Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: veranderen van short horse -> long horse en vice versa???

  1. #1
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    veranderen van short horse -> long horse en vice versa???

    Ja, ik open het topic maar hier aangezien ik toch graag Parelli antwoorden wil van mensen die al iets meer kaas hebben gegeten van de psychologie bij paarden

    Ik heb nooit echt problemen gehad met Fenna, ze was duidelijk een short horse. Maar wel zichtbaar onzeker zo nu en dan en een erge binnenvetter. Door de vrij rustige omgang die ik met haar had ging alles eigenlijk wel oke, en mocht ze echt iets niet durven bijv. tijdens een buitenrit dan ging ik voor haar uit. Aan de andere kant was ze nog best wat dominant in kleine dingetjes, door met haar schouder een pietsie in je ruimte te komen of door (bijna) op mjin teen te staan. Sinds Parelli is dat over maar....

    Sinds we met Parelli bezig zijn, en dan met name L2, is ze best wat veranderd. Net als onze verhouding. Aan de ene kant vertrouwd ze me meer, ziet ze mij meer als leider en is ze licht en snappy. Vooral dat laatste is ze nooit geweest, alles op haar gemakkie. Aan de andere kant is ze nu al 2 keer op hol gegaan, de eerste keer echt mijn schuld. Maar gister was ze LB, hoofd laag en lekker stappen. Tot ze ineens een spurt nam, geschrokken van een fietser bleek later. Vroeger zou ze zijn verstijfd en vervolgens omkijken wat er aan de hand was. Nu neemt ze een spurt...

    Vroeger was ze dus een erge binnenvetter, ze leek rustig maar aan haar hoofd (met name haar mond) zag je dat ze in haar hoofd continu bezig was. Zou het kunnen dat ze door Parelli, en door mijn veranderde houding naar haar, meer uitting geeft aan haar emoties? Dus niet meer binnenhoudt, maar gelijk reageerd?
    Dit was namelijk wat ik dacht, of eigenlijk hoop ik dat. Lastig dat ze rent ipv verstijfd, maar alles beter dan binnenvetten! Aan dat rennen werken we dan wel weer.

    Het zou ook kunnen dat ik teveel van haar verwacht, dat ze altijd braaf is geweest en dat nu ook zou moeten zijn. Ook al weet ik beter, onbewust reageer ik misschien toch zo.

    Wat denken jullie? En vraag alsjeblieft als het verhaal niet helemaal duidelijk is!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  2. #2
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: veranderen van short horse -> long horse en vice vers

    In Parellitermen weet ik het niet. Maar toen ik een paar jaar geleden een cursus volgde bij Eric Laarakker, kwamen de vijf elemententypen aan bod die eigenlijk uit de Chinese geneeskunde voortkomen: hout, metaal, water, vuur en aarde.

    Veel paarden worden eerst door hun eigenaren getypeerd als bijv. metaal, paarden die zich een beetje afsluiten voor hun omgeving en hun emoties. Als dan, door een verandering van omstandigheden zoals huisvesting, genezing van een langdurige kwaal of een andere omgang, het paard zijn emoties meer gaat/durft uiten, dan kan blijken dat het toch eigenlijk om een heel ander type paard gaat! En... de eigenaar vindt dat niet altijd even leuk zei hij erbij

    Ik merk dat, nu Danny zich ook meer mag bemoeien met de gang van zaken door onze nieuwe L2 omgang en ze zich door PNH überhaupt veel zekerder van zichzelf voelt, ze behalve extreem waterpaard, ook bepaald vuurelementen in zich heeft! Ineens treedt ze veel meer op de voorgrond, ze daagt me soms uit en neemt veel meer initiatief. Ik herken ineens waar Rain zijn extraverte karakter vandaan had.

    Dus ik denk dat het wel degelijk mogelijk is dat Fenna een hele omslag gemaakt heeft. Kijk anders even wat de eigenschappen van de 5 typen zijn, en of jij ook een verschuiving ziet van het ene type naar het andere
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  3. #3
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: veranderen van short horse -> long horse en vice vers

    Weet je heel zeker dat je snappy en lichte Fenna niet eigenlijk een Fenna is die hogere fases ontvlucht?

    Ik wil niet de indruk wekken dat je net zo fout bezig was als ik maar voorheen was Borus echt een beetje bang tijdens het grondwerk. Ik kwam te rap met mn fases aanzetten, ook wanneer hij me niet begreep en ik op mijn beurt dat ook weer niet door had.... Op veel dingen leek hij licht en snappy maar ook RB al kon ie ook wel relaxen wanneer ik dat deed... In het begin zag ik het gewoon niet, al vond ik het toch vreemd dat het grondwerk Borus juist wat RB maakte ipv LB!
    Sinds we weer in de goede richting bezig zijn, is hij een stuk enthousiaster en energieker tijdens het grondwerk (absoluut geen whoa-paard meer), maar ook erg LeftBrained, en nog steeds een shorty bij schrikreacties.
    Ik vraag me af of een shorthorse een longhorse (en vice versa) kan worden. Het klinkt niet zo logisch in mn oren... Dat ze nu wel vlucht na schrik en voorheen niet, zou ik eerder weiten aan de gemoedstoestand (LB - RB) van haar op dat moment, en dat kan sterk afhangen van de relatie.

    Misschien schrik jij een beetje van haar schrikken. Wanneer je weinig veeleisend was en je passief opstelt naar fenna, hechtte ze misschien niet zo veel waarde aan het feit dat jij ook schrikt. Nu met parelli hecht ze misschien er meer waarde aan dat jij voor het zelfde schrikt als zij, waardoor dat haar angst aanjaagt (it even scared my preditor!)
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  4. #4

    Re: veranderen van short horse -> long horse en vice vers

    Interessante vraag. Zet je aan het denken.
    Ik merk aan Enya (aardepaard) ook een zekere verandering. Ze lijkt wel wakker geschud.
    Dingen waar ze vroeger geen notie van nam, zijn nu de moeite waard om argwanend benaderd te worden, en ja inderdaad soms eng bevonden te worden.
    Soms ook is ze enorm "heet" met rijden. Ik heb er ook vaak over gedacht en kon het niet anders verklaren dan; ze is wakker geschud, uit haar schulp gekropen. Tuurlijk is het niet altijd gemakkelijk zo´n paard, ze is me soms te snel af, maar wat je ook al zei: daar is aan te werken.

    Ik heb het gevoel dat dit komt, omdat ze weet dat ze nu kan communiceren met me.. voorheen was er nooit sprake van communicatie in die zin van het woord, dat ik TOCH gelijk wilde hebben. Ik denk dat ze de moed om met mij te praten allang opgegeven had, en dat die mogelijkheid, dankzij parelli er nu wel weer is.
    Ze vind alles ook leuker nu, staat voor veel meer dingen open, en werkt weer met plezier!

    Ik vind het machtig mooi, want ze heeft me in het verleden enorm weten te frustreren met haar gesjok, en; "ik heb geen zin" houding. Dus ik vind het een prachtige, positieve verandering, die ik koester..

    ´T is niet echt een antwoord op je vraag, maar ik wilde je wel even laten weten dat ik het herken.

  5. #5
    Actief Forumlid oberon's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    voorburg
    Berichten
    285

    Re: veranderen van short horse -> long horse en vice vers

    Ik weet ook niet precies waarom Fenna nu op deze manier reageert. Het zou goed kunnen dat ze nu minder de noodzaak voelt om dingen op te kroppen, in zichzelf te houden en daardoor 'directer' reageert en daarom voor jouw gevoel meer RB dan LB.
    Net als Pais denk ik alleen dat een short horse geen long horse zal worden. Oberon - het prototype short horse - wordt alleen nog maar relaxter en LB sinds ik met level 2 bezig ben. Ik zie overduidelijk dat onze communicatie sterk verbeterd is. Maar Oberon reageert op deze verbeterde communicatie op een LB manier.
    Horses don't care how much you know, until they know how much you care.

  6. #6
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: veranderen van short horse -> long horse en vice vers

    @Pais, toen we net begonnen met L2 was het wel zo dat ze hogere fases ontvluchtte. Ze is best een gevoelig paardje en het was duidelijk dat ze het eng vond. Helemaal toen Sanne voor het eerst les kwam geven.
    Sindsdien zijn we daar aan gaan werken, veel friendly en oefenen. Het is nu niet meer dat ze het ontvlucht, ze laat een goed verschil zien tussen rb en lb.
    Ook schrik ik eigenlijk niet echt als zij het wel doet, en bijna altijd blijft ze daardoor ook redelijk rustig. En mocht ze dan op hol gaan, bedenk ik me heel rustig 'hey, de rem doet het niet...' hihi.
    Sinds een tijdje gaat Liberty ook heel goed, ik denk (hoop) dat als ze nog steeds angst had gehad dat ze het me daarbij had laten zien. Dan heeft ze de ruimte, maar blijft bij me.

    @Trea, dit klinkt idd hetzelfde ja. Misschien doordat ze ons nu meer vertrouwen en wij echt kijken naar hun gemoedstoestand, dat ze zich durven uitten. Ik vind dit ook leuker en interessanter, ze spelen echt mee. Maar ik vind het ook lastig dat Fenna niet meer het relaxte paardje is wat blijft staan als ze schrikt
    Zo is mijn gevoel er wel over, maar er kan best meer zijn vandaar dat ik jullie vroeg om mee te denken.

    Ik dacht altijd dat Fenna een aarde/vuur paard was, maar ik zal nu eens opnieuw kijken. Dat is sowieso best interessant om zo nu en dan opnieuw te bepalen.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  7. #7
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: veranderen van short horse -> long horse en vice vers

    Ik heb de test gedaan op http://www.devijfelementen.nl maar vind de uitslag apart... Ze was altijd half aarde, half vuur (wat ik dacht dan), nu is ze vooral vuur met wat aarde en water. Maar als ik lees bij vuur komt dit weinig overeen, ze heeft wel veel weg van het waterpaard.
    Weet iemand een betere test?
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  8. #8

    Re: veranderen van short horse -> long horse en vice vers

    Interessant topic! Ik zat de laatste tijd ongeveer op hetzelfde te kauwen.

    Mijn paarden lijken wel steeds MEER te melden, hoe verder we komen. Alsof ze, nu ze weten dat er naar ze geluisterd wordt, nog wel wat puntjes hadden waar ze het OOK nog even over wilden hebben.

    Kan niet ontkennen dat ik er soms wat moedeloos van word, maar uiteindelijk is het natuurlijk super: dat je paard je zo vertrouwt, dat hij alles meldt wat dwars zit. Op een eerlijke, leuke manier.

    En van WHOA naar GO: ik denk zeker dat dat kan. Dat, als het binnenvetterige er eenmaal af is er, wellicht tijdelijk, een meer GO fase komt, die dan wel weer in een nieuwe balans zal komen.
    Interessant!

    May the horse be with you!

  9. #9
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: veranderen van short horse -> long horse en vice vers

    Of ze was gewoon altijd al een medium paard, maar door de manier waarop ik met haar omging een binnenvetter die dus een short horse leek...
    En ik was zelf ook altijd heel whoa bezig, alles lekker relaxed... Dat is nu ook wat veranderd, we kunnen nu echt samen spelen.

    Nu moet ik Fen dus zo stoer, dapper en lb maken dat ze niet meer van die ren-acties heeft
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  10. #10
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: veranderen van short horse -> long horse en vice vers

    ik denk dat het wel kan, de andere kant op zowieso. Er zijn natuurlijk veel redenen waarom een paard go of whoa kan zijn. Mijn paard had een extreme go, vooral door angst. Je blijft dus met de whoa oefeningen bezig. Een ander paard wat ik reed leek in het begin ook een go-paard te zijn, maar had denk ik meer een balans probleem. Zodra dat opgelost was (teugels los), bleek hij uiteindelijk toch meer een whoa paard te zijn. Je bent ook zelf constant oefeningen aan het doen. Als jij alleen maar de nadruk legt op de whoa, zal je paard meer whoa worden. Als je je paard alleen maar in rengalop laat gaan, zal hij uiteindelijk heel druk worden. Het is dus deels ook gewoon aangeleerd.
    Het is ook wel zo dat als je meer actie van d'r gaat vragen met grondwerk, dat je dan ook weer juist meer aandacht moet besteden aan het rustig blijven. Je moet overal balans in blijven houden.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  11. #11
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: veranderen van short horse -> long horse en vice vers

    Het is ook wel zo dat als je meer actie van d'r gaat vragen met grondwerk, dat je dan ook weer juist meer aandacht moet besteden aan het rustig blijven. Je moet overal balans in blijven houden.
    En bij bijna alles is het zo dat iets eerst doorschiet naar het tegenovergestelde voor er balans komt, eigenlijk best logisch
    Ook handig want zo leer ik omgaan met een whoa en go horse... Des te meer arrows heb ik straks
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  12. #12

    Re: veranderen van short horse -> long horse en vice vers

    Ik zeg wederom maar zo, in kleine blauwe lettertjes:
    (niet dat ik dat heb, is meer bedoeld als streven, wens en doel!)

    May the horse be with you!

  13. #13
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    34
    Berichten
    2.329

    Re: veranderen van short horse -> long horse en vice vers

    Ik wil toch ook nog es iets kwijt hier: Shiva was in het begin een enorme go-horse, of toch voor zover ik me kan herinneren. Maar nu zit het zo, ikzelf ben enorm kalm, zo zegt iedereen. En dat is ook duidelijk te merken aan mijn paard nu, ze is heel kalm, maar soms zelfs té kalm, maar dan vooral te traag. Mijn vriendin zei me onlangs: "Je paard is wel heel braaf en zo en rustig, maar soms vraag ik me af of je geen afgestompt paardje wil?" En eigelijk had ze wel ergens gelijk denk ik, Shiva is nu echt zo traag en op het slome af. Dat kan toch ook niet meer goed zijn? Maar voor mij voelt het wel goed zo, vanals dat ze iets te snel of heftig (in mijn ogen) reageert voel ik me niet meer op mijn gemak. Maar ik weet niet of Shiva het zo wel leuk vindt. Wat denken jullie?

    En dan vond ik het ook een beetje raar als jullie zeggen: mijn paard mag zijn mening zeggen, mag tonen als er iets dwars zit en het doet dat ook allemaal. Nou dat gevoel heb ik echt niet. Ik WIL het wel, maar volgens mij durft Shiva het niet of zo, heb ik haar al afgestompt gemaakt, ik vrees van niet...

    Kunnen jullie mij wat helpen?

  14. #14
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: veranderen van short horse -> long horse en vice vers

    Ik vind het moeilijk om iets zinnigs te zeggen Julie, het zou best heel goed kunnen dat Shiva nu alles braafjes doet en het zo wel oke vind.
    Maar neemt ze zelf nog weleens initiatief om iets anders te doen dan jij vraagt? Heb je trouwens het nieuwe L2 pakket? Dat maakt een boel duidelijk, tenminste voor mij wel.
    Ik weet van een tijdje geleden dat Shiva assumde tijdens grondwerk, doet ze dat nog weleens? Dat is ook een soort initiatief, maar wat ik in eerste instantie leerde was om dit een soort af te kappen, ineens iets anders te vragen. Linda legt in het nieuwe L2 uit hoe je hier op een heel rustige, savvy manier mee om kan gaan zonder het eigen initiatief weg te nemen en zonder dat het paard de leiding overneemt.
    Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat je door het assumen te veranderen minder naar haar bent gaan luisteren, of haar zin om iets aan te bieden is misschien minder hierdoor...

    Het zijn maar ideeen die ik hier neerzet, maar hopelijk heb je er iets aan.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  15. #15
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: veranderen van short horse -> long horse en vice vers

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door donderwolke
    Ik wil toch ook nog es iets kwijt hier: Shiva was in het begin een enorme go-horse, of toch voor zover ik me kan herinneren. Maar nu zit het zo, ikzelf ben enorm kalm, zo zegt iedereen. En dat is ook duidelijk te merken aan mijn paard nu, ze is heel kalm, maar soms zelfs té kalm, maar dan vooral te traag. Mijn vriendin zei me onlangs: "Je paard is wel heel braaf en zo en rustig, maar soms vraag ik me af of je geen afgestompt paardje wil?" En eigelijk had ze wel ergens gelijk denk ik, Shiva is nu echt zo traag en op het slome af. Dat kan toch ook niet meer goed zijn? Maar voor mij voelt het wel goed zo, vanals dat ze iets te snel of heftig (in mijn ogen) reageert voel ik me niet meer op mijn gemak. Maar ik weet niet of Shiva het zo wel leuk vindt. Wat denken jullie?

    En dan vond ik het ook een beetje raar als jullie zeggen: mijn paard mag zijn mening zeggen, mag tonen als er iets dwars zit en het doet dat ook allemaal. Nou dat gevoel heb ik echt niet. Ik WIL het wel, maar volgens mij durft Shiva het niet of zo, heb ik haar al afgestompt gemaakt, ik vrees van niet...

    Kunnen jullie mij wat helpen?
    herkenning Tas was alleen maar een en al go, en altijd right brained. Nu lijkt ze een slome knol Je moet weer die balans gaan vinden, wel meer energie vragen, maar zorgen dat ze niet right brained wordt. Dat gaat heeeeel langzaam, stapje voor stapje, omdat het heel moeilijk is om actie te vragen zonder dat het paard right-brained wordt, maar ook omdat je dat zelf eigenlijk niet wilt. Tenminste dat is bij mij en m'n zusje heel erg zo. Terwijl tas nu heel erg rustig is, zijn we nog steeds bezig met rustig houden. Als je altijd alleen maar hebt geraced, dan is het zo fijn dat je paard rustig is, dat je het daar gewoon bij wilt laten. Harder staat bij mij nog steeds gelijk aan right brained, dus ik ben nu bezig met mezelf dat afleren
    Ik denk trouwens dat het voor een paard alleen maar heel fijn is om niet meer constant right-brained te hoeven zijn, maar gewoon lekker rustig kan zijn, zonder constant te schrikken en alert te zijn.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •