Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: kapotgeschuurde staart en andere huidproblemen

Actief Forumlid oberon's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

kapotgeschuurde staart en andere huidproblemen

Oberon begon afgelopen zomer met het kapotscuren van z'n staart. Ik (en met mij de dierenarts) dacht aan zomereczeem. Daar heeft hij een zalfje voor gekregen. Dit werkte niet. Medicijnen ervoor geven is bij Oberon niet aan de orde omdat hij gevoelig is voor hoefbevangenheid (dus corticosteroiden zijn uit den boze). Andere zalfjes geprobeerd maar niks helpt. Uiteindelijk is het nu januari en hij schuurt nog steeds. Hij wordt goed ontwormd, heeft onlangs nog een 5 daagse kuur gehad. Ik heb z'n staart met Imaverol gewassen, maar ook dat maakt niets uit. Heeft er iemand nog andere tips ? Z'n huid is zowiezo op dit moment niet echt om over naar huis te schrijven. Zou hij misschien reageren op iets in z'n voer ? Hij krijgt veel hooi, een paar winterpenen en een handje biks.
    Horses don't care how much you know, until they know how much you care.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Re: kapotgeschuurde staart en andere huidprpoblemen

Ik ken het euvel van het schuren van de staart, Kate doet dit ook in de zomer. Ik was haar staart in de zomer met teerschampoo en spoel het schuim goed uit met water (met een scheut azijn erin). Dit lijkt wel te schelen voor de jeuk, maar ik moet het bijhouden.

Imaverol helpt alleen bij schimmels en niet bij mijten (of was het nou andersom?) en dat kan dus verklaren waarom het niet werkt, áls een van deze 2 al de oorzaak is! Bij Kate is het waarschijnlijk een combi van zonlicht en een droge huid. Ik ga dan ook dit jaar eens kijken of het scheelt als ik haar ook in de zomer lijnzaad voer. Het schijnt dat de olie die erin zit ook goed is voor de huid, vandaar.

Als de rest van zijn huidconditie ook te wensen overlaat, dan zou extra olie voor hem wel een optie zijn. Een beetje invetten van binnenuit, zeg maar. Je geeft dan gewoon een scheutje olie van plantaardige afkomst over het voer. Het kan wel lang duren voordat je resultaat krijgt, reken maar op een half jaartje.
    Sterkte!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Aangemeld
    Jun 2005

Bedankt voor je antwoord, Jossie.
    Toevallig heb ik vandaag Oberon's staart met teershampoo gewassen en ben ik weer begonnen met het voeren van een scheutje lijnzaadolie. Verder heb ik van iemand de tip gekregen om de peen een poosje weg te laten uit z'n rantsoen. Sommige paarden zouden jeuk krijgen van peen. Weet jij daar iets van ?

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Kate gaat aan de diarree van wortelen, maar jeuk als gevolg van wortelen ken ik niet. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat niet kan! Kate krijgt ook geen wortels meer, die moet het doen met hooi, slobber (Havens, kant en klaar en lijnzaad).

Oja, die tip over azijn in het laatste spoelwater kreeg ik van iemand die een paard had die erg reageerd op de zeep in shampoo. De achtergebleven zeepresten kunnen enorm irriteren en uitdrogend werken. door de azijn wordt het zeep (als er per ongeluk na het spoelen toch iets is achtergebleven) geneutraliseerd. Ik moet zeggen, ik wel een groot verschil is jeuk bij Kate!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Heb zelf goede ervaring met Caledula zalf. Zodra ze begint te staartschuren, dan smeer ik dat er goed op/in. Door de kleine wondjes van het schuren gaat het weer jeuken en kom je in een visieuze cirkel. De Calendula helpt de huid weer kalmeren en meestal is een keer smeren alweer voldoende. Maar goed, je hebt al heel wat zalfjes geprobeerd, maar deze misschien niet, vandaar dat ik het toch nog even meldt .

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Dat van die azijn is een goede tip! Fenna heeft zo'n dikke en volle staart dat ik nooit zeker weet of ik wel echt alle zeeprestjes weg heb gespoeld.
    Fenna heeft altijd een beetje jeuk wat onder controle te houden is met Keratine shampoo (met teer).
    Ik denk dat die Calendula zalf best weleens goed zou zijn voor Oberons staart. En ik weet nog een smeersel awt heel geod zou kunnen werken, maar dan moet ik aan mijn moeder wat meer info vragen. Zij gebruikt het zelf en zo nu en dan gebruik ik het bij Fenna, wonderspul. Maar helaas ben ik weer eens vergeten hoe en wat, enige dat ik nog weet is dat er zilverdeeltjes inzitten....
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Onze appaloosa heeft ook zomereczeem... Wij hebben ondertussen bijna alle in de handel zijnde smeersels geprobeerd... zonder succes echter. Het enige dat echt helpt is een boett deken, maar dat moet je dus gebruiken voor de ellende begint, dus vanaf april tot eind oktober. Indien je een deken gebruikt wanneer je paard al aan't schuren is, gaat je deken geen week mee. Benzylbenzoaat is (in ons geval) het enige smeersel dat werkt. We hebben ooit Silitch geprobeerd (Silverlinde) met als gevolg dat de volgende dag haar volledige staartwortel terug kaalgeschuurd was... Dat hebben we Silverlinde laten weten, maar nooit een antwoord gehad.

Bovendien is het erg belangrijk om je paard inwendig schoon te houden... Antibiotica, ontwormingsmiddelen zijn nefast voor de darmflora. Daarom ontwormen we sinds enkele maanden met Verm-X (kruidenontworming) en geven we onze paardjes 2 maal per jaar gedurende 2 weken een reinigingskuur met groene klei en jeneverbesolie.

Toch wel raar dat je paard nu nog schuurt, want voor zover ik weet zijn de mugjes vooral actief boven de 15 graden celcius. In jou geval zou ik stoppen met die zware ontwormingskuren en je paard 3 weken na de laatste ontworming een reinigingskuur geven en uitwendig behandelen met een oplossing van 20% benzylbenzoaat (bij elke apotheek verkrijgbaar). Een fles van 1 liter kost +/- 25 euro. Met de teershampoo hebben we ook goed resultaat, maar dan wel op die manier dat we eerst de aangedane plaatsen wassen met teershampoo en vervolgens behandelen met benzylbenzoaat. Nu reageert elk paard anders op verschillende middeltjes, dus het is niet gezegd dat dit de oplossing is voor je paard, maar alleszins het proberen waard toch? Een deken lijkt zielig voor je paard, maar probeer je eens voor te stellen wat het is om voortdurend jeuk te hebben... das om gek van te worden! Mja...andere oplossingen zijn je paard verhuizen naar zee of naar 800m boven de zeespiegel. (op die plaatsen zijn er geen mugjes)
    Nieuwe foto's in profiel.

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Kan het niet een allergie zijn? Dat er iets in haar eten is waar ze niet tegen kan? In de laatste Bit stond ook een klein stukje over een paard dat niet tegen wortelen kon. De tip was wortelen een tijd achterwege te laten.
    Mijn paard is behandeld door Laarakker. Daar testen ze ook uit of voedsel en medicijnen passen bij het paard. Misschien is het wat om contact met hun op te nemen? http://www.holistischdierenarts.nl Succes!!
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Aangemeld
    Jun 2005

Bedankt voor de reacties.
    Calendula heb ik nog niet geprobeerd. Benzylbenzoaat ken ik niet; zal ik eens met mijn dierenarts overleggen.
    Evenaar, ik ben ook benieuwd naar het zalfje wat jij bedoelt.
    Verder denk ik ook dat het een stofwisselingsprobleem is. Hij krijgt nu een kuur Opkikker en we gaan testen of het iets in z'n voer kan zijn. Dus geen peen en biks meer, alleen hooi.

Re: kapotgeschuurde staart en andere huidproblemen

is er niemand bij jou op stal die pendelt?
    die kan zo alle voer wat ie krijgt pendelen dan weet je wat het is, als het al het voer is

Aangemeld
    Jun 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Morrie
    is er niemand bij jou op stal die pendelt?
    die kan zo alle voer wat ie krijgt pendelen dan weet je wat het is, als het al het voer is
    Voorzover ik weet is er niemand op stal die pendelt.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Ons veulen heeft luizen en die schuurt zich ook verschrikkelijk ws heeft de rest het ook want een aantal schuurt flink bij de staart alleen bij zeer ernstige besmeeting kun je de luizen of neten zien onze huisarts zei ons te gaan sprayen met anti vlooien spul van bolfo

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Luizen lijkne me niet waarschijnlijk als Oberon de staart al heeft gewassen met imaverol...

Ik ben vandaag vergeten aan mijn moeder te vragen hoe en wat over die zalf... Ik zal haar nu een mailtje sturen!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

volgens onze veearts gaan luizen niet dood van imaverol

Het gaat nu even een andere weg in, de weg van de luizen zo te zien.
    Over het eerste schuurprobleem kan ik niets zeggen, over luizen had ik het maandag nog met onze VA.
    Hij vertelde dat Neocodil (en ik meen ook Sebacil) goed werken tegen luizen en mijt.
    Ook adviseren ze vaak een luizenshampoo voor honden.
    Helaas staat het weer het momenteel niet echt toe om je paard compleet te wassen.
    Dan is veeluis (mild middel, te koop bij paardendrogist) een juiste oplossing.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten