Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 35

Topic: Paar vraagjes....

Paar vraagjes....

Ik heb besloten dat ik ook graag een parelli pakket wil! Maar helaas heb ik daar nog even geen geld voor... Dat houd in dat ik voorlopig dus veel informatie hier van het forum moet halen. Ik heb nu twee vragen, namelijk:

1) Mijn paard is SOMS dominant, ik kan hem de ene keer met een klein duwtje achteruit zetten, en hij volgt me overal naartoe en blijft op een goede afstand, hij let dan ook erg op mijn signalen maar als hij zijn buien heeft, dan kan je alles doen, met je hele gewicht duwen of wat dan ook, maar dan verzet hij geen stap, en loopt hij bijna over me heen. Ik mag hem trouwens wel overal aanraken, echt overal! Hoe kan ik ervoor zorgen dat het gewoon duidelijk is dat ik de leider ben? De porcupine game kan ik ook niet altijd dan doen, omdat hij echt tegenwerkt. Hij is ook erg snel afgeleid en dan doet hij niks meer. Hij hapt ook alleen maar in het touw, of in mij, en dan kan ik me ook niet goed concentreren...

Mijn tweede vraag is: Hoe kan ik mijn paard gewoon 'losooien' in de bak, hem binnen een korte tijd zijn benen laten strekken, zonder een join-up te moeten doen? Eerst mochten ze ook met meerdere tegelijk worden losgegooit en dan rent hij wel uitzichzelf, maar sinds kort niet meer....

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen, want het is soms echt irritant, ik weet vaak echt niet wat ik moet doen, en ik doe dan liever niks, zodat ik ook niets verkeerd kan doen...

Groetjes,
    Caroline

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: Paar vraagjes....

1) De oplossing is toch echt het kopen van een Parellipakket. Heb je al naar tweedehandspakketen gekeken? Deze zijn meestal een stuk goedkoper dan een nieuwe. Ben je klaar met het pakket, kan je ze ook makkelijk voor (bijna) dezelfde prijs verkopen.
    2). Begrijp ik het goed dat je paard op stal staat en dat je hem daarom losgooit? Ik zou je paard niet gaan opjagen om hem beweging te geven, hiermee laat je wel erg zien dat je een roofdier bent. Gaat het echt om bewegen dan kan je gaan wandelen, fietsen, grondwerk doen, rijden, enz. En heb je niet de mogelijkheid om hem langer buiten te laten staan?

Mijn paard staat elke dag minstens 5 uur buiten, meer kan niet. Daarbij ben ik elke dag druk met hem bezig. Ik wandel enorm veel met hem, 4 keer per week, ongeveer 1.5 uur. Ook laat ik hem soms vrijspringen, en maak soms een buitenritje op hem. Ik doe ook aan grondwerk, maar ik wilde hem ook een keer in de week hem zijn benen echt laten strekken in de bak. Omdat het winter is, mogen ze niet het land op. Hij staat op een kleine pensionstal in Amsterdam/ Amstelveen. Erg veel ruimte is er dus niet, en ik probeer echt het beste voor hem. Ik ben al blij dat ik heb kunnen regelen dat hij elke dag voor me wordt buitengezet een paar uur en ik ben er naar school ook altijd minstens 4 uur. Hij staat dus eigenlijk alleen 's nachts in zijn box. Daarom ook mijn vraag, of dat zou kunnen, hem laten rennen, zonder dat hij zich opgejaagt voelt. Ik heb Temp pas, dus ik moet eerst geld regelen voor een zadel, wat in houdt dat ik pas over 2/ 3 maanden een parellipakket kan kopen, met de toebehoren.

Aangemeld
    Apr 2004

5 uur buiten noem ik niet alleen 's nachts binnen. Dat noem ik een klein deel van de dag buiten
    Als je paard zelf zou willen rennen, dan kan hij dat toch zelf doen in de 5 uur dat hij buiten staat? Waarom wil jij graag dat hij rent als hij daar zelf geen behoefte aan heeft?

omdat hij 3 is en een volbloedje. Als ik alleen maar met hem stap, is het de volgende dag een bom! Hij moet elke dag zijn energie kwijt kunnen, en zolang hij niet op het land kan, moet hij van mij elke dag echt bewegen. Meestal is dit dus wel wandelen, of iets dergelijks. Hij staat dus elke dag 5 uur buiten minstens, en daarna kom ik dus nog 4 uur zeker. Wat dus inhoud dat hij ongeveer 9/ 10 uur zeker niet in zijn box komt. Hij is soms wel eens lui en dan wil hij alleen maar van het lekkere weer genieten, wat prima is, maar als ik er ben, wil ik dus wel dat hij beweegt. Om het werk af te wisselen, is het losgooien wel een tijdelijk uitkomst. Hij geniet er vaak ook echt van, maar ik moet hem wel in het begin enorm aanmoedigen, daarna is het een motor die maar blijft rennen en ik er alleen maar naar hoef te kijken. Dan begint hij te racen, showen en springen. Maar het gaat dus voornaamlijk om die eerste paar minuten, even de motor aanzetten. Ik begrijp dus wel echt dat ik hem niet zomaar met een zweep achterna kan zitten en dit doe ik dus ook nooit.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

wat krijgt je "bommetje" te eten? Het lijkt erop dat hij wel heel erg veel energie heeft!

Hij krijgt speciaal voedsel voor jongere paarden/ arabieren. Dit is juist met zo min mogelijk energiewaarde. Eigenlijk alleen maar omdat hij in de groei is, en geen dekentje heeft (onderhoudsbrok ). Hij krijgt ongeveer een half 'bakje' 'sochtends en een half bakje 'savonds. Voor de rest krijgt hij veel hooi/ kuil.

Ben Ik blij! Ben ik niet de enige die zo'n type paard heeft die soms dominant is. Met die van mij valt soms ook geen land mee te bezeilen.

Als hij niet de wei op is geweest, of in de molen, dan is het ook een bom.
    Je kan alles met hem doen, totdat je er op zit, dan is het de ene keer rustig en de andere keer wel 4 rondjes door de bak bokken. om warm te worden/energie kwijt te raken. (die van mij krijgt alleen maar kuil en 3 x per dag een handje musli zonder haver)
    Heb mijn profiel geupdated

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Temp
    Hij geniet er vaak ook echt van, maar ik moet hem wel in het begin enorm aanmoedigen, daarna is het een motor die maar blijft rennen en ik er alleen maar naar hoef te kijken. Dan begint hij te racen, showen en springen. Maar het gaat dus voornaamlijk om die eerste paar minuten, even de motor aanzetten.
    Misschien is hij dus op zich helemaal niet zo druk, maar máák jij hem druk en denkt hij dat dat bij jou de bedoeling is!

Hmm ja zou kunnen... Dat wel, maar als ik met hem ben gaan wandelen en ik kom terug, dan is hij echt nog heel erg druk, of met poetsen, dribbelt hij ook alle kanten op, aan de hand is hij flink voorwaarts (kan hem overigens wel met een minimale klein rukje stil laten staan..) Maar hij is echt ook wel druk, maar als ik hem los in de bak zet, dan loopt hij eerst rustig een paar rondjes en dan gaat hij rollen... Hij heeft geen zin om dan te gaan rennen, terwijl hij druk in zijn stal is, druk met het poetsen, druk aan de hand, druk met andere paarden, druk met vrijspringen... Zou het kunnen dat hij iets saai vind? Of het duidelijk aan mij ligt en hij daardoor 10x zo druk doet... Dan wil ik het namelijk zeker proberen te veranderen, als jullie denken dat dat fijner voor hem is. Of vind hij het losgooien in de bak saai?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Temp
    Hij geniet er vaak ook echt van, maar ik moet hem wel in het begin enorm aanmoedigen, daarna is het een motor die maar blijft rennen en ik er alleen maar naar hoef te kijken. Dan begint hij te racen, showen en springen. Maar het gaat dus voornaamlijk om die eerste paar minuten, even de motor aanzetten.
    Misschien is hij dus op zich helemaal niet zo druk, maar máák jij hem druk en denkt hij dat dat bij jou de bedoeling is!
    Dat dacht ik ook!!

Temp: kun je niet met hem fietsen zoals Nicolien al voorstelde? Hij heeft toch zijn beweging en je hoeft hem niet op te jagen.

Ja ik ga het wel proberen (ben alleen bang dat ik een cap op moet zetten, omdat ik mezelf al meegesleurd zie worden ) Wordt nog grappig... Maar ik ga het wel proberen ja! Bedankt!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2005

Rustig aan opbouwen zou ik zeggen

Aangemeld
    Apr 2004

Het lijkt alsof je paard erg right-brained is als jij in de buurt bent. Om hem left-brained te krijgen kan je grondwerk gaan doen en dan vooral grondwerk waarbij hij na moet denken(bijvoorbeeld zijwaarts en achterwaarts). Fietsen lijkt me in deze situatie nog geen veilig plan..

Sorry ik ben echt een leek met dit soort dingen . Wat bedoel je precies met 'left' en 'right' brained? wat houd het in?

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten