Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: aanvulling gezocht op ruwvoerdieet voor drachtige merrie

  1. #1
    Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.300

    aanvulling gezocht op ruwvoerdieet voor drachtige merrie

    Sunny is hoog drachtig en is over ruim 6 weken "uitgerekend", eind maart dus. Ik geef haar onbeperkt voordroogkuil en vul dit aan met winterpenen. Ze is wel wat zwaar (spek op haar rug), ook omdat we momenteel niet trainen (vooral veel parelliƫn he!). Ook begint ze de laatste maand pas duidelijk haar dracht te tonen.

    Ik zou haar graag wat meer variatie in haar voeding willen geven en dacht zelf aan luzerne. Nu weet ik (nog) niet hoe ik hier aan moet komen, maar buiten dat... is luzerne een geschikte aanvulling? Of zijn er betere alternatieven?

    Of moet ik nu toch echt aan de merriebrok?
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

  2. #2

    Re: aanvulling gezocht op ruwvoerdieet voor drachtige merrie

    Onze drachtige merries krijgen ook onbeperkt voordroogkuil en zijn ook alleen hierdoor al te dik. Iets extra's is wat dat betreft dus niet nodig. Wel merk ik dat ze extra behoefte hebben aan mineralen, doordat ze veel aan het likblok lurken. Je kan overwegen om (voor het idee) een handje graan (haver), handje luzerne en bijvoorbeeld wat zeewier te geven om er zeker van te zijn dat ze iets extra's aan mineralen ed binnenkrijgen. Voor de brandstof hoef je gezien het spek op haar rug niet iets speciaals te voeren. Ook het eiwit in kuil is meestal ruim voldoende (eerder teveel).

    Luzerne kun je kopen bij de Hartog. Helaas zit daar wel wat melasse in, maar in de hoeveelheid die je geeft maakt dat niet zoveel uit. Als het veulen er eenmaal is en veel van de merrie vraagt (lacteren) is luzerne ook wel geschikt omdat er veel eiwit in zit.

    Ik hoop dat je er iets aan hebt.

  3. #3
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: aanvulling gezocht op ruwvoerdieet voor drachtige merrie

    In de laatste 3 maanden van de dracht hardt ook het sketlet van het veulen uit, dus extra vitaminen en mineralen zijn dan onmisbaar. Ik denk dat een vit/min supplement daarom geen overbodige luxe is. Als je dit voert is krachtvoer niet echt nodig en hoef je niet bang te zijn voor verdere vervetting. Zelf heb ik goede ervaringen met Pavo Vital als supplement.

    Waar je bij drachtige en zogende merries ook op moet letten is dat ze voldoende Ca binnenkrijgen. Dit wegens de extra vraag die het veulen heeft en de melkproductie. Krijgt de merrie tekort binnen tijdens deze periode, dan gaat het veulen voor! Ofwel de merrie loopt risico op botontkalking etc. Om dit op te vangen is een behoefte ontstaan van 5.5 gr/kg voer Ca en 3.0 gr/kg voer P.

    Met andere woorden:
    * supplement bij gaan voeren om er zeker van te zijn dat merrie en veulen tekorten oplopen
    * lucerne en bietenpulp bijvoeren voor verhoogde behoefte aan Ca en P

    Spannend hoor!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  4. #4
    Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.300

    Re: aanvulling gezocht op ruwvoerdieet voor drachtige merrie

    Inderdaad ben ik zoek naar een aanvulling op het voedingspatroon in de vorm van extra vitamines en mineralen. Verder heb ik ook ergens gelezen dat drachtige merries en evt met zogende veulens extra eiwitten nodig hebben voor de melkproductie en botten. Blijkbaar zit dit in de merriebrok.

    Maar misschien is een supplement als aanvulling daarvoor geschikt. Ik heb de Pavo Vital gelijk opgezocht bij de paardendrogist en heb ook gezien dat ze een supplement hebben voor drachtige en zogende merries, zogeheten Mare plus. Iemand bekend in de oren?
    "Behalve een eiwitrijk rantsoen, zijn ook extra kalk, fosfor, vitamine A en vitamine D noodzakelijk voor de botontwikkeling van het nog ongeboren veulen" volgens de beschrijving.
    Zou dit dan geschikter zijn, als Pavo Vital? [size=99px](ja sorry... kheb geen ervaring met supplementen en ben ook altijd een beetje huiverig met de verkoopverhalen)[/size]

    Wat is Ca en P? ( ) een vorm van kalk?
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

  5. #5
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: aanvulling gezocht op ruwvoerdieet voor drachtige merrie

    Ca is calcium en P is fosfor. Deze elementen dienen in een bepaalde verhouding in ieder menu voor te komen omdat het onmisbaar is voor een heleboel processen in het lichaam.

    De supplementen die speciaal zijn voor drachtige en zogende merries lijken me prima geschikt hoor! Weet je wat je ook kan doen, even je vraag mailen naar Pavo Ć©n naar de paardendrogist. Zij kunnen je advies op maat geven en nog snel ook . Ik doe dat zelf ook vaak als ik iets wil veranderen aan het eten van Kate.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  6. #6
    Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.300

    Re: aanvulling gezocht op ruwvoerdieet voor drachtige merrie

    Hartstikke bedankt voor de info!!!

    Ik ga gelijk maar mailen naar beide.

    Zucht... erg handig zo'n forum.
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

  7. #7
    Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.300

    Re: aanvulling gezocht op ruwvoerdieet voor drachtige merrie

    .... pavo heeft niets laten horen en staat dus op mijn persoonlijke zwarte lijst en de paardendrogist stuurde de tekst die ik zelf ook terug kon vinden bij het supplement. Nog een klein onderzoekje gedaan op het Internet en de boerenbond... en zag door de bomen het bos niet meer.
    Het vervelende nl van het suplement van Mare plus is dat het poeder is en dat kan je wel leuk mengen met brokken of anders maar niet met hooi. Tenminste dat lijkt me niets.

    Daarbij is het busje 28.50 voor 1,5 kilo... best prijzig en dan ben ik er nog niet. Daarbij heb ik met suplementen ook altijd een beeld van de sportschool (bodybuilder poeders), maar goed dat heeft natuulijk geen "basis".

    Na nogeens door een dorpeling (leverancier van Masters) afgepoeierd te zijn met "ach ... wij geven gewoon basisbrok met een handje granen aan drachtige merries" ben ik toch bij equi sanum terecht gekomen.

    Ik voer ze nu bij met Equi Kern, extra geconcentreerd meuslie krachtvoeder als bijvoeding. Hierin zit Calcium 2,15 % Fosfor 1,10 % en uiteraard veel andere (op natuurlijke basis) ingredienten. De leverancier voerde hiermee ook bij tijdens de dracht van zijn merries.

    Het ziet en ruikt erg lekker en de ingredienten zijn te identificeren!!

    Hoop maar dat ik hier goed aan doe... we zullen het zien over een week of 7

    *correctie... heb toch een mail gehad van Pavo en is dus weer "in". Ze raden merriebrok aan en daarnaast 150 gram PodoSupply (dit is een
    supplement met de vitaminen en mineralen die het veulen nodig heeft, onder andere koper).*
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

  8. #8

    Re: aanvulling gezocht op ruwvoerdieet voor drachtige merrie

    Onze merrie heeft ondanks alle tegenadviezen en commentaren uitsluitend ruwvoer gekregen...

    Gras
    Luzerne
    Optiform van Mijten
    kuilmais
    voordroog
    hooi
    wortelen
    bieten
    appelazijn
    look
    fruitsoorten
    en
    Horselickx (een speciale liksteen van 50 kg voor alle paarden waarvan ze volgens behoefte aan likken)...

    We hebben een gigantisch groot veulen gevonden vorig jaar in de weide. Geboren tussen de kudde en mam en zij volledig gezond verklaard.

    Krachtvoer komt bij ons niet binnen....
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

    kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

  9. #9
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: aanvulling gezocht op ruwvoerdieet voor drachtige merrie

    Heb mijn merrie tijdens de laatste maanden van de dracht en tijdens de zoogperiode "gewoon" merriebrok gegeven van ik meen havens. Rustig opgebouwd. Verder voordroogkuil naar behoefte, 2 kg wortels en een mineralenliksteen in de box (hangt er altijd hoor). Mooi en gezond veulen en merrie!

  10. #10

    Re: aanvulling gezocht op ruwvoerdieet voor drachtige merrie

    Bij ons op stal krijgen ze al kuilgras en basisbrok, en ik zorg dat ze een mineralen liksteen tot hun beschikking hebben.
    Ik geef de merrie in de laatste 3 maanden v/d dracht merriebrok (pavo) en mare plus (paardendrogist), om problemen als ocd ed. te voorkomen. Ze krijgt ook wortels en appels, maar dat is gewoon voor de snack.
    Don't judge a thing until you know what's inside it!

  11. #11

    Re: aanvulling gezocht op ruwvoerdieet voor drachtige merrie

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door haidi
    Onze merrie heeft ondanks alle tegenadviezen en commentaren uitsluitend ruwvoer gekregen...

    Gras
    Luzerne
    Optiform van Mijten
    kuilmais
    voordroog
    hooi
    wortelen
    bieten
    appelazijn
    look
    fruitsoorten
    en
    Horselickx (een speciale liksteen van 50 kg voor alle paarden waarvan ze volgens behoefte aan likken)...

    We hebben een gigantisch groot veulen gevonden vorig jaar in de weide. Geboren tussen de kudde en mam en zij volledig gezond verklaard.

    Krachtvoer komt bij ons niet binnen....
    Yes! Een medestander!

    Onze merries doen het ook prima op zo'n rantsoen. De veulens groeien als kool en worden nu pas gespeend. De merries zijn ook nog in topconditie. Misschien kan het niet voor iedere merrie, maar wel voor velen!

  12. #12

    Re: aanvulling gezocht op ruwvoerdieet voor drachtige merrie

    Je hebt ook muesli voor drachtige merries, http://www.cavalor.be, de probreed..

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •