nodig dan ik in huis heb .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  7. #7
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: L2 Passenger in Galop

    Het is vast ook erg per paard verschillend hoe je er het beste mee om kunt gaan. Misschien moet ik morgen gewoon passenger in galop nog een keer proberen, wie weet vergat hij op zn eigen pootjes te letten toen hij lekker jolig werd.

    Of is het wat om steeds een paar passen galop te vragen, en steeds weer terug te rijden naar de draf? Ik denk dat véél overgangen ook zullen helpen om hem wat bewuster te maken misschien...
    Daarintegen wen ik hem er dan aan om makkelijk aan te springen, maar de galop niet te behouden.

    Maar eigenlijk is de galop aan de 22ft ook nog niet wat je ervan mag verwachten. Hij was altijd heel lastig in de rechtergalop te krijgen. Als ik een overgang naar galop vraag op fase1, dan springt hij rechtsom vrijwel altijd in de linkergalop aan. Als ik hem 'verras' door gelijk met de stick te gaan lopen zwaaien, dan lijkt het wel alsof ik zn lichaam wat meer naar buiten druk waardoor hij wat buigt en wel vaak in de rechtergalop of overkruist aanspringt. @liberty pakt hij de rechtergalop makkelijker op dan online.

    Dus als jullie misschien nog tips hebben om tijdens grondwerk de rechtergalop te verbeteren, dan hoor ik dat ook erg graag
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  8. #8
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: L2 Passenger in Galop

    Een "round corral" helpt in ieder geval om de galop tijdens het grondwerk te verbeteren, door de cirkelvorm kunnen ze in ieder geval de juiste galop veel makkelijker aanhouden. Heeft in ons geval in ieder geval veel nut. Op de rechte lijn pakken ze toch vaak de gemakkelijkste galop.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  9. #9
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: L2 Passenger in Galop

    Ik zou inderdaad de rechtergalop proberen te verbeteren, At Liberty en in een round corral. En ik zou de hoefsmid laten kijken naar de hoeven, het probleem kan ook daar zitten en doorwerken naar de spieren e.d.

    Tamara had ook moeite met de rechtergalop. Ik had dan vaak het idee dat ze in de bocht ook zo onderuit kon gaan (gelukkig is dit niet gebeurt). Dat bleek vooral door haar hoef te komen en die hoef had er weer voor gezorgd dat ze spanning in haar spieren had en dat deze vast gingen zitten aan één kant. Met een goede bekapping, massage en oefeningen om soepeler te worden is dit nu grotendeels verdwenen.

    Balen dat Borus onderuit is gegaan. Gelukkig hebben jullie er niets aan over gehouden!
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  10. #10
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: L2 Passenger in Galop

    ik zou nog even wachten met passenger in galop, met die oefening moet hij zelf verantwoordelijkheid hebben, die heeft hij blijkbaar nog niet. Ik zou proberen met andere oefeningen dat eerst beter te maken, voordat je ongelukken maakt.
    Kan je followtherail in galop? Hoe gaat de rest van circling game aan de 22ft? Laat hij het touw los, is ie gefocust op het midden? van hand veranderen in draf, gaat dat goed? Waar ben je verder mee bezig met rijden?

    Hij kan wel rechts aanspringen? Sunny van amber kon geen linkergalop, die had een wat platter en wat steiler hoefje voor, nu dat opgelost is kan ze het opeens wel, dat kan er ook mee te maken hebben. Hij kan natuurlijk ook gewoon heel stijf zijn aan een kant, misschien daar wat oefeningen voor doen?
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  11. #11
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: L2 Passenger in Galop

    Bedankt voor jullie meedenken!

    Een roundcorral kan ik helaas niet aan komen. Er liggen hier palen en plastic kettingen die ervoor gebruikt worden om rondjes af te zetten maar daar loopt hij doorheen.
    Maar @liberty circling in de bak gaat ook prima dus dan heb ik die round corral eigenlijk niet nodig.

    Circling op 22ft en changing direction gaat prima. Hij loopt niet te trekken en is lichterlijk naar binnen gebogen. Ook circlinggame short range in draf gaat goed, met slack in het touw.

    Follow the rail in galop gaat ook goed in de linkergalop. Rechtsom springt hij altijd verkeerd aan. Het rare ervan is dat hij het liefst op de rechterhand galoppeerd in de linkergalop. Soms als ik buiten rij springt hij wel rechts aan, maar wisselt dan snel weer van galop.
    Tijdens grondwerk springt hij wel eens rechts aan en changeert weer naar links. In play met andere paarden galoppeert hij toch regelmatig rechts.


    De hoefsmid is niet lang geleden geweest maar het was wel een traditionele. Hij vond zn hoeven in prima conditie, maar wel wat stijl. Hij noemde dat een fjordentrekje en vond het niet nodig om daar wat aan te veranderen.
    Ik weet dat bijvoorbeeld een strassersmid veel meer aandacht schenkt aan de stand van de hoeven maar omdat er bij mij nog veel onbeantwoorde vragen zijn omtrent het strasseren, ga ik daar nog niet aan beginnen.


    Ik rij altijd veel overgangen en rondjes, acht-jes, wendingen etc. Omdat hij in draf linksom nu net zo makkelijk gaat als rechtom, leek me dat we wel toe zouden zijn aan galop in de bak. Ik heb hem nog nooit zo soepel (in draf en stap dan) meegemaakt als nu.
    Borus is nu een jaar onder het zadel (de time-outs er al afgetrokken) en heeft de meeste van de rijuurtjes buiten doorgemaakt.


    Een tijd geleden heb ik Eddy er een keer over gemaild. Naast het advies om naar een cursus te komen zij hij dat het vaak een mentaal probleem is wanneer een paard moeite heeft met een bepaalde kant. Hij kan pas zich leren ontwikkelen in de rechtergalop als hij zich WIL ontwikkelen. Daarom heb ik alle mogelijke variaties van circling en sideways belangerijk gevonden. Nu alles links en recht aardig gelijk gaat in stap/draf, had ik verwacht dat de galop een logische stap verder zou zijn.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  12. #12
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: L2 Passenger in Galop

    Hmmm Pais, als ik dit zo lees kan het nog steeds een probleem zijn wat met de hoeven te maken heeft. Als je nog niet met strasseren wilt beginnen, misschien is het dan een idee om er een natuurlijk bekapper alleen maar naar te laten kijken? Mogelijk werpt dat weer wat meer licht op de zaak. Als hij/zij dan zegt dat het waarschijnlijk niet aan de hoeven kan liggen, weet je in ieder geval dat het een andere oorzaak heeft. Maar vooral omdat je zegt dat je veel variaties van circling en sideways hebt gedaan en Borus wel soepeler is geworden maar je toch niet echt verbetering ziet in die ene galop, zou de oorzaak best bij de hoeven kunnen liggen...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  13. #13
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: L2 Passenger in Galop

    Daar heb je ook een punt Linda. Maar betreft bekappen, ben ik er nog helemaal niet uit. Een 'natuurlijk bekapper' zegt me zo weinig. Een instructrice hier noemt zich ook Natuurlijk Bekapper (cursusje Frans Veldman).
    In de buurt hier zijn geen strasser smeden (Marco Krul zou ermee zijn gestopt heb ik gehoord) en de strassermethode is de enige methode waarbij er in ieder geval een vorm van certificaat is zodat je weet dat je te maken hebt met een bekwaam persoon.

    Als ik iemand zou kennen waarvan ik een oordeel zou vertrouwen, dan had ik niet getwijfeld en diegene er al maanden geleden bij gehaald. Het probleem is alleen dat ik simpelweg geen natuurlijk bekappers ken die ik vertrouw in zn professie.

    Fred Kammer zit in Assen (methode van Ramey als ik het goed heb). Op zn visitekaartje staat Gediplomeerd in hoefverzorging van paarden en ezels oid, maar joost mag weten waar dat diploma vandaan komt en waar het garand voor staat. Uit eeder contact met hem heb ik ook begrepen dat hij paarden liever niet bekapt zolang ze op stal staan.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  14. #14
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: L2 Passenger in Galop

    Even een kleine update
    Ik heb een tijdje geen passenger in galop meer gedaan, maar wel Follow the Rail. Gisteren ging Follow the Rail zo goed (een rustige behouden galop) dat ik een stukje passenger heb geprobeerd. Dit ging er een stuk rustiger aan toe dan vorige keer gelukkig. Ik denk dat ik het maar rustig ga opbouwen. Hopelijk is het een ongelukkig toeval geweest dat hij struikelde.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  15. #15
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: L2 Passenger in Galop

    Leuk dat het nu wel goed ging! Misschien heeft Borus gewoon een warming-up nodig in de vorm van Follow the rail
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •