Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 35

Topic: moe?

Actief Forumlid Calline's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

moe?

Altijd als ik friendly met mn paard begint hij te geeuwen, en niet zo 1 keer, maar verschillende keren... als ik dan de andere spelletjes doe stopt hij, maar als ik terug begin te friendlyen doet hij het weer.
    Is dit normaal, of heb ik gewoon een raar paard?

Vindt het zelf een beetje een rare vraag, maar vroeg me gewoon af waarom hij dat doet...

grtjs
    Hadewych en Saffier
    ---SAFFIERKE---

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Re: moe?

Dat is heel gewoon, en een teken van ontspanning. Gewoon lekker doorgaan zo .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Inderdaad, staat in de pocketguides als je paard geeuwt, zucht, smakt,... voelt hij zich goed en snapt hij het.
    bye
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

De mijne doet dat ook altijd! Gelukkig dat ik niet de enige ben, maar het is dus juist goed? Hij begint ook meteen te geeuwen, en smakken... Ik kan trouwens ook wel zien dat hij het leuk vind, lekker 'spelen'.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Ze zijn dan hun nieuwe indrukken aan het digesten, aan het verwerken zeg maar.

Actief Forumlid Calline's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

ah dus is een goed teken? bedankt voor de reacties!!
    ---SAFFIERKE---

Forumlid e_horse's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Grappig, mijn paard doet het (nog?) niet bij friendly, wel bij achteruit (yoyo).
    www.harlie.nl

Mijne doet het ook bij friendly, goed om te weten dat het ontspanning betekent!

haha wat grappig.
    Herken ik ook bij yoyo en Friendly

Hmm ja.. maar het is wel even goed om er ook bij stil te staan waar die spanning vandaan komt. Want geeuwen tijdens het werk/oefeningen betekent ook dat spanning afgevoerd moet worden, en die wordt wel ergens door veroorzaakt!
    Geeuwen zien als alleen maar 'oh wat voel ik me lekker en ik val haast in slaap' is nét even te makkelijk. Een paard gaat ook geeuwen als iets net té veel of te moeilijk is. Over nadenken dus!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

haha, dit doet me heel erg denken aan een forumpaard
    (die bijna altijd of tenminste vaak gapend op de foto staat en soms met hoedje op )
    The darkest hour is befor it get light!!!

Morrie deed het toen ik net begon met Parelli heel erg, maar nu gaapt ie bijna nooit meer, likken en kauwen doet ie nog wel

Als ie iets moeilijk vindt, of vervelend, gaat ie met z'n lippen klapperen, doet ie ook als er bepaalde personen de wei in komen waar ie een hekel aan heeft, is voor mij erg makkelijk ik weet precies wie hem dus op een in mijn ogen foute manier wegsturen

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Hey dat was bij mij ook zo! Maar dat ik laatst een les had gehad van Wim, stond ze wel 5 minuten lang te gapen!!

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Bailey gaapte eerst om je daarna lekker te bijten Soort schijnbeweging?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jolijn89
    Bailey gaapte eerst om je daarna lekker te bijten Soort schijnbeweging?
    Dit is nou een typisch voorbeeld dat gapen helemaal geen ontspanning hoeft te betekenen, maar eerder frustratie.
    Als mensen gapen kan dat betekenen moe, willen slapen, verveling.. bij dieren heeft het die functie niet als er interactie is met een mens. Dan is er meestal iets aan de hand: te veel spanning, iets niet begrijpen, frustratie.
    Zelfs het geeuwen tijdens een poetsbeurt hoeft niet te beteken dat het paard zich ontspant.

Zo kun je je dus vergissen: je denkt vanuit je mensenbeleving dat het paard zich heerlijk voelt, terwijl het tegendeel waar is.
    Denk maar aan een ander voorbeeld, met apen. Als een aap angst voelt, ontbloot hij/zij in een brede 'lach' al z'n tanden. Wij kunnen dan denken dat-ie lacht, vrolijk is of de boel in de maling neemt. NIet waar dus, het is angst (niet agressie!!).

Een ander voorbeeld: gisteren met het bekappen van mijn paard. Vindt ze absoluut niet prettig, kan ze best lastig mee zijn. Zo wil ze nog wel eens met het voorbeen gaan maaien om zich aan de behandeling te onttrekken, of met haar volle gewicht ( zo'n 700 kg) op de bekapster gaan hangen om haar been weer te kunnen neerzetten. Toen we dat met enige moeite probeerden tegen te houden, en ze uiteindelijk toch braaf wil zijn omdat we het toch niet zo snel opgeven, voel je de spanning in haar lijf opbouwen. En dan gaat ze staan gapen! Ze was dus totaal niet ontspannen maar omdat ze een redelijk net opgevoed paard is en vanuit een soort van respect niet wil slaan of er vandoor gaat, komt die spanning eruit via... gapen.

Bij de interpreatie van lichaamstaal van dieren moet je vooral de menselijke beleving en interpretatie over boord zetten! Zo kan het dus heel goed zijn dat het 'gapen' wat de TS beschreef, géén ontspanning' was maar het uiten van frustratie tijdens de oefeningen!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten