Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 38

Topic: Hoesten

Hoesten

Mijn paardje staat alweer een week of 2 regelmatig te hoesten. Dit heeft ze elk jaar rond deze tijd en het gaat meestal snel weer over, maar ik vroeg me af of iemand goede ervaringen heeft met kruiden en zo ja, welke???
    Ze krijgt al een tijdje fenegriek, maar dit helpt ondertussen dus al niet meer, heb ik het idee..
    Ik heb er al een magnetiseur bijgehaald (werkt beter dan de DA met poeders en pillen, ervaring...) en die zegt dat het allen haar keel is die geirriteerd is en haar linkerlong licht gevoelig is. Niet zoveel om me heel erg zorgen te maken dus volgens hem, maar het zou wel fijn zijn om haar in deze periode wat extra`s te geven om er wat makkelijker doorheen te komen.

Alle tips zijn dus errug welkom!

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Re: Hoesten

Ik bel je morgen even Debby, heb op stal een heel goed poedertje staan, ben alleen even de naam kwijt, maar werkt perfect, heb Amon zijn hoesten er ook mee weg gekregen.
    Verder grootmoeders tip, verzachtend voor de keel is paar scheppen bruine suiker over het voer.
    www.crystal-carving.com

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Een stalgenoot van mij gebruikt HMP-Horse, met goed resultaat!

Superbedankt voor de supersnelle reacties!!!
    ik ga morgen gelijk ff die bruine suiker halen bij de supermarkt... En ik hoor nog wel ff wat jouw poedertje is Brenda!
    Ga morgen ook ff langs de Hano om te kijken of ze een van jullie poeders hebben!

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

hier hetzelfde probleem, ook irritatie en ventipulmin heeft niet een blijvend goed resultaat (en kost 55 euro per potje ) Zou je de naam van het poedertje in het topic willen zetten, brenda? En idd op naar de supermarkt voor bruine suiker!! Daar kan Kel zich vast wel in vinden, hihi

aaaaaaaaaaaaaaah ventipulmin
    niet gebruiken alleen als je paard dreigt te stikken oid alleen in noodgevallen dus. het is echt zulk slecht spul.

Staat je paardje al 24/7 buiten en week je zijn hooi een nacht?
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Nee, helaas niet, haar stalgenootje is geschoren en het wordt gillen geblazen als ze van elkaar gescheiden worden, dus gaat Kel noodgedwongen ook mee naar binnen.... Maar, ze staat in de dars met de darsdeuren open (van die hele grote deuren bij een stolpboerderij, dus ze krijgt zoveel frisse lucht en beweging (want de ruimte is ook vrij groot) als maar mogelijk is met binnen staan.....
    jij bent de chemicus: wat is er precies slecht aan ventipulmin (behalve dat het chemisch is, en duur)? En ik heb geprobeerd hooi te weken, maar dat wordt verklad door de gehele veestapel die met zn allen uit één ruif eet (schapen, geit, twee paarden en twee pony's) dus dat is gewoon niet praktisch. Ze vinden het niet te vreten als het nat is... Gelukkig hebben we goed hooi zonder schimmels.

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Zal vanmiddag op stal kijken hoe het heet. Toen ik Amon nog niet officieel had, werd hij verkouden, dit was schijnbaar een half jaar daarvoor ook het verhaal. Dus DA erbij en kreeg hij weer een shot antibiotica. Was daar al niet happy mee. Met de verhuizing vorig jaar naar Bakker begon hij weer te hoesten. Kreeg al de tip bruine basterdsuiker, dus dat over zijn eten gegooid. En dat hoestpoedertje gehaald. Wilde het dit keer zonder chemische rommel oplossen, en hem zelf zijn weerstand laten opbouwen. Al met al was het hoesten met een paar weken verdwenen en heeft hij het niet meer terug gekregen, ook niet met de verhuizing naar zijn huidige stal.
    Ben er dus zeer tevreden over. De bruine suiker, het poedertje en Amon hadden zijn werk gedaan
    Zal de naam hier vanmiddag vermelden.
    www.crystal-carving.com

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ik gaf Son altijd de reform kruidenmuesli (van Havens) in de winter, juist ter voorkoming van hoesten. Ook bevatte het weinig eiwitten en dat was weer bevorderlijk voor haar hoeven (eiwit-allergie die leidde tot bevangenheden). Dit in combi met foenegriek werkte perfect!

Helaas werd Son dampig (door een zeer zware allergische reactie op haar luchtwegen) en toen gaf de bovenstaande methode haar ook niet meer genoeg lucht... Toen moest ik wel aan de Ventipulmin om het een beetje dragelijk te houden. Eigenlijk werkte dit ook niet geweldig, maar je moet wat. Ik kon ook nog prednison gaan geven, maar dat wilde ik niet gezien haar overgevoeligheden. Helaas was er niets meer wat Son kon helpen...

Wat Ventipulmin feitelijk is, is Clenbuterol. Clenbuterol is jaren gelden in het nieuws geweest wegens het gebruik door kalvermesters, het bevat namelijk een groeihormoon en is daarom (ook wegens bijwerkingen) geen fijn middeltje. Als het niet anders kan, dan moet je wat. Maar niet te snel hiernaar grijpen! Het lost immers alleen de benauwdheid op en remt de ontsteking in de longen, maar voor irritaties zou ik liever proberen of de Reform Kruiden Muesli helpt!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Die reform kruidenmuesli krijgt ze ook al!
    Maar vanmiddag ga ik ff bruine suiker halen en wacht met spanning op het poedertje van Brenda!
    En ik laat de magnetiseur zondag nog een keertje komen als ectra check!
    "Gelukkig" weet ik dat dit een elk jaar terugkerend probleem is en dat het ook altijd weer over gaat, maar het zou fijn zijn als ze voortaan door de winter heen komt zonder die vervelende hoest. Ik zorg ook dat ze veel buitenstaat voor de frisse lucht en als ze op stal staat staan de ramen altijd open. (ze staan in een kas, dus lekker veel licht en lucht!)

Voor mij nog ff geen DA en antibiotica dus! Alleen als het echt niet anders kan...

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ik ben ook nieuwsgierig naar het poedertje van Amon hoor! Kate heeft ook wel eens van die kucheltjes en gezien de geschiedenis van Son ben ik tamelijk paranoia wat longen en luchtwegen betreft... Ik heb zelfs Kate al een s aan de Ventipulmin gehad wegens een prutteltje in haar longen ...
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Mijn paard heeft wel een jaar gehoest. Antibiotica-kuren, ventipulmin, alles meerdere keren gehad, zonder resultaat.
    Fenegriek voer ik al een jaar of twee ook zonder resultaat. Tot ik van iemand een tip kreeg om calciumplus van Pavo door het voer te mengen. Een lepeltje per dag. In calciumplus zit vanalles aan vitaminen en mineralen (zie site van pavohttp://www.pavo.nl/supplementen/pav ... mplus.html ), maar er zit extra zink in en dit zou weerstandverhogend werken. Na drie weken gebruik was het hoesten over. Toen het potje leeg was, moest ik twee weken wachten omdat er nieuwe besteld werden en in die weken begon het weer!!
    Nu heb ik 5 kilo´se zakken en voer ik het al mijn paarden. Die potjes kosten bij de diervoederzaak 7,89 en je doet er een maand mee, bij één paard.

Heb ooit de tip gehad om vers geplukte smalle weegbreebladeren te voeren, schijnt werking te hebben als antibiotica. Of het werkt weet ik niet, maar wanneer mijn paardje af en toe hoest, krijgt ze dit van mij. Tijdens het grazen, zie ik haar ook soms spontaan zelf dit eten.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door opala
    Heb ooit de tip gehad om vers geplukte smalle weegbreebladeren te voeren, schijnt werking te hebben als antibiotica. Of het werkt weet ik niet, maar wanneer mijn paardje af en toe hoest, krijgt ze dit van mij. Tijdens het grazen, zie ik haar ook soms spontaan zelf dit eten.
    Ik begreep altijd dat smalle weegbee goed is voor snelle wondgenezing.. maar misschien nog wel voor méér dingen, grappig

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

als het natuurlijke antibiotica is zal hjet idd werken voor meer dingen ja
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten