Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 26

Topic: Round coral echt nodig?

Actief Forumlid sanne2's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Round coral echt nodig?

Om at liberty de circling game te doen en ook voor de catching game wordt de round coral aangeraden. Ik snap waarom dit is (hetzelfde als eerst online alles oefenen en dan pas at liberty gaan doen) maar toch voelt het raar.

Pardoes doet de eerste vier games en de squeeze at liberty (zelfs de bring back van de yo-yo), de sideways heb ik nog niet geprobeerd en de circling doet hij niet. Hij doet de circling game on line al vaak niet goed (hoofd naar buiten) en at liberty dus al helemaal niet. Maar stel dat de circling game on line straks goed gaat en ik wil het at liberty proberen. Dan vind ik het als het ware te gemakkelijk om dat in een round coral te doen. Want op een bepaalde manier kan hij dan niet anders dan een cirkel om je heen maken. Terwijl het in een gewone vorm bak juist echt een uitdaging en een test van de kwaliteit van je circling game is.

Zijn jullie de circling game at liberty allemaal in een round coral begonnen?

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Re: Round coral echt nodig?

Ja hoor, ik schaar dat onder "set up for success". De bak komt daarna wel. En als hij het on line al niet 100% doet, zou ik er at liberty al helemaal nog niet aan beginnen in de bak.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Nee, ik ben met de circling game at liberty in een afgezet vierkantje begonnen. En dat doe ik nu nog steeds. Een vierkant afzetten is zo gedaan: je neemt een hoek van een weiland/bak, één prikpaaltje en wat lint. Ik heb dan nu wel hoeken in mijn coral, maar heb daar nooit problemen van ondervonden.
    Maar je kan toch altijd met een round coral beginnen, gaat dit goed overgaan naar een vierkant en ten slotte naar de hele bak ?

Aangemeld
    May 2005

Dat is ook een argument, het gemak van een vierkantje (picadero met een mooi woord ) afzetten tegen dat van een cirkel!

ik doe liberty altijd in een 20x40 bak...

May the horse be with you!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Wij in 20 x 60 ....ben 'm wel af en toe kwijt, maar nooit voor lang. KOmt ook omdat we die mogelijkheid niet hebben en ik geen risico wil nemen met een slap gefabriekte afzetting. Heb wel stevig oranje touw genoeg liggen om een 15 x 15 vierkant te maken in een grote bak, dus wie het wil, mag een bod doen! Was ruim iets van 100 euri's. Stukken zijn netjes afgetaped aan de uiteindjes (kom ik daar misschien nog eens van af ).

Ik wil binnenkort ook aan liberty beginnen, maar heb er mee gewacht tot ik een round coral kon maken (vanwege de harde grond ging dat niet eerder)
    Op de dvd´s geeft Linda precies de tip om ´m precies groot genoeg te maken.
    Ik ga dan pas @liberty oefenen, omdat ik ook de; set it up for succes moraal nastreef. Ik ben veel te bang dat het anders niet goed gaat, ik weer gefrustreerd wordt etc.

Uuhm, even een vraagje voor de rekenwonders onder jullie: ik wil hem (volgens Linda´s recept) 50ft in doorsnee maken. Hoe groot is dat in meters? En hoeveel touw moet ik kopen om 1x te kunnen omcirkelen?

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ik heb liberty voor het eerst in een afgezet stuk wei gedaan, maar dat was wel groter dan een round coral hoor. Toen deden we alle games behalve de circling, Fenna volede zich niet veilig genoeg om 'alleen' op de cirkel te lopen.
    Af en toe doe ik wat liberty in de rijbak, maar dan een beetje tussendoor. Toch is het fijner om te beginnen in iets kleiners. In de paddock ging het ineens heel goed bij ons, juist om de circling game @ liberty te oefenen.
    En nadat het in die paddock heel goed ging, ging het ineens overal beter....
    Volgens mij heb ik nu echt een onsamenhangend verhaal geschreven Naja, je begrijpt wat ik bedoel...

@Trea, ik zag Eddy op de cursus pas een cirkel maken met een 22ft lijn. Je fixeert de lijn in het midden en loopt met het uiteinde een rondje om het midden. Met je voeten maak je zo een spoor, als je dan ong. 3 meter extra neemt rondom die cirkel heb je 50ft doorsnee en kan je er paaltjes omheen zetten.
    Hoe groot is jouw bak eigenlijk? Of doe je het neit in de bak?
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Dat is zeg maar 15 meter. Ik heb alleen geen idee hoeveel touw je daarvoor nodig hebt (heb mijn wiskundelessen lange tijd geleden al ergens achterin mijn hersenen geparkeerd).
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Omtrek is pi x diameter dusss
    47.1238898 oftewel 48 meter touw
    *nooit gedacht dat ik dat ooit nog serieus nodig zou hebben *
    Those who can't dance, will blame it on the music

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Keet
    Omtrek is pi x diameter dusss
    47.1238898 oftewel 48 meter touw
    *nooit gedacht dat ik dat ooit nog serieus nodig zou hebben *
    Ha! Dankjewel. Dit kan ik dus echt niet he

@Evenaar: Ja zo deed Linda het ook, alleen deed ze daar de savvystring nog dubbelgevouwen aan. 22ft + 3 (van de dubbelgevouwen string) = 25ft vanuit het midden naar buitenkant cirkel.
    Ik wist alleen niet hoeveel meter dat was.
    Ik maak hem in de wei. Mijn bak is geen rijbak, maar een paddock en die is veel te zwaar om te rijden of paarden te laten rennen. (arme Enya, die ziet er toch al het nut niet zo van )

Aangemeld
    May 2005

Bij mij kwam uit een ver verleden de formulie pi maal r-kwadraat op. Maar dat is de oppervlakte van een cirkel zeker?

Zelf heb ik ook een "bak" in de wei gemaakt maar ik ben eigenlijk bang om hem te gebruiken. Ik denk altijd dat als het nat is, een paard uit kan glijden in het gras. Dus ik durf hem alleen op een hele dorre droge zomerdag te gebruiken...

Heeft iemand hier ervaring mee?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

link verplaatsbare round pen
    hier een link naar een topic op bokt over hetzelfde onderwerp. Met tips.

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Uhm toevallig heb ik gisteren voor het eerst circling at liberty geprobeerd in een 20 x 40 bak. On line ging het de laatste tijd heel goed dus dacht (een beetje al te enthousiast bleek later( dat het dan misschien ook wel at liberty kon...
    Dus geprobeert en de eerste keer ging het nog goed ook! Pjelk liep keurig rondjes om me heen en ik kon em ook goed disengagen en dan kwam hij heel makkelijk bij me. Maar de keren erna rende hij allereerst de verkeerde kant ( = niet te corrigeren at liberty) uit en toen naar het andere einde van de bak..
    Geen succes dus en ik ga ook geen at liberty doen voordat de send van de circling echt goed is en Pjelk meteen de goede kant op loopt

Een vierkantje afzetten lijkt me dus wel zo handig en je paard wordt er (volgens Hempfling dan) ook niet zo duizelig van. én het scheelt een hoop paaltjes!

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Sindskort heb ik toch maar de stoute schoenen aan getrokken en een roundpen gemaakt in de bak volgens de afmetingen 22 ft. leadrope + halve savvy string. Het is wel behoorlijk wat werk maar dan heb je ook wat

Ik heb vaak At Liberty gedaan in de bak en in een afgezette bak (vierkantje), maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de roundpen beter vind. Op één of andere manier voelt het toch wat meer 'connected'...en het klinkt misschien gek, maar Tamara loopt er ook veel beter in. Meer gebogen, meer ontspannen (hals laag) en meer alert op mijn signalen. Ik ben dus voorlopig wel verslaafd aan de roundpen. Dan maar wat tijd kwijt aan het bouwen van dat ding, maar dat is het wel waard

Overigens speel ik in een roundpen niet al te veel de Circling Game. Linda zegt dit ook ergens op de level 2 dvd's: "Wat je ook doet, ga niet gelijk de Circling Game spelen in de roundpen". Speel juist andere Games zodat je paard niet gelijk zoiets heeft van: "Hmm, gaan we wéér cirkelen"... en inderdaad, het is al vaker voorbij gekomen: Set it up for succes...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten