Hey dit is interessant, 'k dacht dat gapen bij paarden altijd uit ontspanning kwam! Hmm.. ergens wel logisch, van honden wist ik het al maar van paarden nog niet.
Oh nu ben ik vergeten waarom honden kunnen gapen, even m'n zusje vragen.
Hey dit is interessant, 'k dacht dat gapen bij paarden altijd uit ontspanning kwam! Hmm.. ergens wel logisch, van honden wist ik het al maar van paarden nog niet.
Oh nu ben ik vergeten waarom honden kunnen gapen, even m'n zusje vragen.
Het is idd ontspanning, maar dan wel nádat er spanning is geweest. Het is dus in feite een ontladen van spanning.
overspronggedrag, als ze even niet weten wat ze met een situatie aan moeten, gaan ze maar gapen....Oh nu ben ik vergeten waarom honden kunnen gapen, even m'n zusje vragen
volgens mij zegt Parelli dat gapen afvloeien van adrenaline is, daar kan ik me wel in vinden, ik haalde Morrie vanmorgen voor het eerst in 2 maanden uit de wei en we moesten een end fietsen naar stal, bij een heel smal bruggetje hoor ik een hoop herrie en jawel hoor: de motorclub: stuk of ploffende harley dingen...... toen ze langs waren en we weer verder konden, begon Morrie me toch een partij te gapen, nietnormaal meer....
Zo denk ik er ook over. Dit vind ik een veel logischere beredenatie dan dat van Marianne. Ik ken heel veel (normal) paarden die gapen als je afstapt na het uitstappen of hun hoofdstel afdoet. Klaar met werk, tijd voor ontspanning.Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
Borus gaapt weinig, maar soms na een 'discussie' tijdens grondwerk, vooral bij @liberty (dan is er meer onzekerheid, want online kun je makkelijk corrigeren waardoor hij het makkelijker en vlugger snapt)
Is ith a earthquake?! ____________
_____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!
Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!
Vandaag na Irwin longeren Susan gaapte ze zich suf (doet ze bijna nooit). Ook volgens Irwin is het ontladen van mentale spanning.
May the horse be with you!
Hmm.. wat vreemd. Ik zeg namelijk precies hetzelfde, alleen wat uitgebreiderDit vind ik een veel logischere beredenatie dan dat van Marianne![]()
Nog even resumerend : gapen is het laten afvloeien van spanning ( of je dat dan ontspanning wilt noemen is mij om het even). Waar het om gaat is dus simpel: wat veroorzaakte die spanning?
Alleen maar concluderen dat gapen ontspanning is ( en dat het dus wel goed is) , is mij te kort door de bocht.
Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->
Beetje offtopic, maar geldt dat ook voor briesen? Gapen doet Shiva nooit, maar met rijden wilt ze nog wel eens briesen. En dan vooral als we weer na een tijd buiten rijden of zoals nu, weer beginnen met rijden. Gister vroeg ik weer dingen aan haar en dan begint ze te briesen, heel even maar.
Ik heb het gevoel dat dat ook ff een ontlading is.
Spanning kan al zijn: het samen met een paard in een afgesloten ruimte verkeren.
Ook bij Chris Irwin zagen we (op de video) dat het paard uitgebreid ging gapen na een oefensessie in de round pen. En hierbij werd het paard niet opgejaagd, werd geen 'fase 4 druk' gezet, werd de ruimte van het paard gerespecteerd etc. Dus ook bij zeer minimale druk, wanneer het paard na een tijdje ervaart dat het totaal op zijn gemak kan zijn bij Chris, ging het na verloop van tijd gapen.
Eigenlijk bij iedere omgang met je paard 'zet je druk' op hem, dus of je dat nu perse 'teveel druk' wil noemen...
Moet zeggen dat ik op een manege of 'normal' pensionstal nauwelijks paarden zie gapen tijdens een les of tijdens het poetsen, hooguit een keer wanneer ze weer in hun eentje in de stal staan. Dat is eigenlijk ook wel interessant om eens te analyseren. Bouwen deze paarden geen mentale spanning op? Of raken ze hem niet meer kwijt? Of heb je verschillende soorten mentale spanning, die niet allemaal 'weggegaapt' kunnen worden?
Of vinden ze het niet meer spannend? Ik kan me ook voorstellen, dat, als je jarenlang 3x daags hetzelfde doet er een grote mate van gewenning optreedt en er van spanning geen sprake meer is.
Hmm, ik heb ook niet echt veel gapen gezien tijdens inrij-sessies van 3-jarigen. Maar misschien zie je dat ook niet, omdat de spanning niet wegvalt zolang de mensen er nog bij zijn...
Ga er eens op studeren![]()
Afvloeien van adrenaline klinkt wel goed.
Andor gaapt vaak na een rit door het bos. Het laatste stuk gaan we vaak erg hard in galop, samen met zijn maatje, dus wel een competitiestrijd![]()
Stappen we rustig naar de wei terug, dan loopt hij te gapen!
Volgens chris wordt fysieke opgebouwde spanning afgevloeid door bewegen, vooral (uit)schudden als ik het goed onthouden heb. Mentale spanning vloeit af door gapen.
Maar dit kan ook:
Gewone maagproblemen ingeval van maagontsteking uiten zich door frequent geeuwen van het paard. Voorbeelden hiervan zijn : paarden die besmet zijn met maagwormen of paarden die onder invloed van stress een maagontsteking hebben welke bij de mens gekend zijn als maagzweren.
Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->
JA! Heel herkenbaar. Enya doet dit frequent na het schouderbinnenwaards vragen (ze vind lengtebuiging fysiek erg moeilijk)Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
Volgens m'n zusje kunnen honden ook gapen als ze proberen om de stress bij hun baasje weg te nemen, vraag me af of paarden dit ook willen/kunnen proberen.
Hm, blijkt maar weer dat zelfs gapen niet makkelijk is![]()
Bladwijzers