Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 22 van de 22

Topic: Raadsel...left brain of right brain?

  1. #16
    Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005
    Locatie
    N52°06.057 E005°38.773
    Berichten
    3.683

    Re: Raadsel...left brain of right brain?

    Bij de situaties die leken op de door jouw beschreven situatie gaf Unieko misschien een subtiele reactie van RB gedrag maar die mistte ik dan, ik had ook inene een erg RB paard. (how interesting )

    Ik zal hetzelfde probleem hebben als jij en de rest op dit topic, twijfel ook of het RB of LB dominance gedrag is.

    Heb nu bedacht dat als hij tijdens dit gedrag wel ineens vrij goed op mijn aanwijzigingen reageert, het LB dominance is. Een paard wat echt RB is moet toch immers moeite doen om uit zijn "roes " te komen en aanwijzingen van de leider op te volgen? Reageert hij minder snappy misschien dat het dan RB is?
    Terwijl ik dit type bedenk ik me dat als een paard pas op hogere fases reageeert het misschien ook wel juist LB dominance gedrag en dan met de nadruk op dominance?

    mmm, ik kom er dus nog niet uit, maar nog steeds een interessant topic!
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

  2. #17
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Raadsel...left brain of right brain?

    Ik ben vandaag weer eens buiten gaan lopen. Eerst een paar games in de bak gedaan, haar wat laten grazen en toen zijn we gaan lopen. Het terrein is vrij groot, heb wat Circling Game gedaan en ik ben maar een klein stukje het terrein afgegaan maar dat ging goed. Lekker wat moseyen, haar even laten grazen en weer terug. Toen we het terrein weer opkwamen, werd ze weer ineens onrustig. Maar, dit keer was het veeeel minder!

    Ik weet niet waar het precies door kwam. Zodra ze onrustig werd heb ik even mijn stem gebruikt en haar gelijk aan het cirkelen gezet. Daar zwaaide ze even met dat hoofd heen en weer en wilde ze versnellen, maar ze reageerde goed op een wiebel van het touw. Ze liep vrolijk verder en hield me goed in de gaten. Binnen drie minuten was ze weer rustig en kon ik zelfs 'put your nose on something' spelen! Dit is echt ineens een recordtijd. Meestal duurt het veel langer voor ze weer rustig en handelbaar is. Laat staan dat ze een Game als 'put your nose on something' kan spelen

    Ik heb nu nog beter opgelet en over het algemeen lijkt ze inderdaad toch LB dominant op zo'n moment. Dit keer reageerde ze beter dan voorheen op mijn signalen maar toch met zo'n 'air' van: "Vroeg je wat?"...in de bak was ze trouwens best LB dominant voor we naar buiten gingen. De lange fase 1 en snelle 234 gaat nu zijn vruchten afwerpen. Ik heb dit nog wel een keer moeten gebruiken net voordat we naar buiten gingen, dus misschien is Tamara daardoor dan meer gefocused. In ieder geval ben ik blij dat het vandaag zo goed ging. Geen gesnuif, opgeheven staart of gevaarlijke situaties...ze bleef vrij netjes cirkelen en werd daardoor echt snel rustig. Wellicht dat ze daardoor sneller haar energie kwijt kan, maar nu hield ze zich ook keurig netjes in en controleerde die energie ook. Cirkels zijn dan voor haar misschien de oplossing. Hoewel Parelli dan ook weer zegt dat paarden juist heel RB kunnen worden van de Circling Game, en aan de andere kant zegt ie weer dat RB paarden 'consistency' nodig hebben. Volgende keer maar weer eens kijken of die cirkels helpen, vandaag was ik in ieder geval trots op Tamara dat ze zo rustig bleef!
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  3. #18

    Re: Raadsel...left brain of right brain?

    RB LB en circels: het is tegen Parelli in, maar als Suus buiten hysterisch wordt, zoals ik dat noem (acuut RB dus) dan laat ik haar ook circelen. Doe ik namelijk andere dingen, zoals sideways en achterwaarts, dan kan ze (net als wat jij zegt, Linda) haar energie niet kwijt enwordt ze vooral boos.

    Op zulke plofmomenten heeft ze VEEL energie, gecomprimeerd in een bolletje blonde woestigheid. Laat ik haar dan cirkelen, liefst met obstakels uiteraard en een steile helling, dan vindt ze zichzelf het snelste terug.

    Laatste keer ook: bovenop een supersteile helling die ze ZELF in de cirkel steeds steiler meenam, bleef ze ineens staan en keek me aan: ben er weer. Kom maar dan Suus. Was zo'n mooi moment! Stel je voor dat ik dat had geinterpreteerd als (wat toen nog heette) disrespect! Stel dat ik had gezegd: wat stoppen? circelen! je had nog geen ander verzoek gehad! Wil je niet aan denken he?

    May the horse be with you!

  4. #19
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Raadsel...left brain of right brain?

    Inderdaad Karianne! Misschien begint het met RB en gaat het over in LB dominance, wat jij eigenlijk zegt: Suus wordt dan boos als ze haar energie niet kwijt kan. Dat is bij Tamara ook zo denk ik. Heel mooi van Suus dat ze zich daarna weer kan vinden en jou een vraag stelt

    Ik ben zelf altijd heel voorzichtig als het om zaken gaat als 'disrespect'. Ik zie iets niet snel als disrespect, meer als een miscommunicatie

    Tamara is een paard wat veel zelf op probeert te lossen, ze stelt eigenlijk vrij weinig vragen. Gelukkig durft ze nu meer vragen te stellen nu we het nieuwe level 2 pakket hebben. Het heeft ook echt voor de nodige eye-openers gezorgd. En vandaag stelde Tamara sinds dit begonnen is eindelijk weer een vraag buiten, dat vond ik erg mooi om te zien!

    Wel fijn om te horen dat Suus ook goed op circelen reageert. Zo zie je maar weer dat het per paard verschilt, want veel schijnen dus vrij RB te worden van circelen. Nou ja, dan in dit geval maar even 'tegen Parelli in'
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  5. #20

    Re: Raadsel...left brain of right brain?

    Eens eenser eenst. Ik heb heel wat verkloot omdat toen alles voornamelijk disrespect heette... serieus, heeft best kwaad gedaan.

    Gelukkig had Suus me al voor het nieuwe level 2 pakket verteld dat het anders in elkaar zat. En had ik dat gehoord. Maar toch. Wilde dat ik eerder level 2 pakket had gezien, Suus wilde dat ook graag. Anyway: tresholds-aanpak zal veel van onze troubles oplossen, dat weet ik wel zeker. En dat is mooi!

    Jouw paard klinkt best wel als mijn paard, grappig, misschien eens over verder bomen?

    May the horse be with you!

  6. #21
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Raadsel...left brain of right brain?

    Ja, ik ben ook superblij met dat nieuwe pakket, dan zie je toch dat je zelf als mens nog veel dingen beter kan doen. Disrespect werd nogal gauw geroepen inderdaad, het kleinste dingetje kon disrespect zijn

    Tamara was toen ik haar net had nogal een zenuwpees dus heb ik veel dingen eigenlijk nooit zo als disrespect gezien, maar meer angst e.d. Ze heeft me ook echt veel geleerd. Als Suus op Tamara lijkt, kan ik me voorstellen dat Suus jou ook veel geleerd heeft

    Ben er wel blij mee hoor, ik had al die leermomenten voor geen goud willen missen. En ik ben nog lang niet uitgeleerd
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  7. #22

    Re: Raadsel...left brain of right brain?

    Eens eens.

    Suus is meer type binnenvetter en dan explosie, dus die was iets minder duidleijk in aangeven RB (voor deze sukkel dan toen he?). Ik heb waanzinnig veel geleerd van Suus. En kan nog steeds niets voor mijn gevoel. Ze is zo verrektes slim en kan zo snel van LB naar RB en alles er tussenin. Superpaard!

    May the horse be with you!

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •