Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 22

Topic: Raadsel...left brain of right brain?

  1. #1
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Raadsel...left brain of right brain?

    Zucht…Eddy had al eens gezegd dat Tamara een paardje is dat veel savvy eist en afgelopen tijd blijkt dat maar weer eens. Ondanks het nieuwe level 2 pakket, met de duidelijke uitleg over LB en RB symptomen, sta ik voor een raadsel. Ik zou graag willen weten hoe de wat meer gevorderde Parelli-ers hier tegenaan kijken maar wees voorbereid op een lang verhaal…

    Tamara staat nu op een boerderij. Er staan meerdere paarden en ik kon van de zomer echt duidelijk zien dat madam het naar haar zin had. Alles ging eigenlijk heel goed, ze was lekker rustig. Geen RB momenten meer in de bak of op het terrein, af en toe wel een paar RB momenten buiten maar nooit heftig en ook buiten werd ze steeds rustiger waardoor ik afgelopen zomer er voor het eerst op kon stappen buiten. Maar…de winter begon en helaas, Tamara moest ’s nachts van de boer binnen staan omdat het weiland anders kapot gelopen werd. Overdag loopt ze buiten, in een paddock, met ontzettend zwaar zand. Maar dat is in elk geval wat. En verder krijgt ze de nodige beweging als ik er ben, en ik ben er bijna elke dag.

    De wandelingen buiten gingen afgelopen zomer zo goed…tot een maand of twee geleden. Het is eigenlijk begonnen toen ik het nieuwe level 2 pakket had en besloot om rekening te gaan houden met Tamara’s thresholds. De eerste threshold kwamen we al snel tegen, dus heb ik wat Yoyo-game gedaan tot ze rustig werd. Daarna konden we weer verder lopen en toen Tamara weer stopte besloot ik dezelfde tactiek te gebruiken. Ditmaal echter ontplofte ze ineens! (echt in een miliseconde tijd, zó ongelooflijk snel). Ze lijkt dan net een Arabierenhengst en op zo’n moment moet je uitkijken dat ze niet teveel in je ruimte komt. Ik ben toen naar de vorige threshold gelopen en na wat Games werd ze wat rustiger. Maar ik had haar niet meer zo RB gezien sinds ik haar net gekocht had. Ze had deze keer zo hard gesnoven, neusgaten wijd open, dat er zelfs bloed uit haar neus kwam! Toen ik haar weer helemaal LB gekregen had, heb ik haar terug gezet. Sindsdien heeft dit tafereel zich buiten nog een aantal malen herhaald (zonder bloedneuzen gelukkig, maar ik vond het toch extreme reacties) en in de bak ook een aantal keer als ik haar daar los liet lopen. Aanvankelijk dacht ik dat dit altijd een RB reactie was (en waarschijnlijk ook een uiting van teveel energie omdat ze ’s nachts op stal staat), maar afgelopen week gebeurde er iets waardoor ik ging twijfelen. Inmiddels kunnen we nu de afstand buiten weer iets vergroten en een kleine 500 meter verderop is er een dijkje waar ik afgelopen zomer ook met Tamara heb gespeeld. Ik speel nu de Games onderweg, door middel van de Yoyo-game, Sideways Game en Circling Game komen we geleidelijk aan het terrein af en blijft Tamara rustig. Ik laat haar onderweg ook wat grazen en dit keer was er dan ook niets aan de hand dus besloot ik naar het dijkje te lopen. Tamara liep enthousiast achter me aan (en naast me), want dijkje betekent naast spelen ook gras eten als ik dit aangeef. Goed, ik vroeg Tamara om de dijk op en af te lopen en ze begon wat met haar voorbeen te slaan (echt op een speelse manier maar wel écht hoog). Tot ze boven kwam en ineens met vier benen de lucht in ging, ze schudde dat hoofd nog eens heen en weer en daar gingen die neusgaten weer…SNUIF! Staart in een krul omhoog (leek net zo’n varkentje hihihi), ze ging pal voor me staan en steigerde echt enorm hoog! Echt heel gecontroleerd, ze lijkt dan net zo’n hengst. Nu ben ik dit steigeren wel van haar gewend, maar ze steigerde nu weer op zo’n uitdagende, imponerende manier zoals ze deed toen ik haar net had gekocht. Dat is een aantal jaar geleden en sindsdien heeft ze nooit meer zo naar me gesteigerd…tot afgelopen week dus. Ik heb haar heel de weg terug achterwaarts en zijwaarts laten lopen en eenmaal voor de boerderij zag ik dat ze ging likken en kauwen. Daarna was alles weer oké en rustig.

    Mijn vraag: wat denken jullie? Is dit nu RB of LB gedrag? Want als ik naar de tekenen kijk, zie ik wel dat ze ontzettend gespannen spieren heeft, hoofd omhoog…verder alles wat duidt op RB eigenlijk. Maar kort daarna gaat ze op zo’n imponerende hengstachtige manier lopen (echt showen) en laat ze dus ook weer LB elementen zien. Zoals heel gecontroleerd steigeren (ik neem aan dat een paard niet zo’n mooie verzamelde steiger kan laten zien wanneer het RB is?). Is het nu LB of RB of een combinatie hiervan? Ze heeft overtollige energie, misschien dat ze op een gegeven moment zo enthousiast wordt dat ze zichzelf (letterlijk) voorbij loopt? Ik weet het niet en eigenlijk vind ik het op deze manier ook gevaarlijk worden. Ze is in feite nu erg onberekenbaar. Afgelopen zomer was er niks aan de hand en nu heb ik ineens buiten een ‘bom aan een touwtje’. Voor mij is het een raadsel…misschien dat jullie wat meer licht op de zaak kunnen werpen?
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  2. #2
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Raadsel...left brain of right brain?

    Hihi, nog een Danny . Ook mijn paard is een combinatie van RB en LB hoor, vooral als ze barst van de energie (in de winter dus, als ze niet in het land kan) en ze kan steigeren als de beste!

    Ik heb al jaren een "zomer-" en een "winterpaard". Danny is snel ergens bang van (veel tresholds), maar ze knalt soms van de energie en die wordt dan geuit door steigeren (ze kan immers niet wég, dus gaat de energie omhóóg) en angst in combinatie met te veel energie zorgt voor dit gedrag.

    Ik heb me er bij neergelegd, hoop nog steeds op de hoofdprijs van de staatsloterij zodat ik haar ook 's winters weidegang kan bieden maar tot die tijd heb ik af en toe een handgranaat bij me die op scherp staat.

    Toch zit er duidelijk verbetering in hoor, door de jaren heen, dus er is nog hoop voor je
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  3. #3
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Raadsel...left brain of right brain?

    Dank je wel Promptertje, blij te horen dat ik dan niet de enige ben met zo'n bom aan een touwtje hihihi

    Ik hoop dan maar dat de zomer weer snel komt...ben in ieder geval al weer een stuk gerustgesteld. Dit is ook het eerste jaar dat ze 's nachts binnen staat, dus ik ben dit helemaal niet gewend (heb altijd de luxe gehad dat ze dag en nacht op de wei kon lopen)

    Wat doe jij zoal met Danny in de wintermaanden?
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  4. #4
    Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Lövvik Jamtland Zweden
    Leeftijd
    58
    Berichten
    6.570

    Re: Raadsel...left brain of right brain?

    Ik ben momenteel niet echt helder, maar heb je verhaal wel gelezen en gelijk komt in me op LB dominance. Komt ook in Level 2 aan de orde, dus een leftbrained paard wat dominant gedrag vertoont.
    Kan je hier misschien wat mee?
    www.crystal-carving.com

  5. #5
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Raadsel...left brain of right brain?

    Op het moment even niet zo heel veel omdat ze een (allergie)hoestje had, maar normaal rij ik heel veel, omdat ze die energie kwijt moet. En dan rij ik niet in de bak, maar op de drafbaan omdat die praktisch het hele jaar goed is, en ik daar kilometers op kan draven... In de zomer doe ik er veel meer grondwerk bij, maar in de winter is het normaal gesproken kilometers maken, daar blijft ze enigszins mee te hanteren en lijkt ze zelf ook fijn te vinden .

    Gelukkig waren tot vandaag de bodems van longeercirkel en buitenbak erg goed, en heb ik tijdens het hoest-herstel ook veel grondwerk kunnen doen, daar wordt ze merkbaar meer LB van.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  6. #6
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Raadsel...left brain of right brain?

    Hmmm, ik wil ook wel zo'n drafbaan hihihi

    Grondwerk doen we heel vaak maar ik denk dat ik gewoon nog te weinig van Tamara vraag dan. Ze kan niet echt veel van haar overtollige energie kwijt, of eigenlijk: ze houdt nog teveel energie over

    Ik ga daar maar eens mee aan de slag...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  7. #7
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Raadsel...left brain of right brain?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Amon
    Ik ben momenteel niet echt helder, maar heb je verhaal wel gelezen en gelijk komt in me op LB dominance. Komt ook in Level 2 aan de orde, dus een leftbrained paard wat dominant gedrag vertoont.
    Kan je hier misschien wat mee?
    Dank je wel voor het lezen, 't was een lang verhaaltje
    Ik kan hier zeker wat mee. Tamara en ik hebben al wel grondwerk level 3 gedaan maar ik ben nu vanwege het nieuwe pakket weer terug gegaan naar level 2 (misschien heeft dat er ook mee te maken, ik weet het niet). Tamara is zo'n paard wat, eenmaal LB, inderdaad heel dominant kan zijn. Ze heeft me in het verleden ook f]/images/smilies/wink_smile.gif[/img]
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  8. #8
    Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005
    Locatie
    N52°06.057 E005°38.773
    Berichten
    3.683

    Re: Raadsel...left brain of right brain?

    Ik vroeg (en vraag ) me id ook af of al het "gekke " gedrag RB gedrag is. Soms lijkt het ook wel of ze over hun bokkesprongen en steigeren echt nadenken en er ook plezier in hebben.

    Linda je schrijft dat het gedrag optreedt als een bom, weet iemand of er onderscheidt te maken is tussen RB gedrag wat zo snel optreedt en RB gedrag wat je duidelijk ziet aankomen. Ik heb bv wel eens een treshold over het hoofd gezien en als Unieko dan "ontploft "(nou ja vergeleken bij Tamara is dat niets) lijkt hij een stuk gespanner met zijn lichaam dan als hij "ineens" (misschien zie ik de allerkleinste signalen wel over het hoofd) ontploft. Zijn bewegingen zijn hetzelfde maar het ziet er toch anders uit.

    Sorry, dit komt misschien een beetje vaag over.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

  9. #9
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Raadsel...left brain of right brain?

    Wat lastig en jammer dat het ineens zo gaat, terwijl jullie juist zo lekker bezig waren... Ik denk dat het een combi van beiden is, dat ze onzeker word en zich eruit probeert te redden door dominant te doen.
    Wij hebben zo'n soort merrie op de boerderij staan, doet alsof ze de alpha van de kudde is en is heel bazig, vooral over Fenna (ik word er krankjorum van want Fen krijgt amper rust soms). Maar als Fenna uit het zicht verdwijnt is ze zo onzeker als wat en reageerd ze zich af op andere ponies.
    Op een gegeven moment kwam er een nieuwe pony bij, een dominante tante, ze hebben 1 dag gestreden en daarna heeft de 1e merrie zich volledig overgegeven. Helaas is de echte alpha weer weg en is alles weer als het was.

    Ik denk dat Tamara een beetje onzeker word en door al haar energie-teveel erbij onzeker dominant is (snap je wat ik bedoel??? )

    Over dat showen, of dat rb of lb is zat ik pas ook te denken, ben benieuwd wat anderen zeggen!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  10. #10

    Re: Raadsel...left brain of right brain?

    Hmm interesting.

    Herken zowel Suus als Lodash in je verhaal. Ik weet niet of een paard dat dominanterig doet, per definitie LB is, betwijfel dat! Bij hengsten geeft spanning snel agressie, maar is dat dan LB?

    Lodash kan soms leip rondstuiven en springen, lijkt heel RB, maar ooit gebeurde dat in de roundpenn, en terwijl hij soort steigersprong, herinnerde hij zich dat hij rechtsom moest lopen in plaats van linksom (, waarnaar hij gericht was,) en middenin dat gesteigerstuif corrigeerde hij zichzelf en liep alsnog rechtsom. Maar het zag er heel RB uit. Toch leek dit een LB reactie....?

    Suus kan ook zo doen: best onzeker, veel tresholds, en ga je dan ergens overheen of kom je ertegenaan, dan begint ze ineens KEIHARD te hinniken, te douwen en te doen. Dat lijkt dan zowel RB als LB....

    Oftewel ik weet het ook niet, maar interessant topic!

    May the horse be with you!

  11. #11
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Raadsel...left brain of right brain?

    Bij Nacino heb ik dat ook wel eens, zoals gisteren op buitenrit
    Maar ik vond het niet eng, omdat ik echt het gevoel had dat het een LB reactie was. Hij wÃ*lde niet naar me luisteren, dat liet hij duidelijk merken. Maar hij was er nog wel.. Hij wilde drammen drammen en drammen (en daarbij hoofdschudden en snorken en spoken zien) maar hij was niet helemaal weg ofzo.
    Het is lastig, maar gewoon rustig maar duidelijk terug 'op zijn plaats zetten'... stug en consequent volhouden vrees ik.

  12. #12
    Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Lövvik Jamtland Zweden
    Leeftijd
    58
    Berichten
    6.570

    Re: Raadsel...left brain of right brain?

    Het LB dominance begin ik nu wat vaker bij Amon te zien, nu hij meer zelfvertrouwen krijgt. Toen Linda dat uitlegde herkende ik het zeker, en vondt het ook interesant want je zou gauw geneigt zijn te denken dat je paard ineens vanuit een LB situatie zomaar RB werd.
    Het verschil voor mij bij Amon was te zien in zijn lichaamshouding, hij mist n.l. de gespannen houding en de harde ogen bij zijn spel. Hij daagt me in zekere zin uit tot aktie, en die krijgt hij ook dominance terug. Maar voor mij is het wat gemakkelijker, immers hij bokt of stijgert er niet bij. En ik vindt het heel interessant om te zien (how interesting ), want het betekend een groei en een ontwikkeling voor Amon, en hopelijk zal dit hem in de kudde van pas komen.
    www.crystal-carving.com

  13. #13
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Raadsel...left brain of right brain?

    @Hanneke: Ik snap wel wat je bedoelt, vandaar mijn vraag ook. Soms kun je duidelijk dat plezier in het bokken en steigeren zien, maar vaak vind ik het nog een grijs gebied. Paarden kunnen zich zó uitsloven, en dan denk je uiterlijk RB signalen te zien terwijl het paard toch ook net zo makkelijk aan het spelen kan zijn en juist heel LB maar erg dominant is misschien op zo'n moment...soms zou je het ze wel willen vragen...

    @Evenaar: Hmmm, interesting. Als ik je verhaal zo lees, herken ik Tamara daar wel in ja! Tamara kan ontzettend dominant zijn, maar ook net zo onzeker. Een combi hiervan, onzeker dominant,...is inderdaad stof tot nadenken...

    @Mafhaf: Wat je zegt over Lodash...het lijkt heel RB, maar toch corrigeerde hij zichzelf en dat is dan eigenlijk wel weer een LB reactie. Zo is het vaak bij Tamara ook. Die thresholds, tja, ik weet eigenlijk niet zo wat ik daar nu nog van moet denken. Sinds ik er rekening mee ben gaan houden is dit gedrag begonnen. Ik ben daarna wat gaan experimenteren...dus stilstaan, YoYo, maar ook gewoon Circling Game. Ze reageert nu eigenlijk het beste op de Circling Game...al cirkelend het terrein af en ze blijft daarbij oplettend en ontspannen. Zodra ik stil sta, is het mis...dan krijg ik vaak dus een bom aan een touwtje
    Ik heb de laatste tijd extra opgelet, op minimale signalen, maar ik denk dat Tamara er heel erg subtiel in is. Ik zie namelijk niets...ineens is die bom daar. Misschien maar eens een keertje op video vastleggen...wellicht zie ik dan meer

    @Nacino: Ja, in het begin stond ik nog weleens op mijn benen te trillen, ze was dan zó extreem. En buiten heb je niet echt de mogelijkheid om het eens lekker vanaf een afstandje te bekijken
    Nu vind ik het eigenlijk niet eng, maar ik vind het wel gevaarlijk. Zeker omdat je buiten ook met verkeer e.d. te maken hebt (ookal is het vaak rustig in de polder hier), maar toch...ik vrees inderdaad dat het stug en consequent volhouden gaat worden. Ze werd nu ook al wel sneller rustiger dan voorheen, dus er zit wel iets vooruitgang in. Maar dat neemt niet weg dat ik het nog steeds wel een gevaarlijke situatie vind als ze zo reageert...ik ga dan nu voorlopig ook niet echt kilometers ver lopen...

    @Amon: Ik denk dat Tamara inderdaad wel meer zelfvertrouwen heeft gekregen, vooral buiten. Toch vind ik haar een gespannen houding hebben, echt RB dus, maar aan de andere kant lijkt ze me dan ook weer op een LB manier te willen imponeren. Zoals hengsten doen dus eigenlijk, en dat zijn vaak LB reacties maar kunnen wel heel gevaarlijk zijn. Hmmm, Pat Parelli zegt dat je niet zomaar aan een hengst moet beginnen...ben benieuwd wat hij zegt over merries die dénken dat ze hengst zijn hihihi


    Als jullie nu een paard zouden zien showen, snuiven e.d....wat denken jullie dan? RB of LB? Ik zag het voorheen meer als RB, vanwege de spanning, nek vaak hoog, neusgaten wijd...maar paarden onderling kunnen zo ook lekker rennen met elkaar en dit kan ook makkelijk uitmonden in een potje steigeren, bokken en onderling spelen dus eigenlijk. En spelen (dominantiespelletjes)...tja, daar moet je als paard toch wel bij nadenken...(plannetjes uitbroeden om je tegenstander te slim af te zijn).
    Jammer dat Parelli dan niet over een combi LB/RB spreekt, want dat is nog niet eens zo'n gek idee
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  14. #14
    Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005
    Locatie
    N52°06.057 E005°38.773
    Berichten
    3.683

    Re: Raadsel...left brain of right brain?

    Ik kwam net bij het grondwerken toch weer tegen de vraag aan waar het hier om draait. LB of RB?

    Ik weet het nog steeds niet, al denk ik ook sterk aan LB dominance, maar wat ik wel opmerkte dat Unieko de hele "sessie"niet echt snappy reageerde. Het ging allemaal wel maar met een houding van ach als het Echt moet.... Bovendien was hij nu niet echt met 100% van zijn aandacht bij mij.
    Totdat hij ook "ontplofte"(en natuurlijk had ik dit niet zien aankomen maar dat hoort in het frustatiehoekje ) , wat ik toen inene merkte is dat hij RB gedrag vertoonde, maar hij reageerde overal erg vlug op, mijn hoofd richting zijn achterhand. hup daar had ik een disengament. schwiegermutterlook, hij yoyode er al op los.
    Linda ik ken Tamara niet, maar toen jij haar de hele weg terug back upte / zijwaarts liet gaan, merkte je dit toen ook ?
    En hebben andere deze ervaring ook?
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

  15. #15
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Raadsel...left brain of right brain?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Hanneke1980
    Linda ik ken Tamara niet, maar toen jij haar de hele weg terug back upte / zijwaarts liet gaan, merkte je dit toen ook ?
    En hebben andere deze ervaring ook?
    Tamara was niet echt snappy met het achterwaarts/zijwaarts gaan. Ik moet haar vaak wel 'overtuigen' dat ik haar dan ook echt naar achteren wil hebben op zo'n moment (en dus loopt ze dan met een houding van 'als het echt moet' maar ze doet het wel)

    Dat zou dus betekenen dat ze LB is en kijkt wie dominanter is? Als ik terugdenk staat ze inderdaad vaak op zo'n moment met een houding van: "Make me" en is ze vaak met andere dingen bezig (lees 'met alle dingen bezig behalve haar baasje')

    Maar als Tamara RB is, let ze dus ook niet echt meer op me. Vandaar dat ik die lijn tussen LB en RB bij haar zo vaag vindt. Als ze RB is, wil ze wel iets meer voorwaarts. Ze reageert wel op de dingen die ik vraag, maar kan tussendoor dan dus echt niet stil staan. Ze kan zowel RB als LB heel snappy reageren dus het niet kunnen stil staan is voor mij een duidelijker teken om te kijken of ze RB is of niet. Maar dat is in de bak dan weer duidelijker dan buiten, want buiten zijn we meestal wel in beweging eigenlijk.

    Dat Unieko dus snelle reacties heeft en toch naar je luistert, dat kan heel goed. Het probleem is alleen, tenminste, zo ervaar ik het, dat hoe langer je met Parelli bezig bent, hoe lastiger het is om te kijken naar de snelheid van de reactie. Want als je bezig bent met level 2 zal je paard vaak ook in LB situaties lekker snappy reageren op hetgeen je vraagt. En je paard zal ook steeds subtieler communiceren met je, dus dan vind ik het lastiger om echt te zien of Tamara RB of LB is. Dan is het echt zoeken naar de kleinste signalen..een beetje 'zoek de verschillen' hihihi...

    Is dat bij Unieko ook zo subtiel of geeft Unieko wel echt duidelijke signalen op een gegeven moment waardoor jij weet dat hij echt RB is? Zo ja, welke?
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •