Oorspronkelijk Geplaatst door
trea
Ik ben juist heel blij met de controle van mijn bekapper. Dingen die voor mij te moeilijk of te zwaar zijn, kan ik laten liggen voor hem. Dat scheelt mij rugpijn. Ik moet zeggen dat ik het "gebik" in de hoeven van mijn paard soms echt niet leuk vind. Al week ik hun voeten een uur in het voetenbad (speciaal aangelegd hiervoor) dan nòg zijn de zolen kei-hard. Ik word er soms echt moedeloos van. Agelopen zomer dacht ik nog; "als het maar winter is, dan zijn die hoeven wel natter/zachter" , maar ze zijn nog veel en veel harder!
Ook heeft Klaas aan de voeten van Amy gezien (achterhoeven) dat ze gecontraheerd waren, en nu maakt hij sleuven aan de achterkant bij de hoeballen. Hij maakt ze niet zo diep als een SPH zou doen, maar hij probeert zo ruimte te creëren.
Ikzelf heb een tijdlang getwijfeld of ik de hoeven van mijn paarden zou laten strasseren, vooral toen ik me beter verdiept had in de methode.
Er waren achter tòch wel dingen die me tegenhielden. Dat waren toch vooral de verhalen van mensen die erop terug waren gekomen. Ten tweede wilde ik het natuurlijk bekappen volgens PN (waar ik de cursus had gevolgd) een eerlijke kans geven, en ten derde de kosten.
Nu zijn we 9 maanden verder en ik ben erg blij met mijn paardenhoefjes. Enya gaf in het begin problemen wb gevoeligheid, en dat gaat nu erg goed. Ze loopt eigenlijk heel lekker, wèl is het zo dat ze even een terugval krijgt als de hoeven te vol raken (zolen groeien te vol), en als de grond hard wordt door vriesweer. Maar verder loppt ze eigenlijk goed en er zit een stijgende lijn in, dÃ*t vind ik erg belangrijk.
En Amy ,die loopt alsof ze nog ijzers heeft. Overal overheen en doorheen. Ik zeg voor de grap wel eens, dat ze helemaal niet doorheeft dat die benen van haarzelf zijn

Ze doet niets liever dan kilometers lang draven op t asfalt. Samen met haar maak ik vaak nachtritten zodat we ongestoort op de weg kunnen draven..
En dan lees ik dìt hier allemaal (van die kneuzingen en zo) en dan sla ik tòch weer aan het twijfelen. Mijn paarden doen het nu goed, maar misschien zouden ze het nog beter doen als ze gestrasserd werden, of misschien hebben ze wel enge grote kneuzigen of andere dingen in de hoeven (die Marleen zag in die kadaverhoeven) en heb ik er gewoon geen weet van!
Dit frustreert mij, dit hele getwijfel van mij, frustreert mij.
Ik heb voor mezelf altijd zo´n duidelijke mening, en nu blijf ik maar heen en weer geslingerd worden.
Bladwijzers