Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Geen vertrouwen??

Geen vertrouwen??

hallo ik heb een fjordenmerrie van bijna 6 jaar ik heb haar nu bijna 2 jaar.
    In die tijd heb ik wel het een en ander met haar meegemaakt waardoor ik bijna niet meer durf te rijden.
    Ik heb echt een aantal maanden niet meer durven rijden maar heb het toch proberen op te pakken.
    Ze is dus best kijkerig en schrikachtig en dan springt ze opzij of gaat ervandoor tot dat ze gestopt wordt.
    Ik rijd haar dus in de buitenbak waarlangs struiken en bosjes staan, ik durf dus ook geen lange of losse teugel te geven omdat ik bang bent dat ze schrikt opzij springt en ik eraf val of dat ze ervandoor gaat.
    Ik weet wel dat het aan mij ligt want ik ben vaak bang om te rijden en dat voelt ze ook aan maar ik probeer door te zetten.
    Nu heb ik van een aantal mensen gehoord dat ik me eens in NH moet verdiepen.
    Maat wat het precies inhoud e.d. weet ik dus niet echt heb al verschillende sites bezocht maar wordt hier ook niet wijzer van.
    Zijn er bepaalde oefeningen die ergens omschreven worden die je kan doen om meer vertrouwen in je paard te krijgen.
    Ik hoorde ook iets over een schrikparcours dat lijkt me ook wel wat maar hoe zet je dat op en wat heb je nodig enz?
    Ik hoop dat er iemand tips, raad of advies heeft alvast bedankt want ik zou heel graag weer met plezier willen

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Re: Geen vertrouwen??

Een schrikparcours kan van alles zijn denk aan lopen over zeil en het zeil over je paard heen leggen, een labyrint van balken, soort drafbalkjes, rookkanon (zal lastig worden), soort gordijn (van plastic slierten) waar ze onder door kunnen gaan, gebruik van pionnen, oude vaten, salom. Net wat je op dat moment voor handen hebt. Het is erg leuk om te doen.

Kijk voor meer info over NH eens onder het forumkopje Wat is Natural Horsemanship?.

Mijn merrie ontspant trouwens alleen met lange teugel. Dus misschien wel eens het proberen waard.

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Zoals je zelf al schrijft, wordt je paard er waarschijnlijk erg onrustig van dat je het zo eng vindt. In het berichtje hieronder staan tips die andere mensen mij hebben gegeven om met mijn angst om te gaan.

Ik heb wel eens gehoord dat een schrikparcours ook kan helpen doordat je de bak erg spannend maakt met al die atributen. Als je daarna alles weghaalt kan het zijn dat je paard de bak zelf in vergelijking met de bak incl. atributen veel minder spannend vindt.
    Ik moet zeggen dat ik het nooit geprobeert heb en dat ook niet van plan ben. Maar het is misschien voor anderen wel een idee.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Mijn paard was ook heel schrikachtig en bang. Door met nh te beginnen. eerst voest en nu parelli, is ze me meer gaan vertrouwen, waardoor ze minder schrikachtig is. Als we bij ons op stal een schrikparcours bouwen, met zeiltjes ballonnen tonnen etc. Is mijn merrie die als eerste overal doorheen en overheen loopt. Het heeft me een lange tijd geduurt en ik ben er nog niet, maar het gaat al steeds beter. Je zult ook eerst aan jullie relatie moeten werken. Als jij de leider bent en jij bent niet bang voor de bak zal ze uiteindelijk jouw voorbeeld volgen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

Heel herkenbaar. Mijn Sheril sprong dan niet opzij, maar ging rennen. Uiteindelijk moet je jezelf leren ontspannen, en dat is zo moeilijk.
    Wat ons heel erg goed gedaan heeft, naast goede instructie, is onze verhuizing naar een andere stal. Op mijn oude stal liep ik vaak op mijn tenen zeg maar, was ik altijd gespannen. Nu pas, nu ik zelf tot rust kom op deze stal, merk ik hoe dat overgeslagen is op Sheril. Nu ben ik pas echt lekker aan het rijden.
    Nu zeg ik niet dat een verhuizing alles oplost, integendeel, maar kijk ook eens goed naar de omstandigheden waarin je paard woont. Staat ze veel op stal, krijgt ze teveel voer (en dat is bij een Fjord snel teveel!), is er een gespannen sfeer of juist niet, is het vaak druk en onrustig op stal? Dat kan allemaal invloed hebben op haar gedrag onder het zadel. En is ze lichamelijk in orde, past haar zadel goed?
    Hoe is ze in de omgang?
    Als je je wil orienteren met welke methode van grondwerk je verder wil is het boekje "Het paard als partner" zeker een aanrader. Verder ben je ook niet verplicht een bepaalde methode te volgen, ikzelf, en veel anderen met mij, pikken vanuit de diverse methodes de dingen die het best bij hun paard en zichzelf passen. Succes ermee!

Hai!

Misschien een goede tip,het boek van Inge Terblick,Grondwerk met paarden.
    Staat ook heel veel info in over het hoe en waarom van paardengedrag en een perfecte uitleg van NH.
    Veel oefeningen die goed worden uitgelegd en eenvoudig te proberen zijn.
    Ben ervan overtuigd dat als je je paard beter begrijpt het een stuk beter gaat!
    Het boek is te bestellen op http://www.paardnatuurlijk.nl
    OOk heel veel info is te vinden op deze site.

En oefeningen om meer vertrouwen in je paard te krijgen....je paard meer vertrouwen in jou te laten krijgen is eerder een oplossing!
    Toch het boek maar eens lezen,ik heb er zeer goede ervaringen mee.

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik denk dat het voor jou heel goed is om te beginnen met grondwerk. Nou kun je jezelf wel gelijk in een schrikparcours storten, maar ik vraag me af of dat niet juist meer wantrouwen bij je paard schept.

Begin gewoon met grondoefeningen zonder fratsen waar je je paard schrik mee aanjaagt. Orienteer je goed wat voor methode je wilt gaan toepassen (een methode geeft je structuur) en zorg ervoor dat je presies weet wanneer je paard omschakeld van relax naar gestressed en impulsief en knobbel uit waar de knopjes zitten om hem weer te kalmeren. Wanneer je weer begint met rijden, zie je gestresste buien aankomen en kun je afstappen voor er ongelukken komen.
    Ik weet dat dit het Parelli-deel van het forum niet is, maar ik kan je echt Parelli aanraden. Meer info hierover kun je vinden op subfora die voor parelli bestemd zijn en via de zoekfunctie.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

ik sluit me aan bij advies over grondwerk om daar mee te starten. Wellicht kun je na een geslaagde grondwerksessie een klein stukje stappen in de bak eventueel met iemand die je paard vasthoudt. ZO heel langzaam uitbouwen. ook kan het handig zijn om een andere, niet bange ruiter, je paard te laten rijden, zodat het voor je paard heel gewoon wordt om iemand op de ug te hebben.

succes,
    anke

Bladwijzers

Forum Rechten