-
One rein stop
Hallooo!
Wat ik vandaag nou weer had! Ik rijd dus al een tijdje met de hackamore, en tot nu toe geen probleem. Ging ik vandaag naar het strand, voor mij de eerste keer met dit paard. Hackamore om dus.. ik verwachtte echt geen probleem, reed al vaker zo buiten! Strand op, galopje gedaan, ging allemaal prima! Tot we ergens in de duinen waren en mijn paard toch een spurt neemt!!! Knetterhard en ik had niets, maar dan ook niets meer te vertellen. De weg op gerend waar ik na 'm na een heel eind kon stoppen. Uiteindelijk niets gebeurd dus, maar wel de schrik in de benen! Ik vertrouwde 'm meteen voor geen cent meer, dus heb me al meteen voorgenomen om volgende keer mijn bit maar mee te nemen!
Maar de vraag dus...iemand een idee om dit te oefenen??
-
Actief Forumlid
Re: One rein stop
Geloof mij. Als je paard eenmaal aan de kletter gaat dan is er geen bit wat je paard kan stoppen. Een paard is op dat moment blind voor je signalen en als je pijnprikkels gaat toevoegen dan zal het paard alleen nog meer gestimuleerd worden om nog harder te gaan.
Uit je verhaal blijkt dus dat je one-rein-stop nog helemaal geen automatisme is en je paard jou nog niet genoeg als leider ziet. Uit andere verhalen begreep ik dat je met dit paard L1 bent hè (met een ander paard was je L2). Mij werd er geadviseerd wanneer je nog L1 bent, om dan juist nog niet aan buitenritjes te beginnen. Dus mijn advies is dat je er eerst voor zorgt dat je ORS een automatisme wordt en je sideways en achterwaarts goed zijn.
-
Forum Meubilair
Tip: neem je carrot stick mee!
Op momenten dat hij zich even niets aantrekt van de teugels, heb je dan altijd nog een andere manier achter de hand. Ik ga echt nooit rijden zonder mn CS.
Wel in de bak eerst oefenen met sturen met dat ding, anders heb je er op een buitenrit toch niets aan.
En verbeter liever eerst je savvy in een veilige omgeving. Als je paard weg wil, rent hij ook wel door een bit heen.
Never underestimate the Universe
10% korting bij
EquiPlay met code: 10%eraf
-
Actief Forumlid
Eveline heb even een vraagje. Wat wilde je dan gaan doen met je CS? Kan me er wel iets bij voorstellen, maar het kan ook goed zijn dat ik ernaast zit.
-
Forum Meubilair
Ehhhh, keihard op zijn hoofd slaan natuurlijk! 
Neehoor, ik gebruik de CS als ondersteuning van de teugelhulp, drijvend aan de andere kant van waar je de teugel aanneemt. En soms is een tikje tegen zijn neus net wel voldoende om hem te laten buigen wanneer hij eigenlijk heel hard rechtdoor wil (maar 2x voorgekomen ofzo)
Never underestimate the Universe
10% korting bij
EquiPlay met code: 10%eraf
-
Forum Meubilair
Ik ben het met Eveline en Mandy eens: eerst in de bak goed oefenen op je one-rein stop. Een bit in doen zal niet veel uitmaken, als een paard ervandoor wil gaan zal hij dat met bit ook wel doen. Een bit is geen rem! Bij mij werkt de cs ook heel goed als ondersteuning van m'n noodstop. Want tja, ondanks dat ik eind level 2 ben met Atli, is de one-rein stop nog steeds geen automatisme geworden. Hij werkt prima, zolang Atli met me mee wil werken. Maar dan werkt remmen op 2 teugels ook... Als hij echter *niet* mee wil werken, gebruik ik de cs ook als drijvende ondersteuning, en indien nodig zal ik hem daarmee ook raken. Maar dat is gelukkig hoogst zelden nodig.
-
Actief Forumlid
Dacht al dat je de CS drivend zou gebruiken. Dat is dus zeg maar een fase 4? Maar buigt je paard dan ook echt in? Ik rij met cheyenne nu ook buiten (gewoon stapritjes) en als ik naar links wil en zij toch liever rechts wil dan gebruik ik uiteindelijk de CS aan de rechterkant om haar toch mijn kant op te driven. Werkt erg goed bij d'r. Drive je dan meer bij het hoofd ofzo. Misschien zijn mijn vragen een beetje dom, maar probeer er een zo goed mogelijk beeld van te krijgen.
-
Forum Meubilair
Ja ik drijf bij het hoofd, en het hoofd raken is fase 4. Hij buigt dan niet echt in, maar draait toch zijn hoofd wel wat opzij, in elk geval voldoende om te remmen. Eigenlijk is het gewoon omgooien wat ik dan doe... Ik heb de one-rein stop echt zoooooo vaak geoefend, maar als hij de kolder in zijn kop heeft, dan werkt zo'n reflex dus echt niet hè. Gelukkig heeft hij sinds ik Parelli niet zo vaak meer de kolder in de kop.
-
Actief Forumlid
Mijn haf doet dat soms een stukje voor de lol, dan zwaait ie lekker even met zijn hoofd en dan heb ik tijdelijk even niets te vertellen. Wat bij hem dan heel goed helpt is vooral even niets doen de eerste paar meters. Daarna probeer ik te focussen naar opzij en kijk naar de grond en dan is het ervandoorgaan snel over. Als ik mijn teugels te lang strak hou lijkt hij dit juist als een steuntje te gebruiken om nog harder te gaan.. p.s. ik lees in je mailtje duin en strand woont je paardje toevallig in de buurt van Vogelenzang/Noordwijkerhout?.
-
Hai!
Thanks voor de tips! Ben met rijden inderdaad level 1..grondwerk level 2 maar het rijden gaat niet zo goed als ik wel zou willen..is nogal een hittepetit. Wel heel lief, zal nooit gek doen (tot laatst dus), kan alleen geen been of klikje met je tong hebben want dan is hij weg. Niet echt makkelijk.
Heb in de bak al heel vaak de one rein stop geoefend, en dat gaat prima. Ook vaak buiten gereden al met hackamore nooit een probleem geweest, daarom had ik er ook echt vertrouwen in dat het nu ook goed zou gaan!
Tja, ben inmiddels wakker uit die droom en er valt dus nog heel wat te doen
Die CS is me niet helemaal duidelijk, ik rijd er wel eens mee, maar ik vind het altijd makkelijker om hem met mijn hand te sturen, CS is weer zo groot! Maar ik gebruik hem dan om te sturen, maar niet om te stoppen. Als ik terug denk aan dat moment, keihard en niet voor rede vatbaar, vraag ik me af wat ik met mijn CS had kunnen doen... Sideways gaat wel aardig trouwens (alleen te hard), achterwaarts kan inderdaad beter, ben druk aan 't oefenen
-
Oja, ff voor de duidelijkheid, hij smeerde 'm dus niet zomaar, maar doordat hij schrok door iets uit dat uit de bosjes kwam! Niet voor niets dus, maar toch geschrokken van zo'n reactie van hem!
-
Forum Meubilair
Haha Sandra, dat herken ik ja: hoe meer je een haf geeft om tegenin te gaan, hoe meer hij/zij er tegenin zal gaan.

May the horse be with you!
Forum Rechten