Afgelopen weekend na het rijden weer eens heerlijk uitgebreid met grondwerk beziggeweest. Omdat de squeeze tussen 2 objecten door vrij goed gaat, eens een variant hierop bedacht: 2 autobanden plat op de grond, en haar daar overheen circlen/squeezen.
ER GING EEN WERELD VOOR ME OPEN!!!
Mijn geliefde pony gaat overal overheen/doorheen etc als ik erop zit. Dus 2 autobandjes is normaal gesproken nog niet eens de moeite van het bekijken waard. Maar nu! Het hele Parelli-riedeltje (sorry voor de term) heeft de revu gepasseerd: Eerst er langs willen, vervolgens ervoor stilstaan. Snuffelen. Kauwen. Schrapen met voorbeen. Smakgeluidjes met de mond. Er met 1 voet op gaan staan. etc etc. En dan uiteindelijk een grote, voorzichtige stap met een voorbeen eroverheen. En nog 1. En toen:
Een pony die volledig in rust, complete ontspanning, met haar voorbenen over de banden en haar achterbenen achter de banden staat. Of (later) in z'n geheel (voor- en achterbenen) net over de banden.
Een SAFE-PLACE die ze vertrouwt! DIT WIL IK BEREIKEN MET DE TRAILER!!!
Voor de mensen die nu denken: waarom geen trailer gepakt: die heb ik dus niet ter beschikking. Ik ben nu dus superblij dat ik een oefening gevonden heb die dit zo perfect simuleert, en dat het zo goed ging!!!
Sorry voor het verhaal (voor sommigen van jullie waarschijnlijk iets totaal vanzelfsprekends), maar ik ben er helemaal blij door geworden en wie weet heeft iemand er wat aan.
Overigens: ja, autobanden kunnen gevaarlijke situaties opleveren als een paard erin stapt. Ik weet dat mijn pony in dat geval keurig stil blijft staan en totaal niet in paniek raakt. Ze komt er zelf uit, of wacht totdat er hulp isAls jouw paard niet zo is, gebruik dan asjeblieft iets anders, mocht je deze oefening willen toepassen!
Bladwijzers