Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Elke keer games + hoe veel keer

Elke keer games + hoe veel keer

Hey mensen,
    ik ben dus een klein tijdje bezig met Parelli en heb een paar vraagjes:
    Als ik naar de ponys ga voor een beetje te Parelliƫn, moet ik dan elke keer alle games spelen dat ik tot dan toe geleerd heb, of kan ik als ik vier games ken, afwisselen tussen de ene keer game 1 en 3, de andere keer game 2 en 4.
    Ook vraag ik mij af hoeveel keer ik de afzonderlijke games moet spelen. Stel, de porcupine gaat drie keer op fase 2, maar de laatste 2 keer gaat het op fase 3/4. Is dat dan een teken dat ze het beu is, en dat ik aan een ander spelletje moet beginnen, of moet ik doorzetten tot ze het weer minstens zo goed doet??? En als een game op fase 4 gaat, mag ik dan stoppen en een ander doen, of moet ik doordoen tot het op fase 2/3 gaat???
    Alvast bedankt voor de uitleg, als je iets niet begrijpt, vraag maar !!!!!!!
    bye
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Re: Elke keer games + hoe veel keer

Ik denk dat het altijd goed is om positief te eindigen. Ik zelf als ik met men paarden bezig ben dan doe ik alle games die ik kan snel als herhaling en begin ik telkens aan een nieuw stukje. Zo blijft het interessant voor mij en voor mijn paard.

Bij mij gaat het er dan ook om om zo snel mogelijk zoveel mogelijk savvy op te doen. En zoals Pat en Linda zelf zeggen, level 1 hoeft allemaal niet zo perfect te zijn
    Horses and Live, It's all the same to me...

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Ik zou niet elke keer alle spelletjes doen die je geleerd hebt, dan wordt het snel saai en te voorspelbaar. Ik probeer wel altijd als ik grondwerk of liberty doe in ieder geval games 1-2en 3 te doen, maar niet perse in die volgorde. (Behakve FG dan )

Wanneer stoppen? Dat zou ik niet 100% zeker weten, ik heb ook weleens gehad dat bv de porcupine netjes ging op fase 2, en ineens had ik een duidelijke fase 4 nodig. Het leek mij op dat moment dat ik gewoon te lang doorgegaan was. Ben dus maar gaan mosyen, maar later die dag wel weer terug gegaan naar de porcupine.

En dit doe ik eigelijk ook als iets niet lukt of alleen maar bij fase 4. Wel meer voor mezelf want ik merk dat ik dan alles op alles wil zetten en lichtelijk gefrustreerd en direct line thinking wordt. Dus om Unieko en vooral mezelf af te leiden gaan we dan maar even grazen ofzo.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Maar weet je paard dan niet van, als ik nu effe baasje laat doordoen dat ze fase 4 nodig heeft, op den duur zal ze me wel weer laten grazen...
    slu

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Game 1 altijd doen, en ook 2 en 3 zitten in de basis van de basis, maar game 1 is erg belangrijk; die moet je nooit overslaan en kan je ook nooit teveel spelen

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Er zijn eigenlijk maar 3 games he En game 1 doe je altijd, zowel voor als na elke oefening, dus dan blijven er eigenlijk nog maar 2 over

Yoyo is een combi van driving (van je af) en porcupine (naar je toe)
    Circling is een combi van porcupine (send) en driving (bring back)
    Sideways speel je in het begin als driving game, later ook als porcupine
    en Squeeze is ook weer porcupine en driving, net als bij circling.

De variatie zit hem in de richting waarin je de oefeningen doet, welk lichaamsdeel je laat bewegen, hoeveel stappen je paard zet etc.

Op dit moment ben JIJ nog erg hard aan het leren om de technieken en fases e.d. onder de knie te krijgen. Zolang je je paard voldoende rust en friendly geeft tussendoor, zullen ze het niet snel zat worden hoor. Hoe sneller jij het leert, hoe eerder je echt plezier kunt hebben met je paardjes. Het beste is idd om te stoppen op een moment dat het net iets beter ging dan de voorgaande keren. Misschien is dat al direct de eerste keer dat je porcupine achteruit op de neus vraagt, dat het ineens op fase 2 gaat en de vorige dag alleen op fase 4.
    Geef in dat geval je paard gewoon eens een lange(re) beloning, echt een minuut lang friendly spelen bijv. en ga daarna verder met porcupine op een andere plek.
    In plaats van geheel te stoppen op een moment dat ALLES beter gaat, kun je beter vaak kleine pauzes inlassen op een moment dat je EEN BEETJE vooruitgang hebt geboekt.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Dus stel, ik ga bij mn ponys. Ik neem bijv Kalinine. Eerst speel ik een minuutje friendly, daarna porcupine achterhand, beide richtingen. Ik geef weer wat friendly en een beetje rust. Daarna begin ik met een nieuwe oef, namelijk de driving game (achterwaarts, of wat is het beste om mee te beginnen?). Als ze deze doorheeft, dan weer friendly en pauze. Porcupine voorhand, friendly, nieuwe oef driving achterhand, friendly, porcupine achterwaarts, friendly, nieuwe oef driving voorhand, friendly. Is dit een goed schema? En stel, ze staan de eerste keer bij de driving achterwaarts zo te kijken van, ambetamte stok, ga weg, maar ze stappen niet achteruit, krabben alleen met hun voeten, moet ik dan gewoon tegen hun borst blijven tikken???
    slu

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Friendly doe je na ELKE keer dat je iets gevraagd hebt. Telkens wanneer je de fases opvoert tot je paard reageert, geef je daarna rust en even friendly. Dit hoeft maar kort te zijn hoor, even aaien met je stick op de plek. Hoe beter je paard reageert, hoe langer je friendly speelt.

En als ze niet op je driving fase 4 reageren, dan is dat nog geen fase 4...

Ik doe wel waar ik heb geporcued (nieuw woordje ) telkens friendly. En als dat nog geen fase 4 is, wat dan wel !!!! Maargoed, zaterdag is er weer een dag, eens kijken dan...
    bye

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Een fase 4 is effectief, dat is het belangrijkste kenmerk. Bij het ene paard kan dat al tikken op de grond zijn, bij het andere moet je misschien wat fermer tegen de borst tikken. Niet in 1x heel hard, maar de druk steeds meer opvoeren tot ze wel voor je naar achter gaan.

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Elineke
    Maar weet je paard dan niet van, als ik nu effe baasje laat doordoen dat ze fase 4 nodig heeft, op den duur zal ze me wel weer laten grazen...
    slu
    was er wat vergeten bij te schrijven, als ik tijdelijk stop, begin ik diezelfde dag wel weer bij dat onderdeel wat niet zo goed ging. Tot nu toe gaat het na een rustpauze eigelijk altijd in 1 keer goed. Maar nogmaals ik weet niet of IK die rustpauze nodig heb of Unieko. Geloof dat ik soms wel friendly doe, maar niet met de juiste houding , dus dan ga ik even heel ergens anders heen (paard ook blij)en kom ik later weer terug.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Zal ik eens proberen, dank jullie wel!!!!!!
    bye

Bladwijzers

Forum Rechten