Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Link: circustraining, ook met veulens?

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Link: circustraining, ook met veulens?

Hier een link naar een interessante site:

http://www.imagineahorse.com/ImagineAHorse/default.htm

Als je ziet wat die man allemaal voor elkaar krijgt!

Staat wel lijnrecht tegenover Nevzorov die de paarden onder de 8 of 10 jaar geen zware lichamelijke oefeningen laat doen. En dat 'zitten' enzo lijkt me toch best belastend voor een paard/veulen.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Re: Link: circustraining, ook met veulens?

Dus ik ben hartstikke Nezorov dat ik Suus (10) en Lodash (7) nu pas eindelijk wat dressuurdingen leer! WoW!

Site ziet er wel hyperamerikaans uit

May the horse be with you!

Actief Forumlid Vita's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Ben niet zo van het circus erger me er altijd aan dat de paarden vastgebonden worden om ze lekker in de krul te laten lopen!! Vind dat een drama om te zien. Weet ook niet of deze paarden er echt lol in hebben.

Het is wel leuk om te zien maar vraag me toch altijd af de paarden dit ook leuk vinden. Het is zo tegen de natuur in!!

Sorry voor mijn duidelijke mening....

Groetjes Lidia

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Interessant idd, maar ik vind dit 3 x niks. Knap aangeleerd hoor, maar not very natural....En met jonge dieren volop in de groei dit soort dingen doen, dan ben je toch echt veel te hard bezig Ã*ets te bewijzen, ten koste van het dier. Eén stap verder en ze gaan met beren aan de gang.....this is NOT my thing.

*edit* even een vreselijk spelfoutje eruit gehaald....

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik ben er ook niet weg van. Ik denk niet dat het lichamelijk zwaar is voor de veulens (je ziet ze ook wel eens zitten in het land, wat je bij oudere paarden minder ziet) maar emotioneel des te meer. En dat vind ik met parelli net zo hoor - laat veulen eerst lekker veulen zijn, en begin wat met ze te doen richting 2 jaar of ouder...
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Ligt er maar net aan hoe het aangeleerd is.

Zelf ben ik met mijn huidige Vd paardje Randalin begonnen in de lente voor ze twee werd(ze is een juli-veulen)
    Als je gebruik maakt van methodes waarbij het paardje uitgenodigd wordt tot initiatief, in plaats van gedwongen, kan er niet zoveel mis gaan.
    Als ze het niet snappen, dan gebeurt er gewoon niets!
    Ik heb haar toen spelenderwijs, met heel korte trainingkjes( 5 minuten top.) wat geleerd als pas en knielen. Ook kan ze tegen je op staan, maar dat hebben we naderhand nooit meer geoefend.
    Maar Randalin is nu 4, ( we hebben wel een kleine anderhalf jaar pauze ingelast, omdat ze mama is geworden tussendoor) en ik heb nog nooit zon enthousiaste VD pony gehad!

Ze is op de wei de tweede in rang, maar ze blijft bij het voeren achter me aanlopen totdat ze als laatste haar voer heeft( zelfs de jonge ponys zijn dan al voorzien) in de hoop dat we nog wat leuks gaan doen.
    Dat zou toch nooit gebeuren als ik haar echt overvraagd had in haar jeugd?

Ik kan eerlijk gezegd niet zon mening over de fotos hebben, je ziet niets van het trainingsproces. Deze man gebruikt wel oudere paarden om 'het goede voorbeeld' te geven, dat vind ik wel goed.
    the horse will show the way

De houdingen die ze bij vrijheidsdressuur leren zijn 9 van de 10 keer niet on-natuurlijk.

Maar op jonge leeftijd wacht ik liever.

Of de paarden er daar lol in hebben, geen idee, of ze dat hier hebben, JAzeker! Vooral Dandy, die doet niets liever!
    Those who can't dance, will blame it on the music

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Vita
    Ben niet zo van het circus erger me er altijd aan dat de paarden vastgebonden worden om ze lekker in de krul te laten lopen!! Vind dat een drama om te zien. Weet ook niet of deze paarden er echt lol in hebben.

Het is wel leuk om te zien maar vraag me toch altijd af de paarden dit ook leuk vinden. Het is zo tegen de natuur in!!

Sorry voor mijn duidelijke mening....

Groetjes Lidia
    heb je wel eens filmpjes gezien van vrijhidsdressuur? dat is zonder touwen e.d. en toch wat ze in het circus doen. alles gebasseerd op het vrijwillige doen en laten van het paard...
    think natural, be natural...A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care. Stal Loos

Inderdaad Agness.
    Mensen die bij mij en de paardjes komen kijken zijn onder de indruk, en niet alleen om wat ze zien, maar om de manier waarop de paarden het uitvoeren. Met zoveel enthousiasme.

Als je het echt alleen hebt over circussen, tja ik ken iemand uit het circus die ook op de zelfde manier vrijheidsdressuurt als ik, maar der zal inderdaad ook dwang worden gebruikt! Daar ben ik ook absoluut tegen hoor!

Het vrijheidsdressuren uit échte vrije wil van het paard gaat om timing, belonen, geduld en herhalen.
    Those who can't dance, will blame it on the music

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Met een veulen kun je inderdaad al aan vrijheidsdressuur doen. Het is voor een paard namelijk een hele mooie manier om al van jongs af aan naast het leven in de kudde ook het leven met mensen te ervaren, en bovendien een groot aantal positieve ervaringen met mensen op te doen in een leeftijd waarop hij daar erg ontvankelijk voor is.

Je moet echter wel verstandig zijn. Op driejarige leeftijd je paard inrijden is in feite al te vroeg omdat de groeischijven in de belangrijkste dragende botten nog steeds niet volgroeid zijn. Natuurlijk is vrijheidsdressuur minder belastend omdat je geen ruitergewicht hebt, maar ook daarbij is het verstandig om de oefeningen die het lichaam en de benen onder druk zetten pas vanaf 2 tot 3 jaar te leren. Dan heb ik het dus over Spaanse pas, knielen enz. Een uitzondering is natuurlijk als je veulen gewoon vaak gaat liggen als jij erbij bent. Waarom zou je dat dan niet steeds begeleiden met de stemhulp 'lig', zodat hij na x-tig keer herhalen dat woord met de oefening verbindt en gaat liggen als jij 'lig' zegt? Vrijheidsdressuur is niet alleen maar je paard nieuwe bewegingen aanleren, het is ook het simpelweg plakken van een commando op bewegingen die je paard van nature al doet. Dat kan ook bij een veulen geen kwaad omdat je het veulen dan nooit actief in een bepaalde houding brengt, maar puur en alleen op commando zet wat hij aanbiedt. Daardoor kun je hem ook nooit dwingen als hij er eens geen zin in heeft - bijvoorbeeld omdat je het al 3 keer gevraagd hebt...

Ook als je veulen geen specifieke kunstjes aanbiedt, kun je toch vrijheidsdressuur gaan oefenen: namelijk die gigantische hoeveelheid lichamelijk niet-belastende oefeningen: de kleine kunstjes. Een veulen leren targetten, apporteren of flehmen heeft geen gevolgen voor zijn lichaamsbouw- of groei. Bovendien zijn sommige kunstjes ook gewoon geestelijk gezond: het niet eten op commando is een oefening die je een paard niet vroeg genoeg aan kunt leren, het targetten is ontzettend handig omdat je je paard daarmee naar een voorwerp toe kunt sturen waar hij juist bang voor is, en het hand aanraken is een perfecte manier om je veulen naar je toe te halen of zonder halster mee te nemen zonder dat je dat door lichamelijk nog te belastende vooroefeningen als join-ups of 7 games aan hoeft te leren.

Dus ja, vrijheidsdressuur is ook geschikt voor veulens, als je het maar verstandig doet: alleen de echte kunstjes als je veulen ze echt zelf aanbiedt en dan alleen maar met jouw hulp begeleiden wanneer hij ze uit zichzelf doet, zodat de beweging simpelweg op commando wordt gezet. En beperk je verder gewoon tot de kleine kunstjes, de dingen die je je paardje aan kunt leren om met zijn hoofd te doen: lichamelijk niet belastend en toch een goede hersengymnastiek.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Heb je die site bekeken, xyzutu? Wat vind je van die kunstjes?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

De site an sich vind ik leuk. Het is een beetje erg commercieel Amerikaans met veel nadruk op spectakel en show, maar hij zit leuk in elkaar en benadrukt in alle teksten dat Allen Pogue werkt vanuit het vrijwillig meewerken van het paard. Hij is in Amerika trouwens beroemd om zijn 'tapping' systeem, een soort massagesysteem waarmee hij met een zweepje dat eindigt in een zachte soort tennisbal het hele lichaam aftikt (hij laat het balletje in feite op het lichaam stuiteren) waardoor het paard al zijn spieren spant. So far so good, denk je dan. Totdat je ook lid wordt van zijn e-group en ontdekt waar de methodes om kunstjes te leren dan uit bestaan (want die vind je in feite, op kleine kunstjes zoals op het plateau staan en apporteren na, nergens terug)....

Dat heb ik een paar jaar geleden eens gedaan, en ik was volgens mij ook al snel weer weg (sta misschien nog als inactief lid geregistreerd?). In Amerika wordt op een andere manier met paarden omgegaan dan in Europa, en ook de circus-scene is van een wat robuuster kaliber dan hier. In Duitsland heb je Nathalie Penquitt die geprobeerd heeft om methodes te vinden om het paard te leren knielen, buigen, liggen en dergelijke zonder gebruik te maken van een beenlonge, een touw dat een voorbeen omhoog houdt. In feite vervangt zij in haar systeem die ondersteunende beenlonge gewoon voor een ondersteunende hand, het paard moet in beide gevallen zelf alsnog op eigen kracht en intelligentie de weg omlaag zoeken. Nathalie Penquitts methode is niet perfect, en de Duitse beenlonge methode is ook niet zoals zij dat afschildert een wreed en barbaars dwangmiddel: waar Penquitt een been met de hand in de lucht getild houdt, gebruiken goede, traditionelere trainers daarvoor een touw (en besparen zichzelf daarmee enkele hernia-operaties ). Het beenlonge-verhaal heeft echter altijd een beetje een slechte naam gehouden omdat er ook figuren zijn die het misbruiken.

Amerika is echter het land van de overtreffende trap. En de Duitse beenlonge-methode die Nathalie Penquitt verafschuwt, wordt in de VS als erg soft en onduidelijk gezien. Vrijheidsdressuur gaat in de VS in de tweede plaats om de show, in de eerste plaats om het afdwingen van respect bij je paard. In plaats van 1 beenlonge worden er hier 2 gebruikt. En in plaats van dat het paard eerst zelf zijn been op moet tillen, waarna de beenlonge dat been gewoon in die stand houdt terwijl het paard verder zelf moet gaan ontdekken hoe hij verder moet, worden in de vs de beenlonges actief ingezet, waarmee het paard een hoop denkwerk wordt bespaard. Als Allen Pogue een volwassen paard leert liggen, dan neemt hij kluisters, doet die om de voorkoten, neemt vervolgens een lang touw dat hij aan de longeersingel vastmaakt, door beide kluisters haalt en met het uiteinde in de hand neemt, brengt het paard naar een plekje waar de grond zacht is, en trekt dan vervolgens het touw aan. Het resultaat is dat het paard de voorbenen onder zijn lijf vandaan getrokken krijgt en als vanzelf op de grond komt te liggen - die echter wel lekker zacht is. Dat herhaal je meerdere keren verspreid over meerdere trainingen waarbij je dit begeleidt met de uiteindelijke hulpen, en dan doet je paard het tenslotte ook zonder kluisters.

Ik heb zijn dvd's niet (niet echt heel veel behoefte aan, ik had niet het idee dat ik er veel dingen van zou leren die ik zelf ook in praktijk zou willen brengen), maar wel de boeken van de bekendste andere vrijheidsdressuurtrainers uit de VS, en die gebruiken allemaal dit soort hands-on methodes om paarden kunstjes te leren. Wil je een veulen leren liggen, dan duw je hem achteruit in een zitzak zodat hij op zijn billen zit, en schuif je vervolgens zijn billen eraf zodat hij liggend op de grond terecht komt. Bij een buiging lok je een paard met voer omlaag, maar houdt een hulpje de voorbenen met touwen naar voren gestrekt, voor het compliment bind (!) je de beenlonge van het opgetilde voorbeen vast aan de buik, loop je naar de andere kant en duwt het paard vervolgens met beleid omver, zodat hij vanzelf op het opgehangen been terecht komt.

Dus wat ik dan van de kunstjes van de site vind, tja... Knap, ik snap waarom, maar het is het tegenovergestelde van wat ik wil volgen en bereiken bij het trainen van mijn eigen pony's, en een methode die ik dus ook niet door wil geven als verantwoorde methode aan anderen. Als aangeleerde hulpeloosheid aan je paard jouw doel is, dan moet je bij Allen Pogue zijn (zegt hij ergens ook letterlijk). Als je met vrijheidsdressuur je paard wilt leren dat zowel het samen werken met jou als het trainen van zijn eigen hersens en lijf leuk is, dan is mijn advies: zoek even verder.

Maar on-topic: Ik ben geen voorstander van imprinttraining van veulens (enkele minuten na de geboorte direct het veulen van de moeder overnemen, bestrijken met plastic zakken, erop gaan zitten zodat het niet op kan staan, mond open doen om hem te leren dat hij niet tegen de mens op kan (dan mooier gezegd natuurlijk)), Allen Pogue wel en in die lijn moet je denk ik ook zijn veulentraining zien. Ik vind training van veulens zinnig, als het gaat om het onderhouden van positief menselijk contact, dagelijks onderhoud, wandelingen en geestelijk trainen, maar niet lichamelijk zware dingen laten doen. Steigeren, Spaanse pas, op zitzakken zitten, compliment enzovoorts vind ik lichamelijk net iets te veel voor paarden van 2 maanden en 6 dagen oud.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Bladwijzers

Forum Rechten